Is het realistisch om...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 13:28

Eehhh.. stopt het ooit dan... Het leren de juiste basis onder de knie te krijgen??

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 13:28

Ik ben nu 17 dus tel niet helemaal mee :D. Maar weet zeker dat ik op m'n 18e geen b-proefje nog heb gereden. Wel ben ik erg bezig met het lichaam van het paard te begrijpen en op de juiste manier er mee te werken...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 13:31

Joolien schreef:
Dus vertel, waar stond jij toen je 18 was?

Negen jaar voor ik ging paardrijden... :D

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 16:23

Ik ben zelf 17 nu, en ik heb zelf nu wel het idee dat ik redelijk veel van paarden af weet(maarja dat dacht ik ook toen ik 13 was :') ), ik lees heel veel tijdschriften, op internet (en natuurlijk Bokt) verder leer ik ook enorm veel van mijn bijrijdpaard, en de paarden die (tijdelijk) mag bijrijden van andere eigenaren. En ja ik weet nu al wel dat ik een b proefje heb gereden op mijn 18e, mijn eerste b proefje was toen ik een jaar of 11 was, gewoon voor de lol. Ik had zelfs gehoopt voor mijn 18e Z startgerecht te zijn, maar helaas gaat dat hem niet meer worden, omdat dit een beetje een pech jaar is geweest. En het is niet dat ik uit een rijke paardenfamilie kom, maar ik heb er heel hard voor gewerkt. Meeste kinderen die met hun 13e/14e in het Z starten hebben ouder(s) die in de paarden zitten.

XxLMMxX

Re: Is het realistisch om...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 15:26

Ik ben 19 en ook geen topruiter.
Maar beleef wel heel veel plezier in het rijden

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 15:27

Ik heb jaren lang een pony gehad en daar heb ik heerlijk mee in de bossen gecrost :) Ik rij nu pas eigenlijk sinds een jaar en het begint steeds meer te komen! Het heeft me altijd wel geinteresseerd, maar het blijft moeilijk om het toe te passen in de praktijk.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 15:31

Ik ben nu 17 en heb van mn 15e tot eind 16e wedstrijden gereden.
Nee het ging lang niet altijd goed, en nee ik had eigenlijk nog helemaal geen benul van wat ik aan het doen was, zeker op mn 15e niet. Maar vandaag precies een jaar geleden ben ik op een jong paard gestapt met de bedoeling haar te beleren. En dat is, naar mijn zeggen, redelijk gelukt. Natuurlijk was het onder begeleiding.
Voorheen had ik altijd een wat hardere hand(het was niet zo dat ik alleen maar in de mond zat te roggen, maar toch.), maar door dat jonge paard ben ik me veel bewuster geworden van wat ik met mijn handen en benen aan het doen was.
Ook de houding van paarden tijdens het trainen heb ik veel over geleerd.

Dus straffen? Nee, tuurlijk niet.
blijven oefenen en blijven leren en gemotiveerd blijven. Ik denk dat dat het is..

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 15:32

xJess schreef:
Ik ben zelf 17 nu, en ik heb zelf nu wel het idee dat ik redelijk veel van paarden af weet(maarja dat dacht ik ook toen ik 13 was :') ), ik lees heel veel tijdschriften, op internet (en natuurlijk Bokt) verder leer ik ook enorm veel van mijn bijrijdpaard, en de paarden die (tijdelijk) mag bijrijden van andere eigenaren. En ja ik weet nu al wel dat ik een b proefje heb gereden op mijn 18e, mijn eerste b proefje was toen ik een jaar of 11 was, gewoon voor de lol. Ik had zelfs gehoopt voor mijn 18e Z startgerecht te zijn, maar helaas gaat dat hem niet meer worden, omdat dit een beetje een pech jaar is geweest. En het is niet dat ik uit een rijke paardenfamilie kom, maar ik heb er heel hard voor gewerkt. Meeste kinderen die met hun 13e/14e in het Z starten hebben ouder(s) die in de paarden zitten.

Mooi geschreven!
Ik denk er eigenlijk precies hetzelfde over.
Je moet hard werken en hard blijven werken.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 15:34

Ik ben nu 19, rij zo'n 14 jaar paard, en ja, ik kan het nog steeds niet.
Ben een recreatie ruiter, zal nooit wedstrijden gaan rijden, ondanks dat het paard dat ik rij wel de potentie heeft. Ik kan blijven zitten, let op mijn zit, en voor de rest zoekt pony lief de weg maar uit.
Als ik in de bak dressuurmatig ga rijden, dan werkt dat gewoon niet. Pony doet alsof ze een giraffe is en ik heb er geen geduld voor. Ik hou het bij boscrossen. Zolang ik en paardje er plezier in hebben, hoef ik niet perfect te kunnen rijden.

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 15:34

Ik ben 18 en probeer mezelf zoveel mogelijk te ontwikkelen. De basis kan altijd beter.
Ik heb de mazzel dat ik begin januari jarig ben en dus het hele jaar nog bij de pony's mag rijden. Wat ik soms wel iets frustrerend vind; allemaal kinderen/jonge meiden van ver onder mijn leeftijd op pony's met gangen waar je u tegen zegt. Mijn haf heeft die gangen niet en wij moeten keihard werken om mee te kunnen komen. We rijden nu een jaar M1, met tussenpozen wegens een val van ons beide (half jaar) en het overlijden van haar eigenaar/mijn oom, en hebben nog steeds geen winst. Frusterend is dan ook dat we er zo keihard voor werken, maar het toch elke keer weer misgaat inde galop op wedstrijd.
Het zit me soms wel achter als ik bekenden alle klassen naar het Z door zie vliegen met prachtige paarden onder de kont.. dat wil ik ook graag! Afstraffen.. mwah. Wel frustraties denk ik. Deze zomer hebben meerdere mensen gevraagd hun paard te rijden voor een paar weken als ze op vakantie zijn, dus blijkbaar doe ik wel iets goed :). Vind ik ook erg leuk, kan ik mezelf weer meer ontwikkelen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 15:36

Ben nu 18 maar startte rond mijn 16e M1 en trainde M/Z niveau, wél heel vriendelijk, echter niet met het beeld van een juiste basis/lichaamsgebruik/doel als dat ik nu heb. :n (maar ik reed wel al ong. hetzelfde :'))

Durf ook wel te zeggen dat ik nu wel een goed beeld heb van wat goed is en wat niet, van wat goed voelt en wat niet. En dat ik, nu als recreatieruiter, niet de behoefte heb om dressuurmatig nog meer te leren.

Ik vind het helemaal geen achterlopen als je op je 18e nog geen juiste basis onder de knie hebt.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 15:43

Geryon schreef:
Ben nu 18 maar startte rond mijn 16e M1 en trainde M/Z niveau, wél heel vriendelijk, echter niet met het beeld van een juiste basis/lichaamsgebruik/doel als dat ik nu heb. :n (maar ik reed wel al ong. hetzelfde :'))

Durf ook wel te zeggen dat ik nu wel een goed beeld heb van wat goed is en wat niet, van wat goed voelt en wat niet. En dat ik, nu als recreatieruiter, niet de behoefte heb om dressuurmatig nog meer te leren.

Ik vind het helemaal geen achterlopen als je op je 18e nog geen juiste basis onder de knie hebt.

Achterlopen is het ook niet nee, maar ik denk dat er vooral veel mensen zichzelf vergelijken met bijvoorbeeld de Junioren of Young Riders haha

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 15:51

Op mijn 18e reed ik mijn eerste B proefje, en dat viel vies tegen.
Nu had ik het mezelf wat lastig gemaakt met een ouderwetse haflinger, maar vind zeker niet dat ik daardoor achterloop.
Kwam er vrij snel achter dat met wedstrijden rijden je niet meteen correct rij, en ben toen met mijn andere paard ook op een hele andere manier gaan rijden (ook een haflinger).

Ik moet zeggen dat ik het juist niet erg vind, ik merk aan mezelf dat ik nu veel bewuster en paardvriendelijk rijd dan op mijn 17e a 18e omdat ik toen meer het gevoel had dat ik iets moest bewijzen.
Dus wat mij betref mis je niets :)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:00

Op mijn 18e stapte ik over van mijn pony (M2 en B springen) naar een paard (groen).
Ben wel heel bewust bezig met 'juist' trainen maar helaas gaat niet alles altijd zoals je het graag wilt.
Je kunt het nog zo perfect willen doen, dat lukt gewoon niet.
Mijn paard was net zadelmak en heb behoorlijk moeten ploeteren.
Heb rond die leeftijd wel het 'moeten' afgeleerd, de prestatiedrang bedoel ik daarmee.
Ben meer voor 'ik en het paard' gaan rijden. Soms duikt de prestatiedrang weer op maar in veel mindere mate.
Heerlijk hoor, bezig zijn met de basis!
Vind ik helemaal geen achterlopen.

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 14:43

Ik heb vanaf mijn achtste tot mijn zeventiende alleen voor de fun gereden. Toen een eigen paard gekocht en pas lessen gaan nemen. Heb er nu zo'n stuk of wat naar de Z2 en hoger gereden. Hoogste is lichte tour. Als je inzet er maar is, dan kom je best een heel eind. Sjef Jansen ging pas rijden om en nabij de veertig, geloof ik.....

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 14:48

Ik ben 19 jaar en nooit gestart.
Heb me vooral bezig gehouden met hengsten, jonge en nerveuze paarden en probleempaarden.
Of ik dan achterloop? Geen idee.. Ik dans niet de sterren van de hemel met mijn paard, maar over paardengedrag weet ik dan wel weer heel veel.

Over 2 jaar hoop ik te kunnen starten met mijn (nu) twenter. Ik wil wel eens met een ander doel op een paard stappen en lekker hard trainen met haar. ;)

Wie weet..

Leeftijd zegt niks. Omdat iemand laat begint wil dat nog niet zeggen dat hij/zij nooit beter kan worden als iemand die al van jongs af aan op het paard zit. Hangt helemaal van de ruiter af.