Paard gaat in protest en draait.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

suikermeisje

Re: Paard gaat in protest en draait.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 18:53

Niet alles gelezen, maar ik stap nooit meer af langs de weg want dat is toen gruwelijk fout gegaan (paard sleurde mij mee, broek kapot en pony bijna op de snelweg beland terwijl dat toch nog 1km lopen was..).

Daarnaast, probeer je paard voor te zijn. Dus leer de signalen kennen en wees het voor dat ze niet kan stoppen. Ik rijd paarden voor mensen in de omgeving. Paard zou ook omdraaien langs de weg etc. Ik voelde aan het paard dat het begon en die draait zijn kont weg, precies op dat moment een (best wel harde) tik gegeven met de zweep. Paard heeft het niet meer gedaan daarna.. Nu moet de eigenaar dit ook nog voor elkaar krijgen.

Ik heb het idee dat als je afstapt het paard zijn zin geeft. Ik zou dus proberen te blijven zitten, word maar eens een keer boos op haar en hou vol, net zo lang totdat het weer gaat lopen in de juiste richting.

Oefen ook alleen met langs de weg gaan, anders krijg je zo'n paard wat van zijn levensdagen het erg niet meer af gaat als hij/zij alleen is en daar wordt je moe van hoor (ervaring..) :Y)

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 19:05

suikermeisje schreef:
Niet alles gelezen, maar ik stap nooit meer af langs de weg want dat is toen gruwelijk fout gegaan (paard sleurde mij mee, broek kapot en pony bijna op de snelweg beland terwijl dat toch nog 1km lopen was..).

Daarnaast, probeer je paard voor te zijn. Dus leer de signalen kennen en wees het voor dat ze niet kan stoppen. Ik rijd paarden voor mensen in de omgeving. Paard zou ook omdraaien langs de weg etc. Ik voelde aan het paard dat het begon en die draait zijn kont weg, precies op dat moment een (best wel harde) tik gegeven met de zweep. Paard heeft het niet meer gedaan daarna.. Nu moet de eigenaar dit ook nog voor elkaar krijgen.

Ik heb het idee dat als je afstapt het paard zijn zin geeft. Ik zou dus proberen te blijven zitten, word maar eens een keer boos op haar en hou vol, net zo lang totdat het weer gaat lopen in de juiste richting.

Oefen ook alleen met langs de weg gaan, anders krijg je zo'n paard wat van zijn levensdagen het erg niet meer af gaat als hij/zij alleen is en daar wordt je moe van hoor (ervaring..) :Y)

Het eerste in jou post ben ik het niet mee eens.
Ik als onzekere ruiter bied mijn paard meer zekerheid als ik er naast sta als er iets is dan dat ik er op zit.
Wil overigens niet zeggen dat ik om het minste of geringste af stap ik bekijk de situatie goed en kijk dan wat het verstandigste is.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 21:12

Sizzle schreef:
Dat zelf beslissen is een gevaarlijk advies. Dat kun je niet met elk paard doen.
Onzekere paarden hebben juist behoefte aan duidelijkheid.
Wat voor mij bij jonge paarden die alles nog spannend vinden gewoon het beste werkt is stoicijns doorgaan met waar je mee bezig was. Al doe ik 30 minuten over 100 meter. Lopen ze achteruit, ga ik zwaar zitten en drijf voorwaarts, gaat er weer een stap naar voren gelijk de zit weer 'aangenaam' maken en been eraf.
Blijven ze eindeloos achteruit lopen dan zet ik ze rustig met de kont tegen een boom.
Draaien sta ik niet toe, dan stuur ik vrij grof terug.
Maar boos worden doe ik alleen in gevallen dat de situatie gevaarlijk is. Op zo'n moment wordt er niet geargumenteerd, maar gewoon geluisterd. Paarden voelen dat feilloos aan.
Als je zelf twijfelt gaat het steeds slechter. Zo is het waarschijnlijk ook begonnen: paard wilde niet van stal weg en jij reageerde te laat of wist niet hoe je moest reageren.
Dan is de stempel dat het buiten eng is direct gezet. Daar moet je weer doorheen.

Voor een onervaren paard IS het buiten eng, het begrijpt niets van wat er om hem heen gebeurt!
Het heeft zijn kudde leider nodig om hem te leren dat het niet eng is.
Een kleuter gooi je niet in het water om hem te leren zwemmen, je dwingt hem ook niet, je bouwt dit rustig op, stapje voor stapje, met geduld.
Bij het opvoeden van een paard gaat niet om ons belang, maar dat van het paard.

Het centrum van de kudde is de leidmerrie, zij weet door ervaring wat gevaarlijk is en wat niet.
De leidmerrie drijft niet, ze gaat voor, ze houdt eerder terug, eerst zij, ze geeft het voorbeeld, jonge dieren kunnen haar volgen of niet, zoals zij willen.
Ze dwingt niet om te doen, maar het tegendeel, ze weerhoudt anderen te grazen waar zij graast, te drinken waar zij drinkt, om voor te gaan. Anderen wijken.
Het niet volgen van de leidmerrie is in de belevenis van een paard echter levensgevaarlijk, het is daarmee aan zichzelf overgeleverd en dit is het laatste waar het voor kiest.

Wil je met paarden omgaan zul je eerst duidelijk de rangorde vast moeten stellen tussen jou en je paard. Jij bent de leidmerrie. Het kan zijn dat je hier eenmaal (kei)hard moet optreden.
Let op kan zijn. In de KWPN fokkerij is er duidelijk geselecteerd op gemakkelijk te onderwerpen dieren.
Een ieder zou zich hier verder in moeten verdiepen, het is de essentie van onze omgang met paarden. Paarden zijn geen teddybeertjes, ze hebben een leider nodig.

Heb je de rangorde voor elkaar dan kun je je dominantie verzachten tot die van de koppelgenoot en dit nu kan een prachtig spel tussen mens en dier zijn met heel intensieve communicatie en een hechte vertrouwensband.
Paarden vormen altijd koppels, dieren die tot elkaar zijn aangetrokken, ze kunnen het met elkaar vinden, ze helpen elkaar, beschermen elkaar, geven aan elkaar aan waar lekkere hapjes te vinden zijn enz., enz..
Ook de leidmerrie heeft een koppelgenoot en die profiteert van de hoge rangorde van de leidmerrie.
Iedereen zou dat wel willen. De koppelgenoot van de leidmerrie stijgt in rangorde in de kudde en krijgt hier een betere overlevingskans door.
De koppelgenoot van een leidmerrie toont zich met meer bravoure. Dit moet jouw paard zijn.

Het bovenstaand wordt door heel erg veel ruiters niet gekend of begrepen met als gevolg een onophoudelijk gekissebis, boos worden, straffen, getrek, gestamp, zweep, wegvluchten, slofteugels, enz., we kennen het allemaal...
Dit is het gedrag van twee dieren voor wie de rangorde niet vaststaat.

Een paard dat zijn leider erkend heeft en door jou, zijn leider, als koppelgenoot is aanvaard leid je na een juiste rustige opbouw met een los teugeltje over de kermis.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 21:42

Als je paard gaat rennen als je ernaast staat, heb je een loslopend paard... Kun je beter iemand anders ernaast laten lopen of fietsen. Toch zijn er erg veel mensen die afstappen en dat een paard dan losloopt..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 21:48

Simpelman, hoe bedoelde je dan die zin op de vorige pagina?
Want zoals je het nu beschrijft ben ik het namelijk met je eens.
Ik viel over de zin dat je het paard zelf beslissingen moet laten nemen, of mist daar misschien een woord?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 21:57

Sizzle schreef:
Simpelman, hoe bedoelde je dan die zin op de vorige pagina?
Want zoals je het nu beschrijft ben ik het namelijk met je eens.
Ik viel over de zin dat je het paard zelf beslissingen moet laten nemen, of mist daar misschien een woord?

Ik bedoel dat je het paard de tijd moet geven om de situatie te overzien, te begrijpen dat zijn leider niet bang is, zijn eigen angst de baas te worden en dan zelf de beslissing te laten nemen dat hij zijn leider kan volgen.
Het resultaat van deze beslissing moet dan positief zijn, m.a.w. het loopt goed af. Einde oefening.
Zo heeft het paard echt iets geleerd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:00

Oh, ok.
Ik schrok namelijk van dat zinnetje :D

Ik heb stalgenoten die dat doen: paard heeft geen zin om te lopen, dus heb ik hem maar weer op de wei gezet. Paard wilde wat eten onderweg...., paard kon vandaag niet aandraven.....etc
Tot soms levensgevaarlijke situaties aan toe (onstuurbaar op vreemde paarden aflopen etc).
Vandaar dat ik uit de meelees stand wakker geworden ben :D

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:33

Idd wat simpelman zegt en soms is dat in een paar minuten en soms ga je wat langer door, maar goed is goed en dan moet je niet willen door gaan.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:41

De eerste stap is, met trailer, naar volledig onbekend terrein, bos zonder verkeer. Ga in de bossen waar je paard nog nooit geweest is meerdere buitenritten maken. Als dit lukt zal ik je de volgende stap mailen. Als dit niet lukt, vraag een springruiter om een buitenrit met je paard te maken, tinker maakt niet uit, en blijf zelf de eerste keer thuis.
Laatst bijgewerkt door Nico12 op 06-07-13 22:59, in het totaal 2 keer bewerkt

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:43

Wat bij mij altijd werkte is om gelijk vanuit stal de vaart erin te zetten. Dus niet op je dooie gemakje stappend van stal, maar kies maar eens voor een lekker voorwaartse draf. Dit net zo lang doorzetten tot je voorbij het punt/de punten bent gekomen waar het altijd 'mis' gaat.

En dan ook wel actief rijden. Zodra je paard vertraagt, gelijk gas er op. Dan maar een rondje draven in plaats van stap.

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 16:48

Omdat er best veel berichten zijn binnen gekomen doe ik even een centraal berichtje.

Vandaag weer gereden ben in draf het terrein af gegaan en nog een groot stuk doorgedraafd! Ontzettend trots want ze had niet gedraaid! Tot we op een punt kwamen waar we terug naar stal konden en daar begon 't! Ik weer af gestapt en een stukje gelopen.. Weer opgestapt en ze ging weer draaien heb ik haar rondjes laten draaien maar dit werkte niet. Toen heeft een stal genoot haar vast gepakt aan der hoofdstel en heeft madam de hele weg netjes meegelopen en draaide ze niet meer.

Wat zal dit nu weer zijn? Angst om op der eigen benen te moeten lopen? Of gewoon eigenwijs :P

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 08:09

Ik kan me voorstellen dat iemand die voor je paard loopt, nog net wat meer overwicht heeft dan wanneer je op je paard zit. Werd dat in 't topic niet ook al genoemd?

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 08:23

_Tara_ schreef:
Ik kan me voorstellen dat iemand die voor je paard loopt, nog net wat meer overwicht heeft dan wanneer je op je paard zit. Werd dat in 't topic niet ook al genoemd?

Klopt maar diegene die haar nu mee heeft genomen zat ook op der paard! Dus was een soort van handpaard gister :)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 08:26

Nu door blijven zetten he :).

Was het een punt waarop je kon 'kiezen' zeg maar? Dus of door of naar stal? En wat was jullie keuze?

Ik zou proberen om een heel rondje te kiezen, zonder eventuele keuzes (dus een splitsing waar je de ene kant op naar huis kan of de andere kant op naar stal). Eerst maar een heel rondje tot een goed einde brengen en dan dit soort kruisingen eens opzoeken.

Maar dat kan natuurlijk niet altijd :D. Dus de volgende keer weet je het en geef je daar gewoon nog extra gas (als dat verantwoord is natuurlijk).

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 10:08

Ik dacht hee bekende tinker in je profiel :D

Vervelend zeg, dat ze constant omdraait, je rijdt best vaak buiten toch?
Als ik je berichten zo lees komt het op mij voornamelijk over als onzekerheid. Clover heeft dit gedrag ook heel vaak vertoont toen ze jonger was, pure onzekerheid. Heb je het idee dat ze iets aan Suus heeft?
Heeft ze voordat je haar kocht ook veel buiten gelopen?
Zoiezo altijd je rondje afmaken inderdaad, al ga je er het hele rondje naast lopen, dat geeft toch niet? Als dat haar meer zekerheid bied dan kan je dat vanzelf wel weer gaan afbouwen.
In draf het erf af lijkt me zoiezo niet dé oplossing :o Je dwingt haar een situatie in te gaan die ze eigenlijk helemaal niet prettig vind en daarnaast rijden de auto's vaak flink door op die weg.

Succes in ieder geval! Konden ze maar praten he :D

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 10:12

Mallow schreef:

Als ik je berichten zo lees komt het op mij voornamelijk over als onzekerheid. Clover heeft dit gedrag ook heel vaak vertoont toen ze jonger was, pure onzekerheid. Heb je het idee dat ze iets aan Suus heeft?
Zoiezo altijd je rondje afmaken inderdaad, al ga je er het hele rondje naast lopen, dat geeft toch niet? Als dat haar meer zekerheid bied dan kan je dat vanzelf wel weer gaan afbouwen.
In draf het erf af lijkt me zoiezo niet dé oplossing :o Je dwingt haar een situatie in te gaan die ze eigenlijk helemaal niet prettig vind en daarnaast rijden de auto's vaak flink door op die weg.

Paard doet dit ineens. Imo gewoon even kijken wat werkt. Zeker gezien het paard wel doorloopt in draf. Er is niks gebeurt zoals ik begrijp en dit paard toont ineens het gedrag en is daarbij ook makkelijk te overtuigen. Ligt meer aan ts d'r onzekerheid. En dat blijkt, want als ze zelfverzekerd het pad af rijdt is er niks aan de hand.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 10:14

Simpelman schreef:
Voor een onervaren paard IS het buiten eng, het begrijpt niets van wat er om hem heen gebeurt!
Het heeft zijn kudde leider nodig om hem te leren dat het niet eng is.
Een kleuter gooi je niet in het water om hem te leren zwemmen, je dwingt hem ook niet, je bouwt dit rustig op, stapje voor stapje, met geduld.
Bij het opvoeden van een paard gaat niet om ons belang, maar dat van het paard.

Het centrum van de kudde is de leidmerrie, zij weet door ervaring wat gevaarlijk is en wat niet.
De leidmerrie drijft niet, ze gaat voor, ze houdt eerder terug, eerst zij, ze geeft het voorbeeld, jonge dieren kunnen haar volgen of niet, zoals zij willen.
Ze dwingt niet om te doen, maar het tegendeel, ze weerhoudt anderen te grazen waar zij graast, te drinken waar zij drinkt, om voor te gaan. Anderen wijken.
Het niet volgen van de leidmerrie is in de belevenis van een paard echter levensgevaarlijk, het is daarmee aan zichzelf overgeleverd en dit is het laatste waar het voor kiest.

Wil je met paarden omgaan zul je eerst duidelijk de rangorde vast moeten stellen tussen jou en je paard. Jij bent de leidmerrie. Het kan zijn dat je hier eenmaal (kei)hard moet optreden.
Let op kan zijn. In de KWPN fokkerij is er duidelijk geselecteerd op gemakkelijk te onderwerpen dieren.
Een ieder zou zich hier verder in moeten verdiepen, het is de essentie van onze omgang met paarden. Paarden zijn geen teddybeertjes, ze hebben een leider nodig.

Heb je de rangorde voor elkaar dan kun je je dominantie verzachten tot die van de koppelgenoot en dit nu kan een prachtig spel tussen mens en dier zijn met heel intensieve communicatie en een hechte vertrouwensband.
Paarden vormen altijd koppels, dieren die tot elkaar zijn aangetrokken, ze kunnen het met elkaar vinden, ze helpen elkaar, beschermen elkaar, geven aan elkaar aan waar lekkere hapjes te vinden zijn enz., enz..
Ook de leidmerrie heeft een koppelgenoot en die profiteert van de hoge rangorde van de leidmerrie.
Iedereen zou dat wel willen. De koppelgenoot van de leidmerrie stijgt in rangorde in de kudde en krijgt hier een betere overlevingskans door.
De koppelgenoot van een leidmerrie toont zich met meer bravoure. Dit moet jouw paard zijn.

Het bovenstaand wordt door heel erg veel ruiters niet gekend of begrepen met als gevolg een onophoudelijk gekissebis, boos worden, straffen, getrek, gestamp, zweep, wegvluchten, slofteugels, enz., we kennen het allemaal...
Dit is het gedrag van twee dieren voor wie de rangorde niet vaststaat.

Een paard dat zijn leider erkend heeft en door jou, zijn leider, als koppelgenoot is aanvaard leid je na een juiste rustige opbouw met een los teugeltje over de kermis.

_/-\o_ *\o/* +:)+ :):) AMEN!

zap schreef:
Mallow schreef:

Paard doet dit ineens. Imo gewoon even kijken wat werkt. Zeker gezien het paard wel doorloopt in draf. Er is niks gebeurt zoals ik begrijp en dit paard toont ineens het gedrag en is daarbij ook makkelijk te overtuigen. Ligt meer aan ts d'r onzekerheid. En dat blijkt, want als ze zelfverzekerd het pad af rijdt is er niks aan de hand.

Een paard gaat nooit 'zomaar' in protest en probeert nooit 'zomaar' om te draaien. Omdat het 'ineens' dit gedrag vertoont moet je haar er maar doorheen jagen? :n In draf een weg op sturen waar auto's je niet zien aankomen en veelal 60 km/pu rijden? :n Nee ik geloof toch niet dat ik het met je eens kan zijn....
Feit dat het paard wel gaat lopen als er een ander vanaf haar paard aan te teugels gaat hangen laat mij niet zien dat ze makkelijk te overtuigen is, dat laat mij zien dat ze makkelijk overdonderd wordt en dat uit zich vanuit onzekerheid. Grenzen opzoeken, antwoorden bieden en een band opbouwen :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 12:06

Mallow schreef:

Konden we maar beter luisteren.....

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 14:10

Ik heb vandaag weer gereden! We zijn maar 1x omgedraaid en dit kwam door een miscommunicatie! ook heb ik vandaag bitloos gereden en heeft een stalgenoot van mij haar vast gehouden met een extra halstertouw! Ik had zelf 't idee dat ze hier fijner op liep! Kon in uiterste rust het erf afstappen en het was een relaxte rit.

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 14:12

Mallow schreef:

Voordat ik haar kocht heeft ze niet veel buiten gelopen en daarvoor eigenlijk alleen op 't strand! Dus ook het drukke verkeer aan deze kant van Nederland is nieuw voor haar. En het speelt ook nog eens mee dat haar tanden aan het doorkomen zijn..

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 14:35

Het kan ook nog wel eens uitmaken hoe je paard is op het moment dat hij omdraait....Is hij echt bang? Grote ogen? Trillen misschien? oren recht naar voren? Dan moet je nooit doorzetten, dan is paard echt bang en zou ik rustig aandoen (afstappen en laten wennen aan van het erf afgaan wat je nu ook doet).
Als je paard er op zn gemak bijloopt en totaal niet in paniek lijkt te zijn, dan lijkt het alsof hij een loopje met je neemt en zou ik eerst gaan werken aan leiderschap nemen inderdaad. dat is bij beide situaties het geval dat je moet doen, maar bij de 2e situatie ben ik altijd stuk directiever en strenger (wel eerlijk en consequent)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 14:47

Mallow schreef:
Een paard gaat nooit 'zomaar' in protest en probeert nooit 'zomaar' om te draaien. Omdat het 'ineens' dit gedrag vertoont moet je haar er maar doorheen jagen? :n In draf een weg op sturen waar auto's je niet zien aankomen en veelal 60 km/pu rijden? :n Nee ik geloof toch niet dat ik het met je eens kan zijn....
Feit dat het paard wel gaat lopen als er een ander vanaf haar paard aan te teugels gaat hangen laat mij niet zien dat ze makkelijk te overtuigen is, dat laat mij zien dat ze makkelijk overdonderd wordt en dat uit zich vanuit onzekerheid. Grenzen opzoeken, antwoorden bieden en een band opbouwen :)

Nee, nooit zomaar, maar ook zeker lang niet altijd een reden om je paard maar met fluwelen handdoekjes aan te moeten gaan pakken. Ja, we moeten luisteren naar het paard, maar ik heb het idee dat we af en toe wel erg doorslaan hoor.

Paarden doen dingen niet zomaar, maar paarden weten wel prima wie er op de rug zit hoor ;). Als je als ruiter niet consequent genoeg bent (wat imo hier aan de hand is) weet een paard prima dat hij bv niet zo hard hoeft te lopen of het allemaal best een tandje minder kan. Sommige paarden gaan nu eenmaal niet graag weg van stal weg. Moet je ze dan maar keer op keer heel langzaam uitleggen dat het echt wel kan? Zolang het paard niets heeft meegemaakt, niks mankeert en niet bang is, is het imo gewoon een kwestie van consequent rijden. Paard heeft allang door dat hij door dit trucje weer lekker naar huis mag of naar de wei.

Ik weet niet waar haar paard staat, dus ik weet niet hoe het er daar uit ziet ;). Ik neem aan dat ts best prima kan inschatten of dat mogelijk is of niet.

Ik heb het helemaal niet over aan de teugels hangen. Ik heb het over het wegrijden in draf. Nu kan het paard ineens wel doorlopen? Ja, dat noem ik makkelijk te overtuigen.

En er doorheen jagen? Gewoon voorwaarts oplossen. Niet jagen, gewoon consequent been = been.

Maargoed, ik zal wel heel gemeen zijn :j

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 14:48

orion456 schreef:
Het kan ook nog wel eens uitmaken hoe je paard is op het moment dat hij omdraait....Is hij echt bang? Grote ogen? Trillen misschien? oren recht naar voren? Dan moet je nooit doorzetten, dan is paard echt bang en zou ik rustig aandoen (afstappen en laten wennen aan van het erf afgaan wat je nu ook doet).
Als je paard er op zn gemak bijloopt en totaal niet in paniek lijkt te zijn, dan lijkt het alsof hij een loopje met je neemt en zou ik eerst gaan werken aan leiderschap nemen inderdaad. dat is bij beide situaties het geval dat je moet doen, maar bij de 2e situatie ben ik altijd stuk directiever en strenger (wel eerlijk en consequent)

Toen ik vandaag het terrein af ging liep ze relaxt met der hoofdje naar beneden! Maar toen ik een herdershond tegen kwam vandaag verder der ogen groot, der neus gaten groot oren naar voren & begon ze te trillen als een rietje! We zijn stil blijven staan en netjes gevraagd of ze de hond vast wilden houden! Op het laatste stuk naar stal wilde ze weer draaien en dat was gewoon om me uit te proberen en toen heb ik even streng doorgezet en liep ze lief mee! Maar je voelt snel aan haar wanneer ze bang is! Want dan is het ineens een heel klein paardje haha!

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 14:50

zap schreef:
Mallow schreef:

Nee, nooit zomaar, maar ook zeker lang niet altijd een reden om je paard maar met fluwelen handdoekjes aan te moeten gaan pakken. Ja, we moeten luisteren naar het paard, maar ik heb het idee dat we af en toe wel erg doorslaan hoor.

Paarden doen dingen niet zomaar, maar paarden weten wel prima wie er op de rug zit hoor ;). Als je als ruiter niet consequent genoeg bent (wat imo hier aan de hand is) weet een paard prima dat hij bv niet zo hard hoeft te lopen of het allemaal best een tandje minder kan. Sommige paarden gaan nu eenmaal niet graag weg van stal weg. Moet je ze dan maar keer op keer heel langzaam uitleggen dat het echt wel kan? Zolang het paard niets heeft meegemaakt, niks mankeert en niet bang is, is het imo gewoon een kwestie van consequent rijden. Paard heeft allang door dat hij door dit trucje weer lekker naar huis mag of naar de wei.

Ik weet niet waar haar paard staat, dus ik weet niet hoe het er daar uit ziet ;). Ik neem aan dat ts best prima kan inschatten of dat mogelijk is of niet.

Ik heb het helemaal niet over aan de teugels hangen. Ik heb het over het wegrijden in draf. Nu kan het paard ineens wel doorlopen? Ja, dat noem ik makkelijk te overtuigen.

En er doorheen jagen? Gewoon voorwaarts oplossen. Niet jagen, gewoon consequent been = been.

Maargoed, ik zal wel heel gemeen zijn :j

Mallow heeft wel gelijk dat in draf het erf af niet altijd gaat! Ik kan zeker zelf inschatten of het wel of niet kan! Wat ik uit jou verhaal ook begrijp dat je mij een onzekere ruiter vind? Naja als ik iets niet ben is dat 't wel :) Mijn paard is op sommige momenten daadwerkelijk bang & onzeker dus dan schop ik haar daar niet doorheen! Ik ben best consequent maar wil niet boos worden op haar als ze bang is.. Ik heb mijn grenzen :) En zoals ik vandaag vertelde ging het vandaag weer goed met rijden en heb ik haar genoeg kunnen overtuigen en hoefde ik geen enkele keer af te stappen!

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 14:57

Ik weet wel waar TS staat, daarom kan ik daar wel over oordelen :)
Volgens mij heb ik nergens gemeld dat ik jouw redenatie gemeen vind, heb alleen gezegd dat ik het niet met je eens ben, mag toch?
Een paard is een vluchtdier en reageert op een momentopname. Ik ben ook absoluut niet van de fluwele aanpak, maar de aanpak die hier door sommige benoemt word vind ik niet correct. Ik heb namelijk wel de indruk dat de ruiter consequent is, gezien ze de confrontatie prima durft aan te gaan (grenzen durft op te zoeken) alleen niet goed weet wat hier het beste antwoord op is. Daarom wordt dit topic immers ook geopend toch? Gedeelte dat het paard weet dat het terug mag wanneer het dit gedrag vertoont ben ik 100% met je eens, dat gaat ze echt wel onthouden, daarom gaf ik de TS ook de tip ten alle tijden je rondje af te maken. Erop ernaast eronder erachter, maar afmaken. Maar de oorzaak verschillen we van mening.
Paard oogt naar mijn mening wat onzeker en heeft leiding nodig, een paard zal namelijk nooit van de leidster wegdraaien omdat het toevallig geen zin heeft.

Ginootje hierin staat dus meteen de antwoord op je vraag ;) Ik denk zeker niet dat je een onzekere ruiter bent, dan zou je de grenzen ook niet opzoeken. Ik denk dat je een stuk zekerder op je paard zit dan ik :D Fijn dat het vandaag goed ging!