Paard leren achterbenen op te tillen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard leren achterbenen op te tillen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 18:36

Over het filmpje; het gaat om het resultaat en dat mag er stiekem toch wel wezen. :)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 18:54

Tuurlijk is het resultaat goed, alleen is het in dit geval niet de manier denk ik, als je leest wat hij doet.

Ik doe het touw ook niet "vast" hoor, ik bedoel met een "lus" echt alleen maar dat je de twee uiteinden vastpakt en het touw dus zeg maar "dubbel" zit om de kogel, maar nergens vast hangt of aantrekt. Denk dat het wel gaat werken voor het gedrag wat jij beschrijft, het is een kwestie van zelf handig te worden in het om de kogel krijgen van het touw en het "meeveren" als je paard zijn been naar achteren gooit.

Scarlatt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:05

Ik heb zelf ook een jong paard en heb ook hard gewerkt om haar netjes haar voetjes te laten geven. Ik vond het voornamelijk belangrijk om haar altijd vanuit het positieve te benaderen en haar dood te belonen zodra ze haar voet omhoog deed, dit heb ik uitgebouwd door telkens langer vast te houden.

Mijne had ook wat evenwichtsproblemen dit heb ik opgelost door haar op een plek te zetten waar ze met haar ene kant van lichaam tegen de muur aan kan leunen. Dit ging top. Ik zelf heb niks gedaan met een touw of iets ik heb gewoon haar achterbenen gepakt. Gewoon goed tegen de buik staan, veel aaien en rustig met je hand langs het achterbeen zodra ze de been optrekken en naar achteren strekken hou ik de been goed vast, voor het paard erg onwenning dus zal het er ook wat krampachtig uitzien. Ik denk als je deze stap een periode herhaald zonder uit te krabben dat je stapje voor stapje steeds verder komt.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 23:55

Ik ken dit probleem. De mijne doet dit ook. Ik kan haar voetje oppakken, maar zij trekt dan heel snel haar been in en begint dan onder zich in te slaan/ op zij/ naar achteren (heel ongecontroleerd, en totaal niet gericht.. er zit ook geen vaste volgorde in ofzo.. het lijkt wel een zenuwtrekje). Ik heb dus geen idee hoe ik het er uit moet krijgen (of hoe ik een hoefsmid aan haar moet laten?). Ik pak nu steeds de hoef bij de sokken vast, laat haar slaan en hou vast. Zodra ze ook maar een paar seconden haar been rustig omhoog houdt laat ik weer los.. Van uitkrabben komt verder nog niks. Bij de voorbenen heeft ze dat ook een beetje dat ze gaat wiebelen als ik ze uitkrab. Maar als ik dan even wat druk geef laat ze haar voet mooi in mijn hand rusten.
Ik beloon haar telkens weer uitgebreid.

Iemand tips? Ik wil niks met een touw doen.. Het komt bij haar door een trauma (totale paniek bij de hele achterkant dusja... het poetsen verder gaat nu goed, wil dit niet weer verslechteren). Ik lees zowieso even mee hier!

Edit: ik heb haar 3 dagen. vandaar dat ik zeg dat ik niet weet hoe ik een smid aan haar moet laten ;)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 13:26

ik heb t gisteren geprobeert met het zachte halstertouw. ik had verwacht dat ie dat gevoel van 'iets om zn been' eng zou vinden maar niks was minder waar. ik hield de uiteinden vast en deed het touw rustig aan om zijn been. Heb het wat bewogen om te kijken hoe hij reageerde, maar dat ging erg goed. Gaf geen kik. Toen commando voetje gegeven en wat druk gezet op het touw en hij tilde hem zo op. Hij sloeg niet naar achter niks! Ik natuurlijk heel blij en goed beloond. Nogmaals geprobeerd, en weer perfect. Ik heb het been nog niet vastgepakt. ik wilde niet teveel in 1 x doen. Dus weer beloond en nogmaals geprobeerd. Volgende keer het andere been en dan zien we wel weer verder ! Ik heb het touw niet om zijn been gewikkeld of geknoopt. gewoon de uiteindes van het touw vastpakken en dan rustig druk uitoefenen.
Het ging heel goed! hopelijk blijft dat zo!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 15:04

Top!

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:03

Ik heb ook een tip, (het heeft niks te maken met voetjes optillen), maar ik zou wat stevigere schoenen aandoen als je met paarden bezig bent.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 22:43

Hahaha grappig dat je dat zegt. Hij stond namelijk van de week vol op mn grote teen:P Gelukkig is mijn teen zo ongeveer immuun. maar goed, niet zo lekker.
Maar goed, ik heb gewoon oude nikes aan. deze zijn niet afgetrapt maar hebben een kleur die bij geen enkel kleding stuk past en ik ze dus maar an heb op stal als het lekker weer is. Als het wat kouder wordt trek ik weer gewoon mn outdoor laarzen aan.. maar voor nu is dit wel voldoende denk ik.

nambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:48

Ik ben de boeken van Mark Rashid aan het lezen. Ik ben nu bezig met het boek: een paard is een paard.
Hij geeft in dit boek ook uitgebreid antwoord op hoeven optillen. Erg leerzaam.
Sowieso zijn de boeken erg fijn te lezen (is in verhaal vorm) en ik vind het tot nu toe dat hij de beste kijk op paarden heeft van iedereen waar ik over gelezen of gezien of gehoord hebt.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 23:54

Ik doe vanaf de voorkant mijn hand naar zn kont bewegen en dan naar beneden, zachtjes duwen dat ie het voetje optilt. Dat is al stap 1. Als ie dit doet belonen en nog een keer doen. Als ie dit eenmaal goed doet, iets verder naar achter en proberen uit te krabben. En inderdaad met je zijkant tegen de buik/billen staan.