Cap? Een lelijk, oncomfortabel ding

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fiction

Re: Cap? Een lelijk, oncomfortabel ding

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:23

Ze zijn niet mooi, en niet handig, maar ze helpen je wel als je valt van je paard. En tegen de tijd dat dat gebeurt, ben je erg blij dat je er eentje op je hoofd hebt. Tevens houd het ook je make up op je gezicht als het regent. :D

OfToTheWoods

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:24

ik heb geen last van mn cap, maar toch rij ik ookweleens zonder, vooral op foto's. maar dat ligt ook een beetje aan het paard, ik ga niet op een paard dat ik niet ken en goed vertrouw zonder cap zitten :j

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:26

dammie1 schreef:
Accepteren.

Ik vind zo'n ding ook warm op mijn hoofd, wie niet.
Maar ik ben een keer recht op mijn hoofd gevallen toen ik van mijn paard afviel. Dat ik alleen een lichte hersenschudding had en geen blijvende schade (of erger) kwam door mijn Harry's Horse cap.

Inderdaad! Ik vind een cap ook niet bepaald heerlijk zitten. Al moet ik zeggen dat je er op een gegeven moment zo aan gewend raakt dat je het amper meer in de gaten hebt dat je hem draagt. Misschien heb je niet de goede maat. Heb je je al eens goed laten adviseren en veel verschillende merken en maten gepast?

Al denk ik ook dat een cap vaak niet als stoer gezien wordt en dat vaak een reden is dat mensen zonder cap rijden ;) 12 jaar geleden heb ik een zwaar paardrijongeluk gehad waarbij ik mijn nek gebroken heb. Ik ben met paard en al over de kop gegaan en bij het opstaan van het paard heeft hij in paniek een rake trap tegen mijn hoofd gegeven (stond op ijzers) waar gelukkig een cap op zat. Mijn cap was helemaal kapot, maar heeft er wel voor gezorgd dat ik het heb overleefd. De arts heeft mijn cap gezien en zei echt dat het mijn redding geweest is.

Ik zou me er dus bij neerleggen en een cap zoeken die jou het minst stoort tijdens het rijden, dan ben je er vast zo aan gewend! Je hoofd is zo'n belangrijk en gevoelig iets dat is gewoon erg belangrijk om goed te beschermen.

En hoe goed je een paard ook kent of vertrouwd, hoe rustig het ook is, het kan altijd mis gaan! Een paard kan struikelen, toch ineens schrikken of zelf in elkaar zakken door medische problemen.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:28

Je moet je niet aanstellen en dat ding lekker op je hoofd zetten.
Er zijn veel verschillende pasvormen dus ook voor ieder hoofd een geschikte cap (die niet zeer doet of echt vervelend zit).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:29

Ik vind het een stuk mooier dan een open schedel omdat een ongeluk in een klein hoekje zit.
Bovendien vind ik het op buitenrit ook prettiger om een keer een tak tegen de cap aan te krijgen dan tegen mijn hoofd :+

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:29

lifaya schreef:
Ik ben een keer op mijn gezicht gevallen zonder cap. Het eerste wat mensen zeggen is dan "eigen schuld dikke bult" .... come again? dus omdat ik geen cap op had in die situatie, waar de cap niet eens een fiets verschil had gemaakt gezien ik op mijn GEZICHT terecht kwam (waar dus geen cap zit :') ) in de stenen, is het opeens alsof ik er dan om vraag? :') Sorry maar daar kan ik echt pissed om worden. Het was een heel braaf paard maar ik zat niet stabiel in het zadel op het moment dat hij ergens van schrok en wegsprong en rende. Ik was verdoemd om eraf te vallen en viel op de zijkant van mijn hoofd waardoor ik nu een lichte zenuwbeschadiging heb van mijn lip tot mijn oog (om een beeld te geven wat dus geraakt was). Zag overigens wel in flitsen, net een discotheek, dus het was wel een flinke klap, maar ach, toen ik eenmaal weer in staat was normaal te rijden (mijn been was ook dik) ben ik er gewoon weer opgestapt zonder cap ;) Leef nog steeds hoor :))

Mee eens. Ik ben nog nooit gevallen zonder cap, dus dan kan ik het blijkbaar toch prima inschatten.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:30

Natuurlijk is het dragen van een cap je eigen verantwoordelijkheid. Maar je bent 12, dan overzie je waarschijnlijk de gevolgen van een val niet. Gewoon een simpele hersenschudding kan al blijvend letsel geven, dag in dag uit hoofdpijn, de rest van je leven. Bedenk dat eens als je een pijnstiller inneemt tegen de hoofdpijn, dat je dus altijd die hoofdpijn hebt.
Verder zijn er al genoemd, de kneuzingen (blauwe plekken), een hoef op je hoofd of er tegen. Zet deze gevolgen eens af tegen het dragen van een cap, toegegeven, toen ik een tiener was droeg ik hem ook liever niet als wel (mijn ouders stonden er op dat ik hem wel droeg), maar toen had je twee modellen: het bekende dopje, met elastiekje onder de kin of de veiligheidcap met een tuigje. Beide types kenden geen ventilatie. Dus ik denk dat je nu niet eens veel meer te klagen hebt.

Fry

Het zit misschien niet lekker maar ik rij NOOIT zonder.
Ik word al panisch bij het idee zonder cap te rijden, voel me meteen niet meer veilig. Ieder paard kan schrikken (ongeacht of je paard nou bomproof is of niet).
En dan ben ik misschien 'pas' 14 maar ik heb nog wel het gezonde verstand om in te zien dat zonder cap rijden levensgevaarlijk is.
Laatst bijgewerkt door Fry op 11-08-13 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Tja probleem is voor veel pubers dat het natuurlijk niet 'stoer' is om met een cap te rijden. Ik moest met 12 jaar ook gewoon mn cap op,hoofdpijn of niet.

Lelijk? ja soms. Oncomfortabel? tja...........

Maar ik zet hem toch gewoon op,en iedereen die op mijn pony zit ook. Voor de rest moeten volwassenen het lekker zelf weten,als je graag extra risico loopt is dat natuurlijk je eigen keuze.

vuurneon

Ts, ik heb wel een tip voor je ouders die ook voor mij werkte; 'als ik je 1 keer zonder cap betrapt of ik hoor het van iemand anders? Dan verkoop ik direct je paard en mag je nooit meer (zolang je thuis woont) op een ander paard stappen'.
Ik vind het belachelijk dat ouders toestaan dat hun jonge kind zonder cap op paard gaat rijden. Juist omdat die zichzelf zo snel overschatten.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:32

Ik vraag me toch af als je hoofdpijn krijgt of andere pijn of je cap dan wel past. := Ik krijg er echt geen pijn van..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:33

sommige mensen hebben aanleg voor hoofdpijn ;) al helemaal als iets op het hoofd zit. ik krijg het al van een paardenstaart

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:34

Aha oke. :) Ja ik heb sowieso vrijwel nooit hoofdpijn dus misschien is dat het..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:35

lifaya schreef:
sommige mensen hebben aanleg voor hoofdpijn ;) al helemaal als iets op het hoofd zit. ik krijg het al van een paardenstaart

jakkes dat lijkt me heel erg vervelend! Ik kan me er dan ergens ook wel wat bij voorstellen dat je geen cap draagt,alleen zou voor mij het risico toch zwaarder wegen.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:35

Over dat hoofdpijn. Had het in het begin altijd heel erg, was na het paardrijden meteen in bed van de koppijn. Maar het went, heb nu een nieuwe cap die veel lichter is (Harrie Horse Challenge) en die zit stukken beter en heb nu af en toe nog maar hoofdpijn na het rijden. :)
Laatst bijgewerkt door Fry op 11-08-13 15:36, in het totaal 2 keer bewerkt

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:36

Zelf had ik hetzelfde probleem als jouw ts, mijn cap was warm en lelijk. En doordat ik een best gewicht op mijn hoofd had liggen kreeg ik er hoofdpijn van. Gevolg, ik deed hem nooit op.

Maar als je dan een keer valt en je krijgt letsel die je met een cap niet/minder had gehad, had je gewenst dat je hem wel op had gehad.
Ik zelf heb nu een UVEX cap en heeft me 100 euro gekost. Die cap zit zó fijn dat als ik mijn paard weg heb gezet na het rijden en rustig een half uur mee op blijf lopen omdat ik hem niet eens voel.

Je geeft aan geen honderden euro's wilt uitgeven aan een cap maar wie zegt dat dat hoeft? Er zijn genoeg aanbiedingen hoor.
En wat mijn ouders ook altijd zeiden; wie niet luisteren wilt moet maar voelen. Als jij van je paard afvalt, zit jij er mee

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:36

ik vindt caps handig en niet zo lelijk, alleen met warm weer gaat het toch zweten onder die cap.. dat is wel vreselijk :(

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:37

Ik vind mensen zonder cap dom :j.

Ik rij altijd met cap en op mijn pony werd ook echt alleen maar met cap gereden :j.

vuurneon

Snoevie schreef:
lifaya schreef:

jakkes dat lijkt me heel erg vervelend! Ik kan me er dan ergens ook wel wat bij voorstellen dat je geen cap draagt,alleen zou voor mij het risico toch zwaarder wegen.

Liever hoofdpijn dan een hoofdlanding :o
Vriendin heeft ook altijd last van een cap, maar na zeer ongelukkig gevallen te zijn met (zonder cap) hoofd op het asfalt neemt ze de hoofdpijn van de cap nu voor lief. Ik was daar getuige van en geluid van schedel op asfalt heeft erg veel indruk achter gelaten...

saskiakefie

Snoevie schreef:
lifaya schreef:

Maar ook als je 2/3 paarden per dag zou rijden? :\ Want dat zou betekenen dat je misschien altijd hoofdpijn zou hebben, of zou je dan gewoon niet meer gaan rijden?

xRaisin

Het kan me niet zo veel schelen of andere mensen wel of niet een cap dragen, maar ik doe het lekker wel. Heb vaak niet eens door dat dat ding op me hoofd zit eigenlijk xD

Rennie89

Er zijn wel meer risico's in het leven, moeten we dan ook maar een helm dragen met het fietsen? en kniebeschermers met het lopen? Mijn punt is dat ieder het maar voor zichzelf moet beslissen en niemand verantwoording zou hoeven af te leggen waarom ze het niet dragen. Al ben ik wel voor capgebruik in manegelessen etc maar als je op een eigen of bijrijdpaard rijd waar de eigenaar geen probleem heeft met zonder cap rijden, dan moet je het gewoon helemaal zelf weten.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 15:38

Ik krijg er een zweethoofd van, hoofdpijn en ik kan niks verdragen op mijn hoofd.

En nee ik vind het niet stoer om zonder cap te rijden, het zit gewoon veel lekkerder.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:38

xRaisin schreef:
Het kan me niet zo veel schelen of andere mensen wel of niet een cap dragen, maar ik doe het lekker wel. Heb vaak niet eens door dat dat ding op me hoofd zit eigenlijk xD

Ik ook niet :P Lekker lichte cap, en niet anders gewend.

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:38

vroeger ( 14 tot 17 jaar ong.) vond ik caps ook echt on dingen.. Tegenwoordig al jaren doe ik altijd me cap op.. Heb er ook geen last van en tegenwoordig zijn er zulke mooie en leuke caps te koop :j