(Zelfgemaakte) vliegensprays, fabels of feiten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yontheke

Re: (Zelfgemaakte) vliegensprays, fabels of feiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 10:53

Dat dettol niet goed is voor de huid weet ik. Ik heb ondertussen ook een eczemer en daarom ben ik aan het uitkijken naar andere middeltjes.
Rozemarijn met citroen en water zou ook goed moeten helpen.

Clipperlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 11:49

Yontheke schreef:
Ik meng water met azijn en dettol.
Dit werkt voor mij toch wel.
Ik ga geen tientallen euro's uitgeven aan flesjes en spul dat uiteindelijk niet veel beter of helemaal niet werkt. Als je echt wil dat je paard permanent geen last heeft van vliegende beesten kan je er beter met je spuitbus naast gaan staan of inpakken met vliegendeken.

welke variant van dettol gebruik je?

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 11:50

Geen! Je moet geen dettol gebruiken.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 11:50

Goede vraag. Degene die je bij de apotheek haalt :)

@dieselpaard: Omdat jouw paard er op gereageerd heeft, wil dit niet zeggen dat andere mensen er geen baat bij kunnen hebben. Wij gebruiken dit middel met meerdere mensen en geen enkel paard heeft er last van. Zelfs mijn eczemer niet. (voor mijn eczemer verdun ik het wel meer).

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 11:57

Het is een desinfecterend middel....dat kan nooit goed zijn voor de vetlaag van de huid van je paard. Je gebruikt het om wondjes schoon te maken bij jezelf of je dier...Het is een sterk ontsmettend middel, waarmee je zelfs de stallen kunt desinfecteren. Ik raad dat spul ten zeerste af bij iedereen...

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 12:34

Ja precies... En azijn of citroensap bijten niet zeker.. En glansspray is zeker wel goed voor de vetlaag.. En shampoo net zo. Sterker nog, met hoefteer en vet verstoor je evenzo de vochtregulatie. Mijn paarden hebben nooit hinder ondervonden van dettol net zoals veel andere paarden zoals je hier kunt lezen, dus ik denk niet dat je zo moet lopen gillen daarover.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 12:38

Je giet dan ook niet de bus dettol zo maar leeg over je paard. Je verdunt dit met water en vernevelt het slechts met een spuitbus. Er zullen inderdaad paarden zijn die er allergisch of gevoelig op reageren en ook voor mijn eczemer wil ik eventueel een andere oplossing. Maar bij andere paarden heb ik er nog nooit problemen mee gehad.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 14:16

Leorah schreef:
Ja precies... En azijn of citroensap bijten niet zeker.. En glansspray is zeker wel goed voor de vetlaag.. En shampoo net zo. Sterker nog, met hoefteer en vet verstoor je evenzo de vochtregulatie. Mijn paarden hebben nooit hinder ondervonden van dettol net zoals veel andere paarden zoals je hier kunt lezen, dus ik denk niet dat je zo moet lopen gillen daarover.

Dat zijn dan dus ook allemaal producten die ik al niet gebruik voor mijn paard. Wassen doe ik met water en een spons, staart gaat alleen met shampoo. Hoefteer en hoefvet vind ik onzin. Maar dat is een heel andere discussie ;)

Nee, om je stal schoon te maken gebruik je het spul ook verdund met lauwwarm water. Maakt verder niet uit. Ik heb mijn mening gegeven, mijn paard kan er niet tegen. En als anderen het een prima middel vinden en hun paarden ondervinden geen hinder, prima. Lekker zelf weten, toch?

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 14:33

ik gebruik een mengsel van water azijn en detol.

Dus 1 deel azijn 1 deel dettol en 2 delen water

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 10:26

chendo26 schreef:
NEEMolie, stinkt ontzettend maar de paarden hebben wel direkt rust, helpt ook tegen plat vliegen. Het word gemaakt van de NEEMboom (australisch) en is 100% natuurlijk. Even verdunnen met water en sproeien maar, als paarden bang zijn voor sproeien doe je het op een spons. Vooral tussen de achterbenen en onder de staart zitten die krengen vreselijk. Vorige week zat ik s'avonds op de bank en voelde wat in mijn nek kruipen, was er zo'n sikreet in mijn vlecht gekropen en mee naar huis gekomen, toen ik hem uit mijn nek wilde slaan rende hij mijn oor in :-( vreselijk mijn ergste nachtmerrie, dus hem snel uit mijn oor gefrut bah. Maar goed NEEM olie kan je via internet bestellen het is trouwens ook zeer goed voor de huid.Het stinkt wel naar zwavel.

Ik heb de NEEM olie besteld op internet, met even zoeken kom je redelijk geprijsde flesjes tegen :), alleen zie ik op sites vermeld staan dat als je het tegen insecten wil gebruiken, het moet vermengen met kokos olie, en dan eventueel lavendel of iets dergelijks tegen de geur.

Ik zoeken naar de kokos olie, kom ik allerlei dure dingen tegen omdat mensen er blijkbaar ook mee koken.

Maar ik begrijp dat jij het altijd met water hebt gedaan en dat dit ook goed werkt?
Kun je datzelfde mengsel dan ook voor jezelf gebruiken tegen muggen ed?

Janet79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:36

Veerlie1 schreef:
Ik doe altijd handje kruidnagels koken in 3/4 liter water, laten afkoelen, 1/4 liter azijn erbij, 20 druppels citronella en een scheutje dettol. Werkt hartstikke goed en is lekker goedkoop!

Die maak ik zelf ook altijd! Werkt super!!

Nadine_Fabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:53

Janet79 schreef:
Veerlie1 schreef:
Ik doe altijd handje kruidnagels koken in 3/4 liter water, laten afkoelen, 1/4 liter azijn erbij, 20 druppels citronella en een scheutje dettol. Werkt hartstikke goed en is lekker goedkoop!

Die maak ik zelf ook altijd! Werkt super!!

Ik ben echt te lui aangelegd geloof ik :')

Bij mij gaat er kruidnagelpoeder doorheen :D
Verder zelfde recept, azijn, water, citronella, kruidnagel en dettol.
Gebruik het bij drie paarden, geweldig spul en gebruik het ook al jaren..

Kimmloveit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:57

wij doen s'avond zelfgemaakte knoflookolie door de biks heen, en overdag gwn dazenspray.
ik tegenwoordig geen vliegen meer in de buurt om me pony heen, en dit jaar nog maar 2 muggenbulten gezien.
werkt echt super! vooral dat knoflookolie.

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 19:58

michejan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:16

wij hebben meerdere soorten "zelfbrouwsels"geprobeerd maar heb toch eerlijk gezegd het idee dat de gekochte versie beter werkt. Vraag me eerlijk gezegd ook af of het echt zo veel goedkoper is. heb toen naar hertshoornolie gekeken, maar vond dat best duur naar verhouding.

De kruidnagels hebben wij ook geprobeerd maar was ook geen succes.

Wie weet ooit nog maar een poging als ik hier goede recepten tegenkom ;)

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 10:21

Nadine_Fabi
Janet79
Veerlie1

Werkt dit ook tegen dazen?