In de winter is mijn paard frisser..?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

In de winter is mijn paard frisser..?

Nee, er zijn geen veranderingen voor mijn paard, en hij/zij blijft hetzelfde.
22 (22%)
Nee, ondanks veranderingen in het beleid, merk ik niks.
6 (6%)
Ja, maar.. de winter brengt ook nogal wat met zich mee. (zie toelichting)
47 (47%)
Ja, vreemd eigenlijk, want de overige omstandigheden blijven gelijk.
25 (25%)

Totaal aantal stemmen: 100

Bloempotje

Re: In de winter is mijn paard frisser..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 00:07

Mijn paard is in de winter veel actiever en frisser. Maar dit komt groot en deels omdat hij een hartafwijking heeft en daar in de zomer meer last van heeft en in de winter nauwelijks :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 00:16

In de winter waait het harder en als er zand op knisperend bevroren blaadjes valt denkt mijn paard dat er een tijger achter hem aan zit.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 00:33

Mijn paard wordt in de winter een stuk frisser, ondanks dat de omstandigheden gelijk blijven (24/7 buiten met soortgenoten, zelfde voer, etc).
En als ik hem scheer is het nog erger. :+

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:36

Ik heb niet gestemd want mijn situatie zit er niet tussen. ;(
Mijn paard staat in de winter minder uren buiten dan in de zomer.
Ze is echter in de winter altijd rustiger dan in de zomer. :Z
Dit is eigenlijk natuurlijk gedrag omdat het meer energie kost om warm te blijven >> in de vrije natuur zijn paarden in de winter ook rustiger.
In het voorjaar wordt ze enthousiast hengstig en actief :D
MIjn paard kan - als Arabier zijnde- goed tegen de warmte en heeft energie genoeg om te werken.
Als het echt warm is rij ik zelf liever een bosritje in de schaduw maar zij maakt zich niet echt druk, alleen om de vliegen.
Dus: pas je poll aan, zodat er ook een mogelijkheid is te stemmen als je paard in de winter juist rustiger is!

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:44

Ik heb optie 3 gekozen. Hij staat altijd in de dekens. Zodra die af zijn, wilt hij bewegen om zich warm te krijgen. Als het waait, ziet meneer allerlei spoken en aanleiding om te rennen. Hij is dus gewoon stout in de winter. Het is misschien niet zo zeer frisser, hij gebruikt alleen zijn energie tegen mij ipv met mij. In de zomer is hij namelijk ook actief, hij werkt dan alleen makkelijker mee omdat tegen werken meer energie kost. Aangezien het in de winter ook meer energie kost, maar hem dus ook warmte oplevert, blijft hij toch frisser ogen.

Oke staat misschien een beetje apart beschreven. Maar ik stap in de winter in met deken, alleen is wel een verschil of ik zijn 500 grams met hals eraf haal en daarvoor in de plaats een wollen deken erover doe, of in de zomer als het toch al warm is en hij zonder deken op staat. Wat ik fris vind, is voor hem warm draaien. Als dat naar zijn zin niet snel genoeg gebeurt, dan begint hij vast. Met of zonder mij.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 08:59

Jeps. Mijn paard is in de winter wat frisser. En dat komt door een verzameling van omstandigheden. Uiteraard op nummer 1; beweging. Nu staat ze 24/7 op het land, hele dag beweging. In de winter mag ze niet op de weide. Ze staat dan met goed weer 24/7 in de paddock, maar dan is de beweging beperkt (wel onbeperkt hooi). En als het nat is, of ze iig niet meer droog kan liggen, komt ze snachts op stal. Een stuk minder beweging en meer 'ophokken' dus. Logisch dat ze frisser zijn.
Maar ook het weer speelt mee. Niet zozeer de temperatuur, maar vooral de ruigheid van het weer. Met wind, veel regen, daar word ze shagrijnig van als ze daar de hele dag in staat, prikkelbaarder, en ook wat heter. Dan moet die opgekropte energie/frustratie eruit. Logisch. Ze houdt niet van dat soort weer. Dat is overigens hetzelfde als ze 24/7 op het land staat en het ruig weer wordt met bv veel wind en regen. Dan wordt ze ook 'boos' en dus 'heter'.

Ze wordt verder niet geschoren, maar wel in dekens ingepakt. Behoorlijk dik, vorig jaar had ze het nog best wel moeilijk in de winter (1e winter dat ze zoveel buiten stond).

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 09:01

Mijn paard is altijd van mening dat je hard moet op buitenrit. :')

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 09:12

Haha Gypsy, zo zijn er meer :D zolang ze zich nog maar laten overtuigen van jouw mening.

Nikass ik kan het zelf niet aanpassen volgens mij, heb even een bericht gestuurd naar een mod.
Heb het zoals nu ingevuld, omdat het mij meer gaat om de stelling als in de titel benoemd, en of dat in 'álle' situaties voor kan komen. :)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 09:19

Ja, die van mij is ook altijd veel frisser in de winter. Idd zodra de dekens eraf zijn. (Moet wel zeggen dat ie altijd al een lopertje is)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:35

Gypsy schreef:

Misschien kunnen we eens afspreken, ik heb er ook zo één /3
Ik hou er wel van :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:47

Nikass schreef:
Gypsy schreef:

Misschien kunnen we eens afspreken, ik heb er ook zo één /3
Ik hou er wel van :D

Ja maar laat me raden, die van jou wil zeker ook altijd voorop lopen? Dat word een spannend ritje dan. :')

Ik voel me eigenlijk altijd een beetje zo:

Afbeelding

Op zich kan ze ook braaf stappen, maar het liefst wil ze hard draven. Maar echt van alles aan de kletter gaan doet ze nooit, ook in de winter niet. Je kunt er rustig mee door de sneeuw gaan rijden, ze weet wat ze moet doen.
Zij staat 24/7 buiten, maar er zijn hier ook paarden op stal die met sneeuw gewoon niet buitenkomen ivm ijzers. Ja daar merk je natuurlijk wel verschil mee.