Potverdikke, paard wordt buiten steeds heter..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 00:10

Ik zie heel veel antwoorden die zeggen: consequent wachten.
Maar enkel met leren wachten bereik je niets. Juist de beloning na het wachten is belangrijk om het wachten aan te leren.
Oftewel: na het wachten wel toestaan, op jou commando om die energie eruit te gooien, mits gecontroleerd, of dit nu in draf of galop is..
Wordt de gang te snel of te hevig: terug nemen: stilzetten: nageven (namelijk genegenheid vragen) en dan pas weer naar voren.
Het naar voren is de beloning voor het wachten. En dit eindeloos herhalen.
Werkt voor mij erg fijn! Vooral op de terugweg.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Potverdikke, paard wordt buiten steeds heter..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 08:27

Karlijnxxx, dat zou je met mijn paard dus niet moeten proberen. Als ik die toesta om haar energie eruit te gooien is ze gewoon weg, en als de gang te snel of te hevig is is het te laat, dan heb ik namelijk al niks meer in te brengen en zeker op de terugweg is het dan in rengalop naar huis!!! Dan kun je me vanonder een vrachtwagen schrapen....

De beloning is er wel degelijk, als het paard in stap kalmeert krijgt het van mij lange teugel en rust, dat blijft de beste beloning die er is.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 08:34

De mijne heeft dit ook gekregen pas na een jaar of 3, ik heb haar helemaal om moeten turnen, dus alleen maar stappen op de buitenrit, en een rustig drafje , als ze te snel ging terug naar stap en verder niet, duurde wel weer lang om haar te vertrouwen in galop en harde draf maar is wel weer terug gekomen, ik rij haar overigens altijd bitloos. En niet op de terug weg gaan draven maar alleen op de heenweg, terug weg helemaal in stap. Sterkte ermee je hebt wel een leuk paardje denk ik het is alleen even zoeken.

Marley004

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 15:13

Probeer eens een martingaal!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 15:55

Martingaal en Thiedemann hebben geen effect.

Ik heb inmiddels al weer een aantal keer gereden. Alleen ging het PERFECT geen enkel gedoe, netjes luisteren en terugkomen. Maar met het stalgenootje waar ik me rij en haar fries (wat echt een relaxed beest is verder) gaat het voor geen meter. Hij wil maar hard... Ik heb besloten dat ik voorlopig alleen op pad ga, en alleen lekkere stapritjes samen te maken met mn stalgenootje als we allebei genoeg gewerkt hebben die week. Het is niet anders....

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 15:59

Ik ken het probleem.
Mijn haffie doet t in de bak super niks aan de hand.

Buiten in stap ook niks aan de hand maar zodra we gaan draven is t einde zoek.
Ook van alles geprobeerd en nog steeds niks gevonden wat echt werkt helaas.

succes ermee

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 20:05

Brendaaaa schreef:
Hahaha nou Ulyse, dat lijkt me ook echt heeeelemaal te gek, maar ik heb helaas helemaal niemand in mijn kennissenkring die er in thuis is en me er mee kan laten kennis maken. Maar het is wel de sport die ik OOK het leukste vind!

Er zijn vast genoeg mensen in jouw woomomgeving die de endurancesport beoefenen. Het is een kwestie van aansluiten en doorzetten :D
Misschien een oproepje in het endurance gedeelte?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 09:42

Brendaaaa schreef:
Martingaal en Thiedemann hebben geen effect.

Ik heb inmiddels al weer een aantal keer gereden. Alleen ging het PERFECT geen enkel gedoe, netjes luisteren en terugkomen. Maar met het stalgenootje waar ik me rij en haar fries (wat echt een relaxed beest is verder) gaat het voor geen meter. Hij wil maar hard... Ik heb besloten dat ik voorlopig alleen op pad ga, en alleen lekkere stapritjes samen te maken met mn stalgenootje als we allebei genoeg gewerkt hebben die week. Het is niet anders....

Wat fijn!
Mijn paard is ook drukker met anderen erbij. Wellicht kun je in de bak eens samen rijden en zo wat oefenen?

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 11:15

Het kan zijn dat jouw paard dus specifiek op de fries reageert. Ik en een stalgenootje rijden regelmatig samen, haar pony kan soms de knop omgooien en een stuiterbal zonder rem worden. Echter met mijn paard erbij gebeurt dit niet tot nauwelijks meer.
Waren eens met een ander paardje erbij mee op pad, wat een weidegenoot is van die pony. Nou, dat doen we niet meer! Dat was best link. Terwijl die weidegenoot niet op zijn gedrag reageerde, niets deed om het uit te lokken.
Dus zou idd een ander rijmaatje voorlopig een oplossing kunnen zijn voor jou, als het niet werkt blijkbaar met de fries erbij. Succes!

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 12:29

Waarschijnlijk ben je als je samen met andere rijd ook iets minder met je eigen paard bezig. Net iets minder consequent en iets minder mogelijkheid om echt te doen wat op dat moment voor hem nodig is. Je rijd dan al snel 'met de ander mee' ook als jou paard eigenlijk net ff te snel gaat en je eigenlijk de rest van de rit zou moeten stappen bijvoorbeeld.
Als het nu alleen helemaal goed gaat probeer dan een rijmaatje te vinden die zich helemaal aan jou aanpast.
En misschien een ander paard die een ander tempo heeft dan de fries.
Een van mijn stalgenoten haar pony is ook super braaf, maar heeft een vrij actieve draf (ook als hij op z'n gemak draaft). Als ik met haar rij wil mijn pony ook alleen maar hard terwijl het met andere stalgenoten nu al wel heel goed gaat.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:12

Laat je hem ook wel eens "los" ?
Ipv spanning opbouwen door altijd maar je paard bij je willen hebben denkt je paard ook ja krijg de rambam we gaan nu gewoon lekker lopen! In het bos , hoe eng het is , laat ik me paard regelmatig gewoon even vieren laat maar loeren. Het is ook maar net hoe je paard van aard is, mijne heeft echt drang om voorop te lopen terwijl iemand anders zijn paard liever tussen de menigte in loopt. Voorop is hij ook rustiger dan midden in de groep hij word dan heet en vervelend, achteraan is hij net een renpaard niks anders dan hard willen. Hij kan ook niet zo goed naast iemand lopen hij loopt dan ook gelijk 3 stappen harder.

Martingaal wil nog tiedeman en slof absoluut niet XD je moet zien dat je paard aan de ren gaat en in zijn teugels gaat staan wanneer je valt oladiejee

Goed van je dat je alleen op pad gaat lekker vertrouwen opbouwen buiten. Kennen de fries en jou paard elkaar ook goed of zijn het meer vijanden dan vrienden?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 17:38

Van de week ben ik met de fries én een pony op stap geweest. Hij deed niks... hij liep als een zonnetje, geen gedram, geen gedoe, rustig drafje.... ik snapte er niks van. De pony had blijkbaar een rustgevend effect op hem? Terwijl mijn paard in draf voorop liep! Wel die pony als tweede....gek he?

Nee, hem helemaal loslaten durf ik niet met anderen erbij. Ik laat hem wel eens goed doorgalopperen als ik alleen ben, van stal af, dan gaat het prima. Echt keihard racen, dat durf ik niet meer, zal de leeftijd wel zijn (35) haah

De fries en mijn paard zijn zeker met elkaar bekend, hij heeft neuscontact op stal met haar

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:53

Nee whaha ik heb eigenlijk nooit getest hoe hard mijn paard eigenlijk kan... wil ooit eens een strand rit doen met haar en haar daar een keer uitproberen hoe hard ze eigenlijk kan (had eens gehoord dat paarden die drang hebben om keihard te willen eigenlijk niet weten hoe hard ze kunnen? misschien een banketstaaf ik weet het niet) maar dat terzijde (alhoewel, op het strand draai je het paard nog eens op een volte in het bos gaat dat lastig)

Nee niet echt teugels van je afgooien maar wel laten vieren en laten kijken niet dat je de teugels steeds strak houd. Wel apart haha nou maar nu weet je dit ook weer!
Goh best raar dan dat hij met het friesje dan niet echt totaal rustig is terwijl het toch stalmaatjes zijn die elkaar toch goed kennen...

Hij zal zo zijn redenen wel hebben :Y)

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:58

Wat je ook altijd nog kan proberen is écht streng optreden, zodra je paard boven je tempo uitgaat, hup een versnelling terug, gelijk gaan stappen en desnoods stilzetten, ho = ho. Dan maar even heel streng maar dan ben je er wel sneller vanaf.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 19:15

Narita schreef:
Wat je ook altijd nog kan proberen is écht streng optreden, zodra je paard boven je tempo uitgaat, hup een versnelling terug, gelijk gaan stappen en desnoods stilzetten, ho = ho. Dan maar even heel streng maar dan ben je er wel sneller vanaf.

Uiteraard heb ik dat al geprobeerd. Resultaat is vaak dat ie dan helemaal in paniek is, omdat ik boos word (gebruik zelfs alleen mn stem) ik ben nooooit echt boos. Die paniek veroorzaakt dan weer dat hij alleen maar harder gaat... dus dat is niet de manier :D

LotteSpolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 19:17

Brendaaaa schreef:
Mijn paard is echt een superrelaxed beest. Vooral in de omgang. In de bak is het een brave vent die altijd zn best doet. Alleen met buitenrijden begint het nu echt een probleem te worden; de draf gaat stelselmatig over in galop. Hij word erg jolig met zn bijna 14 jaar, en ik heb gewoon weinig meer te vertellen. Ik baal daar stevig van inmiddels, want hij word door onze training steeds sterker. Ik vind het heel vervelend maar ik moet nu regelmatig in zn mond hangen om hem terug te krijgen in draf, want eenmaal in galop gaat hij ook steeds harder en harder als ik hem de kans geef.
Ik weet zo onderhand niet meer wat ik moet doen. Les heeft me niet verder geholpen. Hij doet het vooral als er andere paarden bij zijn, hij wil persé voorop lopen, en zéker niet achterblijven want dan raakt hij in paniek. Moet ik dan voortaan maar alleen naar buiten? Wel erg jammer....Hoe nu toch verder?

Mishien moet je respecteren dat jou paard een 'voor op paard' is en daar dus zijn rust vind.

Susie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 19:25

Mijn haf had er ook last van. Tempo wisselingen etc, ze werd er alleen maar heter van wat resulteerde in een waas voor dr ogen, niet meer tot door te dringen, gevaarlijk dus. Heb de boel toen maar eens omgedraaid. Ipv stappen, tempo wisselingen etc even paar meter laten gaan en vervolgens terug nemen. Probleem was over, zo hebben we het vervolgens jaren gedaan als ze z'n bui had. Ze had die buien alleen in het bos hoor! Langs de weg etc geen probleem was ze een super paard. Misschien is het een idee om uit te proberen.

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 19:37

Brendaaaa schreef:
Ja, wat is consequent zijn... ik BEN consequent, maar moet ik hem dan aftuigen of zo? Wat bedoelt men er precies mee......Als ik het er niet mee eens ben maak ik ophoudingen, net zolang tot hij terug is.

Consequent is dat je iedere keer hetzelfde doet. Dus iedere keer dat hij harder gaat dan dat jij wil op de zelfde manier reageren.

Er zijn verschillende manieren hoe je 'm kan terug krijgen als ie hard wil. Dat is gewoon even kijken wat het beste werkt.
Ik zou proberen om met een touwhalster onder je hoofdstel te rijden, of je probeert eerst in de bak zonder bit. En als hij dan te hard gaat trek je hem om aan het halster, niet aan het bit want dat gaat door z'n mond, of hij kantelt gewoon z'n hoofd. Dit moet je natuurlijk wel op een breed stuk kunnen doen, en ik weet niet of je dat hebt waar je buiten rijdt.

Ik zou in het begin alleen rijden tot hij in alle gangen luistert, dan voorop, en dan pas in een groep in het midden of achteraan.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Succes!

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 21:59

Brendaaaa schreef:
Narita schreef:

Uiteraard heb ik dat al geprobeerd. Resultaat is vaak dat ie dan helemaal in paniek is, omdat ik boos word (gebruik zelfs alleen mn stem) ik ben nooooit echt boos. Die paniek veroorzaakt dan weer dat hij alleen maar harder gaat... dus dat is niet de manier :D

Oh, sorry, dan is dat idd niet de manier :+ Succes!