Met de trailer op de snelweg..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

44Myrthe44

Re: Met de trailer op de snelweg..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 13:29

120 met een trailer mag niet eens, dus dat lijkt me een zinloze discussie. 90 is met trailer de maximumsnelheid, dus daar zou iedereen zich aan moeten houden.
Zelfs bij windkracht 5 gaat onze trailer niet slingeren op de snelweg, en daar staat maar één paard in, dus ik snap niet waarom het met 2 paarden wel zou gaan slingeren!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 13:32

Proberen? Hang dat spul maar achter een Golfje ofzo en probeer dan met die 2000+kg nog eens 90 te rijden. Succes verzekerd.
(Of liever; probeer t maar niet! ;) )

diesuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 13:41

Wij hebben er een die altijd lekker gaat staan schuren in de trailer, eerst de bips en dan zijn nekkie!
Of je auto is niet zwaar genoeg.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 13:45

44Myrthe44 schreef:
120 met een trailer mag niet eens, dus dat lijkt me een zinloze discussie. 90 is met trailer de maximumsnelheid, dus daar zou iedereen zich aan moeten houden.
Zelfs bij windkracht 5 gaat onze trailer niet slingeren op de snelweg, en daar staat maar één paard in, dus ik snap niet waarom het met 2 paarden wel zou gaan slingeren!

Bij keuzes stel ik mijn eigen veiligheid boven de wet.
We spreken elkaar nog wel eens als je een keer klem gezeten hebt tussen twee poolse vrachtwagens...........

sflj schreef:
Proberen? Hang dat spul maar achter een Golfje ofzo en probeer dan met die 2000+kg nog eens 90 te rijden. Succes verzekerd.
(Of liever; probeer t maar niet! ;) )

Ach, 2700kg achter 1800kg Range Rover geeft soort van hetzelfde effect (met dat verschil dat het legaal is) maar ook daarmee probleemloos 80-90km/h gereden.
Saillant detail was wel dat ik het stuk door Belgie nauwelijk boven de 70km/h kwam omdat de beroerde kwaliteit van de snelwegen daar toch wel een erg negatieve invloed op de combi had, waar ik eenmaal in NL probleemloos 80km/h kon rijden.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 13:51

Als het niet de paarden zijn die onrustig zijn in de trailer en hem daarom aan het schudden en zwaaien maken, dan zou juist toch meer voorwaartse hem rechter moeten trekken dan juist afremmen.
Dat voelt heel tegenstrijdig, maar stuur rechthouden en meer gas geven (niet plankgas uiteraard), maar een 10 km/u meer gaan rijden, pas als de trailer weer recht achter de auto zit afremmen. De trailer is zwaar en zal dus altijd de auto wat gaan duwen op het moment dat er afgeremd wordt, als je dan al iets aan het zwaaien bent, dan zal de achterkant meer gaan zwaaien, doordat hij voor ook nog eens tegen gehouden wordt en die energie toch ergens naar toe zou moeten.
Althans, dat is wat de jaren lessen natuurkunde mij geleerd hebben. Toch?

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 13:59

Ben het helemaal eens met een aantal v/d vorige reakties: Snelheid terugnemen.

Zeker als je maar ééns in de zoveel tijd met deze geleende combinatie rijdt kun je beter de ideale snelheid opzoeken. De éne combi is de andere niet en alle mogelijke oorzaken opzoeken is een lang verhaal denk ik.

Heb jarenlang ervaring met veel verschillende trailers/aanhangers (laatste jaren met met 3 paardstrailer) en snelheid kan erg bepalend zijn voor het weggedrag vd combi. Hoeft niet eens een erg zwaar beladen trailer te zijn.

@Sanet
Citaat:
..............maar stuur rechthouden en meer gas geven (niet plankgas uiteraard), maar een 10 km/u meer gaan rijden, pas als de trailer weer recht achter de auto zit afremmen. De trailer is zwaar en zal dus altijd de auto wat gaan duwen op het moment dat er afgeremd wordt, als je dan al iets aan het zwaaien bent, dan zal de achterkant meer gaan zwaaien, doordat hij voor ook nog eens tegen gehouden wordt en die energie toch ergens naar toe zou moeten. Althans, dat is wat de jaren lessen natuurkunde mij geleerd hebben. Toch? ................

Dit is achterhaald, er is veel te veel vermogen nodig om zo'n zware aanhanger 'eruit' te trekken, wordt ook niet meer als advies gegeven door bv. ANWB. Zelfs met een supertrekker kan je maar moeilijk een slingerende beladen aanhanger rechttrekken door gas te geven. Geadviseerd wordt om idd. op het juiste moment te remmen (aanhanger recht achter de auto)... maar ga dát maar eens proberen !

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 14:25

Punt is dat als je met gas geven je slingerprobleem op wil lossen, je wel eerst zeker moet weten dat die slinger niet veroorzaakt wordt door diezelfde snelheid!
Het idee op zich klopt wel, maar ga maar eens een campagne voeren op al die details die gezamelijk bepalen welke oplossing de beste is. Daar is de gemiddelde NL-bestuurder simpelweg te dom voor voor (lees: de rij-opleiding schiet daarin hopeloos te kort). Bovendien gooi je zoveel info over mensen uit dat die gegarandeerd op het cruciale moment de verkeerde zaken bij elkaar pakken.

Ik zie het verbaasde gezicht van de verkoper nog voor me toen we ons caravannetje gingen halen. Zo'n klein dingie van 750kg TMM en dat achter een Range Rover. De man begreep toen waarom we eerder niks vroegen over trek- en laadgewichten.....

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 14:35

Nou ja, achterhaald, de natuurkunde klopt nog steeds natuurlijk. Bij welke gewichten zou dat wel lukken dan?

Ben zelf nog nooit in zo'n situatie geweest (hooguit met harde wind van de zijkant, maar dan is het gewoon ganghouden en blijven rijden, goed sturen).
Maar in dat geval zou ik niet actief remmen, maar alleen het gas loslaten.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 10:01

ikke schreef:
IngeK schreef:
Het waait daar op die brug ook altijd, daar heb ik met alleen een personenauto al last van.. (Ik woon bij Utrecht en mijn ouders in de polder) Dus kan me voorstellen dat dat niet heel lekker is met trailer.

Ja maar, van zijwind alleen gaat een combi niet slingeren, daar is meer voor nodig. Indien een aantal zaken niet in orde zijn, kan zijwind wel de factor zijn die de boel uit balans haalt.

Ik ben ook weleens opzij geblazen door de wind, maar meer dan dat ik tegen de middenstreep terecht kwam, gebeurde er niet.
Ik had de reacitie voorzien en was dus tegen de zijstreep gaan rijden, had goed zicht op de vluchtstrook voor me en er was geen noemenswaardig verkeer, dus de snelheid eruit halen richting 70km/h kon zonder gevaar voor het overige verkeer. Daarmee kon ik me dus straffeloos weg laten blazen, het opvangen en de combi binnen de lijnen houden.

Dat kan ik ook wel beamen. Ik ben al vaker met een correcte maar niet ruim overbemeten combi (auto1500kg, trailer 1200kg) op pad geweest met windkracht 5. Binnendoor en snelweg vertoont het spul dan geen nijging tot slingeren.

DaisyHope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 15:44

Update!

Afgelopen zondag met een andere trailer op pad geweest van Muiderberg naar Den Haag en nergens last van gehad. Ik kon makkelijk 90/100 km/u rijden zonder dat de trailer ging slingeren.

Deze trailer gaat dus vaker mee.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 12:53

DaisyHope schreef:
Update!

Afgelopen zondag met een andere trailer op pad geweest van Muiderberg naar Den Haag en nergens last van gehad. Ik kon makkelijk 90/100 km/u rijden zonder dat de trailer ging slingeren.

Deze trailer gaat dus vaker mee.

Heeft deze trailer ook een andere spoorbreedte?

DaisyHope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 13:06

Ja, de Ifor Williams was breder dan de auto en de trailer die ik nu had (merk is me wel verteld maar ben het vergeten) was wat smaller en deze reed eigenlijk in dezelfde baan van de banden van de auto.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 08:42

DaisyHope schreef:
Ja, de Ifor Williams was breder dan de auto en de trailer die ik nu had (merk is me wel verteld maar ben het vergeten) was wat smaller en deze reed eigenlijk in dezelfde baan van de banden van de auto.

Waarschijnlijk heb je dan ook spoorvorming op het traject dat je gerden hebt? Dat zou het verschil kunnen verklaren.

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 11:23

Is je auto wel sterk genoeg voor het gewicht wat erachter hangt. ?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 12:28

Als je bericht van de TS in de openingspost gelezen zou hebben, moest je die vraag niet stellen.

Het probleem is ondertussen hier vlak boven ook gevonden.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 18:45

Kirrr schreef:
Als je bericht van de TS in de openingspost gelezen zou hebben, moest je die vraag niet stellen.

Het probleem is ondertussen hier vlak boven ook gevonden.

Doorlezen van een topic schijnt heel moeilijk te zijn. Vaak word voortgeborduurd op de onderwerpregel en de laatste paar berichten en voordat je het in de gaten hebt ben je al heel ver bij het onderwerp vandaan of worden, zoals hier, onnodige vragen gesteld.