rina schreef:marieke1994 schreef:Ik geef nu al wel les aan een paar meisjes, die rijden op eigeb risico. Dat weten ze. Ik wil als ik nog meer les kan geven een formulier of iets dergelijks laten ondertekenen dat het ook echt op eigen risico is.
Leuk bedacht en op papier gezet, maar als er wat gebeurd dan wacht maar wat de verzekering zegt. Die meisjes rijden daar nl op dat moment onder jou verantwoording, en die kan je niet zomaar even uitsluiten.
Is precies als die mooie bordjes bij de maneges dat je op eigen risico rijdt. Op het moment dat daar wat gebeurd wordt er alsnog gekeken of de manege geen nalatigheid te verwijten valt. Je kan dat dus niet zomaar uitsluiten.
Sonja ze wil op die basis paarden lenen. Dus niet uitlenen maar zelf lenen.
En op die basis zou je van mij ammenooitniet een paard geleend krijgen. Nu woon ik in Duitsland en hier is de verzekering nog even een tandje erger dan in Nederland, maar je bent en blijft als eigenaar ten allen tijde verantwoordelijk voor je paard. Al heb je hem uitgeleend. En jij wilt geld gaan verdienen met die paarden. Daar zul je toch echt een hele goede verzekering voor moeten afsluiten, en dan nog.
Dat is ook de reden dat ik zelf absoluut geen les geef. Niet op eigen paarden niet op andermans paarden. Het zou aan verzekering zoveel kosten dat het lesgeld niet meer te betalen is voor de klanten.
De verzekering stelt zowiezo verplicht dat je een iets van een opleiding hebt genoten in het lesgeven, of dat nu een Orun opleiding is of een centered riding, NH of anderszins.
Je kunt dus niet "zomaar" gaan lesgeven.
Verder mis ik in het lijstje nog als een paard dat je hebt geleend kreupel wordt door nalatigheid die jou te verwijten valt, de kosten ook door jou mogen worden gedragen. Ook als het paard daardoor blijvend ongeschikt wordt.