Weide ineens kwijt, wie kan me helpen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:47

je veranderd je verhaal nogal vaak..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:47

Waarom niet gewoon even op de koffie bij haar om alles helder te krijgen wat er nog wel eventueel mogelijk is (bv dat jullie een stukje bijdragen in geld)
Ik snap er iig weinig meer van :') dus misschien kun je gewoon het beter samen oplossen :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:48

A heeft toch ook eerst gezegd dat ze erop mocht staan en toen opeens weer niet?

TS, kun je mij op een rijtje zetten welke afspraken er precies zijn gemaakt met A en B?
Ergens lijkt het me ook dat B dacht lekker goedkoop te kunnen staan en dat A denkt dat jullie huur vragen over haar weide terwijl het over beide weides gaat.

wat is nu afgesproken met wie?
is een avondje met elkaar bespreken niet een beter idee?

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 19:51

Toen zij nog een paard had, zeiden die eigenaars dat we de onze erbij mochten zetten en dat wou ze toen niet. We wouden delen in de kosten van huur van weide, hooi, water en alles.
We hebben toen dus ons paard er niet bijgezet.

Mensen ik wil geen reltopic ik vraag enkel tips, ik wil met haar een overeenkomst kunnen sluiten en liever geen oorlog voeren.

We kunnen inderdaad nog eens bij haar langsgaan.. hopen dat het helpt..

Minikatje: Ik snap je eerste zin niet ?
De afspraken waren kort en bondig:
- Wij mogen de weide gebruiken voor een jaar gratis en daarna betalen wij de huur ipv zij

A wist ook dat we nog een andere weide hebben waar we huur voor betalen, ik heb het haar expliciet gezegt

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:53

ik snap wel wat je bedoeld, alleen omschijft je het slecht.

je huurt zelf een stuk en je kan een stuk gratis gebruiken, en het stuk waarvoor je moet betalen wil je ook graag dat zij er wat aan mee betaald!
en ik zou hetzelfde doen.

maar hoezo zegt zei ineens dat jullie hun weiland niet meer mogen gebruiken dan omdat er onkruid in staat?

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 19:55

nikitabanana: ja dat bedoel ik dus :)
Ja ze was op een dag gaan kijken op de wei en vond dat er teveel onkruid stond. Ze besloot dan ineens dat we er niet meer op mochten en ik kon er niks meer tegen zeggen... Had daarop geantwoord dat we de weide weer mooi wouden leggen met de tractor maar ze antwoordde er niet meer op..

Dobel wat verander ik ? Het hele verhaal is misschien niet zo duidelijk omdat er nooit echt hele duidelijke afspraken waren...
Sorry als ik warrig overkom maar ik ben er gewoon ook niet goed van aangezien ik altijd mijn best doe voor mijn paard en het onderhoud |(

colordance

Re: Weide ineens kwijt, wie kan me helpen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 22:12

Koop er een gezelschapspony bij dan heb je ook geen gedoe met anderen, praat nogmaals met diegene van de weide en betaal desnoods direct huur, dan ben je van het hele gedoe af.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:43

A heeft niets op papier dat zij de wei huurt/gebruikt, maar jij hebt blijkbaar met A ook niets op papier gezet van de afspraken tussen A en jou (dat je het gratis mag gebruiken).

Waarom zou je dat weiland uberhaupt wíllen gebruiken?! Als er eigenlijk weinig tot niets is afgesproken, en hetgene dát is afgesproken staat niet op papier, dan hebben beide partijen haast geen poot om op te staan. Dat gaat bij problemen een wellus/niettus spelletje worden en geen van de partijen kan dan met harde bewijzen komen.

Ik 'huur' (spreken van huur is in mijn geval niet correct, ik 'gebruik' de weide en betaal 'gebruikersprijs) ook een wei op 200 m. van huis. en ik heb er toch écht een tijd lang op gehamerd bij de eigenaar v/d grond, dat ik écht een huur/gebruikerscontract wilde opstellen. Mét wederzijdse opzegtermijn.

Want ehm....... alles leuk en aardig, maar staan dan soort dingen niet op papier, dan zou hij maar zo kunnen zeggen: 'overmorgen komt er iemand anders die meer wil betalen, dus ik wil dat je morgen met al je 3 pony's en je spullen vertrekt'. En dan zou ik maar zo met 3 pony's 'op straat staan'.

Dat zoiets zóu kunnen gebeuren, vind ik belangrijk genoeg om daar van te voren goede maatregelen tegen te nemen, en daar goed over na te denken. Is dat niet mogelijk en moet het allemaal via 'vriendendienstjes' en 'niets op papier', dan zou ik het niet eens willen. Ook al is het gratis, je wil toch ook zekerheid, niet dan?! En juist dit soort 'vriendendiensten' zorgen vaak voor de grootste (juridische) onderlinge problemen. Want ja.......... de één zegt dit, en de ander zegt dat, maar wat is er nu in werkelijkheid afgesproken en vastgelegd....?!

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 20:45

Het komt in orde :)
Ik heb contact gehad met A en B

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:50

dusss.............................
goh wat jammer dat ik de tijd heb genomen om een uitgebreid antwoord op jou vraag hier neer te zetten.
want dat wordt gewoon afgedaan met 'komt in orde, heb contact gehad'.

dat gaat overigens de situatie nú misschien wel veranderen (jij weer de wei op, B misschien de wei ook weer op, alles pais en vree) maar biedt geen structurele en zekere oplossing.

Wie zegt dat A het niet over een week, een maand, een half jaar, of nog langer, 'het ' ineens in de kop krijgt en jullie zsm van die weide af willen hebben?
En als jullie weidepalen aanbrengen, van wie zijn/worden die dan? Neem je die weer mee als je stopt met gebruiken, of worden ze van A? Wie vergoed schade die paarden aan de bestaande omheining maken of aan het land?

Als dergelijke dingen niet geregeld zijn, is het wachten op onenigheid vroeg of laat...........

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 20:56

Sorry dat ik zo kort heb gereageerd, is niet vriendelijk van me sorry..

Kijk, B en ik gaan samen op de wei staan + ook op mijn weide, samen kosten delen, paarden verzorgen, stront kuisen,...

A komt ook af en toe op de weide zien of alles is zoals zij het wil

We zouden de weide opnieuw willen omheinen en inzaaien enz.. dit op onze kosten en de weidepalen etc behoren ons toe.

We gaan nog eens allemaal (A, B en ik + ouders) rond de tafel zitten om alles mooi op papier te zetten en zodat er geen discussies en ruzies meer kunnen ontstaan :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 21:04

furioso schreef:
Sorry dat ik zo kort heb gereageerd, is niet vriendelijk van me sorry..

Kijk, B en ik gaan samen op de wei staan + ook op mijn weide, samen kosten delen, paarden verzorgen, stront kuisen,...

A komt ook af en toe op de weide zien of alles is zoals zij het wil

We zouden de weide opnieuw willen omheinen en inzaaien enz.. dit op onze kosten en de weidepalen etc behoren ons toe.

We gaan nog eens allemaal (A, B en ik + ouders) rond de tafel zitten om alles mooi op papier te zetten en zodat er geen discussies en ruzies meer kunnen ontstaan :)

Dat laatste, zéker doen!
En liefst vóórdat er ook maar iets wordt omheind/in wordt gezaaid. Zet alles goed op papier. En denk aan wederzijdse opzegtermijn, afspraken wie wat betaalt etc. en pak er desnoods een voorbeeldcontract voor weidehuur bij. Laat álle partijen het contract ondertekenen en zorg dat ieders een ondertekend exemplaar in bezit heeft.

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 21:08

Ja gaan we zeker doen voordat we iets gaan veranderen ;)
Het is nu even afwachten wanneer dat iedereen even tijd heeft om er over te praten :)

Een voorbeeldcontract is een goed idee !

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:05

vuurneon schreef:
Maar heb je toen ook gezegd dat jij er geld voor ging vangen? :)

Vind jij het normaal dan dat de ts de onderhoudskosten van het ander paard gaat betalen? Het onderhoud van de weide ook alleen moet ophoesten? Stro ,krachtvoer enz? Niet meer dan logische toch dat die kosten door de eigenaar zelf betaald worden?
Vind het niet meer dan reëel dat ze wat " huur" vragen om die kosten te dekken!

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 11:41

Mensen lijken zich er nogal in de kosten te vergissen, een weide blijft niet vanzelf netjes
Kalk, injecteren, slepen, bloten, onder de omheining maaien, onkruid spuiten, sloten uithalen, troep wat uit de sloot komt verdelen over de wei, kunstmest strooien, kale plekken inzaaien :D Ook het neerzetten van een goede omheining is een dure grap, ik vind het helemaal niet gek dat TS een vergoeding vraagt. Behalve de kosten heeft ze er ook nog eens het werk van.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:51

Iets huren hoeft niet perse schriftelijk. Ook een mondelinge afspraak is rechtsgeldig. Als A wat met anderen heeft afgesproken (mondeling of schriftelijk) heb jij geen poot om op te staan. Zij heeft dan in feite 1e recht van huur. Normaal hangt aan verhuur/huur een tijdperk vast (jaar, meerdere jaren), als je langer dan een bepaalde tijd huurt, krijg je automatisch ook meer rechten en dan kan de huur ook niet zomaar opgezegd worden. Of A wel of niet mag onderverhuren dat zijn haar afspraken met de verhuurder. Daar kun jij niets mee.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 16:25

Als je vanaf april toch al de huur over kan nemen snap ik eigenlijk niet zo goed waarom je überhaupt loopt te tobben met A.... neem gewoon lekker meteen al de huur van haar over. Geef haar haar huur van dit jaar terug en wieberen ermee :P

Zij blij met een jaar huur terug en geen gezeur meer van die wei, en jullie blij want je bent direct de huurder van het stuk en kunt er mee doen wat je wil (in overleg met de eigenaar dan althans) zonder dat A er nog tussen zit te mieren voor die paar maanden :)