Paard ingeslapen, maatje compleet van slag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 18:39

Denk dat je hem de tijd moet geven om echt afscheid te nemen. Kun je niet met hem naar de merrie toe lopen, waar ze ligt? Snap dat het vervelend is, maar dat is denk ik het beste.
Heb het wel eens meegemaakt, paard werd ingeslapen en vriendjes hebben heel lang lopen snuffelen. Op een gegeven moment liepen ze weg van het lichaam en toen was het echt klaar, net of ze het begrepen zeg maar.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 18:47

Heel vervelend maar het heeft gewoon tijd nodig. Vorig jaar onze 30 jarige haflinger in laten slapen. Mijn kwpner, baas van de kudde, heeft een week midden in de wei gestaan en staan kijken. Niet gegraasd, gewoon stilgestaan. We hebben 4 paarden. De kudde moest zich weer "zetten". Afleiding helpt, maar is maar een fractie van de tijd. Het is heel hard, maar het is net als bij de mens...het moet slijten. Na een week ging hij weer grazen en had hij een ander maatje gevonden. Sterkte ermee...ik kan me voorstellen dat je hart huilt bij het zien van dit verdriet.

Cassidy

Re: Paard ingeslapen, maatje compleet van slag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 19:09

Ik heb hetzelfde meegemaakt na verhuizing van de buurvrouw van mijn oudste merrie. Mijn merrie heeft ook vreselijk lopen roepen toen haar buurvrouw door de eigenaar werd opgehaald en naar een andere stal werd gebracht. Voor een paard maakt het niet uit of het een sterfgeval is of een verhuizing, ze missen hun maatje. Uiteindelijk moet het slijten, maar je kunt ze er wel bij helpen door bijv. energiewerk. Zie link in eerder door mij geplaatste reactie in dit topic.

BiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 19:12

Je kunt 'm ook helpen door het geven van Bach bloesems: Star of Bethlehem in dit geval.

kaat12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 20:02

masseren met neroli-olie/ bergamot olie of olie van duizendblad, ook van heartland ;))

JustHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 20:14

Heb het zelfde gehad mijn merrie stond samen met een ruin ze waren dikke vrienden
mijn merrie is plotseling overleden onze andere pony was heel verdrietig en gestrest gelukkig hadden we toevallig al een andere pony gekocht en die hebben we 4 dagen later opgehaald daar tussen stond de ruin alleen in het begin naar iedere voorbijganger op de fiets of lopend hinniken dat was na 2 dagen over hij zocht 2 dagen voor naar haar vriendin enzo en hij wist waar ze lag om opgehaald te worden en hij stond daar vlakbij daar ging hij de hele tijd bij staan
Veel aandacht geven dat help poetsen wat wandelen veel dingen met hem doen wat afleiding en hem ook zijn verdriet laten verwerken
Heel veel sterkte

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 16:38

Hoe is het nu ?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 20:23

Is je merrie er nog? Ik ben van plan mijn paarden erbij te laten tot ze uit zichzelf afstand gaan nemen. Misschien is jouw paard nog niet klaar?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 20:29

Jessix schreef:
Is je merrie er nog? Ik ben van plan mijn paarden erbij te laten tot ze uit zichzelf afstand gaan nemen. Misschien is jouw paard nog niet klaar?

Ik mag hopen voor TS dat de merrie al opgehaald is na 3-4 dagen in deze warmte. Ik heb het wel meegemaakt met een dood veulen, maar dan blijft het veulen nog geruime tijd bij de moeder. Net zolang de interesse weg is.

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 20:29

Ik heb het zelfde meegemaakt met mijn ruintje toen der tijd 2 jaar. Het maatje waar hij bij in stond kon niet meer en hebben we moeten laten inslapen. We hebben er bewust voor gekozen dit in de bak te doen waar de andere paarden (met lijn ertussen) in de buurt konden zijn terwijl het gebeurde. Cupido was behoorlijk van streek maar we hebben iedereen gewoon afscheid laten nemen ze een lange tijd met rust gelaten.
Toen we ze hebben gescheiden was er wel onrust maar naar mijn gevoel hadden ze wel een soort afsluiting.

Tja ik denk dat je hem gewoon weg tijd moet gunnen een nog een keer het lichaam laten zien maakt denk ik weinig verschil. Het is net zo iets als bij ons dood is iets wat je niet gelijk helemaal bevat en zodra je dat doet dan begint de pijn. En ik denk als jij nu met hem zou werken zelf ook met die pijn dat jullie mekaar alleen maar die pijn voeden.
Ze zeggen tijd heelt zelf vind ik het altijd maar een nare gezegde want als je terug denkt doet het nog altijd zeer. Maar goed het is niet iets wat met een paar dagjes afzakt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 20:42

Nikka schreef:
Jessix schreef:

Ik mag hopen voor TS dat de merrie al opgehaald is na 3-4 dagen in deze warmte. Ik heb het wel meegemaakt met een dood veulen, maar dan blijft het veulen nog geruime tijd bij de moeder. Net zolang de interesse weg is.

Je hebt gelijk, de data van de OP was nog niet tot me doorgedrongen. :o?

manon_goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 09:22

Ik denk dat het tijd nodig heeft.
Heeel veeel sterkte!

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 14:07

Ach jee...ik had helemaal niet gezien dat er nog reacties waren...sorry :o

Ik heb mijn poown direct na het inslapen van onze oude merrie uitgebreid laten afscheid nemen. Hij heeft haar helemaal afgesnuffeld en is uiteindelijk zelf weggelopen. De andere ruin wilde van de hele situatie niks weten.

Ondanks zijn gehinnik en onrust heb mijn poown niet nogmaals naar het lichaam van mijn merrie gebracht, het was gewoon té warm en al die vliegen/dazen......vreselijk ;(
Hij heeft uiteindelijk twee dagen echt lopen hinniken en lopen zoeken, daarna is hij gelukkig steeds rustiger geworden. Ik heb hem wel extra veel aandacht gegeven, lots of qualitytime.

Dank allemaal voor jullie reacties, ik heb er veel steun aan gehad !

DeveneyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:17

Heel veel sterkte! Je hebt een goede beslissing genomen voor jouw paard, ze heeft een prachtige leeftijd gehaald!

kaat12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 11:57