Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Suzie99 schreef:mustilove schreef:Oké dus gwn kunstjes met het hoofd?
En Mag je dan al is gaan wandelen op straat zo 1 keer in de week dat ze alles leert?
En liggen mag niet ?
Nee dat wandelen op straat doe je pas als hij 3/4 jaar oud is...
Posh schreef:TS laat het veulen lekker genieten van zijn/haar tijd als veulen, er komen nog genoeg jaren waarin het dier wel aan het werk moet.
Ik begrijp alleen niet helemaal waarom er Bokkers zijn die zeggen 'Niet wandelen voor hij 3 jaar is', of 'eerst 3 jaar in de opfok doen'. Veel van mijn paarden heb ik niet in de opfok gehad (aan huis in een kudde van gemiddeld 8 paarden van alle leeftijden) en hebben vanaf 1,5 jaar al geleerd om buiten mee te lopen en te wandelen en netjes stil te staan tijdens het borstelen.
Mijn ervaring is dat als je dit pas doet als het dier 3 jaar of ouder is het moeilijk oppakt dan wanneer je er eerder en 'spelenderwijs' mee begint.
Anoeska27 schreef:Posh schreef:TS laat het veulen lekker genieten van zijn/haar tijd als veulen, er komen nog genoeg jaren waarin het dier wel aan het werk moet.
Ik begrijp alleen niet helemaal waarom er Bokkers zijn die zeggen 'Niet wandelen voor hij 3 jaar is', of 'eerst 3 jaar in de opfok doen'. Veel van mijn paarden heb ik niet in de opfok gehad (aan huis in een kudde van gemiddeld 8 paarden van alle leeftijden) en hebben vanaf 1,5 jaar al geleerd om buiten mee te lopen en te wandelen en netjes stil te staan tijdens het borstelen.
Mijn ervaring is dat als je dit pas doet als het dier 3 jaar of ouder is het moeilijk oppakt dan wanneer je er eerder en 'spelenderwijs' mee begint.
Ik zorg ervoor dat mijn veulens met 6 maanden de volgende dingen kunnen: vaststaan, zich gedragen bij de hoefsmid en aan een halster mee kunnen lopen. Daarna gaan ze naar een nieuwe eigenaar of de opfok in (of beiden). Er is er niet eentje die met 3-jarige leeftijd niet meer weet wat ie in de eerste 6 maanden heeft geleerd. Bovendien komen ze in een (goede) opfok ook regelmatig in de hand.
TS ik zou hele goede afspraken maken met de eigenaren. Want die zijn verantwoordelijk voor schade als er iets gebeurt terwijl jij ermee bezig bent.

Daenerys schreef:Lekker op de wei laten staan en niets mee doen. Je leert een baby ook geen rekensommetjes, hoe simpel ze ook mogen zijn. Als het veulen straks geen veulen meer is heb je tijd zat om hem dingen te leren.