De tip voor het rijden van nette proeven, wie heeft hem?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 11:36

Ik denk vooral leren rijden met structuur. Leer oefeningen uitlijnen. Een cirkel heeft 4 raakpunten, zorg dat je die blindelings en visueel leert rijden. Ook rechte lijnen hebben een begin en eindpunt, zorg dus dat ja kanaliseert en uitlijnt. Ken je proeven uit het hoofd, dan ben je zelf bewuster aan het rijden.
Verder zorgen dat je paard mooi aan de hulpen staat (niets irritanter dan zwieperende benen).
En bovenal ontspannen en plezier hebben

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 11:47

Hoezo een vreemde reactie? Je zal ze de kost moeten geven die wedstrijden rijden omdat ze dat van zichzelf of van een ander moeten, of omdat het zo hoort, terwijl ze er zelf niet helemaal achterstaan of nooit bij stil hebben gestaan. Dit kan zich uiten in mindere concentratie tijdens de proef waardoor de proef minder goed gaat dan nodig.

Ik merkte dat bij mezelf toen ik wedstrijden ging rijden, dat is dus totaal mijn ding niet. Ik zat gewoon lekker op mijn paard en genoot daarvan, vandaar mijn vraag.

Jij bevestigt nogmaals dat je wedstrijden leuk vindt en je daarin wilt verbeteren. Helemaal goed toch? Met de tips die je al hebt gekregen en die waarschijnlijk nog gaan volgen wordt het alleen maar leuker omdat je betere resultaten gaat boeken.

Anoniem

Re: De tip voor het rijden van nette proeven, wie heeft hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 11:55

Heb je iemand om te filmen morgen TS? Want je start bij Snorrewind denk ik he?
Zo niet, dan geef maar even een gil met je starttijd erbij. Kijk ik even of ik het red om het te doen. Ligt voor mij op de route van en naar stal.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 11:59

Zet eens kegels in de bak. Dus in je hoeken maar bv ook eens op je volte,gebroken lijn etc.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:15

RUI --> WD-V

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 22:57

Sonja schreef:
Heb je iemand om te filmen morgen TS? Want je start bij Snorrewind denk ik he?
Zo niet, dan geef maar even een gil met je starttijd erbij. Kijk ik even of ik het red om het te doen. Ligt voor mij op de route van en naar stal.

Vriendelijk van je! ik start om 19.45 dus als je je verveelt :p Geloof ring 5 en 6 :j
Mijn vriend filmt op de iphone maar zal wel niet zo mooi worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 23:16

O jammer, ik dacht dat het overdag was... Sorry... Had het graag even voor je gedaan.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 23:19

Ik denk dat de kernwoorden van netjes rijden zijn: oefenen en concentratie.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 09:35

Sonja schreef:
O jammer, ik dacht dat het overdag was... Sorry... Had het graag even voor je gedaan.

Geeft niet toch bedankt!

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 09:39

Ik heb net hetzelfde!
Thuis kan ik perfect mijn figuren rijden en mij paard netjes laten lopen.
Bij mij komt het vaak als ik op een graspiste moet rijden en het afgemaakt ik met enkel de letters. Heb moeite met mij te orrienteren :-) Ik geef ook eerlijk toe dat het bij mij ook wel met stress te maken heeft.

Filmen is inderdaad de beste oplossing en gewoon eens een piste met kegels afmaken op de weide en zo oefenen?

Gelukkig hebben we goeie paarden die door ons geklungel nog schitterend blijven lopen hihi!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 09:56

steflyn schreef:
Ik heb net hetzelfde!
Thuis kan ik perfect mijn figuren rijden en mij paard netjes laten lopen.
Bij mij komt het vaak als ik op een graspiste moet rijden en het afgemaakt ik met enkel de letters. Heb moeite met mij te orrienteren :-) Ik geef ook eerlijk toe dat het bij mij ook wel met stress te maken heeft.

Filmen is inderdaad de beste oplossing en gewoon eens een piste met kegels afmaken op de weide en zo oefenen?

Gelukkig hebben we goeie paarden die door ons geklungel nog schitterend blijven lopen hihi!

Haha herkenbaar want als de baan helemaal is afgezet met hekjes heb ik er ook een stuk minder moeite mee :D

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 06:58

Helaas is het niet zo goed gegaan. De bodem was erg glad door alle regen, en mijn paard heeft achter geen ijzers. Ik reed veel te voorzichtig, paard trok heel erg door mijn onzekerheid en gewoon niet fijn kunnen rijden. Het begin van mijn 2e proef was ik zoveel met haar hoofd bezig dat ik het presteerde WÉÉR de verkeerde kant op de rijden!!! Ik was zo boos op mijzelf....Kende de proeven deze keer echt uit mijn hoofd en nog... Een ezel stoot zich nooit 2x aan de zelfde steen maar ik doe het wel :P
Ik had een overgang te vroeg, moest bij H en ik was al bij M in stap. Geen winstpunten deze keer, helemaal terecht. Ik heb ook wel eens waardeloze proeven gereden, en nog bij de prijzen gereden. Hard aan het oefenen voor het volgende concours! Die tip van de voltes denken in partjes was trouwens een hele goede! Daar heb ik echt op gelet :D

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 07:11

Tis ook lastig om uit een visieuze cirkel (schrijf ik het goed, hihi) te komen.
Tips die ik je kan geven:
- probeer niet in 1 keer je gehele proef te verbeteren maar stel kleine en haalbare doelen. Zoals nu met je voltes, een duidelijke verbetering. Vier het dat dit beter ging. De volgende keer focus je je weer op de voltes en pak je er 1 oefening bij. Zo bouw je het langzaam uit en houdt je het behapbaar. Niets zo frustrerend als vanalles willen en niks lukt.
- bekijk je proef echt per onderdeel. Wanneer je oefening 2 rijdt, denk nog niet aan oefening 3.
- kijken. Goed kijken tussen de oren van je paard door. Als jij naar de letter kijkt (en continu blijft kijken) rijdt je automatisch recht.

Succes!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 07:18

Dat begon ik ook pas halverwege de 2e proef te doen Adnil35, daarvoor bleef ik op mijn paard kijken (die zo heerlijk aan het knooien was met de kop :o) en reed ik er niet aan. Sommige mensen kunnen zelfs als hun paard niet fijn is netjes blijven rijden, dat lukt me echt nog niet maar ga ik wel leren door inderdaad de proeven per onderdeel te bekijken. En ik zal ook zeker niet de schuld bij het paard leggen, als ze op wedstrijd nog niet fijn is betekent het dat ik haar thuis nog meer moet controleren en meer proefgericht moet trainen. We werken eraan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 08:45

Als het even niet lekker gaat tussen jou en je paard, is het soms handiger om even 1 onderdeel te 'offeren' om in die tijd de samenwerking te fixen, en daarna weer te vlammen.
Dit zijn dingen die je in je les kunt oefenen.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 17:45

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 18:13

Thanks!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 21:09

Nog even een reactie hier, vandaag wel redelijk lekker gereden. Paard was fijn aan de hulpen waardoor ik de eerste proef 193 had en een 3e prijs (in handicap met de L2 over 32 combi's) zelf ook netjes gereden maar doordat ik achter geen ijzers heb durfde ik er niet 100% aan te rijden. Hier een filmpje van de 2e proef (de mindere) deze proef had ik 183, geen prijs, 2 proeven achter elkaar is nog best zwaar voor mijn jonge merrie. Maar ik ben tevreden er zit vooruitgang in!! Kunnen jullie hem zo zien?
https://www.facebook.com/#!/photo.php?v ... 3535141556

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 22:16

Ja, hij is te zien. Ziet er goed uit. Netjes door de hoeken gereden, inderdaad hier en daar een klein glijertje aan de achterkant maar over het geheel genomen niet verkeerd. Achterwaarts is nog een puntje.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 22:21

Jup achterwaarts (en sowieso stilstaan) gaat soms wel, en soms dus helemaal niet. Bedankt voor het commentaar!