Ruin dekt hengstige merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Ruin dekt hengstige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 10:15

Ik wil het gewoon niet hebben dat een ruin een van mijn merries zou bespringen. Ook niet als het netjes en beleefd gaat, je weet niet wat de gevolgen ervan kunnen zijn qua infecties, en dan heb jij er de kosten van en in het ergste geval een merrie die niet meer drachtig te krijgen is als je er mee zou willen fokken. Dus hengstige merries in een gemengde kudde? Die haal ik er uit.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 10:20

wij hebben bij onze ouwe merrie ook een ruin gehad die dat deed. stonden samen in de wei, ruin was van anderen eigenaar. ruin was een enorme kwpn met een schofthoogte van 1,82 cm, onze merrie was net 2, en niet eens hengstig. onze merrie de merrie had uiteindelijk een schofthoogte van 1,64 cm, maar was toen nog een stuk kleiner.
de ruin had haar behoorlijk beschadigt. we hebben ze toen gescheiden, ook van wegen haar rug, omdat ze nog niet volgroeid was en meneer zich echt op haar kon laten hangen. bij anderen merrie's deed hij het nooit maar bij die van ons altijd als hij de kans kreeg, ook met rijden toen ze ouder was probeerde hij er op te springen levens gevaarlijk gewoon.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 10:23

Ach er zijn zoveel kansen op infectie's, ik ga ook niet om elk wissewasje in de weer.
Als je een merrie drachtig wilt krijgen ga je meestal toch eerst scannen en spoelen.
Het is natuur, ik gun ze wel zo'n lolletje.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 10:25

Ik ga scannen, maar toch echt niet vooraf spoelen als het niet nodig is. En dekken gaat via KI.
Ontstekingen kunnen ook opspelen als er geen veulen gewenst is. Zo erg dat het je rijden kan belemmeren.

Maar als jij het geen punt vindt, dan vooral zo blijven doen. Het is jouw paard en het zijn jouw centen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 00:26

Precies, aangezien ik nog nooit problemen heb gehad en nooit van iemand gehoord heb die daar problemen mee heeft gehad, denk ik dat het allemaal wel meevalt.
Juist als dekken via KI gaat scan je van te voren en dan is ook te zien of ze schoon is en of er al dan niet gespoeld moet worden. En veel fokkers spoelen standaard omdat het de kans op dracht wel wat groter maakt.
Je houd het zaakje van je ruin toch wel gewoon schoon neem ik aan?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 01:20

Met KI scan je altijd.
Anders weet je niet hoe groot het ei is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 11:38

anneliesdj schreef:

Ik heb merries. En nu ga je dingen aannemen, ik heb geleerd om dat niet te doen.
Over het feit dat jij nog niet hebt gehoord dat er mensen zijn met problemen met baarmoederontstekingen na dit soort acties: ga maar even zoeken op bokt, ze zijn er wel.

En over dat de paarden een lolletje gunnen omdat het "natuur" zou zijn: dat is nu echt menselijke gedachtes in een paard projecteren. In de natuur wordt niet gedekt voor de lol, daar lopen geen ruinen rond en het uiteindelijke doel van een dekking bij een paard is een veulen. Er zijn maar drie soorten dier die sex hebben voor de lol. Dat zijn dolfijnen, chimpansees en de mens.

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 11:57

Heb ook een ruin die springt er alleen bovenop, maar er gebeurd verder niks, en ook alleen als de merrie er op aan dringt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 15:03

Cassidy schreef:
anneliesdj schreef:

Ik heb merries. En nu ga je dingen aannemen, ik heb geleerd om dat niet te doen.
Over het feit dat jij nog niet hebt gehoord dat er mensen zijn met problemen met baarmoederontstekingen na dit soort acties: ga maar even zoeken op bokt, ze zijn er wel.

En over dat de paarden een lolletje gunnen omdat het "natuur" zou zijn: dat is nu echt menselijke gedachtes in een paard projecteren. In de natuur wordt niet gedekt voor de lol, daar lopen geen ruinen rond en het uiteindelijke doel van een dekking bij een paard is een veulen. Er zijn maar drie soorten dier die sex hebben voor de lol. Dat zijn dolfijnen, chimpansees en de mens.

Ze zullen er vast wel zijn hoor, maar dat wil toch niet zeggen dat ik panisch achter ruinen aan moet gaan rennen? Baarmoederonsteking kan meer oorzaken hebben dan een dekkende ruin, dus zoveel zegt dat ook niet.

En over dat lolletje; je kunt zeggen wat je wilt, maar als een dier er geen plezier van had zou het ook niet gebeuren hoor, een merrie weet drommels goed dat een ruin niet kan bevruchten.
Kun je mijn mening niet gewoon respecteren, net zoals ik jouw mening respecteer dat jij er wel iets aan zou doen?

Op het moment heb ik ook geen ruinen maar in het verleden ook wel een gehad die dekte als de merrie goed hengstig was, als ik die uit elkaar gehaald zou hebben zouden ze nog steeds elk aan een kant van de draad staan wachten tot ze weer bij elkaar kunnen. Wat is dan natuur? Dat maar uit elkaar gaan halen omdat er toch geen kans is op bevruchten? En dan een van beide alleen hebben staan, dat is wel natuur?
Ik heb er geen zin in om mijn paarden onnodig te plagen en mezelf extra werk te bezorgen.
Als ik ruinen heb houd ik die zaakjes ook gewoon schoon dus zoveel meuk zal er echt niet bij komen, mocht het toevallig wel gebeuren, dan heb ik pech, net zoals er weleens een ander ongelukje gebeurd op de weide of in stal.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 15:12

anneliesdj schreef:
Kun je mijn mening niet gewoon respecteren, net zoals ik jouw mening respecteer dat jij er wel iets aan zou doen?

Je reacties komen aanvallend over, en ik heb al eerder gezegd, het is jouw paard, jouw centen, jouw feestje. Dat je de moeite niet gaat nemen om een hengstige merrie uit de groep te gaan halen mag je ook helemaal zelf weten. In dat ene jaar dat er wel een ruin in het land bij mijn merries heb ik liep genoeg ellende gezien, bij mijn eigen paard en bij paarden van een ander, en een hele dure dierenartsrekening op de kop toe, om in het vervolg wel actie te ondernemen. Wat er toen is gebeurd schaar ik niet onder weilandongelukken, en was te voorkomen geweest.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 15:16

Dan heb je geen ruin die alleen maar dekt als een merrie goed hengstig is, dan heb je gewoon een dominant paard en dat is heel wat anders.

Mijn reactie's aanvallend? Ik heb alleen gezegd dat ik het lekker laat gaan als het redelijk normaal en zonder jagen oid gebeurt, waarop jij een geirriteerde reactie geeft dat het 'mijn paarden, mijn centen, mijn feestje' is? Het zijn idd mijn paarden en jij hoeft er niet geirriteerd om te zijn dat ik die niet elke maand een week uit wil halen omdat jij dat beter vind. Ik vind het ook prima dat jij dat wel doet omdat je bang bent rekeningen te krijgen, ieder zijn mening.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 15:25

Ik haal mijn paarden echt niet iedere maand uit het land als ze hengstig zijn. Bij ons staan de merries apart en de ruinen apart, dan heb je daar iig geen omkijken naar en geen extra werk van.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 15:37

Ik heb mijn paarden aan huis staan dus de groepen zijn niet groot genoeg om merrie's en ruinen apart te zetten. En als alles van mijzelf is vind ik het ook geen probleem. Als ik mijn paarden in pensioen zou hebben oid, zou ik het idd niet waarderen als een ruin van een ander op mijn merrie springt. Dan heb je zowieso al meer wrijving omdat er veel meer verloop is van paarden onderling.
Maar dat zal nooit gebeuren, ik heb ze aan huis of ik heb ze niet :P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 15:44

Ik heb helaas de middelen niet voor een plek om de paarden aan huis te houden, dus ik ga voor de optie om mijn paarden in pension te hebben. Daar kies ik voor, omdat ik na 20 jaar wachten mijn eigen droom toch waar wilde maken. Dat houdt echter in dat je idd met wisselende paardenbestanden te maken krijgt en absoluut geen inspraak hebt in het geval van een gemengde groep wat er tussen komt te staan. Daarom is bij ons op stal uiteindelijk ook de beslissing genomen om de paarden te scheiden en dat brengt heel veel rust, en scheelt voor mij de kopzorg dat mijn paard gedekt wordt door een ruin die niet van mij is en waar ik absoluut geen inzicht heb qua hygiene en geen inspraak of en wanneer hij in de groep gaat. Een gemengde groep op een pensionstal met dekkende ruinen zou voor mij een reden zijn om mijn merrie daar van het land te halen of mij paarden helemaal te gaan verhuizen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 15:48

Ja voor mij ook.
Dat is dus ook een van de redenen dat ik mijn paarden niet in pension wil hebben, ik wil zelf die controle hebben. En in mijn eigen groepje weet ik precies hoe het eraan toe gaat, hoe schoon het zaakje is en hoe het gedrag onderling is. Dus weet ik ook wanneer ik in moet grijpen en wat er wel en niet kan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 15:51

En dan begrijp je hopelijk ook mijn reden om redelijk heftig te worden op een opmerking dat je de dieren toch hun lolletje moet gunnen omdat het natuur is. Die heb ik helaas een keertje te vaak gehoord.

LePinto07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 15:56

Mijn ruin dekt ook als er een hengstige merrie bij staat. Daarom ook besloten dat hij een stukje wei alleen heeft.
Ik vind het vervelen voor de merrie maar ook voor mijn eigen ruin die er rug problemen van kreeg.
Hij heeft overigens wel gedekt als hengst voor hij pas rond zijn 3e jaar geruint is.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 15:58

Mijn merrie is soms heel erg hengstig en de ruin (haar weide maatje) die wilt haar dan bespringen en dan op het laatste moment haakt ze af en rent ze ervandoor. Ik weet niet in hoeverre dit schadelijk is, en ik probeer haar in haar hengstigheid toch apart te zetten want we hebben hier 3 hengsten staan die wel graag een pleziertje willen. :+

Hoe schadelijk is het nou om een ruin een merrie te laten dekken?
De ruin is trouwens gewoon schoon he.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 16:11

Reken maar uit, een aantal keren per maand, en dan iedere maand omdat de merrie niet drachtig KAN worden, zo'n extra gewicht op de rug van de merrie. Bijtwonden op de schoft, krassen op de rug, soms zo erg dat er een aantal maanden geen zadel op kan. En het maakt niet uit hoe schoon je ruin is, kans op infecties is er wel degelijk. En die kans dan om de paar weken? Dat risico wil ik bij mijn paarden gewoon niet meer lopen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 16:26

Cassidy schreef:
En dan begrijp je hopelijk ook mijn reden om redelijk heftig te worden op een opmerking dat je de dieren toch hun lolletje moet gunnen omdat het natuur is. Die heb ik helaas een keertje te vaak gehoord.

Binnen een gecontroleerde omgeving en als het te erg wordt grijp je in, dat lijkt me logisch?
Ik heb er daar ook direkt al bij gezegd dat dat moet kunnen mits het redelijk normaal blijft en er niemand slachtoffer wordt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 16:31

Cassidy schreef:
Reken maar uit, een aantal keren per maand, en dan iedere maand omdat de merrie niet drachtig KAN worden, zo'n extra gewicht op de rug van de merrie. Bijtwonden op de schoft, krassen op de rug, soms zo erg dat er een aantal maanden geen zadel op kan. En het maakt niet uit hoe schoon je ruin is, kans op infecties is er wel degelijk. En die kans dan om de paar weken? Dat risico wil ik bij mijn paarden gewoon niet meer lopen.

Ruinen bijten zich doorgaans niet vast, dat is meer iets voor ruinen die lang hengst zijn geweest en ook gedekt hebben.
Als je er echt dergelijke verwondingen van krijgt, dan zou ik ze ook apart zetten.
Het gewicht zou ik me persoonlijk niet zo druk om maken, ervan uitgaan de dat ze van min of meer gelijke grootte zijn, merrie draagt het gewicht op de achterbenen, niet vol op de rug.
Je rijd ook elke dag, dat is een zwaardere belasting voor de rug dan die 2 of 3 keer dat er een ruin op springt.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:26

Cassidy schreef:
Er zijn maar drie soorten dier die sex hebben voor de lol. Dat zijn dolfijnen, chimpansees en de mens.

Dit durf ik toch wel te betwijvelen als ik zie hoe de merrie's en vele andere vrouwelijke dieren hun uiterste best doen om toch gedekt te worden ;)
Het is meer dat die dieren het niet buiten hun vruchtbare momenten doen, maar ik geloof niet dat ze er geen plezier in hebben. De drang is erg groot en ik heb nog nooit een dier gezien die ander gedrag vertoonde omdat ze niet drachtig was(dat daar een verwachtingspatroon bij zou horen, ik vermoed zelfs dat ze die 2 zaken niet eens echt aan elkaar koppelen).

Nu zou ik me wel zorgen maken om dekkende ruinen, als het een hele enkele keer gebeurd vind ik het niet zo'n probleem, zolang er geen groot verschil is in gewicht e.d., maar het zou geen maandelijks/regelmatig iets moeten zijn.
Wij hebben wel een gemengde kudde, maar dekkingen zijn uitermate zeldzaam. Mijn haf heeft het 1 keer gedaan toen hij net in de groep stond(dat is dan ook de enige keer dat ik het gezien/gemerkt heb), maar verder nooit. Zit ook wel een sterke ruin in de kudde, die zelf niet dekt, dat scheelt een boel. Die ruin is een goede leider, dat is veel waard.

Muchacha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:13

ik heb mijn hengst laten ruinen op 12 jarige leeftijd en na 6 weken heeft hij nooit meer gedekt
mijn vroegere verzorgpaard hebben ze met een jaar laten ruinen en die dekte wel maar dan was de merrie ook echt hengstig

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:26

Er is pas een probleem wanneer een paard gewond raakt. Mijn pony is ook vaker gedekt, gewoon op een heel rustige manier.
Wij hebben een opdringerige merrie op stal die zo liep te duwen dat de ruin in kwestie haar in haar schaamlip beet, moest gehecht worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:28

Citaat:
Ruinen bijten zich doorgaans niet vast, dat is meer iets voor ruinen die lang hengst zijn geweest en ook gedekt hebben.
Als je er echt dergelijke verwondingen van krijgt, dan zou ik ze ook apart zetten.
Het gewicht zou ik me persoonlijk niet zo druk om maken, ervan uitgaan de dat ze van min of meer gelijke grootte zijn, merrie draagt het gewicht op de achterbenen, niet vol op de rug.
Je rijd ook elke dag, dat is een zwaardere belasting voor de rug dan die 2 of 3 keer dat er een ruin op springt.
Ik sluit mij compleet bij je posts aan annelies! Mijn ruin dekt soms mijn merrie en de merrie van mijn stalgenoot. Vind ik geen enkel probleem. En het is zeker "natuurlijk" gedrag! Verder ben ik met je eens dat er geen verwondingen moeten ontstaan, maar over het algemeen gaat dat prima. En mijn merrie heeft ook wel eens een bijtplek in haar hals gehad, maar dat gaat vanzelf weer over.

Mijn stalgenoot heeft er ook geen probleem mee. Als dat wel zo is dan moet ze haar merrie tijdens de hengstigheid gewoon even apart zetten. Wat mij bij onze paarden wel opvalt is dat de merries zich behoorlijk opdringen. En het is absoluut geen probleem voor de rug. Het gewicht komt voornamelijk op de achterhand, rug heeft er niets mee te maken.