Jaime_ schreef:het paard wordt nu elke x beloont voor slecht gedrag, raar hupsen = eng sprayding gaat weg = beloning. dan krijg je inderdaad nooit vooruitgang, al moet je 6 flessen water leeg sprayen, stop pas met sprayen als je paard kalm is of normaal doet. Dan stoppen en belonen, zo leert je paard dat juist wanneer hij normaal stilstaat dat dan dan vervelende sprayding stopt.
Ik: Ben ook gestopt toen hij ophield te steigeren!
?: Jaime_ vertelt juist dat je dar NIET moet doen. Door op zo'n moment te stoppen ben je hem juist aan het belonen. Dat dus niet doen

Huh? Als hij steigert, ik spuit, hij staat iets later stil een paar secondengeteld, bleef stilstaan, dus ik hield op en beloonde. Gaat goed toch? Stilstaan = raar spuitding stopt.
m
Of zie ik dit verkeerd?
Xx
Mijn paard was al bang van de fles zelf, en dat zal waarschijnlijk bij jouw paard ook het geval zijn. Neem hem mee naar een rustige, afgezette plek (geen stal, hij moet leren stilstaan in open ruimte ook) en in plaats van direct te sprayen ga je eerst gewoon de fles bewegen. Schudden, op en neer, heen en weer, je paard aanraken met de fles, doen alsof je inspuit zonder te spuiten. En belonen, echt enorm veel belonen! Pas als dit goed gaat begin je te sprayen, op de grond welteverstaan. Zo voelt je paard de druppels nog niet, maar went ie aan het geluid. Eens dat weer goed kan je op de achterbenen beginnen sprayen. En zo werk je van achter naar voor.