pony in bruikleen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:19

rina schreef:
marieke1994 schreef:
Ik geef nu al wel les aan een paar meisjes, die rijden op eigeb risico. Dat weten ze. Ik wil als ik nog meer les kan geven een formulier of iets dergelijks laten ondertekenen dat het ook echt op eigen risico is.

Leuk bedacht en op papier gezet, maar als er wat gebeurd dan wacht maar wat de verzekering zegt. Die meisjes rijden daar nl op dat moment onder jou verantwoording, en die kan je niet zomaar even uitsluiten.
Is precies als die mooie bordjes bij de maneges dat je op eigen risico rijdt. Op het moment dat daar wat gebeurd wordt er alsnog gekeken of de manege geen nalatigheid te verwijten valt. Je kan dat dus niet zomaar uitsluiten.

Sonja ze wil op die basis paarden lenen. Dus niet uitlenen maar zelf lenen.
En op die basis zou je van mij ammenooitniet een paard geleend krijgen. Nu woon ik in Duitsland en hier is de verzekering nog even een tandje erger dan in Nederland, maar je bent en blijft als eigenaar ten allen tijde verantwoordelijk voor je paard. Al heb je hem uitgeleend. En jij wilt geld gaan verdienen met die paarden. Daar zul je toch echt een hele goede verzekering voor moeten afsluiten, en dan nog.
Dat is ook de reden dat ik zelf absoluut geen les geef. Niet op eigen paarden niet op andermans paarden. Het zou aan verzekering zoveel kosten dat het lesgeld niet meer te betalen is voor de klanten.

De verzekering stelt zowiezo verplicht dat je een iets van een opleiding hebt genoten in het lesgeven, of dat nu een Orun opleiding is of een centered riding, NH of anderszins.
Je kunt dus niet "zomaar" gaan lesgeven.
Verder mis ik in het lijstje nog als een paard dat je hebt geleend kreupel wordt door nalatigheid die jou te verwijten valt, de kosten ook door jou mogen worden gedragen. Ook als het paard daardoor blijvend ongeschikt wordt.

Anoniem

Re: pony in bruikleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:59

gabyfedde schreef:
Wat heb jij voor opleiding om les te geven? Ben je verzekerd daarvoor? Als iemand eraf valt en zijn arm/been/nek breekt ben JIJ als instructeur aansprakelijk....

Nee hoor, da's nou net het listige van deze constructie. In eerste instantie is de eigenaar van een paard altijd aansprakelijk.
Als instructeur, maakt niet uit of dat wel of niet gediplomeerd is, moet je wel héél stomme dingen roepen wil je aansprakelijk gesteld kunnen worden.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 18:18

Sonja schreef:
gabyfedde schreef:
Wat heb jij voor opleiding om les te geven? Ben je verzekerd daarvoor? Als iemand eraf valt en zijn arm/been/nek breekt ben JIJ als instructeur aansprakelijk....

Nee hoor, da's nou net het listige van deze constructie. In eerste instantie is de eigenaar van een paard altijd aansprakelijk.
Als instructeur, maakt niet uit of dat wel of niet gediplomeerd is, moet je wel héél stomme dingen roepen wil je aansprakelijk gesteld kunnen worden.

Sonja, lees onderstaande link eens door:
http://horses.nl/artikelen/aansprakelij ... op-manege/

Wanneer een paard bedrijfsmatig wordt gebruikt ( en dat zou bij TS ook het geval zijn aangezien zij geld gaat verdienen met lesgeven) is niet de eigenaar maar de bezitter aansprakelijk.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 18:46

cobiie schreef:
Wanneer een paard bedrijfsmatig wordt gebruikt ( en dat zou bij TS ook het geval zijn aangezien zij geld gaat verdienen met lesgeven) is niet de eigenaar maar de bezitter aansprakelijk.
'

:j :j

En daar is in dit geval zeker sprake van als er tegen betaling les gegeven wordt met de paarden.
Dit is bij overeenkomst niet uit te sluiten.

TS zal dus een AVB (aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven) moeten sluiten en ik vrees dat de kosten
dan niet meer tegen de baten opwegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 22:32

Wanneer is iets bedrijfsmatig?
Ik heb niet de indruk dat TS een bedrijfje start incl inschrijving KvK etc...
Ik denk dat het een hobbymatig gebeuren wordt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 22:33

LDRD schreef:
TS zal dus een AVB (aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven) moeten sluiten en ik vrees dat de kosten
dan niet meer tegen de baten opwegen.

Dat gaat idd niet snel uitkunnen :n

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 22:40

KvK inschrijving is niet nodig om voor je AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren) niet meer als
particulier aangemerkt te worden.
Als je regelmatig les geeft en je wordt ervoor betaald, dan is er geen dekking meer op je AVP, maar moet je
toch écht een AVB sluiten. Ook de vraag of je winst maakt e.d. is hiervoor van geen enkel belang.

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 18:17

Ik weet het niet zeker, maar als je op regelmatige basis les gaat geven, ga je dat toch wel moeten aangeven aan de belastingen denk ik.

Verders zou ik ook nooit mijn eigen paard/pony op basis van de regels in jouw contract op bruikleen geven.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:48

Het zal zonder papieren moeilijk worden om een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering te vinden die dit risico wil dekken.
De kosten van zo'n verzekering vallen mij persoonlijk mee, als TS er wat aan over wil houden zal ze inderdaad wel meer dan 2 lesjes per week moeten geven.
Het soort pony waar TS naar op zoek is zal niet makkelijk te vinden zijn, laat staan in bruikleen en dan ook nog incluis harnachement.
Eigenaren die hun dier in bruikleen geven willen vaak het beste voor hun (meestal oude en met gebreken) dier, het lopen van beginnerslessen zal deze eigenaren vast afschrikken.

Overigens heb ik een positieve ervaring met bruikleen, ik leen zelf een oude Fjord van een Bokker.
Afspraken zijn mondeling gemaakt en op basis van wederzijds vertrouwen.
Beide partijen hebben voordeel bij deze constructie.

Ik denk dat TS zich moet afvragen of zij de eigenaren wel voldoende voordelen te bieden heeft.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:12

Ik heb mijn pony (welsh A merrie) ook 2 keer beschikbaar gesteld voor bruikleen.
1 keer ver van huis, de 2e keer dichtbij.
Mocht je een voorbeeld van mijn contract willen lezen kan ik dat wel voor je opzoeken.

Risico loop je altijd. Of er nou iemand bij mij thuis of ergens anders op rijdt/voor het dier zorgt.

Mijn pony is 2 keer terug gekomen wegens niet klikken met de berijd(st)er en ik ben er dus ook mee gestopt. Wil niet blijven slepen met het dier. Heb er nu weer een 'gewone' verzorgster voor.

Succes ermee!

Pluisje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 21:40

Klinkt allemaal leuk en aardig maar de grote vraag is waarom zouden mensen hun pony in bruikleen doen als het ze alleen maar kosten oplevert en ze kunnen hun paard ook niet meer helle dagen zien? Plus jij bent de enige die er op vooruit gaat... Dan is nog de vraag voor lesgeven heb je je papieren nodig en daar ben je nog mee bezig dus ben jij zelf dan wel verzekert?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 21:44

Paardrijinstructeur is een vrij beroep ;)

Pluisje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:32

Als TS haar opleiding heeft afgerond, is ze niet bevoegd om les te geven. Dit zit helemaal niet in haar opleiding. Wat ik niet begrijp, in maart kon je kiezen uit 3 pony's. Waarom heb je dan niet degene gehouden die je al gebruikte om les te geven.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:52

Sonja schreef:
Paardrijinstructeur is een vrij beroep ;)

Dat zou best zo kunnen zijn, maar voor de verzekering heb je in vrijwel alle gevallen wel een diploma nodig.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:17

Zoals ik het zie: TS wil alleen bruikleen om "makkelijk" van de risico's af te komen. Eigenaar mag overal voor betalen als het misgaat, krijgt een pony terug waar kinderen op rondgehobbeld hebben en mag alleen komen op afspraak. (ik zou sowieso voor verrassingsbezoekjes zijn, gewoon zodat ik zeker ben dat het goed gaat en dat niet alleen die dag de stal extra wordt schoongemaakt als ik er ben en de rest van de tijd....)

Het enige verschil met een 'eigen" paard is, dat er niet in 1x geïnvesteerd hoeft te worden, en dat het risico hierdoor voor TS ontzettend klein is geworden. Maar denk dat er weinig mensen zijn die hun paard in bruikleen doen voor lesjes :S (De mensen die ik ken die dit doen, zijn een half jaar naar het buitenland ofzo maar willen wel weer hun paard fatsoenlijk terug...)

Over het lesgeven is al genoeg gezegd ;)