Van niets tot stampen en terug naar niets..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 10:02

Ookal ben je consequent: je hebt er paarden bij die écht nog wel nieuwe grenzen gaan zoeken := Heb er inmiddels met genoeg (van opgevoed tot groen) gewerkt :P

Mijn KWPN'er zocht bijna dagelijks toch weer die grenzen op, nu was ik wel consequent en hoefde ik maar 1 woord te zeggen en ze stopte, maar ze zocht ze wel op :) Welshje daarin tegen had daar nooit die behoefte naar, die was al een stuk ouder (en wijzer?)

Aslanovitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 10:02

Merci voor jullie tips, ik ga me erin verdiepen zodat ik het niet meer voorheb, want nu heb ik een ferme blauwe plek, volgende keer misschien een been over en daar zit ik niet op te wachten.

Dank jullie!

Ik ga zeker naar die 7 games zoeken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 10:09

Je kunt je in van alles en nog wat verdiepen, feit is dat je hem voor moet zijn en de leidersrol weer op je moet nemen. Hij is de baas en uit dat ook, heel logisch imo. Ga niet lief doen en tutten maar wees eerlijk en consequent. Als hier een van de paarden denkt de baas te zijn dan staan ze binnen één tel weer met vier benen op de grond. Ik grijp meteen in, dat kan door stem maar ook door een gerichte tik of schop, zolang het maar direct en terecht gebeurt. Natuurlijk zal jij dit misschien meerdere keren moeten doen maar blijf heel rechtlijnig en duidelijk, ja is ja en nee is nee, succes.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 10:11

Duidelijk, meneer probeert de boel over te nemen en de baas te worden.
2 dingen moet je doen, ten eerst, zodra hij een trap geeft een goeie trap terug verkopen onder zijn kont. Maar direct, binnen 3 seconden, niet langer. Anders snapt hij het niet meer.
Daarnaast moet je veel gaan grondwerken, om de verstandshouding weer terug te draaien en te zorgen dat jij de baas weer bent.

Leiderschap komt uit rust en respect en wederzijds vertrouwen, maar ook grenzen aangeven. En die schop onder zijn kont is de grens.

Ofwel: Ga met paarden zo zacht als mogelijk en zo hard als moet om.

Borisje

Re: Van niets tot stampen en terug naar niets..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 10:19

Ik weet niet waar je woont? Ik zou je graag komen helpen, ik had er ook twee van zulke. Die zijn nu poeslief en zouden zo voor kinderpoownie doorkunnen.
En dat zijn allebei shet hengsten van een meter groot.

Ik mis in jouw verhaal je correcties. Paarden behandelen jou als kuddegenoot, dus als paard. Deze shet doet duidelijk een greep naar het leiderschap en jij laat het over je heen komen. Daarom reageert hij zo. Jij komt in zíjn ruimte, en dan krijg je een correctie.
Jij zal het leiderschap terug moeten eisen, en dat krijg je niet met een 'foei, niet doen!'. Een zweep mee en zodra hij een teken van dominantie toont geef je hem op zijn donder. Kan overigens ook zonder zweep.

Nee, dat is niet zielig.
Zielig is dat jouw pony nu onzeker is, omdat hij niet weet waar hij nu staat. Hij denkt dat hij de leider is, maar jij vraagt dingen van hem die een 'onderdanig paard' nooit van een leider zal vragen. Jouw pony moet zich dus continue bewijzen als leider tegenover jou. Ook niet leuk voor je pony.
Hij zal je pas gaan vertrouwen als jij je opstelt als leider, dan heeft hij iemand om te volgen en om op te bouwen. :)

7 games van Parelli lijkt me een goed idee. Maar het belangrijkste is dat jij zijn gedrag corrigeert, en niet zachtzinnig, dat doen paarden ook niet bij elkaar. Als ze iets duidelijk willen maken geven ze een schop of bijten ze, daar krijgt een paard echt niks van. :n

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 10:33

Shetter schreef:
Sorry maar IN die 19 jaar heeft geen 1 paard mijn gestampt.. dus nee ik zag het écht niet aankomen.. ik ben gewoon dat mijn paarden respect voor me hadden en dan had ik respect voor hun. Woezel is op dat vlak anders en ik snap niet waarom.. iedereen heeft dus een moment van leren...

Dan heb jij 19 jaar geluk gehad met zeer onderdanige paarden (qua natuurlijke plaats in een rangorde).

Maar jij zegt dat je boeken over gedrag hebt doorgespit en dan nog zie je niet aankomen dat een paard dat jij vóór je tolereert bij het eten, dat eten zal gaan verdedigen? In al die 19 jaar nog nooit een groep paarden elkaar bij het hooi of een lekker plekje gras zien wegjagen? Nooit gedacht, goed dat ik daar even niet tussen sta als mens?

Aslanovitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 10:48

zoals ik zei ik stond er niet bij stil omdat hij dat NOG NOOIT gedaan had... jij gaat je bij wijze toch ook niet hoede voor dingen die mogelijk kunnen gebeuren maar nooit gebeurd of aangeleerd is?

Dat is menselijk zijn.. fouten maken

maar die blauwe plek op mijn been waar ik nog de hele dag mee moet lopen... die herrrinert me er nu erg aan!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 10:53

Als ik achter een paard sta, ook die witte van me die ik al 16 jaar heb en nog nooit een been heeft uitgestoken, hou ik er áltijd rekening mee dat-ie dat deze keer wél zou kunnen doen. Ja dus, je houdt er altijd rekening mee dat het een dier is dat instinctief kan reageren.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 11:04

@Ibbel, wat wil je nu precies? Jij zal het vast beter hebben gedaan, naar mijn idee gaat de ts super goed om met de tips en adviezen en reageert ze erg beleefd,
en jij blijft maar op een felle manier tegen haar in gaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 12:02

EskeGirl schreef:
Duidelijk, meneer probeert de boel over te nemen en de baas te worden.
2 dingen moet je doen, ten eerst, zodra hij een trap geeft een goeie trap terug verkopen onder zijn kont. Maar direct, binnen 3 seconden, niet langer. Anders snapt hij het niet meer.
Daarnaast moet je veel gaan grondwerken, om de verstandshouding weer terug te draaien en te zorgen dat jij de baas weer bent.

Leiderschap komt uit rust en respect en wederzijds vertrouwen, maar ook grenzen aangeven. En die schop onder zijn kont is de grens.

Ofwel: Ga met paarden zo zacht als mogelijk en zo hard als moet om.

Oftewel, voorkomen dat hij trapt, ik doe nooit grondwerk met alle paarden die ik de afgelopen dik 40 jaar heb gehad, vind het geen onzin maar zonde van mijn tijd. Als een paard alleen al de oren plat legt terwijl ik in bereik van zijn/haar hoeven kom heeft hij/zij al een flinke waarschuwing(eerst mondeling) te pakken en dat is al die jaren voldoende gebleken en ik heb echt wel raddraaiers erbij gehad. geen tijd verspillen en rustig maar direct de rangorde bepalen werkt imo het beste, zowel voor paard als eigenaar. Ben ik wel eens geschopt? Ja, maar dat was ook tijdens één moment van niet opletten met paarden van iemand anders.

Aslanovitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 12:06

@ Sellyxx : dank je zo dacht ik er ook over. ondanks dat ik tips wel verwelkom

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 13:22

Het feit dat je het probleem nu ziet en er iets aan wil doen is al de eerste stap! +:)+

Inderdaad reageren sommigen nogal fel hier, maar he, niet iedereen heeft te maken met lastige paarden! ;)
Vaak juist door evaring ga je pas dingen zien en leer je ze op te lossen.

Met Parelli leer je via een systeem op een leuke manier alle basisvoorwaarden aan je pony. Spelenderwijs leert hij zo vanzelf gehoorzaamheid en leiderschap. Je kunt ook googlen op Seven Games voor meer uitleg.

Linkje:

http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/81308-de-seven-games-van-parelli-leerzame-spelletjes.html

Aslanovitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 13:50

@simodi: dank je! !

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 14:02

Denk dat hier een paar dingen tezamen spelen: TS heeft volgens eigen zeggen 19 jaar paarden ervaring, dit is haar eerste Shetlander...De Shet is naar ik begrijp 3,5 (voor een Shet is dit dus echt kleuterleeftijd, hengst of niet, dit is op geen stukken na een volwassen pony). de Shet is in barre conditie naar TS gekomen, die hem met veel liefde op conditie heeft gebracht.
Eenmaal zich goed voelende en 3,5 jaar geworden, gaat-ie "muiten" en uitproberen.
TS heeft dat niet zien aankomen, doordat hij altijd zo lief was tijdens de "bijkom"periode. Ook zie je als paardeneigenaar/hanteerder vaak niet dat een kleine pony, zoals een Shet, beslist niet onderschat mag worden. Wellicht word je dan wat nonchalant en mis je inderdaad bepaalde signalen.

Die signalen waren er al: TS vertelt dat zij vindt dat de Shet veel te dicht bij haar in de buurt komt naar haar believen. Daar heb je al een overduidelijk voorbeeld van gebrek aan respect voor de persoonlijke ruimte van TS, recht voor je neus!

Ik geloof geen seconde dat meneertje Woezel niet wist waar TS zich bevond ("hij keek om", ja, om raak te kunnen uitslaan!). Hij gaf duidelijk aan dat hij haar op dat moment uit de buurt wilde hebben.

Tot twee keer toe sloeg hij uit zelfs.

Uiteraard is dit volledig onacceptabel, maar het advies dat sommigen in dit topic gegeven hebben om hem dan meteen "een schop onder zijn hol" te geven is oliedom... dit had zeker geresulteerd in een NOG hardere verdedigende uitslag van de Shethengst... je staat er achter, en dus zo dichtbij dat je akelig hard getroffen kan worden. Niet zo'n wijze raad dus.

Met hengsten (Shet of groot paard) dien je sowieso te zorgen dat je buiten bijt-en schopbereik blijft, zijdelings benaderen is met een puberend of uitproberend type verreweg het veiligste.

In al mijn paardenjaren ben ik nog nooit getrapt door een groot paard, en daar waren draken bij (!) maar nota bene wel vol op beide knieschijven geraakt door mijn eigen Shet-ruin, kon zowat drie dagen niet lopen met mijn blauwe knieeen... was in een soortgelijke situatie.
Was ook te onachtzaam, hij deed immers nooit wat, dat kleine kereltje... jaja, het ging zo doelgericht, trefzeker en bliksemsnel dat ik volkomen afgebluft was.

Daarna heb ik de verstandhoudingen maar eens even heel duidelijk rechtgezet zonder meppen, slaan of ander geweld, maar met consequente lichaamstaal en heb ik de daaropvolgende weken NIETS meer als vanzelfsprekend aangenomen waar het Shettemans betrof.

Onderschat "het kleine mannetje" maar niet, Shetten zijn slim, snel, en een Shethengst is net zo veel of weinig hengst als een groot paard dat kan zijn.

TS: je weet wat je te doen staat, zet die rangorde duidelijk vast! Succes!

De tips hoe je dat aanpakt zijn hierboven al veelvuldig gegeven

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:26

@TS
Je moet de rangorde duidelijk (her)bevestigen tussen jullie twee.
Bij een Shetlander is dat relatief gemakkelijk voor een beginner doordat ze zo klein zijn.

In de stal of in de box loop je hem een aantal keren met veel bravoure en heel onbeleefd opzij, weg! ik moet er langs en wel direct.
Als hij daar niet direct voor wijkt maak je je "groot" en geeft hem een knietje in zijn buik, weg, opzij!
Reageert hij hier agressief op naar jou dan ben jij (nog) de laagste in rangorde en dan moet je direct overgaan tot hem opjagen ook met veel bravoure, tot je ziet dat hij wat inbindt, desnoods met versterkt een koetsierszweep.
Op het moment dat je ziet dat hij begint te twijfelen aan zijn dominantie stop je en ga je iets anders doen, wacht tot hij komt.

Desnoods herhalen.
Wees niet bang om vooral de eerste keer even stevig door te pakken maar stop direct op bovengenoemde twijfel symptomen.
Het lijkt even heel grof en onbeleefd, het is paardentaal, alle paarden snappen dit meteen.
Paarden zijn bluffers, je moet ze overbluffen.

Als de rangorde bevestigd is ga je over tot het leggen van een band als koppelgenoot, rust, kalmte harmonie, zachtheid, geduld.

Denk over dit bericht na en bereid je voor.

Aslanovitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 17:07

@ terpentijn: je hebt het zo super verwoord

HEEL ERG BEDANKT voor jullie berichten ik ga er zeker mee aan de slag, maar er is gaandeweg iets foutgelopen

in mijn openingspost staat namelijk dit:

Citaat:
Ik weet het niet meer mensen...

Ik heb een shetlanderruin van 1m07
3 jaar oud

Ik heb hem bij een handelaar gekocht en volledig terug gezond gemaakt, want hij was serieus onderkomen.
Woezel is op het eerste zicht een echte slof, knuffelkous ...

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 17:15

Sonja schreef:
Wat dacht je ervan om hem gewoon eens gruwelijk onder z'n dikke ponyhol te schoppen? Beest is gewoon een staatsgreep aan het plegen en jij denkt dat geen eten geven hem tot nadenken zl zetten?

Eens,
Al dat games geneuzel.
30 jaar terug waren de dieren ook opgevoed zonder geld verslindende goeroes.
Duidelijk grenzen stellen en als een schop een keer nodig is is dat zo.
Worden ze niet schuw van.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 17:42

schrikdraad schreef:
Sonja schreef:
Wat dacht je ervan om hem gewoon eens gruwelijk onder z'n dikke ponyhol te schoppen? Beest is gewoon een staatsgreep aan het plegen en jij denkt dat geen eten geven hem tot nadenken zl zetten?

Eens,
Al dat games geneuzel.
30 jaar terug waren de dieren ook opgevoed zonder geld verslindende goeroes.
Duidelijk grenzen stellen en als een schop een keer nodig is is dat zo.
Worden ze niet schuw van.

Nou inderdaad.. het is een paard hoor.. in de kudde gaan ze ook niet met elkaar rond te tafel zitten om de feiten te bespreken. Woezel komt teveel in ts haar persoonlijke ruimte, dit is dominantie en mag je niet accepteren. Ik ben daar altijd makkelijk mee, een goed getimede en geplaatste lel kan wonderen verrichten. Anders kan je ook kijken of je een zweepje mee kan nemen, is misschien ook duidelijk voor ponylief.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 17:49

TS: nog erger: het is geen hengstje maar een ruintje... nu ja, lees mijn post nog maar eens, en bezin je op je eigen grenzen en aanpak.

Overigens meer dan belachelijke adviezen komen hier voorbij: over meppen "terugschoppen" en "voor zn kop slaan".

Kan echt anders, niet alleen bij een Shet, maar bij ieder paard. Rangorde wordt bepaald door lichaamstaal en je eigen zelfverzekerdheid, niet door gekleun.

Het argument "paarden doen dit onderling ook" is zo de kern missen: want wij zijn geen paarden, en zo ziet een paard of pony je echt helemaal ook nooit. Is goed als mensen dat voor zichzelf willen geloven, dat ze "baas" kunnen zijn over zo'n paard of pony als ze zich maar "paards" gaan gedragen.
Maar zo werkt het dacht ik toch niet helemaal. Met honden ook niet.

Als mens (en dat blijf je) heb je de capaciteit (door de bewuste herseninhoud) om te begrijpen wat er in een paarden/pony beleving om gaat, dat betekent niet dat je hetzelfde moet gaan doen als paarden onderling.

We worden toch ook geen "hond met onze honden"? En bijten die in de nek als ze iets doen wat ons niet aanstaat? Mag ik hopen?

Paarden en honden zijn gedomesticeerde dieren die in de eerste plaats hebben geleerd met ons, mensen, en met onze lichaamstaal te leven. Ze moeten wel.

Wij hoeven niet zelf des paards of des honds te worden om een goede verstandhouding tot stand te brengen.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 18:02

Ach dan niet. Ieder zijn eigen ding, ik heb ook vaak genoeg grondwerk gedaan maar als mijn hengst het ook maar in zijn hoofd zou halen ongewenst in mijn persoonlijke ruimte te komen, laat staan schoppen, dan krijgt hij ontzettend op zijn donder. Hij heeft het in het begin overigens wel geprobeerd, maar dat was heeel gauw afgelopen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 18:39

essie_blue schreef:
Ach dan niet. Ieder zijn eigen ding, ik heb ook vaak genoeg grondwerk gedaan maar als mijn hengst het ook maar in zijn hoofd zou halen ongewenst in mijn persoonlijke ruimte te komen, laat staan schoppen, dan krijgt hij ontzettend op zijn donder. Hij heeft het in het begin overigens wel geprobeerd, maar dat was heeel gauw afgelopen.

En daar is paard blij mee en de baas ook!

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 18:47

ik ben ook van de ouderwetse aanpak, heb nog nooit gegrondwerkt met een paard volgens alle boekjes maar bij mij zijn ze allemaal heel strak opgevoed. Van tijd tot tijd een goede opdonder op het juiste moment en ze weten het echt wel.

Deze actie had van mij een schop onder zijn kont gehad. Ala seconde.
Dat werkt naar mijn idee het beste.

Aslanovitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 07:12

dank jullie wel voor de antwoorden

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 09:31

Mijn opmerking is anders bedoeld: er zijn manieren om zélf te leren/ te groeien zodat je nog beter leert omgaan met paarden. Het werkt! Heeft niets met goeroes te maken maar met vastgeroeste ideeen overboord zetten en anders kijken!

Aan de reacties hier te zien willen de meesten dat niet en is inderdaad een 'rotmep' verkopen dan maar de beste oplossing! Geeft ook niks: op de één of andere manier is een paard zo vergevingsgezind dat hij daar inderdaad goed mee om kan gaan!

Aan jou vraag te zien ben jij wél op zoek naar antwoorden en er zijn echt manieren om zélf anders te gaan kijken naar een paard. Het wordt er écht veel leuker van!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 10:43

Ik denk dat het een combinatie is: door te grondwerken leer je meer over goed omgaan met je paard op een natuurlijke manier. Dat is niet zweverig, maar gewoon praktisch. Hoe laat je je paard lopen waar jij dat wilt, je leert hem goed te luisteren naar kleine signalen en daar heb je in je dagelijkse omgang plezier van. ;)

Maar als je paard op enig moment absoluut niet luistert naar jouw signaal (wat dan wel duidelijk moet zijn) kun je hem best een flinke tik verkopen. Dat gebeurt tussen paarden onderling ook en is voor je eigen veiligheid. Je moet dat wel direct doen en niet 10 tellen later.

Dus het is meer een tussenweg: je moet leren beter om te gaan me je paard en signalen te leren en te geven, en daarnaast moet je consequent zijn en direct afstraffen wat niet gewenst is en belonen wat goed gedrag is. En dat moet je blijven doen, elke dag opnieuw want je paard zal met regelmaat uittesten wie de leider is, hoe lief ie verder ook is. :j