Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Benita schreef:Je kan een paspoort zo op je naam over laten schrijven, zonder toestemming van de oude eigenaar. Gewoon even de instantie bellen die het paspoort uitgegeven heeft. Je moet hem dan even opsturen en krijgt het paspoort dan terug met jou naam als eigenaar erin.
Petpa schreef:Wellicht heb je wat aan deze link. Hierin wordt duidelijk aangegeven dat degene die de kosten betaalt, niet automatisch eigenaar wordt: http://rechtenforum.nl/forum/thread/tit ... ertopic/1/
Op basis van deze info vraag ik me het volgende af... Jij betaalt al jaren voor het paard van je vader...
Kan je het voorstel doen om je vader deze kosten kwijt te schelden in ruil voor het paard?!?
ikkebenhier schreef:Benita schreef:Je kan een paspoort zo op je naam over laten schrijven, zonder toestemming van de oude eigenaar. Gewoon even de instantie bellen die het paspoort uitgegeven heeft. Je moet hem dan even opsturen en krijgt het paspoort dan terug met jou naam als eigenaar erin.
Maar klopt het dat dit enkel in het paspoort kan aangepast worden?
Als je het in de databank wil veranderen bellen ze wel naar de vorige eigenaar dacht ik (als dit klopt).
Ik dacht dat je niet zomaar op jezelf alles kon veranderen (paspoort en databank)
ikkebenhier schreef:Petpa schreef:Wellicht heb je wat aan deze link. Hierin wordt duidelijk aangegeven dat degene die de kosten betaalt, niet automatisch eigenaar wordt: http://rechtenforum.nl/forum/thread/tit ... ertopic/1/
Op basis van deze info vraag ik me het volgende af... Jij betaalt al jaren voor het paard van je vader...
Kan je het voorstel doen om je vader deze kosten kwijt te schelden in ruil voor het paard?!?
Ik denk dat hij in dit geval liever het paard zou verkopen...
En hij zal wel gaan zeggen dat het mijn eigen keuze was om het paard te verhuizen en dus alle kosten te betalen enz
secricible schreef:Het is heel moeilijk hier van tevoren wat van te zeggen, maar als je vader besluit er een rechtzaak van te maken denk ik dat je een hele goede kans maakt.
Bewaar inderdaad alle bewijzen: stalling, hoefsmid, dierenarts, alles. In een map stoppen en hopen dat je het nooit nodig hebt, maar mocht het zo ver komen...
Verder raad ik je aan om te voorkomen dat je vader op een gegeven moment het paard oplaad en er mee weg gaat, want dan kun je niks meer vrees ik. Voor je het weet is hij verkocht. Leg de situatie uit bij de staleigenaar en als het echt dreigend word eventueel maatregelen nemen (nummerslot op de stal waarvan je stalgenoten het nummer kennen igv brand oid, toegangshekken op slot, ik noem maar iets).
Seni schreef:Ik geloof dat het inderdaad zo is dat wie het dier onderhoud wettelijk! gezien de eigenaar is. Maar als je vader het paard verkoopt en zegt dat het paard van hem is en bijv. op paspoort of andere manieren kan aantonen dat het zo is. Denk ik niet dat jij veel te zeggen hebt.
Echter als je een rechtzaak zou aanspannen zou je denk ik wel grote kans hebbben om te winnen omdat je dan inderdaad eigenaar bent doordat jij de zorg verleend.
Benita schreef:Je kan een paspoort zo op je naam over laten schrijven, zonder toestemming van de oude eigenaar. Gewoon even de instantie bellen die het paspoort uitgegeven heeft. Je moet hem dan even opsturen en krijgt het paspoort dan terug met jou naam als eigenaar erin.
JoyCiej007 schreef:TS, ik raad je aan deskundige, juridische hulp te gaan zoeken.
En geloof mij maar: dat vind je niet zomaar op bokt.
Ook in dit topic wordt weer een hoop onzin geroepen.
Bij subforum MD (medisch) roept iedereen altijd 'DA erbij!', en hier op TAO mengt half bokt zich ineens met juridische kwesties waar ze nooit kaas van hebben gegeten.
Ga naar het juridisch loket (gratis juridisch advies) of nog beter, schakel je rechtsbijstand in, als je die hebt. Of ga eens naar een civiele advocaat.
Ik heb nu geen tijd en geen zin om mijn berichten wéér overnieuw te gaan typen (aangezien ik vaker in dergelijke topics reageer), en daarbij wil ik opmerken dat de omstandigheden van het geval vaak heel erg meetellen, dus zeker niet alle zaken waarin wordt getwijfeld wie eigenaar van een paard is, hetzelfde zijn
maar lees mijn berichten in o.a. deze topics eens door:
[TAO] Hulp gevraagd. Van wie is dit paard nu?? (blz. 4 mijn reactie)
[TAO] Ik krijg mijn pony niet terug, sta ik in mijn recht?
[PP] Wanneer ben je officieel eigenaar van een paard?
zigranta schreef:Op de een of andere manier krijg ik de indruk dat ts uit Belgie komt? Weet niet of dit klopt ,maar daar kunnen de regels afwijken van wat wij hier gewend zijn.
secricible schreef:Het is iig goed om preventief te gaan praten met iets van rechtsbijstand voor meer informatie om preventief aan de slag te willen, want nogmaals: als het paard wordt meegenomen dan wordt het allemaal nog veel moeilijker. Ik vraag me namelijk af of je dan namelijk spreekt van diefstal en ik denk van niet. Iig ben je dan altijd de verliezer, aangezien je zegt dat hij het paard dan zal verkopen.
Is er een contract opgesteld voor of door je vader toen hij dit paard kocht?
Wellicht zou je zelfs zelf juridisch initiatief kunnen nemen en een rechtzaak kunnen starten om het eigendom bij jou te leggen, maar daar weet je rechtsbijstand vast veel meer over te vertellen![]()
En misschien kun je wel gewoon eens met hem aan de tafel gaan zitten?