Ik ga ook al vrij vlot met mijn inrijpaarden naar buiten. Er gaat de eerste paar keren altijd een ander bomproof paard mee (mijn oude ruin heeft al heel wat paarden verkeersmak gemaakt). Meestal begin ik met een klein rondje in het (productie)bos hiernaast, het fietspad hier achter en dan weer terug via het open veld. Allemaal rechte stukken, en vooral het fietspad is vaak spannend omdat daar "rare" dingen zijn. Dat bos vinden ze vaak geen probleem, maar containers, brievenbussen, pallets met stenen enz enz. vinden ze veel vreemder.
Als dit verder goed gaat ga ik wat verder weg naar een park hier verderop, daar is ook een meertje waar je in kan, dus ik heb ze al vrij vlot ook watermak. Voordat de paarden weer naar huis gaan ben ik eigenlijk altijd wel een paar keer alleen met de paarden naar buiten geweest.
De meeste paarden die ik beleer zijn tenslotte recreatiepaarden dus daar leg ik de nadruk op. Maar ook bij een jong wedstrijdpaard zou ik het zo doen. Eerst maar leren op eigen benen te lopen voor het moeilijker wordt.