Veulen opvoeden en dingen leren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mustilove

Re: Veulen opvoeden en dingen leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 17:36

Nee het is niet mijn veulen en nee de eigenaren vinden dit niet erg.
Oké dan zal ik niets doen.
Ik Ben 15 waarom?

Suzie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 17:38

mustilove schreef:
Nee het is niet mijn veulen en nee de eigenaren vinden dit niet erg.
Oké dan zal ik niets doen.
Ik Ben 15 waarom?

Ik dacht dat je jonger was, heb je al eerder een veulen verzorgd/gehad?

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 17:40

Suzie99 schreef:
mustilove schreef:
Oké dus gwn kunstjes met het hoofd?
En Mag je dan al is gaan wandelen op straat zo 1 keer in de week dat ze alles leert?
En liggen mag niet ?

Nee dat wandelen op straat doe je pas als hij 3/4 jaar oud is...

Ligt aan de situatie, onze veulens kwamen al vanaf 2 weken oud aan het halste en over de weg. Puur omdat het land zo'n 800 meter verder was waarbij wij een 80 kilometer weg via een rotonde moesten oversteken.

Maar voor "het spelen" idd lekker laten staan

mustilove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 17:42

Oké en nee ik ben wel 15 jaar!
En oke gewoon laten staan en eens aaien.
Maar mag ik de moeder dan wel VD leren?
En heb gewoon al eens een 2 veulens verzorgd maar nogniet voor een lange periode

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 17:44

Mama kan dat best aan als ze niet te vermoeid is door het veulen en het weer. Mama kan langzamerhand wel alles, begin lekker met volgen, stilstaan en blijven op commando, als dat perfect onder de knie is ga je het lastiger maken met ja/nee knikken, voer weigeren etc.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 17:45

TS laat het veulen lekker genieten van zijn/haar tijd als veulen, er komen nog genoeg jaren waarin het dier wel aan het werk moet.

Ik begrijp alleen niet helemaal waarom er Bokkers zijn die zeggen 'Niet wandelen voor hij 3 jaar is', of 'eerst 3 jaar in de opfok doen'. Veel van mijn paarden heb ik niet in de opfok gehad (aan huis in een kudde van gemiddeld 8 paarden van alle leeftijden) en hebben vanaf 1,5 jaar al geleerd om buiten mee te lopen en te wandelen en netjes stil te staan tijdens het borstelen.

Mijn ervaring is dat als je dit pas doet als het dier 3 jaar of ouder is het moeilijk oppakt dan wanneer je er eerder en 'spelenderwijs' mee begint.

_Hinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 17:46

Allereerst vind ik dat je je veulen vooral paard moet laten zijn, lekker in de kudde..

Maar ik vind dat de basis wel al kan worden aangeleerd worden, zoals halster, vaststaan, borstelen, bezig zijn met de hoefjes. Je zou kunnen beginnen met ze thuis dingen te laten gewennen. Je kan dan bijvoorbeeld een zeiltje neerleggen, paraplu openvouwen enzovoorts.

Zorg er wel voor dat je veulen zich niet té lang moet concentreren.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 17:53

Posh schreef:
TS laat het veulen lekker genieten van zijn/haar tijd als veulen, er komen nog genoeg jaren waarin het dier wel aan het werk moet.

Ik begrijp alleen niet helemaal waarom er Bokkers zijn die zeggen 'Niet wandelen voor hij 3 jaar is', of 'eerst 3 jaar in de opfok doen'. Veel van mijn paarden heb ik niet in de opfok gehad (aan huis in een kudde van gemiddeld 8 paarden van alle leeftijden) en hebben vanaf 1,5 jaar al geleerd om buiten mee te lopen en te wandelen en netjes stil te staan tijdens het borstelen.

Mijn ervaring is dat als je dit pas doet als het dier 3 jaar of ouder is het moeilijk oppakt dan wanneer je er eerder en 'spelenderwijs' mee begint.

Ik zorg ervoor dat mijn veulens met 6 maanden de volgende dingen kunnen: vaststaan, zich gedragen bij de hoefsmid en aan een halster mee kunnen lopen. Daarna gaan ze naar een nieuwe eigenaar of de opfok in (of beiden). Er is er niet eentje die met 3-jarige leeftijd niet meer weet wat ie in de eerste 6 maanden heeft geleerd. Bovendien komen ze in een (goede) opfok ook regelmatig in de hand.

TS ik zou hele goede afspraken maken met de eigenaren. Want die zijn verantwoordelijk voor schade als er iets gebeurt terwijl jij ermee bezig bent.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 17:59

2 maanden is echt veel te jong om ook maar iets te leren, buiten meelopen met mams aan halstertje en dan moet je sowieso met z'n tweetjes zijn.
Staat mams op stal of op de poetsplaats, kan je eens borstelen, voetje opnemen, maar dat alles wel naast mams! Meelopen aan het halster kan, maar ook hier weer naast moeder!
Alle trucjes van de vrijheids dressuur is hij echt nog VEEL te jong voor!

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 18:19

Anoeska27 schreef:
Posh schreef:

Ik zorg ervoor dat mijn veulens met 6 maanden de volgende dingen kunnen: vaststaan, zich gedragen bij de hoefsmid en aan een halster mee kunnen lopen. Daarna gaan ze naar een nieuwe eigenaar of de opfok in (of beiden). Er is er niet eentje die met 3-jarige leeftijd niet meer weet wat ie in de eerste 6 maanden heeft geleerd. Bovendien komen ze in een (goede) opfok ook regelmatig in de hand.

TS ik zou hele goede afspraken maken met de eigenaren. Want die zijn verantwoordelijk voor schade als er iets gebeurt terwijl jij ermee bezig bent.

Op die manier kan het ook, maar ik vind het prettiger om met paarden te werken die regelmatig korte periodes in handen zijn dan paarden die met 6 maanden het een en ander geleerd hebben en het vervolgens op 3 jarige leeftijd weer oppakken.

@TS: Aangezien dit niet je eigen pony's zijn zou ik inderdaad gewoon met de eigenaar gaan praten om te horen wat je wel en niet mag/kan doen, dat is wel zo netjes.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 18:32

Concentratie vermogen is veel te kort om daarmee bezig te gaan. Komt nog bij dat VD een basisopvoeding nodig heeft om te kunnen starten. Meelopen (en zich aanpassen aan jouw tempo!), vast staan, kunnen blijven staan als je een stapje weg doet/rondje om paard heen loopt, voetjes geven, overal aanraking accepteren, als je met voer werkt dat beleefd kunnen aannemen, niet bedelen/zakkenrollen voor lekkers, respect voor jouw persoonlijke ruimte.

Alles meer dan meelopen, voetje geven, vast staan is al pittig voor een veulen.

Wil je met de moeder aan de slag, dan moet die basis er ook goed inzitten. VD is minstens stap 6, niet stap 1 van een paard opvoeden/dingen leren.

mustilove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 18:57

Oke dan laat ik ze allebei wel gwn op de wei staan danku voor jullie tips

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 11:24

Grondwerk met een veulen kan, vanaf dag 1. Want halstertje om, leren meelopen, vaststaan, wijken voor druk, een keer een trailer op, voetjes geven, dat hoort allemaal bij de opvoeding. VD gaat verder en dat is niet geschikt voor een veulen, daar zijn de botten nog te zacht voor.

Een veulen kan zich maar heel kort concentreren, maar leert dingen wel snel. Dus wil je hem wat bijbrengen dien je wel te weten waar je mee bezig bent. Dus zorg voor een goede basis, maar daarna met rust laten. Teveel en verkeerd met een veulen omgaan leert hem alleen dat hij te vrij naar mensen toe kan worden, en in het ergste geval dat hij sterker is dan de mens. En daar krijg je heel vervelende paarden van.

Sem86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 22:40

Wel alvast laten wennen aan de basis dingen, meelopen, vaststaan, voetje geven, poetsen. Voor de rest nog niet te veel mee doen.

EquiMassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 11:49

je kan wel een beetje beginnen met basis grond werk en heel veel wandelen :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 15:10

Persoonlijk zou ik wachten met steigeren etc.
Je moet gewoon flink aan de slag gaan met een band opbouwen. dus wandelen, halster om, borstelen, hoeven opbeuren, buiten het terrein wandelen, introduceren bij schapen, andere mensen, stilstaan oefenen(ga gewoon op een bankje zitten en wacht n paar minuten en loop dan verder), je kunt proberen hem bij je te krijgen door te roepen. Je kunt hem en voetje laten geven, kusje, dat soort kleine dingetjes, maar ik zou wachten met steigeren en liggen etc.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 15:19

Lekker op de wei laten staan en niets mee doen. Je leert een baby ook geen rekensommetjes, hoe simpel ze ook mogen zijn. Als het veulen straks geen veulen meer is heb je tijd zat om hem dingen te leren.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 15:24

Daenerys schreef:
Lekker op de wei laten staan en niets mee doen. Je leert een baby ook geen rekensommetjes, hoe simpel ze ook mogen zijn. Als het veulen straks geen veulen meer is heb je tijd zat om hem dingen te leren.

Hier wil ik graag even op reageren.
Je zegt dat het paard op de wei moet blijven staan, maar daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik snap je gedachtegang, maar dat vind ik persoonlijk niet de beste manier.
Ik heb namelijk 4 jaar een paard gereden dat vanaf dag 1 zo ongeveer bezig is geweest met nieuwe indrukken, wandelen, verzorgen, moest overal mee naartoe, werd heel veel mee gewandeld etc.
En nu ben ik op stal bij 2 paarden waarvan 1 tot zijn 3e (tot nu dus, nu begin ik voor het eerst met hem) in de wei heeft gestaan. Ik merk nu al dat hij heel veel tijd en energie nodig heeft, die ik hem met heel veel liefde wil geven, want ik vind het ook een fantastische uitdaging! Maar ik merk dat hij niet eens fatsoenlijk aan de hand kan lopen, of fatsoenlijk zn achterste hoeven op kan tillen.
Hij raakt ervan in de war.

Dus ik denk dat het wel beter is om vanaf het begin bezig te gaan met een veulen. Gewoon aan de hand, halstertje om, naar buiten toe!, voetjes opbeuren. ik denk dat je het dan op latere leeftijd veel makkelijker krijgt.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 15:28

Ja, klopt helemaal wat je zegt. Het is goed als het veulen vaak in de hand komt dmv voetjes geven en aan een touwtje meelopen, maar ik doelde meer op de VD-trucjes waar de TS het over heeft. Dat vind ik echt not done voor een veulen.