Paard last van vliegen. Dekens en spray bijna geen optie..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 23:07

Jaime_ schreef:
het paard wordt nu elke x beloont voor slecht gedrag, raar hupsen = eng sprayding gaat weg = beloning. dan krijg je inderdaad nooit vooruitgang, al moet je 6 flessen water leeg sprayen, stop pas met sprayen als je paard kalm is of normaal doet. Dan stoppen en belonen, zo leert je paard dat juist wanneer hij normaal stilstaat dat dan dan vervelende sprayding stopt.

Ik: Ben ook gestopt toen hij ophield te steigeren!

?: Jaime_ vertelt juist dat je dar NIET moet doen. Door op zo'n moment te stoppen ben je hem juist aan het belonen. Dat dus niet doen :)

Huh? Als hij steigert, ik spuit, hij staat iets later stil een paar secondengeteld, bleef stilstaan, dus ik hield op en beloonde. Gaat goed toch? Stilstaan = raar spuitding stopt.
m
Of zie ik dit verkeerd?
Xx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 23:12

Op youtube staan wel (amerikaanse) filmpjes hoe je een paard kan laten wennen aan spray's. Misschien heb je daarwat aan. En de rambo sweet itch hoody is ook een goede aanrader voor een vliegendeken. Kost wat maar dan heb je ook wat!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 23:13

Er is vliegengel van Leovet, gebruik dit ook aangezien mijn paard niet van sprays houdt.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 23:16

Katyatje schreef:
Je moet ook niet direct gaan sprayen. ;) Mijn paard was al bang van de fles zelf, en dat zal waarschijnlijk bij jouw paard ook het geval zijn. Neem hem mee naar een rustige, afgezette plek (geen stal, hij moet leren stilstaan in open ruimte ook) en in plaats van direct te sprayen ga je eerst gewoon de fles bewegen. Schudden, op en neer, heen en weer, je paard aanraken met de fles, doen alsof je inspuit zonder te spuiten. En belonen, echt enorm veel belonen! Pas als dit goed gaat begin je te sprayen, op de grond welteverstaan. Zo voelt je paard de druppels nog niet, maar went ie aan het geluid. Eens dat weer goed kan je op de achterbenen beginnen sprayen. En zo werk je van achter naar voor.

Blijven sprayen was bij mijn paard geen optie. Die ging niet steigeren of dergelijke, maar probeerde echt weg te komen. Ik kon wel sprayen, maar het raakte hem niet eens omdat ie zo snel was.

als je hem goed vastzet tussen 2 palen op bijv de wasplaats gaat hij geen kant op hoor, en juist NOOIT beginnen met de achterbenen sprayen, die juist als laatste, paard is een prooidier en wordt juist vaak bij de achterbenen gegrepen, is dus totaal geen goed idee, daarbij ook nog een gevaarlijk mocht hij uithalen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 23:17

Eigenlijk vind ieder paard dit in het begin eng. Zoals ze bv ook moeten wennen aan het afspuiten met een tuinslang. Ik zou hem een praam op doen en gewoon gaan spuiten. Elke keer weer , hij went er heus wel aan. Niet zeuren en gewoon doen. Of overdag op stal zetten.

keshia

Re: Paard last van vliegen. Dekens en spray bijna geen optie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 23:24

gewoon zonder praam, wat dacht je daarvan.. een praam is echt een uiterst redmiddel voor als er ECHT iets moet gebeuren wat niet kan wachten.. bijv. een medische handeling..

ik denk dat je er zelf een te groot probleem van maakt.. koop gewoon bij de welkoop of boerenbond een vliegendeken, die netjes past.. doe die op, en spuit je paard in.. klaar is kees...

altijd overal watjes van die paarden te maken.. terwijl vaak een doortastend persoon het binnen 3 seconden heeft opgelost..
mijn paard loopt al jaren buiten in een gemengde groep van ong. 6-7 paarden.. en die heeft elk jaar dag en nacht een vliegendeken op.. nog nooit eentje gesneuveld.. vorig jaar na 5 jaar een nieuwe gekocht omdat de vorige te klein was geworden.. gewoon een deken van 40 euro met hals

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 23:27

Dat niet zeuren en gewoon spuiten kan ook prima zonder praam hoor!
:j

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 23:27

Jaime_ schreef:
Katyatje schreef:
Je moet ook niet direct gaan sprayen. ;) Mijn paard was al bang van de fles zelf, en dat zal waarschijnlijk bij jouw paard ook het geval zijn. Neem hem mee naar een rustige, afgezette plek (geen stal, hij moet leren stilstaan in open ruimte ook) en in plaats van direct te sprayen ga je eerst gewoon de fles bewegen. Schudden, op en neer, heen en weer, je paard aanraken met de fles, doen alsof je inspuit zonder te spuiten. En belonen, echt enorm veel belonen! Pas als dit goed gaat begin je te sprayen, op de grond welteverstaan. Zo voelt je paard de druppels nog niet, maar went ie aan het geluid. Eens dat weer goed kan je op de achterbenen beginnen sprayen. En zo werk je van achter naar voor.

Blijven sprayen was bij mijn paard geen optie. Die ging niet steigeren of dergelijke, maar probeerde echt weg te komen. Ik kon wel sprayen, maar het raakte hem niet eens omdat ie zo snel was.

als je hem goed vastzet tussen 2 palen op bijv de wasplaats gaat hij geen kant op hoor, en juist NOOIT beginnen met de achterbenen sprayen, die juist als laatste, paard is een prooidier en wordt juist vaak bij de achterbenen gegrepen, is dus totaal geen goed idee, daarbij ook nog een gevaarlijk mocht hij uithalen.

Jij hebt er blijkbaar nog nooit een gehad die zichzelf compleet wurgt en je hele zooitje aan gort trekt.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 23:35

Oh jawel, ik heb een fjord formaatje groot, ouderwets model, en als die gaat dan gaat ie. Hij buigt zonder enige moeite spijlen van een stal en Hij gaat als het moet nog door hekken heen. Maar als ik hem op de wasplaats zet tussen 2 ijzeren palen verankerd in de grond, tussen de 2 kettingen met een kwalitatief leren halster gaat hij geen kant op hoor. Je moet hem inderdaad niet aan een nylon halstertje vastzetten met een touwtje aan de stal, dan trekken ze inderdaad de hele boel inclusief zichzelf aan gort. Maar als je ze goed vastzet op een veilige manier kan er niet heel veel gebeuren, kom op het is vliegenspray, geen tijger die je erop los laat. Paard moet gewoon even doorhebben dat het niet eng is en dan is het klaar. Wij mensen maken met gemiep het paard alleen maar angstiger omdat we gaan bevestigen dat het eng is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 23:55

We zetten hem in de stal ook gewoon vast met sprayen, vorig jaar ook -> gewoon doen, maar dat wende voor hem niet.. Nu veel proberen zonder het paard pijn te doen. Gewoon slrayen, maar het blijft een angsthaas..
Naja, morgen er weer heen en kijken wat hij doet. In de box maar sprayen, en dan de wei in..

Xx en slaap lekker :p

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 00:08

Toch hou je weleens paarden die ondanks alle training het eng blijven vinden.
Ik ben ook van : niet zeiken.
Maar mijn merrie ging zelfs door de draden heen, liet zich vallen, sprong tegen de wanden omhoog.

Kon haar wel (na lange training) afspuiten met de waterslang.
Maar een sprayfles bleef (alle jaren) helaas eng.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:34

mijn zeer sensibele merrie vind ook alles eng.. maar als ik altijd rekening moet blijven houden met haar tere zieltje kan ik haar de wei nog niet uithalen denk ik... toverwoord is respect.. ze mag van mij alles eng vinden, maar trekken aan het touw is ten strengste verboden.. in het begin ging ik er skieend achteraan.. maar inmiddels kan ze schrikken en draait dan een klein rondje om mij heen.. dat is mijn bedoeling.. zo kan ik haar toch insprayen zij mag het eng vinden, allemaal prima, maar geen gevaarlijke situaties..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:09

keshia schreef:
mijn zeer sensibele merrie vind ook alles eng.. maar als ik altijd rekening moet blijven houden met haar tere zieltje kan ik haar de wei nog niet uithalen denk ik... toverwoord is respect.. ze mag van mij alles eng vinden, maar trekken aan het touw is ten strengste verboden.. in het begin ging ik er skieend achteraan.. maar inmiddels kan ze schrikken en draait dan een klein rondje om mij heen.. dat is mijn bedoeling.. zo kan ik haar toch insprayen zij mag het eng vinden, allemaal prima, maar geen gevaarlijke situaties..

Respect lijkt me inderdaad het toverwoord, weet niet wat ik anders moet beginnen :))
Xx

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 23:08

Share schreef:

Dat weet ik ook wel, maar ik lees hier dat dit paard bepalend en niet te houden is. Met een praam op lukt dit wel. En voor de duidelijkheid een praam is absoluut geen martelwerktuig. Door de praam op de neus wordt in het lichaam endorfine aangemaakt. Dit is een rustgevende en gelukkig makende stof. Je ziet een paard na een minuut dan ook helemaal ontspannen. Ik vind het een ideaal hulpmiddel en ik gebruik het ook altijd bij mijn paard met benen scheren. Normaal is ze daar doodsbang voor metpraam niet. Wel zo veilig

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 23:47

maar een praam kan ook gevaarlijk zijn, maar goed, ik zou het niet gebruiken voor gewoon wat vliegenspray spuiten aangezien dat dagelijks moet.. en dagelijks een praam op de neus draaien brengt wel schade toe denk ik..

VIP518

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 00:08

dekens helpen bij ons wel aardig goed, maar vliegenspray vind ik niks. en met rijden hebben we daarom nog best wel last van de vliegen dus ik denk dat ik mijn dazenval maar eens ga neer zetten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 00:23

pillow schreef:
Share schreef:

Dat weet ik ook wel, maar ik lees hier dat dit paard bepalend en niet te houden is. Met een praam op lukt dit wel. En voor de duidelijkheid een praam is absoluut geen martelwerktuig. Door de praam op de neus wordt in het lichaam endorfine aangemaakt. Dit is een rustgevende en gelukkig makende stof. Je ziet een paard na een minuut dan ook helemaal ontspannen. Ik vind het een ideaal hulpmiddel en ik gebruik het ook altijd bij mijn paard met benen scheren. Normaal is ze daar doodsbang voor metpraam niet. Wel zo veilig

Het is niet mijn eigen, maar verzorgpaard, een praam zou ik moeten overleggen met de eigenaar.
Maar omdat het dagelijks moet lijkt het me niet handig..
En trouwens, ik kan er niet tegen als iets er zielig uitziet XD Een touw om je lippen.. Het is dat ik een mens ben waarbij het pijndoet :p

Zoals ik al zei.. Ik spray gewoon.. Vandaag nog bijna gebeten :)) had het niet zien aankomen, haha. Misschien dat een zebra-print een idee is, al zie ik de eigenaar nog niet verven :p

Xx

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 00:36

Die van mij vindt vliegenspray ook alles, behalve leuk. Ik gebruik een roller of vliegengel. Moet je hem dus gewoon zelf met de hand insmeren.
Er kan wel gezegd worden gewoon spuiten, maar als ze er echt panisch voor zijn gaat dat hem niet worden. De gel werkt echt wel. Kan eventueel wel voor je nakijken waar ik het vandaan heb.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 08:02

Panisch zijn ze alleen voor dingen die ze niet kennen, dus dan zijn ze bang.
Is niet anders dan sommige mensen als klein kind zijnde op de kinderboerderij voor het eerst een geit zien. Nee dat gaat niet altijd makkelijk, sommigen zijn daar ook panisch voor omdat ze het niet kennen.

Dus, zorg ervoor dat je paard er bekend mee raakt, als je het zelf niet durft, schakel dan hulp in en zorg ervoor dat je paard het leert kennen, en dat hij er niet bang voor hoeft te zijn.
PB me maar als je hulp nodig hebt, ik ken daar iemand voor.

Sprayen hoeft niet alleen voor vliegenspray, maar is ook soms inderdaad nodig op voorschrift van de DA. Beter om hem nu vast te leren dat het niet iets is om bang voor te zijn, dan wanneer je het echt nodig hebt.

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:31

Wat bij mij ook werkt is het in een pray van bv mensenhaarspray oid doen. Dat spuit veel lichtere nevel dan een gewone vliegensprayspuit.
Mijn pony vind het ook enger als je de spuit op hem richt en zelf een stukje naar achteren gaat staan. Als ik gewoon ernaast blijf staan net alsof je aan het borstelen bent gaat het beter dan dat je net als met een pistool op hem richt en zelf ook de spuit van je afhoudt.
Er bestaat ook vliegengel die je op kunt smeren. Of gewoon de ouderwetse mannier is knoflook voeren dat stoot ook vliegen af.
Maar vliegen spray werkt beter....een deken natuurlijk nog beter.
Er zijn ook sprayen met hertshoornolie erin. Dat werkt via de huid en werkt dan ook veel langer als gewone sprays....dus hoef je minder vaak in te sprayen.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 20:48

Wat ik mis in al deze reacties: NOOIT een paard vastzetten of in de box zetten als hij zo bang is voor spray.
Het paard krijgt hierdoor het idee dat het niet kan vluchten, wat de paniekreactie nog meer versterkt.
Flesje met water vullen met 'n zacht geluid (er zit enorm verschil in verstuivers, begin dus zacht en klein) en gewoon voorzichtig aan en laag beginnen te sprayen.
Als hij wegloopt, meelopen en doorsprayen. Hij leert op die manier dat hij wel kan vluchten, maar dat dit niks oplevert.
Laat ook vooral een vreemde hem eens insprayen, wedden dat dat beter gaat? Kwestie van domweg doorzetten en er niet zo'n gedoe van maken, op het juiste moment stoppen en belonen, dus ook niet 'braaaaf goedzooo' terwijl het paard hysterisch doet, een fout die velen maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 21:59

Gimli_ schreef:
Wat ik mis in al deze reacties: NOOIT een paard vastzetten of in de box zetten als hij zo bang is voor spray.
Het paard krijgt hierdoor het idee dat het niet kan vluchten, wat de paniekreactie nog meer versterkt.
Flesje met water vullen met 'n zacht geluid (er zit enorm verschil in verstuivers, begin dus zacht en klein) en gewoon voorzichtig aan en laag beginnen te sprayen.
Als hij wegloopt, meelopen en doorsprayen. Hij leert op die manier dat hij wel kan vluchten, maar dat dit niks oplevert.
Laat ook vooral een vreemde hem eens insprayen, wedden dat dat beter gaat? Kwestie van domweg doorzetten en er niet zo'n gedoe van maken, op het juiste moment stoppen en belonen, dus ook niet 'braaaaf goedzooo' terwijl het paard hysterisch doet, een fout die velen maken.

Die laatste fout maak ik trouwens niet :))
Meelopen lijkt me best gevaarlijk, hij bokt en steigert namelijk erg snel..
Een vreemde valt nog te proberen :)

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 22:11

Steigeren is n normale reactie als t paard vaststaat; hij kan niet voor- of achteruit dus dan maar omhoog.
Zou het zeker proberen, evt door iemand anders idd, n zelfverzekerd persoon die niet weet hoe het paard reageert.
Succes! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 10:13

Gimli_ schreef:
Steigeren is n normale reactie als t paard vaststaat; hij kan niet voor- of achteruit dus dan maar omhoog.
Zou het zeker proberen, evt door iemand anders idd, n zelfverzekerd persoon die niet weet hoe het paard reageert.
Succes! :)

Hij steigert ook in de wei, als hij mee moet lopen, hij heeft er geen zin in, ik geef kleine rukjes, hij komt op me af, en ik mag zn buik weer zien :)) en hij mag een tik verwachten :)

Edit: het is niet echt een makkelijk paard, vind ook de eigenaar xD

Xx