Behoefte aan een stal waar je zeer brave paarden kunt kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 13:00

De gemiddelde paardenkoper heeft geen geld over voor "slechts een hobbelpaard".
Men wil een paard met grote mogelijkheden, want dan ligt het iig niet meer aan het materiaal.
Dat te-weinig-kunnende ruiters op te weinig bevestigde / uitgeprobeerde "sport"-paarden terecht komen, is feit. Maar de zuinige Hollander zal dat niet afleren zolang het belang van "braaf" ondergeschikt is aan "toekomstmogelijkheden".

Iets voor braaf over hebben is een ding, maar als het brave dier dan niet zo gevoelig op de hulpen is, of eerder wat gewoner beweegt of simpeler uit de ogen kijkt... dan haken een boel kijkers al af. Men wil toch het liefst die grote Pavo-beweging in combinatie met veel uitstraling maar toch wel bomproof. Oja, en dan liefst ook nog zonder kleerscheuren, verhaal of malle aftekening. En dat dan voor een recreatieprijsje, want ja, we zijn nog maar 'beginnend'.
Ik denk dat menig paardenverkoper een hoop onzin moet aanhoren en wegslikken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 13:06

Ik denk op zich dat er genoeg vraag is naar brave paarden, alleen zoals hier al meer gezegd word, wat is braaf?

Ben ooit eens wezen proefrijden op een zogenaamd zeer sensibele, drukke en moeilijke pony. Meisje durfde hem alleen voor te rijden me thiedemann en heftig bit. Toen ik zelf ging rijden eerst de thiedemann er af en het meisje stond al zowat te shaken over wat er allemaal mis kon gaan. Heb echt nog nooit op zo'n luie brave goedsul gezeten :+
Allemaal interpretatie dus, dat braaf of niet :)

Wertheim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 14:14

Ik denk dat iemand die gewoon fijn buiten en in de bak wil rijden geen PAVO bewegingen verwacht. Mocht men op een gegeven moment aan een pittiger paard toe zijn, is het raadzaam het "brave" paard te verkopen en een dan passend paard te kopen. Dat wil absoluut niet zeggen dat paarden met potentie niet een heel stuk gedesensibiliseerd kunnen worden zodat ze makkelijker worden in de omgang, maar daar ligt de focus eigenlijk niet op, vaak alleen op de prestatie. Als dan vervolgens blijkt dat het paard die prestatie die hij thuis in de bak wel levert nu in een drukke ring niet levert omdat hij overvordert is door alle indrukken, is dat een logisch gevolg. Vaak zijn natuurlijk de paarden met extra vermogen ook nog veel gevoeliger, iets wat je nodig hebt om tot grote prestaties te komen.

Marijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 14:17

Ik vind het op zich een goed idee. Ik denk dat er aardig wat mensen zijn die een braaf paard zoeken en niet goed weten waar ze daarvoor terecht kunnen. Iedereen kan wel roepen dat het een braaf paard is, maar in de praktijk valt dat regelmatig tegen. Wel vraag ik mij net als voorgaande posters af hoe je dit gaat garanderen en lijkt het mij een lastig en specifiek doel..

JustLizz

Re: Behoefte aan een stal waar je zeer brave paarden kunt kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 14:20

Ik vind het een super leuk idee.
Ik zou best wat geld over hebben voor een paard waarvan ik zou weten dat hij/zij in de basis gewoon braaf is en bijvoorbeeld alleen naar buiten kan. Als je dat als koper zelf moet uitzoeken bij bijvoorbeeld marktplaats paarden is dat toch een stuk lastiger.
Of je er echt geld mee kunt verdienen weet ik niet, maar weet ook niet of dat je insteek is.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 14:24

Een leuk idee.

Er is geen garantie dat het dier ook braaf blijft bij de kopers.

Het blijven levende dieren dat zich anders kan gaan gedragen bij de nieuwe baas.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 14:25

Ik zie er wel wat in. Natuurlijk kan je geen garantie geven op braaf zijn, maar je richten op desensibiliseren, verkeersmak, en vergevingsgezinde maar gezonde paarden, daar moet markt voor zijn.

Ik merkte zelf toen ik een paard ging kopen dat ik een potentieel sportpaard kocht, terwijl ik nauwelijks ambities heb in de sport. Puur omdat een paard dat te koop staat als recreatiepaard meestal iets mis mee is (generalisatie, ja..) Overal waar ik ging kijken vroeg ik of ik er ook een stukje mee langs de weg kon. Vonden de meeste verkopers maar héél raar, dat ik dat wilde. Maar dat ie niet van elke kiezelsteen schrikt was voor mij veel belangrijker dan of ie nou zulke spectaculaire bewegingen heeft. En íedere verkoper vindt zijn paard "braaf maar wel gevoelig" uiteraard..

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 14:33

Wauw! Ik vind het een heel goed idee!
Als mijn financiën het ooit toe laten dan zoek ik precies zo'n paardje uit jouw omschrijving.
En als ik zou weten dat er een stal zou bestaan die zij speciaal hierop richt zou ik zeker klant willen worden.
Wat je zegt over wen stukje educatie, dat spreekt me erg aan.
Ook al weer ik zelf wel het nodige over gedrag enzo. Maar je eerste paardje, ik zou ook willen weten hoe het moet met voeren, met weidegang, stalling. En mocht zich een gedragsprobleem voordoen, ieman hebben om op terug te vallen.
Een soort nazorg traject, Follow up, voor nieuwe paardeneigenaren.
Zodat je niet helemaal op jezelf wordt geworpen en in het diepe wordt gegooid met je eerste paardje.

Ik merk dat ik het wel eens lastig vind om hulp te vragen op de manege of op stal. Omdat ik niet graag dom of onwetend over wil komen.
Maar als ik een paardje bij een stal zou kopen die zulke nazorg biedt, dat zou ik echt fantastisch vinden.

Succes met je plannen!
Nou hopen dat ik ooit rijk word, dan ben ik je klant!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 20:51

alpenbloem schreef:
Ik denk dat iemand die gewoon fijn buiten en in de bak wil rijden geen PAVO bewegingen verwacht. Mocht men op een gegeven moment aan een pittiger paard toe zijn, is het raadzaam het "brave" paard te verkopen en een dan passend paard te kopen. Dat wil absoluut niet zeggen dat paarden met potentie niet een heel stuk gedesensibiliseerd kunnen worden zodat ze makkelijker worden in de omgang, maar daar ligt de focus eigenlijk niet op, vaak alleen op de prestatie. Als dan vervolgens blijkt dat het paard die prestatie die hij thuis in de bak wel levert nu in een drukke ring niet levert omdat hij overvordert is door alle indrukken, is dat een logisch gevolg. Vaak zijn natuurlijk de paarden met extra vermogen ook nog veel gevoeliger, iets wat je nodig hebt om tot grote prestaties te komen.

Geen pavo beweging, maar wel voor weinig geld want ze zoeken toch geen sportpaard.....
Echter is de opleiding van een braaf,bomproef paard ook niet niks maar daar wordt wel makkelijk over gedacht.

Wertheim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 20:56

Ze zoeken inderdaad geen sportpaard, maar wel iets anders wat ook gewaardeerd kan worden in geld. Als iemand mij vroeger echt een fijn paard zou kunnen verkopen die misschien niet zo goed in de sport is maar wel goed betrouwbaar zou ik er echt wel wat voor over hebben gehad! Het is heel wat waard als je niet zo'n grote held bent en toch iedere dag met veel plezier naar je paard kan gaan.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 21:59

Dat is imo nog meer waard dan een 'sport'-paard.
Het is echt makkelijker om ze te trainen voor 'sport', dan ze op te leiden naar 'stabiel en gehoorzaam op de openbare weg'. Laatste vraagt een goede ruiter die zijn zenuwen onder controle heeft, ook bij gekke omstandigheden (Anky zou het niet kunnen... ) en kost tegelijkertijd ook heel veel meer uren.

Wertheim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 22:10

Klopt inderdaad.Je hebt een stabiele ruiter nodig, maar je kunt een paard ook een groot deel desensibiliseren en aan dingen wennen zodat hij of zij een overwegend stabiele factor is. Je moet daarbij goed kijken naar het karakter en natuurlijke aanleg van het paard en daarbij een goede training opstellen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 22:12

superwoman schreef:
alpenbloem schreef:

Geen pavo beweging, maar wel voor weinig geld want ze zoeken toch geen sportpaard.....
Echter is de opleiding van een braaf,bomproef paard ook niet niks maar daar wordt wel makkelijk over gedacht.

Ja, daar wordt te makkelijk over gedacht, er zit aardig wat tijd en uren in net als met een opleiding tot een sportpaard.

En dat mag ook wel wat kosten, zeker als het dier helemaal gezond is en je er veel plezier aan kan hebben (dus geen lage prijzen van rond de 1000 euro).

Ik heb mijn paard van jaarling af aan gehad en ik heb er een zeer leuk en makkelijk paard aan door er veel tijd in te steken.

Wertheim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 23:03

Daar ben ik het helemaal mee eens!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 08:51

Maar dan prijs je jezelf al gauw de markt uit.
Duurste is niet het paard,of dat nu met of zonder papier is, maar de opleiding.
Tel daarbij op wat hij kost per maand dat hij er staat en conditie moet hebben voor de koper.
Paard zonder conditie is minder waard en als braaf paard verkopen is het anders geen eerlijk beeld.

Idee is top,maar volgens mij niet haalbaar om er geld mee te verdienen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 08:55

alpenbloem schreef:
Ze zoeken inderdaad geen sportpaard, maar wel iets anders wat ook gewaardeerd kan worden in geld. Als iemand mij vroeger echt een fijn paard zou kunnen verkopen die misschien niet zo goed in de sport is maar wel goed betrouwbaar zou ik er echt wel wat voor over hebben gehad! Het is heel wat waard als je niet zo'n grote held bent en toch iedere dag met veel plezier naar je paard kan gaan.

Hoeveel dan? ik denk dat het paard qua uiterlijk ook moet voldoen en natuurlijk moet het karakter bij je passen.... dus ookal heb je er verschillende paarden en een ruiter die een braaf paard zoekt.....

Ik denk dat je zoals jij vroeger een paard zocht,een kleind doelgroep hebt.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:08

ik vind het een top plan, maar vind het een beetje een missie onmogelijk.
En om al helemaal om er geld mee te verdienen, erug lastig denk ik.
zeker in deze tijd,
In deze catogorie mensen die een braaf paard zoeken, zitten de mensen die niet tevreden te stellen zijn, de mensen die het onmogelijke willen voor een spotprijs en de onbenullen die niet verder nadenken dan hun neus lang is.
En de mensen die een beetje reeel zijn en iets langer zoeken vinden uiteindelijk altijd wel het gewenste paardje.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:25

op zich vind ik het een goed idee.
Alleen hoop ik voor je dat er genoeg mensen zijn met zelfkennis die een braaf paard willen hebben.
Meestal kopen ze toch iets wat te hoog gegrepen is.
Misshien zou je een bemiddelingsburo moeten beginnen.Mensen zien rijden,en daarbij het geschikte paard zoeken.wat temperament,gebruiksdoel betreft.
De recreanten bedoel ik.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:32

Aan wat voor prijsklasse moet je dan denken?
Ik zou best meer willen betalen voor een braaf, betrouwbaar paard waar ik zo mee de weg op durf en geen rodeo taferelen hoef te verwachten. En als er een "handleiding" bijgeleverd wordt, dan vind ik dat helemaal prima.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 10:14

Ik ben van mening dat een braaf paard van nature braaf is, en dat het weinig te maken heeft opvoeding. Natuurlijk blijf het een beest en doet ook het meest brave dier wel eens wat geks. Een ook het minder brave paard kan met de juiste ruiter braaf lopen, maar dat is niet wat ik versta onder een 'braaf' paard en ik denk dat dat ook niet is wat TS bedoeld?

Want ik heb twee brave paarden onder het zadel, maar een daar van zou maar op de stal passen van TS... De een is namelijk altijd braaf in alles wat ze doet. De ander is ook braaf, maar zodra je even vergeet te rijden, probeert ie je te pakken! Niets gemeens, maar het is nou ook niet echt braaf ofzo ;)

Ik denk dat er zeker wel een markt voor is, hoeveel mensen zijn niet op zoek naar een braaf recreatiepaard? Die van mij heb ik van een handelaar, die deze toevallig had staan. Maar ga er maar eens naar zoeken... Op de gemiddelde stal verkopen ze alleen leuke sportpaarden en MP staat vol met de zogenaamd brave dieren, waar je dus geen enkele garantie hebt op een daadwerkelijk braaf dier (maar dat je er dus een hebt die onder die ruiter wel braaf te rijden was)

Dat er geen definitie te geven is van braaf, klopt aan de ene kant wel, maar aan de ander kant, als TS duidelijk voor haar stal weergeeft wat zij onder braaf verstaat, lijkt me het geen probleem...

Als dit is wat je wilt TS: gewoon voor gaan!!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 10:19

bravepaarden.nl heeft door zijn vorige baan een heel netwerk in Nederland, hij kwam al bij alle fnrs manege's , en brengt en haalt paarden bij die bedrijven.
Dit is dus niet te vergelijken met een newbee in deze wereld.

Je idee lijkt goed, maar heeft IMO teveel haken en ogen.
Zoals ook al genoemd, een ruiter kan een paard gevaarlijk maken.
Heb ik in mijn lessen op mijn eigen paarden ook meegemaakt, onder de ene ruiter een slome knol, en bij een angstige ruiter die gaat knijpen en trekken tegelijk, een echt vluchtdier.

De ene ruiter zegt dus goh wat een sloom paard, en de tweede noemt hem levensgevaarlijk.

Dus nee ik zou geen handelsstal beginnen onder deze noemer.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 12:08

de kunst is het juiste paard zoeken bij de ruiter.Als je daar kijk op hebt is dat wel een mooie service.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 12:15

Hoe wil je dit gaan garanderen? En hoe lang loopt jou 'garantie'?
Ik neem aan dat deze bij de deur afloopt, aangezien je dan geen invloed meer hebt.
Brave, gezonde paarden voor een redelijk bedrag vinden is nogal een kunst.
Maar goed, als het je lukt op deze spelden in de hooiberg te vinden, kun je er een goede naam als handelaar mee opbouwen.
Maar vlak niet uit wat bepaalde klanten 'flikken' en waar ze recht op denken te hebben. Zowel onder de handelaren als de klanten zit nogal wat kaf tussen het koren en een grijs gebied waar 'pech' en 'geluk' zich bevinden.
Succes.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 13:03

Zou er niet meer markt zijn voor het begeleiden van angstige ruiters en dan aan paard bemiddeling doen (dus voor de ruiter een paard naar wens zoeken)?
Je kunt dan eerst de wensenlijst opstellen en daarna specifieke training geven aan de combinatie zodat het ook niet fout loopt. Je zou dan buitenrit en schrik training kunnen geven en ook op zoek gaan naar een zadel waar de ruiter zich zeker in voelt.
Zo geef je een stuk service voorziening zonder het risico van het paarden inkopen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 13:08

TS ik weet van een stal waar je zeer brave pony's kunt kopen. Ze zijn niet goedkoop, maar je hebt de garantie dat als je kind eruit is gegroeid de pony wordt terug gekocht (voor een lager bedrag meestal maar wel eerlijk) en je dan met wat bij betalen weer een brave pony kunt kopen.
Bij ons op stal werden alle pony's daar gekocht want niet goed binnen een bepaalde tijd werd de pony terug genomen en kreeg je of je geld terug of een nieuw pony mee.
Dus er is wel vraag naar brave pony paarden en een betrouwbare handelaar die dat aanbiedt.
Wellicht heb je iets aan dit verhaal.