Paard bijt in eigen borst bij aansingelen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 18:10

Inderdaad Ayasha..Of reageert hij al als je het zadel erop legt? En met opstappen? Hoe gaat dat? Blijft hij dan rustig of wil altijd weglopen?

rollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:39

hadden een meisje ook op de manege, eerst beet het paard het meisje.
toen heeft ze het paard eens flink gestraft, toen deedt hij bijten in dingen om zich heen (inclusief zichzelf).
een vrouw die verstand heeft van paarden zei: "dat is onderdanigheid"... :o

Rachelle_DL

Re: Paard bijt in eigen borst bij aansingelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 20:33

Afleiden ga ik proberen!

Ik weet niet precies wanneer het begint, maar als ik het zadel goedleg/singel aan de ene kant vast maak dan legt hij zijn oren in zijn nek. Morgen zal ik er op letten!
Hij is meestal braaf tijdens het opstappen, alleen als hij druk is kan hij nog eens wegdraaien, maar dan loopt hij te drammen als ik hem uit stal haal en als ik hem naar de bak breng. Dan wilt hij ook meteen wegdraven ipv stappen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:06

RdLFoto schreef:
Het is ook dat ik alleen het bijten in zijn eigen borst wilt bestraffen, bijten in het halstertouw etc vindt ik niet erg maar ik ben er zo bang voor dat er wondjes komen..

Dat is toch hetzelfde: hij bijt hoe dan ook, of dat nu in zijn touw is of naar zichzelf (of straks misschien wel naar jou). Hij geeft overduidelijk aan ongemak te ervaren en dat moet weggenomen worden. Het kan iets lichamelijks zijn of aan het tuigage liggen, maar ergens is er wat. Wat zo goed als iedereen hier in het topic al aanraadt: laat het bekijken en eventueel behandelen door een deskundige. Dan kunnen jullie allebei nog met veel plezier samenwerken! ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:07

RdLFoto schreef:
Afleiden ga ik proberen!

Ik weet niet precies wanneer het begint, maar als ik het zadel goedleg/singel aan de ene kant vast maak dan legt hij zijn oren in zijn nek. Morgen zal ik er op letten!
Hij is meestal braaf tijdens het opstappen, alleen als hij druk is kan hij nog eens wegdraaien, maar dan loopt hij te drammen als ik hem uit stal haal en als ik hem naar de bak breng. Dan wilt hij ook meteen wegdraven ipv stappen.

Dit kan ook een teken van vluchten voor pijn zijn. Dit is dan geen "drammen", maar een andere uitweg zoeken. ;)

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 22:19

Shenavallie schreef:
RdLFoto schreef:
Afleiden ga ik proberen!

Dit kan ook een teken van vluchten voor pijn zijn. Dit is dan geen "drammen", maar een andere uitweg zoeken. ;)

Maar dit is ook als ik hem uit stal haal om los te gooien, je weet dat hij druk is want als hij loopt de drammen dan gaat hij meteen bokken en rennen in de bak, en als ie rustig meeloopt dan doet hij niet veel uit zichzelf. :P

Danieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 22:22

ga a.u.b. eerst goed na denken waarom hij dit doet !
niet zo maar je paard straffen eerst een reden bedenken waarom en dan pas veder denken !
veel succes en ik hoop dat je de oorzaak kan vinden
groetjes Daniekexx

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 22:50

Er zijn wel zoveel redenen te bedenken... je hebt bijv. paardenbiks/snoepjes in je linkerzak)? Paard is gewend "omgekocht" te worden met snoepjes?

Men trekt de singel te strak aan (wat overigens veel vaker gebeurt met een singel met ELASTIEK er in dan een waar dat niet in zit.
Men trekt de singel opeens (geen elastiek) te heftig aan.

Men stapt te grof op (zonder opstapje, zadel wordt tegen de ruggengraat getrokken).

In geval van merrie: hengstig zijn.

En nog zo wat... straffen heeft geen zin.

Ik kreeg eens een merrie onder handen die mij elke keer beet als ik de dekensingels vast wilde maken, of de longeersingel aan wilde trekken (rustig, gaatje voor gaatje).
Bleek later dat ze elke keer om haar hoofd weg te houden, een handje biks kreeg.
Ja eh...

Heb momenteel een merrie (niet van mij) die ontzettend moeilijk doet met longeersingel, na meer dan 3 maanden 3x per week longeren moet ik nog steeds voorzichtig doen met aanleggen van de singel.
Meiden, he? Het gaat er om dat je het even aankondigt, en voorspelbaar bent, zelf.
De merrie heeft een moeilijk en heftig karakter, blijkbaar heeft men haar (ze wordt momenteel niet gereden) iets te NO NONSENSE aangepakt, het is een beetje een Prinses op de Erwt. Die types heb je ook, je moet dat niet forceren, maar kijken hpoe ver je zonder boos gedrag kunt gaan.

Het wil ook wel eens helpen als je de singel plots aan de rechterkant gaat vastmaken, ipv het traditionele links,. zijn ze meestal even van slag, en jij ze een slag voor.

Wat ik nu aandraag zijn truukjes, natuurlijk (die leer je wel op een stalhouderij waar van alles loopt tussen een half jaar en 22 jaar, veulens, hensgten, merries, rij- en sportpaarden), maar de grootste truc is ze persoonlijk zien in te schatten. En blijf het betreffende paard net steeds een slagje voor.

"Jij doet steeds dit"? "Dan doe ik net iets anders?"

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 23:52

terpentijn Heel erg bedankt ! Het is een ruin dus ik heb gelukkig geen last van die 'merriestreken' :P

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 00:09

Goed dan ben je van die meidenstreken af, (en prijs je maar gelukkig!) maar kun je alsnog misschien iets met de niet merrie-gerichte tips, hoop ik.
Succes er mee, wat je ook doet, doe het geleidelijk maar vastberaden.En GEEN snoeperijen als beloning

Buiten "Prinsessen op de Erwt" heb je ook" Ruinen met Attitude", in dat geval is het vaak een kreet om speciale aandacht, ik neem bij een ruin (ik heb er ook een) dat specifieke gedrag veel minder serieus.
Ik ga er niet aan voorbij, maar hou in de gaten dat die je dus DAN al probeert de maat te nemen..

Uiteraard alles afgezien van een goed passend zadel en een tandartscontrole, zou dit overkomelijk moeten zijn.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 06-08-13 00:18, in het totaal 1 keer bewerkt

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 00:12

Bij de singelplek (achter de elleboog van het voorbeen) lopen zenuwbanen, het ene paard is daar gevoeliger dan het andere paard.

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 00:13

KootMiraDrum schreef:
Bij de singelplek (achter de elleboog van het voorbeen) lopen zenuwbanen, het ene paard is daar gevoeliger dan het andere paard.

Helpt een singelbontje dan ? Om het iets te 'verzachten' ?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 00:19

Ik weet niet of het de druk op die plek verminderd met een bontje ertussen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 00:21

Sowieso moet daar een (dames)handbreedte tussenliggen, tussen singel en "elleboog" paard: de meeste hedendsaagse zadels worden veel te ver naar voren op het paard gezet

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 00:37

Daar zal ik ook op letten! Volgensmij schuift het zadel dan een beetje, dankjewel!

lisannehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 10:53

Past het zadel en de singel wel en zadel je hem helemaal correct op?

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 10:59

als hij altijd al lelijk doet naar de singel en het nu nog erger is geworden, dan is er waarschijnlijk een reden dat ie dit doet. Dan zit of het zadel niet goed, dat dat dus pijn doet, of de singel zelf doet pijn.
Als het aan het zadel ligt wordt dat een ander zadel, en als het aan de singel licht kan je kijken voor bijv. een fairfax singel. Die geven een paard veel meer ruimte om te bewegen, en die zorgen ervoor dat het geen pijn meer doet. bij mij op stal zijn er ook paarden die dit deden (happen, boos, door de singel) en dat is al heel veel minder met een goede singel.

maar je moet zeker niet bestraffen! Een paard zal dit gedrag niet voor de lol laten zien, er is dus een reden, die moet je eerst vinden voor je maar aan bestraffen denkt.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 17:00

Paard met een maagzweer kan ook zo reageren op een singel...

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 17:13

Grote gebaren maken als hij dit doet.. en heel rustig aansingelen. Als hij uithaalt naar zijn borst ga je met je armen zwaaien. je wacht tot hij weer rustig is en singeld nogmaals aan(maak de singel eerst n gaatje losser en dan weer aansingelen) als hij het weer doet, hetzelfde, grote gebaren. beetje op m brommen. Als hij het niet meer doet, geef je hem een klopje en haal je daarna de singel los en laat je het zo. Even later kun je het weer proberen(haal eerst het zadel er weer af enzo, laat hem iets anders doen. Probeer het later opnieuw.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 18:08

RoyceMack schreef:
Grote gebaren maken als hij dit doet.. en heel rustig aansingelen. Als hij uithaalt naar zijn borst ga je met je armen zwaaien. je wacht tot hij weer rustig is en singeld nogmaals aan(maak de singel eerst n gaatje losser en dan weer aansingelen) als hij het weer doet, hetzelfde, grote gebaren. beetje op m brommen. Als hij het niet meer doet, geef je hem een klopje en haal je daarna de singel los en laat je het zo. Even later kun je het weer proberen(haal eerst het zadel er weer af enzo, laat hem iets anders doen. Probeer het later opnieuw.

Maar dan leer je het bijten naar de borst af, terwijl dat waarschijnlijk een teken van pijn is. Dus moet je toch de oorzaak zoeken in plaats van het bijten afleren. Dan negeer je compleet dat je paard misschien pijn heeft :(

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 23:02

Als het paard altijd boos doet bij opzadelen en het gedrag verergert lijkt dit me wel een fysiek ongemak. Ik zou de eigenaar dus aanraden om een osteopaat te laten komen en de rug te laten checken.

Verder kun je tussen elke stap de rust opzoeken. Je zegt dat wanneer je het zadel goed legt en de singel aan 1 kant vastmaakt het paard al boos kijkt. Dan moet je daar dus al beginnen. Zadel er op leggen, even lopen bijv. singel vastmaken, even laten nadenken etc. singel rechts vastmaken is ook een goede tip.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 08:55

Mijn paard doet het ook. Die doet het ook bij bepaalde aanrakingen (buik, borst, in de buurt van de uiers). Dan wordt ze boos, en bijt ze zichzelf. Niet hard, niet altijd raak, maar ze doet het wel. Bestraffen vnd ik oneerlijk. Het is een duidelijk teken dat er iets niet fijn is, en mogelijk mis is. Waarom zou je dat bestraffen als ze je juist iets proberen duidelijk te maken. Kijk, als ze naar jou raak proberen te bijten vind ik wat anders; ze mag best duidelijk maken dat er iets niet zint, maar ze mag mij niet bijten.
Mijn merrie heeft vooral veel last van haar spieren op die plekken, en zeker ook bij de singel plek en de borst. Ik laat haar nu regelmatig masseren, en dat heeft een enorm positief effect. Ze is daar zoveel meer van opgeknapt, en kan aanrakingen en aansingelen veel beter handelen. Nog moet ik altijd voorzichtig doen, want ze heeft er nog altijd snel last van (of associeerd het nog altijd met een naar iets).
Ik zou het paard eens na laten kijken, hoe het zit met de plek van de singel, ook qua spieren. Als ze daar last van de spieren hebben, is aansingelen natuurlijk alles behalve een pretje. Om het mijn merrie wat fijner te maken heb ik een volledig elastische singel (gibbaud singel), en met die singel is de bijt en boos wordt reactie ook al enorm mee verminderd.

En wat al werd gezegd; het zou ook een maagzweer kunnen zijn idd. Maar hoe je daar achter komt moet je een DA onderzoek laten doen volgens mij.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 09:45

RoyceMack schreef:

Wat een vreemd advies is dit nu ?
Alsof je je paard kalmeert door er als een molen naast te gaan staan zwaaien :?

Eerst de oorzaak opzoeken en de mogelijke aanleiding bij jezelf zoeken ...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 13:26

RoyceMack schreef:

Oftewel: geestelijk straffen... Hij mag niet aangeven dat hij ongemak ervaart. Die frustratie zal opgekropt worden en op een ander moment en op een andere manier naar buiten komen. Paard krijgt daar dan weer de schuld van, etc. etc. Vaak is de oorzaak dan zo goed als niet meer te achterhalen, maar wordt het probleem wel erger. Paard wordt "vals", krijgt allemaal marteltuig om om te voorkomen dat hij nog gekker gaat doen of moet weg, volgende eigenaar snapt er ook niets van en dat allemaal terwijl het al in het begin opgelost had kunnen worden door gewoon naar je paard te luisteren en te helpen...

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:09

Shenavallie schreef:
RoyceMack schreef:

Oftewel: geestelijk straffen... Hij mag niet aangeven dat hij ongemak ervaart. Die frustratie zal opgekropt worden en op een ander moment en op een andere manier naar buiten komen. Paard krijgt daar dan weer de schuld van, etc. etc. Vaak is de oorzaak dan zo goed als niet meer te achterhalen, maar wordt het probleem wel erger. Paard wordt "vals", krijgt allemaal marteltuig om om te voorkomen dat hij nog gekker gaat doen of moet weg, volgende eigenaar snapt er ook niets van en dat allemaal terwijl het al in het begin opgelost had kunnen worden door gewoon naar je paard te luisteren en te helpen...

Precies! Zó krijg je dus een vals/onhandelbaar paard. Terwijl het paard eigenlijk roept van hee! Ik heb pijn! En dan zou je m daarvoor straffen :n