Mensen hebben een extra stukje om verbanden te kunnen leggen en dingen te kunnen interpreteren.
Als jij lavendelgeur ruikt, word je meteen helemaal blij en ontspannen. Jíj kunt relativeren en je bedenken dat dat fijne gevoel komt van die vakantie in Frankrijk, waarbij alles steeds rook naar lavendel. Een paard mist het vermogen tot dat laatste stukje informatieverwerking.
Dat maakt ook dat ze bijv trauma's zo goed kunnen ''onthouden''.
Uitgaande van bovenstaande voorbeeld: een paard ruikt lavendel, en wordt blij en ontspannen. Punt. Dat geldt dus uiteraard óók voor nare ervaringen. Paard ziet een zadel en associeert dit met pijn, om maar iets te noemen. Het feit dat het een heel ander zadel in handen van een heel andere eigenaar is zal op dat punt niet zo interessant zijn, want het paard wéét niet meer dat de pijn werd veroorzaakt door de vorige, en niet de huidige eigenaar. Hij weet alleen maar dat zadel = pijn.
De kunst is dan natuurlijk om die link te ''deleten'' of aan te passen.
Ik heb me, om mijn hond te rehabiliteren, redelijk verdiept in hersenwerking van dieren. Zal eerder genoemde link ook nog eens goed bestuderen, net wel effe gauw doorgelezen om hier niet extreem in herhaling te vallen, is nu te laat om informatie nog goed te verwerken

Maar dat met associaties...das miss wel het belangrijkste om te weten. Heeft mijn hond in ieder geval van zielig hoopje tot blij eigenwijs stuiterding gemaakt door op basis daarvan aan de slag te gaan.
Over het binnen 3 sec corrigeren/belonen heb ik ooit ergens een prachtstuk gelezen, kan het zo gauw niet vinden dus even voor wat ik ervan heb onthouden: stel je staat in een fabriek aan een lopende band in een vreemd land waarvan je werkelijk niets van de taal begrijpt. Je doet je werk, waar toch wel enige variatie in zit, en ineens begint de opzichter uit het niets in die vreemde taal tegen je te schreeuwen.
Heb jij enig idee wat je fout deed als je die fout niet héél kort voor de opzichter begon te schreeuwen maakte?

Overigens was een paard om te overleven afhankelijk van zijn vermogen om snel te leren. Als prooidier in het wild is er geen ruimte voor fouten. Een leeuw die pas bij poging 3 een gazelle vangt heeft nog niet echt een probleem. Een paard dat pas bij poging 3 begrijpt hoe hij moet ontsnappen aan een poema....dat schiet niet op
Paarden kunnen dan ook verschrikkelijk snel leren, mits de eigenaar het correct uitlegt. Heb zelf regelmatig de ervaring dat ze het na de eerste of tweede keer belonen wel begrijpen (tenzij de opdracht complex is, dan gaat het uiteraard stukje voor stukje, spreekt voor zich ook) maar óók ervaren hoe traag het kan gaan als je het zelf niet goed uitlegt. Paarden kunnen en willen leren, als iets erg lang duurt is de uitleg niet correct of het gevraagde te veel. 
Bronnen zou ik graag geven maar moet ik even achteraan