Bang voor koeien

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Bang voor koeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 22:05

Mist, je hebt een fantastisch paard, je bent alleen twee dingen tegengekomen waar ze problemen mee heeft, en die kun je oplossen. Je moet het alleen willen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 18:03

Bij ons op stal was er ook een Arabiertje echt panisch voor koeien en naast de stal was een melkveehouder die de koeien altijd rond melktijd langs onze wei moest laten lopen. Eigenaresse van paardje was daarom ook bang en ging niet rijden tegen melktijd.
Heb op een dag een lange leadrope en touwhalster bij het paard omgedaan en ben gewoon vanuit de wei achteraan meegelopen met een koppeltje koeien die naar binnen gingen. Daarachter kwam weer een koppeltje en weer meelopen.

Dat ging van snuiven en om me heen sjezen naar nieuwsgierig met oortjes erop achter die koeien aan. In nog geen half uur was het klaar.
Komt wel bij dat ik absoluut geen angst voor die koeien had of voor dat stuiterende paard en ik liet m gewoon lopen waar bij wilde aan dat lange touw. Gaandeweg kwam hij erachter dat ik er geen issue van maakte en hij niet door die koeien werd opgegeten en toen vond hij het zelfs leuk worden. Je zag hem gewoon veranderen 8-)
Eigenaresse kon vanaf toen weer gewoon in de bak rijden tijdens melktijd.

Je moet er een keer doorheen vandaar dat zo'n snuffelclinic een heel goed alternatief is, het is altijd in een gecontrolleerde omgeving (meestal binnenbak) met een trainer die heel goed koeien kan 'lezen' en dan kom je er samen wel doorheen. Daarnaast is het zo vreselijk leuk om te doen!

Die van mij neemt het liefst een hapje uit een koe als die te dichtbij komt }:) die is absoluut niet bang voor koeien (maar is dan ook een cowhorse gefokte Quarter }:0 )

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 18:07

in het boek van annemarie van toorn "kijken door de ogen van een paard" volgens mij, sorry als het verkeerd is ;)
daar staat een stukje over angst voor koeien. ;) heel handig. :) misschien moet je dat even doorlezen?

LicentioFide

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 18:08

Omg jaloers.. Mijn pony is niet weg te halen bij koeien..

pluisje4951

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:21

Je moet iets lekker meenemen voor jou en je paard.
Als je langs de koeien komt moet je eten.
Kauwen betekent ontspanning voor paarden.
Als hij er langs is geef je zijn deel! :9

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 17:08

Let je wel op langs welke koeien je gaat wandelen? :P
De jongen koeien (pinken dus) hebben nog wel eens een handje van keihard meerennen als je er langs komt hihi :9

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 17:07

Dit komt mij bekend voor!
Mijn ruin die vind koeien ook maar eng, als ik langs het land loop (en laat dit er nou juist veel zijn rond stal) en er staan koeien bij het hek gaat hij het liefst aan de andere kant van de weg lopen. Zou ook echt niet weten wat dit is! Heb dit nog nooit eerder mee gemaakt.

Ga dat stuk is opzoeken Larissa288! ;)

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 12:26

Ik weet dat er al langere tijd niet meer gereageerd is hier maar probeer het toch.

Charlie is namelijk ook echt dood en doodsbang voor koeien! Die bruine koeien waren nooit geen probleem maar nu zijn die inmiddels ook eng..
Een tijd geleden ging ik met een vriendin en haar pony op buitenrit, ze had een nieuwe route ontdekt, erg leuk natuurlijk. Daar kwamen we dus koeien tegen. Het eerste stuk ging redelijk, Charlie vond het wel heel erg spannen maar hij liep er met wat moeite en aanmoediging langs. Ik was hier al afgestapt. Ik wilde op de hoek weer opstappen totdat ik hier ook zag dat er nog wat koeien stonden. Ik besloot er rustig langs te lopen. Ineens komt er een hele kudde koeien op ons afgerend! Charlie was echt in blinde paniek, heeft zijn hoofdstel kapot getrokken en in zijn 'vlucht' lette hij niet meer op de omgeving.
Hij rende van de koeien weg, belande in een droge sloot, maakte hier een koprol door en stond aan de andere kant van de sloot.

Ik heb hem snel gepakt en ben tussen 2 schuren in gaan staan waar hij de koeien niet kon zien. Hier hebben we gewacht totdat stalgenoten met een halster kwamen. Om hier weer weg te komen MOESTEN we hoe dan ook toch weer langs de koeien. We hebben met 3 man aan hem gehangen om hem er langs te krijgen.. Misschien niet erg slim achteraf.

Een paar weken geleden kwamen er 2 koeien in de wei achter hem te staan, hier zat wel een sloot tussen. Hij heeft echt 4 dagen lang niet gegeten en alleen maar geprobeerd te vluchten voor de koeien. Ben met hem 'koeien-therapie' gaan doen. Iedere dag een paar jaar rustig aan de hand mee lopen langs die koeien. En Longeren in de bak naast die koeien totdat hij er niks meer om gaf.
Toch nog steeds onrust, ook in zijn wei.

Nu ben ik pas van stal verhuisd. Ben afgelopen maandag een lekker stuk met hem gaan wandelen op de dijk en je raad natuurlijk al wat wij tegen kwamen; koeien!
Charlie opnieuw in blinde paniek! Snuiven, stil staan, weg proberen te rennen.
Ik had bedacht hem van een afstandje te laten kijken totdat hij zou ontspannen en dan om te draaien. Maar meneer werd hier alleen maar banger van. Ben naar de berm gelopen en heb hem gras laten eten maar ook hierbij ontspande hij niets.

Ik heb op facebook een oproepje geplaatst of er iemand in de buurt zit met koeien waarbij Charlie even in de wei mag/naast de wei mag staan. Ik wil ook op de vereniging rondvragen of daar iemand is. Wat kan ik in de tussentijd doen om Charlie over zijn angst te helpen? Ik wil graag weer een buitenrit maken maar we moeten sowieso langs de koeien..

Eerlijk, ik schiet zelf inmiddels ook al een beetje in de stress als ik weet dat die koeien er aan komen of wij er langs moeten..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 12:48

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 18:32

Cissy, dank je wel voor je reactie! Helaas moet ik zaterdag de hele dag werken.

Ben er vandaag achter gekomen dat ík waarschijnlijk meer koeienangst heb dan Charlie.. Heerlijk op buitenrit geweest, bij de eerste koeien Charlie flink aan he werk gezet en dat hielp. 2e weitje met koeien zelfde. Helaas moet ik een rondje maken anders kom ik niet terug bij stal. Ik was mezelf al helemaal druk aan het maken dat we nu heel dicht langs de koeien op moesten en dacht dat Charlie zou gaan flippen. En dat gebeurde dus ook.. Snel afgestapt en hem erlangs geleid. Dat ging gelukkig heel erg goed, de rust was meteen terug.

Nog een weitje met koeien te gaan. Stalgenoot zei ' als je nou eens de andere kant op kijkt en verder gewoon ontspannen blijft zitten'. Dat dus gedaan en weet je wat? Charlie keek nieuwsgierig naar de koeien maar liep er braaf langs!

Misschien moet ik maar in koeien therapie, haha

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 21:07

cissy schreef:
Cashlee, ga naar Venhorst een clinic met koeien bijwonen bij Wendy van Osch, volgende week zaterdag is er eentje, zo te zien zit ze maar ongeveer 30 km bij je vandaan. Ga anders eerst zelf alleen kijken? [WN-EV] [CLINIC] 7 + 28-09-2013 Venhorst Koeienclinic Wendy van Osch

Hier ook al gezegd via een pb dat we een melkveebedrijf hebben en paarden hebben die niet op koeien reageren en dat zulke paarden misschien wel kunnen helpen een dergelijk paard rustig te kunnen maken, maar ik krijg niet eens een reactie op mijn pb. :\

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 22:21

mnkortleve schreef:
cissy schreef:
Cashlee, ga naar Venhorst een clinic met koeien bijwonen bij Wendy van Osch, volgende week zaterdag is er eentje, zo te zien zit ze maar ongeveer 30 km bij je vandaan. Ga anders eerst zelf alleen kijken? [WN-EV] [CLINIC] 7 + 28-09-2013 Venhorst Koeienclinic Wendy van Osch

Hier ook al gezegd via een pb dat we een melkveebedrijf hebben en paarden hebben die niet op koeien reageren en dat zulke paarden misschien wel kunnen helpen een dergelijk paard rustig te kunnen maken, maar ik krijg niet eens een reactie op mijn pb. :\

Sorry, je hebt PB. Aanbod is erg tof namelijk!!! _/-\o_

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:49

Hier ook een melkveebedrijf. Ik ken paarden die bij alleen al het gesnuif van een koe helemaal gek in het hoofd zijn. Wij hebben weiland met daarnaast de melkkoeien.
Eventueel mag je bij ons ook oefenen om je paard enigszins rustig in het hoofd te krijgen. Rond 5uur gaan de koeien naar de put toe en moeten dan echt vlak langs het landje heen, of de weg. Onze paarden geven geen eens een blik waardig naar de koeien. Wellicht kan dat helpen, je paard is zelf helemaal gek van koeien maar die van ons (3 stuks) blijven rustig eten. Voor haar dan ook geen reden om idioot te reageren?

Je bent hoogstwaarschijnlijk bang voor koeien omdat je bang bent dat je paard hem ook flipt. Ik was afgelopen zomer op buitenrit in drenthe en daar lopen heel veel koeien los over de heide. De groepsleidster zat iedereen een beetje op te stoken dat ze een keer mee had gemaakt dat er koeien achter haar aan zaten en nu bang is voor koeien.
Ik denk mens maak me niet bang, gewoon je kop houden en rijden met die handel. Toen we een heide passeerden vond ik het toch wel (onbewust) spannend ik denk door het geklets van de groepsleidster. Paard vond het echter helemaal niet eng maar werd juist nerveus door mijn spanning.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:56

Een koeiensnuffelclinic??? _O- _O-
Raap me op. :')

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:57

en... holy cow 50 euro pp :P

JLDB_SL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:40

dat is niet hun naatrure iemand die ik keen lopen ook pony en koe samen loop er maar gewoon eens langs even blijven en staan en weer verder

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:42

JLDB_SL schreef:
dat is niet hun naatrure iemand die ik keen lopen ook pony en koe samen loop er maar gewoon eens langs even blijven en staan en weer verder

En nu in het Nederlands??

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:03

Bij ons in de omgeving hebben de koeien ook nog eens bellen om, dat is pas een herrie als ze dan komen aandraven :')
Maar met oefenen oefenen en nog eens oefenen was ook dat haalbaar :j

Nu alleen nog de schotse hooglanders, daar heb ik toch nog echt problemen zodra ze allemaal hun hoofd uit het gras heffen en je aankijken. Zolang ze eten blijft het bij snuiven en staart op de rug, maar als ze gaan staan staren wordt het gewoon gevaarlijk. Heb al 1x moeten loslaten helaas.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:05

Die cowclinic is echt een aanrader. Die van mij was ook bang voor koeien. Heb er weleens bijna afgelegen omdat madam alleen met een heeeeeel ruime boog langs een koe achter een hek durfde. In het begin vond ze de koetjes tijdens de clinic spannend. Maar al snel had ze door dat ze voor haar aan de kant gingen en toen werd ze best stoer en wilde ze er naar toe :')

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:06

Mijn paard vind koeien ook altijd erg spannend.
Maar ach, ze moeten toch iets hebben wat ze eng vinden :P

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:13

Bestaat er ook een schotse hooglander clinic?
:P

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:19

Wat ik hier lees over koeien heeft de mijne met schapen. Schapen vind hij rare bollen op de grond. Koeien ben ik pas op de Veluwe weer tegen gekomen en meneer wilde gaan ruiken aan de stier..dat vond ik weer niet zn goed idee. NIet de indruk dat hij er bang van was maar paard bij ons wel. Dus niet geprobeerd er langs te gaan omdat het andere paard nergens meer te bekennen was als we een poging deden:)

Schapen ben ik wel voor aan de wandel gegaan ooit. Nu niet meer geprobeerd omdat ik geen schapen meer zie meestal. Maar ik denk dan..zet hem er wel tussen.

Thuis en onderweg drijft hij graag de andere paarden op of de kat:) of de hond enz..dus denk dat hij ondanks dat hij een KWPNer is een goede drijver zou zijn. Alleen wat hij doet met een hele kudde koeien die dichtbij kan komen en om hem heen kunnen lopen???? dat zou ik met zn clinic best eens willen weten:) Thuis drijft hij tot nu toe alles op of onderweg met andere paarden als paard voor hem niet snel genoeg is gaat hij opdrijven. Misschien inderdaad idee eens zn clinic te proberen..misschien lig ik er dan wel hard af omdat het ineens eng is. Of juist niet...geen idee dat moet ik proberen lijkt me wel leuk!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 17:05

Mijn paard en pony's lopen samen met Schotse Hooglanders in de wei. :P
Wel een groot stuk hoor dus ze kunnen ruim om elkaar heen. Ze laten elkaar meestal met rust, bemoeien zich niet met elkaar. Mijn paard blijft toch wel een beetje bang voor ze maar meer dat ze er met een grote boog omheen loopt. De pony's staan er gerust vlak naast.

Edit:
Zal ik een Schotse Hooglanderknuffelclinic organiseren??? :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 19:13

Haha, is voor mij waarschijnlijk te ver weg, maar een hoop mensen die op de veluwe willen rijden zouden je waarschijnlijk dankbaar zijn :))