nerveus voor verhuizing..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_black_rose_

Re: nerveus voor verhuizing..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 08:52

Ik denk dat je je vooral niet te druk hoeft te maken. Ik ben van mening dat het in veel gevallen de eigenaar is die ervoor zorgt dat een paard verandert na een verhuizing, Ze zijn dan dagen lang nerveus, Durven het paard niet goed aan te pakken na de verhuizing omdat ze bang zijn dat ze het dier daarmee meer stress bezorgen. Echt het "Ze kan er niks aan doen" excuus. Helemaal nergens voor nodig volgens mij.
Zoals Blubje11 zegt, als ze een grote weide hebben kan het paard makkelijk direct in de kudde, anders een paar dagen met een draadje ertussen.
En je vervolgens vooral niet anders opstellen tegenover het paard. Vooral lekker zo doen, zoals je het nu ook doet.

Ik heb gestaan op een stal waar de paarden vrij regelmatig kwamen en gingen. De mensen die hun paard eerst een dag op stal lieten staan na aankomsten, hadden de dag erna een bom in hun handen, die paarden waren stuk voor stuk heel onrustig en maakten vervolgens veel ruzie op de weide.
De paarden die gelijk in de kudde gezet werden hadden het vele malen makkelijker. Natuurlijk werd er wat gepiept geschopt en gebeten maar ik heb in t jaar dat ik er stond precies 1 keer een echte verwonding gezien. De rest was allemaal oppervlakkige schaafwondjes.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 16:24

ik denk dat ik haar idd maar gewoon op de wei zet, maar wel met een draadje ertussen. Ook maar gelijk mee in het stalritme lijkt me het beste. Dus ook met de anderen mee naar stal (staan s' nachts binnen).

Ik denk dat je gelijk hebt black rose, dat het vaak aan de eigenaar ligt.
Ik heb wel ingecalculeerd een tijdje niet te kunnen rijden, omdat ik graag wil dat ze eerst geacclimatiseerd en ontspannen is. Ik ben van plan de tweede dag gewoon te gaan poetsen en te gaan wandelen over het erf, haar de bak te laten zien enzo...

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 20:47

max66 schreef:
ik denk dat ik haar idd maar gewoon op de wei zet, maar wel met een draadje ertussen. Ook maar gelijk mee in het stalritme lijkt me het beste. Dus ook met de anderen mee naar stal (staan s' nachts binnen).

Ik denk dat je gelijk hebt black rose, dat het vaak aan de eigenaar ligt.
Ik heb wel ingecalculeerd een tijdje niet te kunnen rijden, omdat ik graag wil dat ze eerst geacclimatiseerd en ontspannen is. Ik ben van plan de tweede dag gewoon te gaan poetsen en te gaan wandelen over het erf, haar de bak te laten zien enzo...

Dat lijkt me heel verstandig om niet te gaan rijden in het begin. Neem desnoods iemand mee met de verhuizing en de eerste paar keer erheen, zodat je wat afleiding heb. Toen ik mijn paard ging verhuizen was er een een vriendin van me mee en zij kon dan zeggen blijf rustig, het komt wel goed, en gewoon praten over vanalles en nog wat. Anders zit je de hele tijd in je hoofd alle dingen die fout kunnen gaan op te sommen.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 22:22

Ik denk dat het inderdaad goed is je paardje gewoon gelijk mee te laten doen in het stalritme. Paarden zijn gewoontedieren, des te sneller ze in het nieuwe patroon zit, des te beter lijkt me

En wat betreft rijden etc. Das een beetje afhankelijk van het paardje. Ze heeft natuurlijk wel wat kracht en energie nodig om haar plek binnen de rangorde van de kudde te vinden, maar dat betekend natuurlijk niet dat je paardje weken stil zou moeten staan.
(Mijn 4 jarig trekpaard was ook binnen 2 dagen kuddeleider ondanks het feit dat hij ongetraind een rit van 2.5uur achter de rug had om bij het nieuwe staladres aan te komen, dus zoon significant verschil is dat rijden/werken dan schijnbaar ook weer niet)
Ik denk dat het aller, aller belangrijkste is, dat jij als eigenaar naar je gevoel luistert, als jij denkt dat je paardje het aankan om direct de 2de dag een uur hard te werken in de rijbak, dan doe je dat, denk je dat ze een week nodig heeft om te acclimatiseren, dan is dat ook prima. Alleen al omdat jij als eigenaar dan compleet achter je handelen staat en zo meer rust creëert dan wanneer je je angstvallig aan een vooraf opgesteld schema houdt.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 22:32

He max! Toevallig loop ik tegen jouw topic aan!
Tegelijkertijd ons eerste eigen paard ennnn...ik ga dus ook binnenkort verhuizen en ben net als jij al bloednerveus !
Ik kom ook iets dichterbij te staan ( niet zo dichtbij als jou)
Mijn paard kan niet meer op stal vanwege zijn luchtwegen. Hij moet dus nu 24/7 het land op. In de kudde. En daar zit mijn angst, want meneer is echt een doetje, laat zich door de kleinste shetlander wegjagen bij het hooi. Gelukkig is er veel ruimte 20 hectare op 20 paarden. Maar vrees voor als het gras op is en er bijgevoerd moet worden. Zou hij wel voldoende hooi kunnen bemachtigen ?
Jouw plekje klinkt wel super hoor ! Niet druk maken ( hoor mij nou :') ) heel veel succes met de verhuizing !
Ben trouwens benieuwd waar je naar toe gaat ? Pb ?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 08:18

bertine, heb je pb gestuurd!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 17:20

Update:
Vandaag verhuisd! Het ging boven verwachting goed! Ik had zelf een homeopatisch "anti-stress" pilletje ingenomen (erg he?!), ik was zelf dus heel relaxt. Paardje liep zo mee de trailer op en was rustig onderweg. Had niet eens gezweet ofzo.
Toen op de wei gezet met een draadje ertussen, aan de ene kant twee ruinen en aan de andere kant twee merries met 1 veulen. Ze kon gelijk snuffelen en werd op slag hengstig, haha!
Na een half uur ging het draadje al weg (ik vond het doodeng). Mijn merrie joeg gelijk achter het veulen aan, heel eng. Ik was bang dat ze het veulen iets aan zou doen. Volgens de staleigenaar probeerde ze het veulen toe te eigenen. Ze hebben 10 minuten rond gegallopeerd en hier en daar werd een trap naar achteren gegeven, daarna werd het rustig, gelukkig.
Net nog even wezen kijken en ze staan echt ontspannen op de wei. Een goed begin!

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 17:24

Fijn zeg! Gaat helemaal goedkomen!

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 09:32

Ahh...wat fijn Max !!
Heerlijk dat het achter de rug is he ? Ik wens je veel succes op je nieuwe stal.

CelestinaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 09:49

Fijn dat t zo goed gaat!!!!
Zelf probeer ik na een verhuizing eigenlijk de normale dagelijkse dingen op te pakken.
Dus stil zetten doe ik eigenlijk nooit want mijn paarden zijn gewend te werken.
Jij gaf aan de nodige problemen te hebben gehad met je paard, nou weet ik natuurlijk niet of dit ohz was , maar in dat geval zou ik er zeker niet voor kiezen om dr lang te laten staan en meteen het normale werk oppakken

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 16:01

Bertine, bedankt!
Vandaag wilde ik haar even poetsen, haalde haar uit de wei en zette haar buiten bij stal neer (zodat ze de anderen nog kon zien). Ze werd erg nerveus dat ze weg moest bij de andere paarden uit de wei. Bleef niet stilstaan maar dribbelen, hinnikte en wilde weg, naar de anderen toe. Ik heb haar maar weer op de wei gezet (had ik misschien niet moeten doen?!). Ik had geen zin in dat nerveuze gedoe en wil dit ook niet afstraffen.... Morgen maar weer eens proberen.
Celestina: ik wil eigenlijk dat ze eerst ontspannen is, voordat ik weer ga rijden. Als ze zo hyper is als ze vanmiddag was toen ze even bij de anderen weg was, durf ik er niet eens op te klimmen! De problemen die ik met haar had waren problemen in de omgang en het vertrouwen. Ik werd onzeker van haar gedrag. Nu ik zelf ontspannener ben is zij ook meer relaxt, ik hoop dit dus te kunnen vasthouden op de nieuwe stal.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 22:22

ze is erg hyper als haar vriendjes weg zijn of als ik haar weghaal bij haar vriendjes. Dit kuddegedrag heeft ze ook vertoont op de oude stal, maar dit ging later beter, nadat ik me aanpaste, haar buiten in het zicht van de anderen poetsen bv.
Helaas voor haar zullen haar vriendjes ook wel eens meegenomen worden om te gaan rijden en dan zal ze toch echt alleen achterblijven, op stal of in de wei... Er staan ook nog een paar merries in de wei, maar daar heeft ze (blijkbaar) geen steun aan, die bekijkt ze niet eens!

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 23:06

Max, heb je wel eens aan een magnesiumtekort gedacht ? Dat is nl bij onze paarden heel erg aannemelijk door de manier van voeren. Het is een wat ingewikkeld verhaal om kort uit te leggen, maar de nerveuze reaktie die jouw paard geeft kan wel eens een gevolg ddaarvan zijn. Kijk eens kritisch naar haar dieet. Hier staat veel info, even doorspitten dat wel, maar een aanpassing richting natuurlijk voeren in combinatie met een goedkope zak magnesiumoxide van de welkoop kan wel eens wat doen. Magnesium heeft op verschillende vlakken invloed. Op spierspanning, maar staat ook in relatie met insulineresistentie ( hier niet aan de hand lijkt me) maar dat nerveuze dus wel. Een kuur kan iig geen kwaad.
http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/index.htm

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 14:53

ik ga eens even lezen bertine...

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 15:01

Is dit artikel interessant voor jou? We beginnen met het opnoemen van de symptomen zodat je een idee krijgt of verder lezen de moeite waard is. Verderop gaan we dieper op de symptomen in.
•Hoefbevangenheid "zonder aanwijsbare oorzaak"
•Vetophopingen rond manenkam ("harde nek") en staartaanzet
•Hardnekkig over- of ondergewicht
•Spiervermoeidheid, spierpijn, spiertrillingen, vaak uitend in onwilligheid om te "werken"
•Spierbevangenheid
•Overgevoeligheid van de huid
•Kreupelheid van de achterhand

Dit staat er op de site die je noemde. Nervositeit staat niet in dit rijtje. Verder denk ik ook niet dat dit aan de orde is, want op haar oude stal was ze ontspannen. Het komt nu echt door de nieuwe stal... Bedankt voor het meedenken in ieder geval.
Paardje is nu eenmaal enorm gehecht aan haar vriendjes (op oude stal ook al) en wordt er niet vrolijk van als ze alleen achter moet blijven..

Ik zit net te bedenken dat het ook erger kan zijn omdat ze hengstig is?!

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 13:43

Hoi, o.k
Dan heb ik het verkeerd begrepen. Ik dacht dat ze wat nerveus was.
Maar magnesium staat daar wel mee in relatie. Ik las nl dit:

Nerveusheid
Magnesiumtekorten uiten zich snel in nerveusheid en een onvermogen om te ontspannen. Voor de eigenaar lijkt het vaak alsof het paard niet mee wil werken.

Hoe is het nu ?
Succes max !

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 15:10

ze staat ontspannen op de wei. Vandaag wat met d'r gewerkt in de bak. Gelongeerd en "volg" oefeningen (kijken of ik contact met haar krijg en of ze achter me aanloopt, halt houdt en achteruitloopt, zonder halster). Dit deed ze braaf en ze was ontspannen hierbij, dit vind ik wel het belangrijkste. Ze was ook goed op mij gefocust.
Nog even een rondje over het erf gewandeld en dan merk je dat ze onrustiger wordt naarmate we verder van haar vriendjes af lopen. Verder aan de hand nog even grasjes laten eten, lekker rollen in de bak en weer terug in de wei gezet.
Ik geef haar alle tijd om rustig te wennen, maar vandaag was ik zeker tevreden!

Bedankt voor je belangstelling, benieuwd hoe het tegen die tijd bij jou gaat!

Amkiix3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:57

(Ik heb niet alle reacties voordien gelezen)

Hoi,
Jou verhaal herken ik in mijn verhaal. Mijn vorig paard was een zeer zenuwachtig ding, je altijd uitproberen,...
Met haar heb ik één jaar en een half op een stal gestaan. Dit ging na 1 jaar dus ook zeer goed. Ze was de routine gewoon.
Door mijn studies ben ik dan moeten veranderen van stal om dat ze daar ook de stal uitmesten. Dit deden ze op de vorige niet. Hier had ik dus geen tijd meer voor. Dus ik werd zeer zenuwachtig. Op de vanne staan was ook haar sterkste kant niet. Uiteindelijk is ze er op geraakt, en zijn we verhuisd. Ze kwam helemaal zot, ze is uit de vanne gesprongen, heeft me mee gesleurd en toch uiteindelijk in de stal geraakt. Daar werd ze helemaal zot, nieuwe omgeving,... zelf eten wou ze niet. Dan hebben we enkele paarden binnen gehaald en werd ze kalmer. De volgende dag heb ik haar in de piste gelost maar daar moest ze niks van weten. Ze ging geen meter van de poort weg. Uiteindelijk is ze ook de weide op gegaan en sindsdien liet ze haar niet meer vangen. Mijn verhuis had alleen negatieve dingen in haar losgemaakt. Ik ben zodanig bang van haar geworden en mijn vertrouwen was volledig weg dat ik haar verkocht heb. Ondertussen is ze naar een nieuw baasje waar ze iedere dag grondwerk doen. Sindsdien is het weer het paard van vroeger. Ze laat zich vangen, eet goed, komt overeen met de andere paarden.
Zo wil ik je maar zeggen dat een andere omgeving blijkbaar heel wat kan doen met een paard. Nu heb ik een nieuw (en rustig) paard. Die lijkt zich helemaal niks aan te trekken van de nieuwe omgeving en eet er op los. Maar het belangrijkste is dat je vertrouwen hebt, in jezelf en in je paard. Ik was die helemaal kwijt en niets hielp me. Hopelijk gaat het bij jou goed! Sorry als ik je bang heb gemaakt maar het doet goed dit te uiten en wie weet, als je dit toch tegen komt... dan ben je zekerde enige niet ;)

Joyce03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 11:05

wat fijn dat het goed is gegaan!!

Teiger_Baloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:06

Wat fijn dat het goed is gegaan, heb je er inmiddels al op gereden op je nieuwe stal?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 17:01

ik heb vandaag voor het eerst gereden in de bak (ik sta er nu 6 dagen). Ging hartstikke goed (de bak grenst wel aan de wei waar de andere paardjes staan)!
Ik heb zelfs op haar rug over het erf gestapt en een stukje het erf af. Hier waren de andere paarden dus volledig uit het zicht, maar ze bleef relaxt.
Ik wilde graag oefenen met het lopen over de dijk, want de manege met binnenbak ligt op 100 meter lopen vanaf mijn stal (hier wil ik lid gaan worden van de vereniging). Ik heb TOT de dijk gelopen (ohz), toen durfde ik niet verder, voelde haar spanning. Mijn vriendin was mee en durfde het wel. We hebben dus dat stukje dijk gelopen ohz en bij de manege weer naar beneden, ik ernaast. Paardje was wel gespannen maar wel braaf. Ik vond het een hele overwinning!

Verder heb ik haar bewust in stal gepoetst, zodat ze de anderen niet zag, maar ze bleef rustig. Het scheelde denk ik dat ze niet meer hengstig is en dat het zo warm is, haha!
Ik ben er wel blij mee zoals het nu gaat. Paardje lijkt haar draai al aardig gevonden te hebben. Ik ben blij dat ze zo ontspannen was vandaag.....

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 17:21

Fijn Max! Hartstikke goed van je ook ! Leuk, zon vereniging waar je lid van kan worden. Wij hebben in de nieuwe situatie wel een binnenbak, maar geen vereniging.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 23:26

het voordeel van lid worden bij die vereniging is dat je twee keer per week les krijgt (dochterlief 1 x en ik 1x in de week). Nu liet ik af en toe iemand op stal komen voor lessen. Dan hadden we wel privéles en bij de vereniging natuurlijk niet, dat zijn groepslessen. Daar is idd ook een binnenbak, wel lekker luxe voor de winter. Nu reed ik altijd buiten, of niet, als het weer te slecht was!

Paardje is vrij onzeker en als ik onzeker/gespannen ben gaat het niet werken, vandaar dat ik ook afstapte toen ik niet over de dijk durfde ohz. Ik vond het sowieso al een overwinning om over het erf te rijden, haha! Ik ben niet zo'n held!

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 23:39

Ja, dat is leuk !
Ik ben ook niet zo'n held hoor. Maar mijn doel is alleen buiten kunnen rijden enik heb een tijdje geleden zelfstandig een staprondje gemaakt *\o/* . Daarna niet meer gedurft :') en op het nieuwe terrein zal het tijd nodig hebben. Dan kijk ik soms jaloers naar een stalgenoot die staat hier 2 dagen en gaat hup het bos in, geen centje pijn.. Pff..dat is voor mij nog een lange weg hoor! Maar we komen er wel, al duurt het iets langer :D

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 23:41

ik durf dat ook niet hoor! Zijn vaak jongere meiden die dat gewoon doen, die kennen niet de angst die wij, moeders, hebben..... Ik zal ook nooit alleen buiten gaan rijden hoor, er kan tenslotte altijd wat gebeuren...