paard rent weg als ik haar uit de wei wil halen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 19:33

Het probleem hoeft niet door ts of haar vriendin te zijn ontstaan, kan door eerdere verzorgsters gecreeërd zijn. Maar doorzettingsvermogen is idd noodzakelijk om dit op te lossen. Als je hier één dag maar drie uur mee bezig bent geweest, heb je te vroeg opgegeven. Trek hier een hele dag voor uit, begin om 7 uur, en blijf zo lang achter het dier aanlopen tot je haar kunt pakken. En dan niet denken "phieuw, ik heb 'm", maar uitvoerig belonen, desnoods snoepje geven en - hier komt het belangrijkste - weer loslaten. Het hetzelfde weer doen.

Trek hier echt een hele dag voor uit. Niet stoppen omdat je moe wordt of honger krijgt of dat het gaat regenen of je nog iets ander moet doen, of omdat er vriendinnetjes komen of je favoriete TV programma begint of omdat het donker wordt. Niet stoppen voordat je hem hebt. En dat dien je echt iedere keer te doen als je hem wilt pakken. En dit dien je een aantal dagen achter elkaar te doen. Een keer te vroeg stoppen en je bent terug bij af. Gaandeweg gaat de tijd dat hij zich laat pakken steeds korter worden.

Voor het gemak kun je het weiland kleiner maken, dat scheelt weer lopen. Het helpt ook om eventuele andere paarden uit het land te halen, zodat het alleen jij bent, en die pony. Als je met de instelling het land ingaat dat je zeeën van tijd hebt, is het eigenlijk zo gepiept.

PM1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 16:17

Princesj schreef:
Ik lees even mee. Wij hebben het zelfde probleem met een van onze paarden, het probleem is dat je hem eigenlijk moeilijk een plezier kan doen. Paard heeft niks met knuffelen, poetsen of eten. Werken vind hij wel leuk, krijgt ook veel afwisseling aan geboden.

Monty Robberts manier is geen optie, daar is het land te groot voor.

Jij zegt dat hij werken leuk vindt, maar zijn gedrag zegt heel wat anders! Hij rent alleen weg voor mensen die met hem gaan werken. Ieder willekeurig persoon kan hem pakken. Daar zou ik toch eens over na gaan denken. Ik zou het persoonlijk heel erg vinden als mijn paard niet voor vreemden wegrent en wel voor mij.

Misschien werkt het bij jouw paard om hem niet zo als manegepaard te laten gebruiken. Laat hem een band op bouwen met 1 persoon. Dit zal heel veel schelen. Laat diegene 10x per dag het land inlopen, net zolang tot er contact is, even wat lekkers geven, kriebelen/aaitje en weer weg (precies wat er hier al door cassedy is gezegd). Als hij niet weet of je hem komt kriebelen, een aaitje komt geven, of hem wel komt halen is de kans groot dat hij eerder blijft staan. Elk paard kan een appeltje/worteltje wat dan ook waarderen, alleen komt hij daar niet voor, omdat het een slim paard is en hij weet dat je hem daarmee lokt. Hij heeft bij jullie de associatie werken en dat moet veranderen.

De monty roberts manier zou echt wel kunnen werken, als je er de tijd voor neemt en het intensief doet. Nu blijft hij alleen net buiten jouw bereik, dit gaat met een sukkeldrafje. Jaag hem weg en flink ook (jij voor mij weglopen, rennen maar!!) Echt wel dat hij dit snel niet leuk gaat vinden, alleen dit moet jij volhouden en vol overgave. Succes.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 13:44

Maak er iets leuks van. Loop eens door het land heen, kriebel je vz pony en ga gewoon weer weg. Haal de pony een keer uit het land en geef hem dan op de poetsplaats een beetje eten en een poetsbeurt en zet 'm weer terug.
Zo wissel je het werken/moeten af, met even niks doen. Dan koppelt de pony jou niet meteen aan dingen moeten.

Ik heb een pony die zich ook niet altijd laat vangen. 9/10 keer komt dat omdat ik dan nog te druk in mijn energie zit(net uit drukke werk komen en nog wat onrustig zijn). Dan ga ik vaak even wat anders doen, weiland uitmesten oid en als ik daarna weer naar hem toe loop is mijn energie gezakt en gaat hij gewoon mee.
Dus kijk ook eens naar jezelf, jaag je hem niet onbewust weg met je houding/lichaamstaal/energie?

En met voer het land op ben ik erg op tegen. Ik heb als manegemeisje ooit eens een flinke trap van een pony gehad. Was niet zozeer gericht op mij, maar hij wilde een andere pony wegjagen bij het voer wat ik had en ik stond dus precies in de weg... Sindsdien ga ik nooit meer met voer op het land.

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 13:54

Halster omlaten? :P

En over een tijdje weer opnieuw proberen met halster omdoen

lotje5lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 21:27

ojawel!!! m.n pony rent niet meer weg ze vind het dan wel eng maar gaat er niet meer vandoor bedankt!!! :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 09:34

Hoe heb je dat uiteindelijk opgelost dan?

Mirjam1202

Re: paard rent weg als ik haar uit de wei wil halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 09:39

Hee!
Miss beetje laat, en is het al opgelost? Mijn haflinger had haar halster altijd nog om in de weide, als ik bij haar kwam met het touw kwam ze eerst op me af, en dan draaide ze me haar kont toe en rende weg..
Zelf kon ik haar niet altijd te pakken krijgen... Mn vader wel.. :)
Maar tegenwoordig geven we haar een klein stukje brood (vind ze super lekker ;)) Ze komt nu altijd en ze wil graag mee naar dr stal :). Ze krijgt alleen dan een stukje brood, als ze zeurt om meer krijgt ze de volgende keer een kleiner stukje.. Dat heeft ze maar al te goed in de gaten :)

lotje5lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 20:07

halster omgelaten ze vind het touw nog wel eng maar verder gaat het best goed

Francii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:19

Ik vind het persoonlijk best wel gevaarlijk om het halster om te laten in de wei .. Bovendien is het toch ook een fantastisch gebaar als je paard naar je toe komt als hij je ziet ?
Tenminste .. ik wordt altijd super trots als ik de wei in loop & mn paardjes al hinnikend naar me toe komen rennen. Zeker als je dan ziet dat ze dat bij anderen niet doen :') (ik weet wel dat ze het gewoon voor de snoepjes doen en mij herkennen als 'dat meisje van wie je altijd een snoepje krijgt als het halster om is',, maar het ziet er gewoon zo leuk uit :P )

lotje5lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 21:34

jah dat vind ik ook als ik ze roep dan gaan ze gelijk hinniken en komen ze gelijk naar me toe

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 11:06

Tegenwoordig kijkt mn paard direct op, en als ik roep komt ze direct naar me toe lopen :)

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 22:43

De beste tip die ik je kan geven:

Loop NOOIT recht op het paard af, benader hem van schuin achter

Als je naast zn schouder staat, druk je met je duim in zn "oksel" dan draait hij zn hoofd naar je toe en kun je het halster omdoen.

Rent ie bij benaderen weg? Ga dan direct stilstaan. Staat hij weer stil? Ga je m weer benaderen net zolang tot je bij m bent

Succes

kaylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 12:17

Hoi , mijn verzorgspony had dat ook als ik met het halster aan kwam zetten.
Toen had ik een keer mijn eigen halster meegenomen en toen liet hij zich zo vangen.
Dus het zou kunnen dat dat bij jou ook zo is en dat het halster een verkeerde betekenis heeft voor jou verzorgspony.
Ik hoop dat ik je hier mee geholpen heb.

kaylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 12:18

Hoi , mijn verzorgspony had dat ook als ik met het halster aan kwam zetten.
Toen had ik een keer mijn eigen halster meegenomen en toen liet hij zich zo vangen.
Dus het zou kunnen dat dat bij jou ook zo is en dat het halster een verkeerde betekenis heeft voor jou verzorgspony.
Ik hoop dat ik je hier mee geholpen heb.

Francii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 13:53

lissie_zigor schreef:
De beste tip die ik je kan geven:

Loop NOOIT recht op het paard af, benader hem van schuin achter

Als je naast zn schouder staat, druk je met je duim in zn "oksel" dan draait hij zn hoofd naar je toe en kun je het halster omdoen.

Rent ie bij benaderen weg? Ga dan direct stilstaan. Staat hij weer stil? Ga je m weer benaderen net zolang tot je bij m bent

Succes

Van achter benaderen ?
Ik zou toch liever bij de voorhand blijven .. wat nou als je pony van je schrikt en zn benen de lucht in zwiept ?
Daarnaast denk ik toch dat als je schuin achter je pony gaat staan je pony dit zal opvatten als drijven (net als bij longeren .. remmend staan - neutraal staan & drijvend staan).

Tja .. of je maakt je gewoon niet druk. In de kudde gaan paarden ook écht niet helemaal omlopen om de paarden van voor of achter te benaderen :)

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 10:37

Paarden die in een kudde een ander paard van voren benaderen zijn dominant en kunnen dan gaan vechten. Ooit gehoort van de confrontatiezone van een paard? Jij wilt toch ook respectvol en beleeft zijn voor je paard? Oke als je bang bent voor paarden snap ik dat je hem.niet van schuin achteren wilt benaderen, maar laat het dan doen door iemand die niet bang is... Succes!

jipsielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:56

misschien de omgang met je paard veranderen?

Ollientje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 10:46

Vrijheid = blijheid..

Lente76

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:46

Goede tips hier. Zorg er ook voor dat hetgeen wat je met je pony gaat doen, ook leuk is voor je pony. Kennelijk is de tijd in de wei een stuk leuker dan met jou meegaan. Zorg dat je de lol er voor je pony in weet te brengen.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 09:09

Hee, idd zorg dat je paard het leuk heeft :) Niet alleen maar om naar de stal te gaan, of niet alleen maar om te gaan trainen. Zorg erook voor om wat leuks te gaan doen: een leuke buitenrit, of een tijdje borstelen (weet niet of jou paard hier van houd, maar mijne iig wel ;)).

ankeanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:58

wel je zou haar ook uit de weide kunnen halen om gewoon een wortel te geven of haar te borstelen! Dan zal ze zich ook meer relaxt voelen.
En indien er meerdere pony's rondlopen moet je gewoon proberen een andere te nemen of die verzorgpony zodanig nieuwsgierig maken dat hij vanzelf komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:39

Cassidy schreef:
Paardlief heeft in het verleden geleerd dat hij niet meegenomen wordt als hij wegrent.

Er zijn meerdere tips voor.

Ga met voer werken (maar kijk uit, als er meerdere paarden op het land staan krijg je voernijd, en dat kan gevaarlijk worden).
Ga achter het paard aanlopen en ongeacht hoe lang het duurt, niet met rust laten tot je haar hebt. Als je haar hebt, uitvoerig belonen en weer loslaten. Daarna weer proberen te pakken. Niet stoppen voordat je haar te pakken hebt, niet opgeven omdat je moe wordt, of het gaat regenen, of je honger krijgt, of nog huiswerk moet maken. Na verloop van tijd gaat het steeds korter duren voordat je haar kunt pakken. Bij het achter het paard aanlopen nooit naar de ogen kijken. Kijk naar de schoft. En als het dier dan stil blijft staan, loop in een boog op hem af, en ga eerst contact maken met de schoft, even kriebelen. Niet meteen naar dat hoofd grijpen.

Sorry, ik weet dat het een oud topic is. Maar toch moet ik dit even vragen.
Het dik gedrukte. Werkt dat?

Ilethelensar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:48

Paarden zijn over het algemeen ontzettend nieuwsgierige wezens, probeer straks in je zomervakantie eens een hele tijd regelmatig de wei in te gaan en gewoon zelf ergens gaan zitten, op een afstandje. Zorg dat je wat lekkers bij je hebt en een boekje bijvoorbeeld. Doe gewoon een beetje je eigen ding en de kans is heel groot dat je paardje dan zijn nieuwsgierigheid niet kan overwinnen en bij je komt kijken.

Dan moet je haar natuurlijk niet gelijk pakken. Dit moet je juist heel vaak doen en dan alleen wat lekkers geven, of aaien, of helemaal geen aandacht aan besteden. Lekker vaak doen en laten gebeuren zodat je paardje leert dat bij jou zijn leuk is en niet gelijk betekent dat ze de wei uit moet etc.

Succes!

Mirthe2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:52

Heb ik ook last van eigenwijsje soms draait hij de kont naar mij toe. Vindt ik erg raar maar hij denkt soms dat ik zijn baasje ben die niet echt lief voor hem is.

kel106

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:01

Ik ga dit topic nu ook volgen

Heb net 4 weken mijn eigen paardje de eerste 2 weken ging het heell goed. Nu staat hij in een grotere groep 5 paarden dag en nacht buiten en krijg ik hem niet meer te pakken. Toen met voer ging het een hele week heel goed kwam ie zelfs naar me toegerend. Nu sinds 2 dagen gaat het niet meer goed.. hij loopt steets rustig weg en doet net alsof het emmertje met voer opeens dood eng is, ook vind hij het erg spannend als ik hem vast klik of vastpak dan trekt ie zich meestal los. Ik vind dit zon lastige situatie want wat kan je nou het liefst word ik heel boos maar dat heb natuurlijk helemaal geen nut. Ik probeer met t werken veel af te wisselen en ook veel te poetsen tutten zodat ik hem niet altijd het land uit haal om te werken.
Hebben jullie misschien nog meer tips?