Pony van 25 Verkopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:23

begrijp me goed, de motieven van 'eigenaren' voor verkoop vind ik in de meeste gevallen ook laakbaar, 'no doubt about it!'

Echter, wat mij betreft,...dieren kiezen hun baasje. :o

MightyMike

Re: Pony van 25 Verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:31

Jammer is het voor zo'n dier om op die leeftijd nog een omschakeling te moeten doen, maar kan me genoeg redenen bedenken waarom mensen wellicht toch nog een ander thuis voor het dier zoeken. Voor de een betekend een paard ook iets anders dan voor een ander. Vind een hond toch een ander vergelijk, althans voor sommige ruiters, zie genoeg om mij heen dat het naast dier waar je een band mee voelt, ook een sportattribuut kan zijn. Voor mensen die er wellicht tot die leeftijd heerlijk op hebben kunnen rijden en nu het paard met pensioen of rustiger willen zetten, maar geen geld hebben om 2 paarden te kunnen onderhouden, kan me ook wel voorstellen dat het dan moeilijk is om je (rijdende)hobby stop te moeten zetten. Wellicht zat je nog helemaal in wedstrijden, wil je hoger komen, ga je er niet een paar jaar uit. Je paard kan nog wel even op deze aardbol hebben, maar wellicht staat hij ook nog 10 jaar in je wei.

Voor mij niet, maar om maar wat te noemen waarom anderen wel voor die keuze zouden gaan.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:34

Je weet nooit hoe het er bij iemand voor staat en als zo'n dier nog heel gezond is en toch weg moet kan ik me voorstellen dat iemand probeert om er toch nog een ander huis voor te vinden. Zelf zou ik nooit zo'n oudje kopen en als het mijn oudje zou zijn dan zou ik toch serieus overwegen om het paard in te laten slapen i.p.v. hem of haar nog zo'n verandering aan te doen.

Bij ons hebben ze tot nu toe nog oud kunnen worden, heb vandaag mijn 30-jarige moeten laten gaan helaas.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:36

Veel sterkte gewenst Percy, ik de mijne voor een paar maand terug, hakt er toch in..

lovehome

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:39

snap ook niet zo goed dat mensen dat doen. je heb ook van mensen die zeggen ik ben er na 10 jaar wel op uit,gekeken word tijd voor een ander paard. ik heb die van mij al 14 jaar en ik ben er nog steeds niet op uit gekeken. hij verzint nog elke dag nieuwe streken. hij is onder tussen 27 en hij mag blijven. en volgens mij wil hij zelf ook wel blijven want hij loopt nog steeds achter mij aan als hij naar stal gaat s avonds.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 23:17

Marin_ka3 schreef:
Misschien wil het paard/pony ook zelf wel weg....., wie weet?

Nou poe, mijn pony's zijn wél met z'n beide vertrokken hoor! Die gingen in uitgestrekte draf/galop het weiland uit, langs de weg en uiteindelijk ergens diep het veld in (goed afgelopen gelukkig) :=

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 23:40

Ik heb Marnix gekocht en hij is 20. Hij moest weg van die mensen omdat hun dochter 18 werd en wedstrijden wilde gaan rijden op een paard.
Marnix staat hier nu van zijn dagen te genieten in de wei en ik ga af en toe met hem op buitenrit.
Ben stiekem blij dat ze hem hebben verkocht,, want het zadel dat ze hadden paste niet en dat liet hij duidelijk merkten en zijn bit was ook al te groot.
Hij moest er in het begin ook echt aan wennen dat ik hem gewoon alleen even een knuffel kwam geven.. Het is nu volgens mij gewoon een heel andere pony geworden :)

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 23:45

Ze hadden bij de verkoop gezegd dat ze graag contact wilden houden en nog een paar keer wilden komen kijken.
Ik heb netjes foto's gemaild en van de vader een mail terug gehad waarin stond dat zijn dochter het niet een keer over Marnix had gehad (ze heeft hem 10 jaar gehad). Hij zou nog laten weten wanneer ze langs wilden komen, maar ik hoor niks meer van ze..

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 00:01

Doe het dan niet!

Ik heb mijn goedkope niks Shet Bartje ook gehouden omdat hij door mijn rijpaard het weiland uit getrapt werd, toen ik er een leuke jonge paardenmerrie had bijgekocht.
Was Bartje ineens te veel(terwijl ik die nu juist als maatje voor mijn rijpaard gekocht had).

Het ging niet meer, ik heb Bartje naar huis gehaald en er een Shetmerrie bij gekocht.

Iedereen happy. Japie zijn meisje Khavanna, Bartje heeft zijn Shetmeisje Barbie.

Wegdoen?!?
Die Shetten zonder interessante papieren en zonder interessante kleuren brengen geen drol op, die gaan linea recta naar Italie voor in de salami, leuke makke kinderponies of niet.

Nee zeg, die blijven hier: die hebben geen redelijke toekomstverwachting.
Hier wel.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 05:25

Leuke makke kinderpony's worden enorm veel gevraagd terpentijn, dus dat is dan een kwestie van geen koper willen zoeken of de hoofdprijs ervoor willen hebben. Ouders zal het een biet zijn of er papieren bij zitten, leuk kleurtje is leuk maar niet noodzakelijk, die pony's moeten vooral braaf en goudeerlijk zijn. Maar meestal zijn de Shetjes niet bereden, ja, daar staan er honderden zo niet duizenden van te koop natuurlijk.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 08:35

Ik heb een E ruin van 23 waar ik niet op rijd hij is te pittig voor mij wel vreselijk lief en goed gereden.
als ik een goed huis kan vinden waar hij ook weer gereden gaat worden dan gaat hij weg waarom omdat ik weet dat hij dan gelukkiger is hij staat nu te niksen en houd juist van werken.
maar er zijn maar weinig mensen die zo'n oud paardje willen hebben.
en zomaar naar de eerste de beste gaat hij niet.
Ik denk dat het kort door de bocht is om daar direct een mening over te hebben.
als er in het belang van het dier gedacht word hoeft dat geen probleem te zijn vind ik.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:13

Ik heb naast mijn rijpaarden jaren lang een oude B pony gehad.
Pony moest zo snel mogelijk weg en had jaren lang manege lessen gelopen en was 20 toen ze hem te koop zette.

Heb hem opgehaald, bij ons op de wei gezet en hij is jaren lang mijn allerbeste vriendje geweest.
Hoewel ik absoluut wedstrijd ruiter ben moet ik zeggen dat ik het wandelen, poetsen en rondslepen met het oudje ontzettend ontspannen vond.

Als mijn dochter dadelijk wat ouder is koop ik zeker een leuk oudje voor haar (en voor ontspannings therapie voor mama). De jongere beenzwaaiers komen later wel.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 14:40

Ook ik vindt het absoluut niet kunnen!!!
Uiteraard kunt men soms niet anders. Dan is het ook een heel ander verhaal.

Maar om een oud (leer)paard op de schopstoel te pleuren voor wat beters..... Schandalig!
Het houden van dieren is een verantwoordelijkheid die je bent aangegaan toen je het dier kocht. Als je niet van plan bent een dier tot de dood te hebben, moet je het dier tijdig verkopen. Niet als het eenmaal oud is en het risico op ouderdomsklachten hoger is. Niet veel mensen willen een oud beestje kopen....logisch.....

Ook ik zou nooit een oud beestje kopen.... Behalve als ik genoeg geld en ruimte zou hebben waarschijnlijk.... Als dierenLIEFHEBBER wil je alles wel redden....
Maar mijn bejaarde pony gaat helemaal nergens heen! Ik zou eerder mijn jonge pony verkopen dan de oude. Die heeft immers nog kans op een goed leven ergens anders. Ook al is zij mijn toekomstige rijpony....
Ik zou nog eerder droog brood vreten dan mijn oude merrie, waar ik niet veel meer mee kan en alleen nog maar geld en tijd kost, op de schopstoel pleuren. Dat heeft ze namelijk niet verdient!

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 14:46

lady62 schreef:
Ik heb een E ruin van 23 waar ik niet op rijd hij is te pittig voor mij wel vreselijk lief en goed gereden.
als ik een goed huis kan vinden waar hij ook weer gereden gaat worden dan gaat hij weg waarom omdat ik weet dat hij dan gelukkiger is hij staat nu te niksen en houd juist van werken.
maar er zijn maar weinig mensen die zo'n oud paardje willen hebben.
en zomaar naar de eerste de beste gaat hij niet.
Ik denk dat het kort door de bocht is om daar direct een mening over te hebben.
als er in het belang van het dier gedacht word hoeft dat geen probleem te zijn vind ik.

Daar vindt ik ook niets mis mee. Als je maar goed zoekt voor een blijvend thuis. Zeker als je merkt dat het beter zou zijn voor je paard.
Dat is wat anders dan op marktplaats aanbieden voor de eerste de beste die geld bied....

Maar het feit is dat vele paardeneigenaren hun eigen verlangen vele malen belangrijker vinden en het belang van het paard.....

Ssuuz92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 14:47

Ik verzorg bij een hobby Welsh a pony fokkerij en elke merrie die hier
op leeftijd is en niet meer een veulen kan dragen gaat lekker met pensioen.

zo hebben we een 19 jarige merrie die nog wel een veulen kan dragen maar er niet
beter van gaat lopen. Dit jaar heeft zij haar laatste veulen gekregen en zal ze
nu nog even kunnen genieten van een kleine om haar heen maar straks van haar pensioen.

Zo is er 1 jaar geleden de 36 jarige merrie bij hun geboren, getogen en overleden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 14:55

jes_sira, voor mezelf zou ik het ook niet kopen, een ouder paard, maar als eerste eigen kinderpony zoek ik juist een ouwetje wat nog fit is, wat alles al gezien heeft, en die hoeft niet snel te zijn of flink te kunnen springen. Dat komt tzt wel als ze meer ervaring hebben.
Dus er kan best ook voor een ouder dier nog een goed huisje volgen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:10

@Urielle: nou, voor ruintje Bartje (nu 9,5 jaar, dus niets te oud voor een Shetlander) heb ik wel degelijk meteen een ander goed home gezocht, die is vrij snel gratis (!) terecht gekomen bij een ervaren iemand (een goede kennis) die er mee wilde mennen. Bedoeld als opvolger van haar ervaren Men-Shet. Hij kreeg daar echter "schilfers in z'n manen" en werd dus verdacht van Zomerexczeem, die wilde de pony dus graag terugbrengen.Daar zaten ze niet op te wachten, terwijl het aanslepen in voorbereiding van het mennen zo voorspoedig ging. Jammer!
Na 2,5-3 weken nam ik hem dus weer terug, en hier is hij inderdaad even gaan schuren, ik had echter al het vermoeden dat dit voort kwam uit stress (opeens verandering uit de weide, daarna verplaatsing, en dan weer bij mij achter alleen...)
Dorpskinderen reden er op en wandelden er mee, dat vond Bartje erg leuk, helaas waren die kinderen net in de grens-leeftijd van groei en grootte, dus dat kon heel snel naar mijn mening al niet meer.
Ik wilde hem niet nogmaals "doordoen", ik vroeg er geen cent voor, alleen een goed tehuis en als het niet ging dan naar mij terug, maar ik was ook benauwd voor: wat als hij bij een leuk zoontje of dochtertje terecht komt en die groeit er binnen de kortste keren uit, blijft hij dan nog, of verkopen ze hem naar de hemel weet waar?
Een afspraak dat je hem als eerste terugneemt is zo wankel, en snijdt wettelijk bezien zo weinig hout, dat ik er toen van heb afgezien de pony nog door te plaatsen. Men zou hem na een paar jaar zonder meer kunnen doordoen zonder dat ik een redelijke juridische poot zou hebben om op te staan, ook al laat je een papier tekenen.

Het schuren hield acuut op toen ik er een Shetmerrietje voor hem bij kocht... die stond na overlijden van de gezelschapsgeit ook alleen en dochter werd te groot en had geen interesse meer... die was ook ZE verdacht, want schuurde.... zodra de merrie hier was schuurde niemand meer... het was dus inderdaad stress.

Dat 8-jarige merrietje is ook bereden, en zo mogelijk nog liever.

Maar - en daar heb je gelijk in - ik wil het inmiddels ook niet meer. Ze blijven hier bij mij.
Er zit momenteel een nieuwe generatie dorpskinderen aan te komen, die straks wat mij betreft weer welkom zijn bij -en later op- mijn Shetten.

En dan zijn mijn Shetten natuurlijk bij lange na geen 25 jaar en ook nog echte kinderponies, alsnog vind ik het risico mega-groot dat het bij een ander na enige jaren fout gaat, en gezien de huidige economische toestand, wil ik het risico niet nemen dat ze uiteindelijk "in de markt" gedumpt worden. Dat hebben ze niet verdiend.

"Nodig" heb ik ze verder niet, ze staan niet op grasland, ook niet als "grasmaaiers" (ik heb geen grasland) en heb een rijpaard van 9 en een aankomend rijpaardje van nu 4 jaar die nog beleerd moet worden.

Maar leuk dat ze zijn!

En ook elke dag weer leuk DAT ze er zijn....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:19

Ik snap de overweging wel :)) maar ik vind het wel jammer dat het zo moeilijk wordt om juist die ouwetjes te vinden. Ik zoek echt een ervaren pony, sowieso niks onder de 6 jaar, tussen 6 en 14 jaar zijn bereden kindermakke grote maat Shets peperduur (laat staan Welsh A's en B-ponietjes) want daar is veel vraag naar (snap ik best, als je er het geld voor kunt krijgen stel je natuurlijk je prijs niet laag in :+ ) dus ik zou het liefst een pony vinden vanaf 15 jaar. Een pony van 25 is prima voor ons als hij nog fit is en wat jaartjes mee kan. Ik heb drie kindjes, waarvan er 2 enthousiast voor paarden zijn en de jongste is nog te klein, maar goed voorbeeld doet volgen, dus de pony kan zijn lol nog op :+
Nu hoop ik straks misschien iets in bruikleen te kunnen vinden ofzo.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:26

25 zou ik echt niet kopen, dan heb je er een relatief korte actieve tijd mee en misschien daarna nog jaren een op pensioen.

Mijn merrie, die deze week overleden is op 30-jarige leeftijd, heb ik gekocht toen ze 16 jaar was (met inhoud overigens). Ik zocht toen een super betrouwbare pony voor de kinderen en dat is ze ook geweest. Tot haar 25e is ze bereden, daarna ging dat niet meer. De laatste vijf jaar heeft ze bij ons van haar pensioen kunnen genieten. Ik was haar dankbaar voor alles wat ze voor ons gedaan had en gunde haar een rustige oude dag, lekker vertrouwd bij ons.

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:33

Mijn oude pony was ook bijna 24 toen hij werd verkocht. De keus was of houden voor mijn zusje die er hooguit 1x per maand op zou zitten, waar de pony dus echt 'oud' van zou worden of naar een nieuw baasje die er nog veel van zou kunnen leren en waar de pony nog een paar jaar met plezier mee zou kunnen rijden.
Pony liep bij mij zowel in de dressuur als springen in de L en ook ieder jaar meerdere oefencrossen en was echt topfit en dol op werken. Zonde om zo'n pony in de wei te laten staan.
Nu is hij bijna 1,5 jaar weg en de nieuwe eigenaar heeft er een boel plezier van. Iedere week les op de club en die jongen heeft er een boel van geleerd. Hij durfte toen de pony net had nog niet eens 20cm te springen en springt nu zo over 90cm. Pony blij, ruiter blij, ouders van ruiter blij omdat de ruiter super bang is en de pony geen vlieg kwaad doet. Zijn zusje kan er ook zo mee wegrijden. Eens in de zoveel tijd starten ze een keer bixie, nou ik zie het probleem niet hoor...
De pony heeft trouwens niet online te koop gestaan maar is 'mond op mond' verkocht.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:34

vooral oudere pony's die idd als eerste pony, of eeuwige beginnerspoown kunnen dienen , die kunnen op het 20ste misschien nog wle tien jaar mee onder het zadel bij een beginner, jong kind onder begeleiding , eventueel iemand die gewoon erg onzeker is en ga zo maar.
ik zou , als ik het dier niets meer kan bieden dan weidegang terwijl het eigenlijk nog hartstikke goed meekan, idd proberen te slijten aan een nieuwe geschikte baas.
niks zieligs aan.
probleem zit hem idd meer in de grotere, niet beginners dieren. die kunnen vaak nog maar 1 kant op en dat is een enkeltje.
een braaf welshje van 20, kan misschien nog wel 10 jaar mee binnen een ander gezin voor dochter 1, 2 en 3 opvolgend. dus heeft hele mooie mogelijkheden, ook voor de mensen die juist een lief oudje zoeken voor hun kinderen.
een 20 jarige kwpn van 1,80 met gebruiks aanwijzing is al een heel ander verhaal.

ook zo bij de ijslanders bijvoorbeeld. ik zou er best een tweede bij willen en dat mag ook een gezonde 20 jarige zijn :j best kans dat die nog 10 jaar onder het zadel kan. als je rekening houd met de (on)mogelijkheden van het dier.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:41

Urielle schreef:
jes_sira, voor mezelf zou ik het ook niet kopen, een ouder paard, maar als eerste eigen kinderpony zoek ik juist een ouwetje wat nog fit is, wat alles al gezien heeft, en die hoeft niet snel te zijn of flink te kunnen springen. Dat komt tzt wel als ze meer ervaring hebben.
Dus er kan best ook voor een ouder dier nog een goed huisje volgen.

De kans is er. Maar heel erg klein. Zeker nu....

En dan ook nog...
Als het kind de pony is ontgroeid na enkele jaren? Pony is nog ouder, nog meer ouderdomsklachten...
Dus niet meer geschikt als leerling voor een ander kind. En dan?

Die inruil mentaliteit alsof we een nieuwe auto aanschaffing vind ik gewoon niet kunnen als het om dieren gaat. Zeker niet met een oud dier.
Bij die oude van mij merkte ik dat de laatste verhuizing er goed ingehakt heeft. Terwijl ze er vroeger nooit moeite mee had. En nu had ze haar "pleegkind" die met haar meeging.
Ik vindt dat je een dier (zeker op leeftijd) niet op de schopstoel hoort te pleuren als het niet meer helemaal volgens je plannen meer is.

Als je een oudere pony koopt voor je kind als leerpony dien je er in mijn ogen ook bewust bij na te denken, wat als mijn kind toe is aan een jonger/pittiger/meer uitdagend paard. Wat doen we dan met het leerbaarheid die mij kind alles heeft geleerd.
En daar gaat het mis. Dat is nog niet actueel, zien we later wel.
En tegen die tijd moet er een nieuw paard komen. Hoe komen we van die oude af. ...Liefst zo snel mogelijk en als het even kan nog met winst....

Pepper_78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:49

Als recreatieruiter doe je mij toch echt een plezier met de leeftijdscategorie 16+ ... heeft meestal alles al eens gezien en gedaan en je kunt er vaak alle kanten mee op. Wat wil je nog meer?

Eind deze maand komt er een 26-jarige B-pony ons paardje gezelschap houden. Voor enkel een goed onderkomen bij ons hebben we dan een mega brave knuffel en speelpony waar aan het halster en zonder zadel mee buiten gereden kan worden, maar die ook nog fit genoeg is om een lekker te springen en daar zelfs fanatiek van wordt. Ben ervan overtuigd dat er nog echt wel 3 jaar fanatiek op gereden kan worden en daarna gaan we over op wandelen of stapritjes. En als de kids ff een maand geen zin hebben om te rijden, ook prima! Dus wederom ... wat wil je nog meer?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:53

Ik heb drie kinderen met 6 jaar verschil, dus die pony heeft echt nog wel even werk ;)
Wij zijn echt niet het enige gezin met meerdere kindjes.
Zie ook die pony waar Anky ooit mee leerde rijden, daar heeft het halve dorp zijn eerste rijervaringen mee opgedaan.

Zoals Pepper ook zegt, zo'n ouwetje is juist goud waard, Voor die kinderen moet je toch niet willen beginnen met een vierjarige?

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:02

Urielle schreef:
Ik heb drie kinderen met 6 jaar verschil, dus die pony heeft echt nog wel even werk ;)
Wij zijn echt niet het enige gezin met meerdere kindjes.
Zie ook die pony waar Anky ooit mee leerde rijden, daar heeft het halve dorp zijn eerste rijervaringen mee opgedaan.

Zoals Pepper ook zegt, zo'n ouwetje is juist goud waard, Voor die kinderen moet je toch niet willen beginnen met een vierjarige?

Dat is mooi! En jij hebt er duidelijk wel over nagedacht.
In dat geval wordt het dier dus ook niet behandeld als een "ding".
Het is een feit dat dat helaas wel geldt voor vele paardeneigenaren, ook al zal jet gros van deze mensen dat niet willen zien/toegeven...

Maar als de oude pony geen goud meer waard is door de ouderdomsgebreken?
In mijn ogen blijft de pony goud waard, voor al het gedane werk, maar nogmaals, zo werkt dat helaas niet voor de meeste mensen....