Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

anneliesdj schreef:Je houd het zaakje van je ruin toch wel gewoon schoon neem ik aan?
Cassidy schreef:anneliesdj schreef:Je houd het zaakje van je ruin toch wel gewoon schoon neem ik aan?
Ik heb merries. En nu ga je dingen aannemen, ik heb geleerd om dat niet te doen.
Over het feit dat jij nog niet hebt gehoord dat er mensen zijn met problemen met baarmoederontstekingen na dit soort acties: ga maar even zoeken op bokt, ze zijn er wel.
En over dat de paarden een lolletje gunnen omdat het "natuur" zou zijn: dat is nu echt menselijke gedachtes in een paard projecteren. In de natuur wordt niet gedekt voor de lol, daar lopen geen ruinen rond en het uiteindelijke doel van een dekking bij een paard is een veulen. Er zijn maar drie soorten dier die sex hebben voor de lol. Dat zijn dolfijnen, chimpansees en de mens.

anneliesdj schreef:Kun je mijn mening niet gewoon respecteren, net zoals ik jouw mening respecteer dat jij er wel iets aan zou doen?

Cassidy schreef:En dan begrijp je hopelijk ook mijn reden om redelijk heftig te worden op een opmerking dat je de dieren toch hun lolletje moet gunnen omdat het natuur is. Die heb ik helaas een keertje te vaak gehoord.
Cassidy schreef:Reken maar uit, een aantal keren per maand, en dan iedere maand omdat de merrie niet drachtig KAN worden, zo'n extra gewicht op de rug van de merrie. Bijtwonden op de schoft, krassen op de rug, soms zo erg dat er een aantal maanden geen zadel op kan. En het maakt niet uit hoe schoon je ruin is, kans op infecties is er wel degelijk. En die kans dan om de paar weken? Dat risico wil ik bij mijn paarden gewoon niet meer lopen.
Cassidy schreef:Er zijn maar drie soorten dier die sex hebben voor de lol. Dat zijn dolfijnen, chimpansees en de mens.

Ik sluit mij compleet bij je posts aan annelies! Mijn ruin dekt soms mijn merrie en de merrie van mijn stalgenoot. Vind ik geen enkel probleem. En het is zeker "natuurlijk" gedrag! Verder ben ik met je eens dat er geen verwondingen moeten ontstaan, maar over het algemeen gaat dat prima. En mijn merrie heeft ook wel eens een bijtplek in haar hals gehad, maar dat gaat vanzelf weer over.Citaat:Ruinen bijten zich doorgaans niet vast, dat is meer iets voor ruinen die lang hengst zijn geweest en ook gedekt hebben.
Als je er echt dergelijke verwondingen van krijgt, dan zou ik ze ook apart zetten.
Het gewicht zou ik me persoonlijk niet zo druk om maken, ervan uitgaan de dat ze van min of meer gelijke grootte zijn, merrie draagt het gewicht op de achterbenen, niet vol op de rug.
Je rijd ook elke dag, dat is een zwaardere belasting voor de rug dan die 2 of 3 keer dat er een ruin op springt.