iemand ervaring mee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Steppe

Re: iemand ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 14:15

Zo te lezen idd dominantie probleem met toch een beetje twijfel gedrag van hem buiten de wei het is niet meer vertrouwd.
Je zegt in de wei zonder halster volgt hij en luistert wel maar met halster minder?
Dan zou ik iedere keer in de wei het halster om doen en daar eerst zorgen dat hij je volgt en luistert en dit aan een touw.
Vrijheid blijheid voor hem in de wei, want wat doe je als hij in de wei niet luistert als je zonder iets bezig ben corrigeren kan je dan niet?
Ook in de wei duidelijk zijn wat wel en niet kan en idd in de lege wei gaan oefenen, zorg dat je duidelijk heb waar je wil dat hij loopt, voorwaarts gaat op jouw commando enz.
Vooral duidelijk zijn wat jij wil.

JDexpl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 14:27

rumay schreef:
Zo te lezen idd dominantie probleem met toch een beetje twijfel gedrag van hem buiten de wei het is niet meer vertrouwd.
Je zegt in de wei zonder halster volgt hij en luistert wel maar met halster minder?
Dan zou ik iedere keer in de wei het halster om doen en daar eerst zorgen dat hij je volgt en luistert en dit aan een touw.
Vrijheid blijheid voor hem in de wei, want wat doe je als hij in de wei niet luistert als je zonder iets bezig ben corrigeren kan je dan niet?
Ook in de wei duidelijk zijn wat wel en niet kan en idd in de lege wei gaan oefenen, zorg dat je duidelijk heb waar je wil dat hij loopt, voorwaarts gaat op jouw commando enz.
Vooral duidelijk zijn wat jij wil.

In de wei luistert hij wel met het halster, alleen wat meer tegenstribelen om voorruit te stappen, maar als ik dan een secondje even eens goed aan het touw trek komt hij wel gelijk mee en is dat dan ook voor de training opgelost (in de wei).

Als hij iets doet wat ik niet wil, zoals mijn rugzak beetnemen dan krijgt hij zeker wel een corrigerende tik! In de wei is hij zeer lief, eigenlijk zelf een beetje onhandig en klusig, wat ik dan met hem doe lukt altijd. Alleen die eerste 2, a 3 stappen van uit de stal naar de plek waar ik hem wil trainen moet ik eens cordaat zijn. Maar buiten helpt dit echt niets meer, dan is hij volledig de baas over me. Binnen is geen probleem dus...

fanessaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 19:07

JDexpl schreef:
fanessaa schreef:
Je toont angst paard reageert erop, kom zelfverzekerd over en al loopt hij te poedersuiker wees dan boos en laat hem weten dat hij dat niet mag doen. Steigerd hij trek heb met een rukje naar beneden. Ik ben al jaren met jonge hengsten aan het werk geweest. Dit waren ook nog renpaarden liep met 2 hengsten tegelijk. Zelf heb ik ook een arabier die sinds oktober geen hengst meer is omdat ik daar niks meer aan doe en gewoon lekker normaal met hem bezig wil zijn. Jullie denken veelste moeilijk over hengsten. Hengsten zijn schatten maar proberen meer uit, denk maar aan een stoere zoon die alles flikt.

Echt angst heb ik niet, er gaat gewoon een rood knopje in mijn hoofd branden dat ik moet oppassen, als hij zo wild doet.
Ik voel me ook niet gestressd en ben altijd relaxed, ben ik dat niet dan stop ik meteen met trainen en probeer ik me rustig te maken.
Hij is gewoon nog de baas over me, en ik moet dat eigenlijk zijn :-) ik hou van hengsten, dus voorlopig blijft hij nog zo.
Dankje voor de reactie.
gr

Nee je moet hem ook zeker hengst laten als je dat wilt. ik vind het zonde om ze ballen weg te laten halen vanwege zijn gedrag. Ik wilde mijn paard ook het liefst hengst laten maar er komt zoveel bij kijken als ik wedstrijden wil rijden en lessen en dat soort dingen heel veel willen geen hengst.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 06:42

AV-->OPG

JDexpl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 12:48

fanessaa schreef:
Echt angst heb ik niet, er gaat gewoon een rood knopje in mijn hoofd branden dat ik moet oppassen, als hij zo wild doet.
Ik voel me ook niet gestressd en ben altijd relaxed, ben ik dat niet dan stop ik meteen met trainen en probeer ik me rustig te maken.
Hij is gewoon nog de baas over me, en ik moet dat eigenlijk zijn :-) ik hou van hengsten, dus voorlopig blijft hij nog zo.
Dankje voor de reactie.
gr

Hij is enkel buiten wat macho geen reden voor castratie vind ik. En ik heb hem nodig als hengst voor shows. Hij moet gewoon nog leren dat ik zijn baas ben en niet andersom.

Gr

Nee je moet hem ook zeker hengst laten als je dat wilt. ik vind het zonde om ze ballen weg te laten halen vanwege zijn gedrag. Ik wilde mijn paard ook het liefst hengst laten maar er komt zoveel bij kijken als ik wedstrijden wil rijden en lessen en dat soort dingen heel veel willen geen hengst.[/quote]

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:55

JDexpl schreef:
Elfie schreef:
En wat zeggen die trainers en mensen met ervaring dan? Hebben zij geen oplossing voor dit probleem?

Volgens mij is hij gewoon aan het testen, en een hengst gaat daarin nu eenmaal wat verder dan een ruin of merrie. Als je in de wei alles met hem kan doen , dan moet dat in principe ook buiten de wei kunnen. Dus rustig, kordaat en zelfzeker zijn en ook zo over komen naar hem toe, nu voelt hij de onzekerheid en gaat zeker reageren daarop.

Een hengst snoepjes geven vind ik al helemaal niet verstandig, daar worden ze alleen maar vervelender van.

Eentje ging me vanavond bellen om wat te praten erover en de andere zei meteen blijven door trainen, hij mag absoluut niet omhoog gaan en zeker je ketting gebruiken.

Hoe bedoel je snoepjes niet goed? Hij reageert er anders wel goed op tijdens het trainen zelf (in de wei), als hij iets goed doet krijgt hij een snoepje of wortel. Wat stel jij dan voor van anders te doen? Hoe moet ik hem dan belonen? Want één van mijn trainers gebruikt altijd schijfjes wortel als beloning.

Wil het gewoon ook van andere mensen horen, dat ik van alles weet :-)

Groetjes

Als je met alles beloond met snoepjes in de wei, dan snap ik wel dat hij in de wei braaf is en daarbuiten niet.

Niet met snoepjes gaan werken, wordt ie juist happerig van.

Kijk maar ff wat hij doet als je nu ineens niet meer met snoepjes aankomt, hij zal mogelijk heel vervelend gaan doen in de wei.

En dat je met de showhengsten had gewerkt, en dat ze braaf zijn is logisch, want ze zijn opgevoed en dat is toch een hele andere koek dan jouw eigen hengst dat je zelf moet opvoeden, die eigenlijk niet goed opgevoed is.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:18

Zo te lezen moet hij er niet aan wennen dat jij de baas bent, maar moet jij nog leren hoe je een jonge hengst leert dat jij de baas bent.

Citaat:
Hij is enkel buiten wat macho geen reden voor castratie vind ik. En ik heb hem nodig als hengst voor shows. Hij moet gewoon nog leren dat ik zijn baas ben en niet andersom.

Je beseft toch wel dat als jij buiten bent, jij niet alleen bent? Hiermee bevind jij jezelf in het verkeer. Wat als hij los raakt en weg rent? Of als je plots moet stoppen omdat er een kind aan komt rennen en hij dan omhoog komt. Dat jij jezelf veilig kan houden geloof ik wel, maar met een paard dat niet luistert, kan je dan ook anderen veilig houden?

Het is een jaarling? Ga ook eens in de wei zitten en kijken hoe kudde gedrag werkt. Wat doet het oudere paard en hoe luistert het jongere paard erna. Stop met voerbeloning wanneer je een basis opvoeding geeft, dit moeten ze altijd doen, omdat ze naar je luisteren, niet omdat ze snoepjes krijgen. Wanneer hij zijn hormonen gaat voelen en er een hengstige merrie bij de buren staat wil je ook dat hij luistert omdat jij het zegt en niet omdat je een snoepje voor houdt. Want dat snoepje, daar hebben ze totaal geen interesse in.

Nu denk ik dat je op dit moment nog niet zo snel bij het hengstenprobleem zit, als wel bij een jong paard probleem. Het is wel de leeftijd dat ze baby af zijn en gaan kijken wat de grenzen al jong paard zijn. Hij weet al waar hij staat in zijn kudde, maar nog niet waar hij staat bij jou. Het stoppen kan een stukje angst of onzekerheid zijn, maar ook een stukje dominantie 'Je denkt toch niet dat ik jouw ga volgen daar heen, want ik vind het ergens anders veel leuker'. Wees hem telkens voor en wees dus sneller. Neem een zweep mee naar buiten. Je hoeft hem niet af te rammelen, maar zodat hij stopt waar jij door wilt lopen, tikje achteruit geven, door blijven lopen tot jij zegt dat hij mag stoppen.
Als hij in het weiland wel luistert is dat waarschijnlijk omdat het daar gemakkelijker is, een bekende omgeving, gezellig wat doen met iemand en als hij geen zin meer heeft, niemand die hem dwingt door te gaan, want hij zit niet vast.

Dus, helemaal terug naar de basis. Inderdaad niet boos worden of schreeuwen, maar duidelijk jouw grenzen stellen. Zodra hij niet doet wat jij vraagt, doorpakken. Niet op een boze manier, maar op een duidelijk manier waarbij hij de keus heeft te luisteren en daarmee een beloning te krijgen (stem!) of niet te luisteren en het dan ongemakkelijk voor hem wordt. Zal in het begin wel wat problemen veroorzaken want hij is al gewend dat hij niet hoeft te luisteren. Maar uiteindelijk leert hij jouw grenzen kennen en zo maak je een makke brave hengst.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 14:45

Ik heb het even gemist: hoe oud is je paard precies? En staat hij ook alleen in de wei of met anderen? En als je met hem weggaat gaan er dan andere paarden mee of ga je dan alleen? Het klinkt mij nl als een typische jonge paarden probleem wat niks met dominantie te maken heeft: je paard moet gewoon nog leren om uit zijn vertrouwde omgeving met jou mee te gaan en er op te vertrouwen dat hij bij jou veilig is. De kudde is veilig voor een jong paard, de wei ook, de rest daarbuiten moet hij stapsgewijs leren vertrouwen. Als het idd een heel jong paardje is ben je gewoon veel te snel gegaan, vandaar het staken en het steigeren. Hij durft gewoonweg niet.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 18:56

Je geeft aan dat je een trainer hebt. Ik neem aan dat hij of zij jou leert om grondwerk te doen, zoals hier toegelicht http://www.paardenbegrijpen.nl/rechtrichten/grondwerk/ . Daarnaast denk ik dat ik onzekerheid bij jou lees: 'doe ik het wel goed, ben ik wel de baas, wat is er aan de hand?'. Je hebt te maken met een jong paardje dat alles nog moet leren. Het is niet raar dat hij nog gek doet. Wel is het aan jou om rustig, duidelijk en consequent te zijn, zodat dat jij hem kunt opvoeden. Niet onzeker worden, of gefrustreerd. Dit hoort er bij als je een jong paardje hebt. Je neemt een baby toch ook niet kwalijk dat hij zijn eten op de grond gooit als hij voor het eerst een lepel in de hand krijgt? Goede manieren moet de baby eerst leren! Neem goed grondwerkles, weet wat je mag en kan verwachten van je paard, laat je niet gek maken (bokkesprongen horen erbij in het begin), weet hoe je vriendelijk kan corrigeren en het komt wel goed met jou.

JDexpl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 18:41

dianaw33 schreef:
Ik heb het even gemist: hoe oud is je paard precies? En staat hij ook alleen in de wei of met anderen? En als je met hem weggaat gaan er dan andere paarden mee of ga je dan alleen? Het klinkt mij nl als een typische jonge paarden probleem wat niks met dominantie te maken heeft: je paard moet gewoon nog leren om uit zijn vertrouwde omgeving met jou mee te gaan en er op te vertrouwen dat hij bij jou veilig is. De kudde is veilig voor een jong paard, de wei ook, de rest daarbuiten moet hij stapsgewijs leren vertrouwen. Als het idd een heel jong paardje is ben je gewoon veel te snel gegaan, vandaar het staken en het steigeren. Hij durft gewoonweg niet.

Dat protesteren is enkel als ik een corrigerende tik geef (was maar 1keer). Hij staat met een oudere ruin om de weide, die is de baas namelijk. Ik vind het gewoon vreemd dat hij het eerst wél deed, met mij mee stappen door die straat (op straat zelf is hij redelijk rustig, onze paarden staan naast een hele grote weg dus ze zijn kwazie wel gewend aan straatlawaai). Dat is wat ik vreemd vind, eerst deed hij het wel en dan plots niet meer.
Ik ben niet te snel gegaan ik ben al bezig met zijn vertrouwen winnen van dag 1 dat hij hier kwam op 7-8maand oud, ik deed toen bijna niets met hem gewoon borstelen en naar de weide brengen. Nu is het al iets meer, ik train hem niet uit mijn eigen kennis, deze heb ik gekregen van mijn trainer(s).
En ze zijn héél ervaren.

JDexpl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 18:58

RianneH schreef:
Zo te lezen moet hij er niet aan wennen dat jij de baas bent, maar moet jij nog leren hoe je een jonge hengst leert dat jij de baas bent.

Citaat:

Je beseft toch wel dat als jij buiten bent, jij niet alleen bent? Hiermee bevind jij jezelf in het verkeer. Wat als hij los raakt en weg rent? Of als je plots moet stoppen omdat er een kind aan komt rennen en hij dan omhoog komt. Dat jij jezelf veilig kan houden geloof ik wel, maar met een paard dat niet luistert, kan je dan ook anderen veilig houden?

Het is een jaarling? Ga ook eens in de wei zitten en kijken hoe kudde gedrag werkt. Wat doet het oudere paard en hoe luistert het jongere paard erna. Stop met voerbeloning wanneer je een basis opvoeding geeft, dit moeten ze altijd doen, omdat ze naar je luisteren, niet omdat ze snoepjes krijgen. Wanneer hij zijn hormonen gaat voelen en er een hengstige merrie bij de buren staat wil je ook dat hij luistert omdat jij het zegt en niet omdat je een snoepje voor houdt. Want dat snoepje, daar hebben ze totaal geen interesse in.

Nu denk ik dat je op dit moment nog niet zo snel bij het hengstenprobleem zit, als wel bij een jong paard probleem. Het is wel de leeftijd dat ze baby af zijn en gaan kijken wat de grenzen al jong paard zijn. Hij weet al waar hij staat in zijn kudde, maar nog niet waar hij staat bij jou. Het stoppen kan een stukje angst of onzekerheid zijn, maar ook een stukje dominantie 'Je denkt toch niet dat ik jouw ga volgen daar heen, want ik vind het ergens anders veel leuker'. Wees hem telkens voor en wees dus sneller. Neem een zweep mee naar buiten. Je hoeft hem niet af te rammelen, maar zodat hij stopt waar jij door wilt lopen, tikje achteruit geven, door blijven lopen tot jij zegt dat hij mag stoppen.
Als hij in het weiland wel luistert is dat waarschijnlijk omdat het daar gemakkelijker is, een bekende omgeving, gezellig wat doen met iemand en als hij geen zin meer heeft, niemand die hem dwingt door te gaan, want hij zit niet vast.

Dus, helemaal terug naar de basis. Inderdaad niet boos worden of schreeuwen, maar duidelijk jouw grenzen stellen. Zodra hij niet doet wat jij vraagt, doorpakken. Niet op een boze manier, maar op een duidelijk manier waarbij hij de keus heeft te luisteren en daarmee een beloning te krijgen (stem!) of niet te luisteren en het dan ongemakkelijk voor hem wordt. Zal in het begin wel wat problemen veroorzaken want hij is al gewend dat hij niet hoeft te luisteren. Maar uiteindelijk leert hij jouw grenzen kennen en zo maak je een makke brave hengst.

Hey ;)
Je doet net of hij een totale gek is op straat, dat was bij mij thuis waar geen kinderen komen (heb er een poetsplaats). En ergens tussen de velden, zelf moesten er kinderen zijn laat ik ze niet zo dicht komen hoor, net zelfde met de hond dat doe je gewoon niet. Elk dier is gevaarljik en zeker voor kinderen. Maar dat de autos soms als gekken langs je rijden, tja...daar kan ik niet veel aan doen volgens belgische wet als je een paard ziet moet je de motor afzetten maar dat doet bijna niemand.
Gelukkig blijft hij dan wel netjes staan, het enige waar hij echt van schrikt is als er een fietser ofso plotseling uit de bocht komt.

Ik heb namelijk altijd een ketting mee & 2 lijnen, puur voor de veiligheid (een lange en een korte, korte voor gewoon vast te houden en de lange voor moest hij panikeren en weg willen). Geloof me ik hecht véél belang aan de veiligheid van andere rond mij, ik ken de risico's van jonge paarden beleren. Ookal ben ik zelf nog jong, ik heb mijn jaarling merrie vroeger (ik was 13jaar) ook beleerd met succes en met een minder succes gedeelte (het bokkerig gedeelte ect...). Je denkt nu waarschijnlijk dat dit onverantwoord is, maar ik ben altijd bijgestaan door mensen en dat is de reden dat ook dat ik goed met paarden kan werken. Niet perfect maar goed. Ik hou van uitdagingen en heb daarom ook een hengstje gekocht

Ik kan niet altijd binnen blijven trainen, ik moet naar buiten met hem. Nu of het word echt een probleem.
Mijn hengstje nu is totaal anders, hij is super lief en aanhankelijk en laat alles toe. Alleen is het nog maar de 3e keer dat we buiten komen. De eerste keer ging het perfect en was hij zo nieuwsgierig, de tweede keer wou hij geen stap meer zetten. De derde keer zijn we dan de andere kant heen gegaan naar mijn thuis wat ook nipt was maar toch uiteindelijk gelukt, daar is hij alleen wat ongerust geworden omdat zijn maatje maar bleef roepen.

Mijn ruin is duidelijk de baas, hij mag alles bij de hengst, maar omgekeerd ohnéé! Als mijn hengstje mij bv wil bijten of hapt naar me dan pits ik hem...(komt denk ik wat overeen met bijten). Dat hij denkt hé ze bijt me terug??? Mijn ruin pikt ook het eten van mijn hengst (zijn open stallen op een weide), daarom dat ik er ook altijd moet bij blijven als gevoederd worden.

gr

JDexpl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 19:02

EvelienKiss schreef:
Je geeft aan dat je een trainer hebt. Ik neem aan dat hij of zij jou leert om grondwerk te doen, zoals hier toegelicht http://www.paardenbegrijpen.nl/rechtrichten/grondwerk/ . Daarnaast denk ik dat ik onzekerheid bij jou lees: 'doe ik het wel goed, ben ik wel de baas, wat is er aan de hand?'. Je hebt te maken met een jong paardje dat alles nog moet leren. Het is niet raar dat hij nog gek doet. Wel is het aan jou om rustig, duidelijk en consequent te zijn, zodat dat jij hem kunt opvoeden. Niet onzeker worden, of gefrustreerd. Dit hoort er bij als je een jong paardje hebt. Je neemt een baby toch ook niet kwalijk dat hij zijn eten op de grond gooit als hij voor het eerst een lepel in de hand krijgt? Goede manieren moet de baby eerst leren! Neem goed grondwerkles, weet wat je mag en kan verwachten van je paard, laat je niet gek maken (bokkesprongen horen erbij in het begin), weet hoe je vriendelijk kan corrigeren en het komt wel goed met jou.

Beste
(het gaat over arabisch volbloed trainer)
De trainer zei me van eerst de beginselen van show, wat denk ik ook wel grondwerk is (stop - stap - leiden - achteruit - vooruit) te leren en dan pas de aanrakingen op het lichaam en te borstelen en alle andere dingen. En als laatste de echte show training (die hij nu al kan).
Ik kan een deken oplegge, borstelen, beenbescherming aan doen, wassen, scheren. Hij is héél cool in zijn hoofd. Enkel buiten tja..daar is hij niet zo gefocused op mij maar meer op de omgeving.
Ik zeg het in de weide volgt hij heel netjes ook in draf, maar ja ^^

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 21:25

Laat de snoepjes achterwege en ga in kleine stapjes naar buiten. En dan bedoel ik ook letterlijk in stapjes: ga de wei uit en ga weer terug. Volgende keer een paar stappen verder van de wei en weer terug, etc. Zo kom je steeds een stukje verder van de wei en na enige tijd kun je een stukje wandelen. Belonen doe je door hem een klopje op de hals te geven of door met je hand over zijn voorhoofd te strijken. Pas bij terugkomst bij de wei geef je een appel of wortel, die je in een voerbak doet (en dus NIET uit de hand geeft). Stoppen als het goed gaat en niet toch nog even een stukje extra proberen. Je moet de spanning bij hem vóór zijn, dus op die korte stukjes weer omkeren op de momenten van rust. Komt hij omhoog, ketting kort aantrekken en weer los laten. Niet aan de ketting trekken om hem vooruit de sleuren, want dan is het effect weg en heb je op den duur niets meer te zeggen. Het allerhandigste is om hem te laten ruinen en wel om de volgende reden: als hij nu al bepaald gedrag weet door te zetten, zal hij dit na eventueel ruinen ook blijven doen. Tenslotte vond je het eerder ook goed. Pas met heel, heel veel trainen zou je het er weer uit kunnen krijgen en je wilt het wel gezellig houden met je paard. Als je hem nu laat ruinen, dan kunnen jullie samen op weg naar een fijne samenwerking. ;)