Stappend naar wedstrijd hoe lang is eerlijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 09:47

Ik moet 7,2 km rijden naar de wedstrijdlocatie, iets korter dus. Wat ik meestal doe is gewoon stap&draf daar heen, zorgen dat ik een half uur pauze kan nemen op de locatie zelf en dan pas los gaan rijden. Dan heeft mijn paard even tijd om te ontspannen, een slok water te nemen en ik de tijd om me klaar te maken.

Terugrijden gaat meestal in een iets hoger tempo :=

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 09:50

Lekker gaan hoor. En vooral gewoon genieten van de rit. En eventueel aan een bekende die ook naar deze wedstrijd gaat vragen om een halster, emmer en water voor je mee te nemen dan kun je daar even lekker pauzeren.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 09:51

Ik zou gewoon lekker gaan, op je gemakkie er naar toe. Effe een pauzetje inlassen voor je proefjes.
En dan op het gemakkie uitstappen naar huis.
Is tie mooi droog als hij thuis komt op stal, misschien moe maar wel voldaan!
In de natuur leggen ze ook kilometers af op een dag...
En lekker door de bossen, welk paard droomd daar nou niet van.

Boompje1985

Re: Stappend naar wedstrijd hoe lang is eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 10:12

Je zou er ook nog stukjes naast kunnen lopen als je paard dat toestaat (sommige kunnen moeilijk stilstaan buiten) geeft in mijn idee net dat beetje extra ontspanning wat wel een lekker kan zijn voor onderweg! En succes met de proef, het zal geen spetterende proef worden maar met een beetje hoop zal je paard eenmaal op het wedstrijd terrein iets heter/vrolijker worden wat weer in jullie voordeel kan werken.

Succes ik hoop dat het weer mee zit voor jullie!

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 10:17

Ik zou het gewoon doen, halster/touw mee en als je op wedstrijd bent lekker een half uurtje met hem gaan grazen en dan 5/10 minuten voor de proef er weer op.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 10:17

Lekker gaan! Stukjes draf kan ook.
Ik heb dit vroeger vaker gedaan (de verste afstand was 15 km.. ging gemakkelijk)
Vroeg op pad gaan, zodat je na aankomst tijd hebt om te acclimatiseren, verkennen, etc.
Ik denk dat dit voor voor jou vermoeiender is dan voor je paard. :)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 09:21

Gewoon gaan. Gebruik de route er heen als losrijden, dus doe onderweg ook vast wat draf en galop werk. Dan is je paard al lekker los als je aankomt. Dan doe je daar in de losrijbak alleen nog wat wendingen, en kan je zo de ring in.

Ik zou wel proberen of je na de proef even het hoofdstel uit kan doen, misschien zadeltje af. Even een beetje rust pakken, en dan pas terug gaan stappen.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 09:27

doe lekker rustig aan. dat ze niet helemaal bezweet aankomt

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:29

11 km stappend doe je echt geen 2 uur over hoor :) Ik ga tegenwoordig regelmatig onder het zadel naar wedstrijden, verst weg is 8,2 km strak door het dorp dus alleen maar stappen op het asfalt met heel af en toe 20m berm voor een drafje. Daar doet die van mij op haar gemakje een uur over, als ze haast heeft op de terugweg naar huis 50 minuten :Y) Maar: mijn grens ligt wel op 10 km afstand, verder ga ik niet. Het moet ook leuk blijven. Tot nu toe vindt paard het iig heerlijk, is echt een uitstapje voor haar :)

Ik zou het iig zelf liefst vantevoren uitproberen: eerst eens of 2 keer een "buitenrit" richting wedstrijdterrein en weer terug. Even zien hoe ze het trekken zonder de proefjes ertussen, is ook meteen een beetje opbouwen richting de zware belasting van lange rit + proeven. Maar da's nu een beetje kort dag voor jullie :)

En als het even kan daar even afstappen, laten grazen, slokje drinken, en vooral niet meer fanatiek gaan losrijden.

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:36

Het word wel warm zondag... Daar zou ik wel rekening mee houden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:39

We hebben het over een PAARD he, niet over een cavia hoor!
En waarom alleen stappen? Lekker relaxed losrijden met zo'n KLEIN buitenritje!

Veel plezier en succes!

(en voor degenen die denken dat hun paard helemaal stuk zou zijn na 11 kilometer: dan heb je je zaken wel verrekte slecht voor elkaar)

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:46

relaxed?? in het bos, met al die dazen...

Sammy2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:46

Lekker de tijd nemen en gaan. Conditie is goed, dus waarom niet ;-)
Veel succes!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:47

eerlijkgezegd dacht ik dat het wel om meer dan 11 km ging...
dat is nagenoeg niks.
lekker stappen, beetje draf en op het wedstrijd terein even een 15 min. rust, met wat drinken. en dan lekker losrijden en gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:49

skrielen schreef:

Insprayen en/of vliegendeken erop. Klaarrrrrrr :D

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:52

Sonja schreef:

Veel plezier en succes!

(en voor degenen die denken dat hun paard helemaal stuk zou zijn na 11 kilometer: dan heb je je zaken wel verrekte slecht voor elkaar)

Het gaat hier om een heen en terugweg, dus 22 km, en twee dressuurproeven, en je moet daar natuurlijk ook in en uitstappen, tussendoor misschien 10 minuten doorrijden tot je de volgende proef kan rijden.

Al met al zijn dat heel wat uurtjes in het zadel. Goede conditie is belangrijk, maar mijn 8 jarige merrie ( die een prima conditie heeft, maar bv een korte spanningsboog) zou dit bijvoorbeeld al niet kunnen. Andere merrie van 24 jaar zou dit zonder problemen kunnen doen :')

Het is denk ik heel paard afhankelijk, dus de enige die het kan zeggen is TS zelf. Hoe is je paard? Heb je de mogelijkheid om. Na de proeven nog even een uurtje pauze houden voor je aan de terugweg begint? Mogelijkheid tot water drinken tussendoor is ook een belangrijke :j

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:54

ik zou het gewoon doen lekker rustig aan stappen,

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:55

paarden zijn gemaakt om te lopen.
over 9 km holterberg doen wij anderhalf uur, en dat is slecht een deel vd dagtocht.
20 km holterberg, is ong 3 en een half uur.

bereid je lekker voor, paardje zadelen, vliegendeken erop en geniet in alle rust van je buitenritje.
het zijn 2 b-proefjes, geen grandprixdressageweetikwat.
komt er nog iemand met de auto? dan kun je eventueel daar nog wat aan meegeven.

ik vind het een ontzettend leuke en relaxte oplossing van je probleem en wens je veel plezier en succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:58

20 km Holterberg doen wij in anderhalf tot twee uur hoor, en wij zijn geen jakkeraars.

Het gaat om 2x 7 minuten een B-proefje mensen. 't Is niet dat dat paard urenlang het commandocentrum van NASA moet leiden ofzo.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 12:01

EmptyWords schreef:
tis 11 km

11 km is een peuleschil.
Ik reed marathons met mijn B pony voorheen en ging altijd lopend. Varieerde tussen de 9 en 12 km.
Ik draafde eigenlijk gewoon alles en was er dan in een half uur. Snap niet echt waarom mensen zo'n heel stuk alleen maar willen stappen, want je kunt ook prima een stuk draven helemaal als het paard gewend is door het bos te sjezen. En dan rij je toch wat korter los op het voorterrein, je hoeft overigens niet meer warm te rijden en kunt ze gewoon lekker oppakken.

Vroeger hadden we zelf nooit een trailer. Club was 9 km van huis, gingen we dravend heen, les rijden (45 minuten) en dan ook echt niet veel stappen oid, en dan terug ook nog meer dan de helft naar huis gedraafd. Natuurlijk is dit opgebouwd, maar paarden gaan er echt niet dood aan om 22 km te lopen en ook 2 B proefjes. Wat wordt daar nou in verwacht... Echt niet heel veel inspanning.

Sonja schreef:

Veel plezier en succes!

The same thoughts :D

Sonja schreef:
skrielen schreef:

Insprayen en/of vliegendeken erop. Klaarrrrrrr :D

En draven, werkt ook goed tegen de dazen.

Wat zijn een hoop mensen toch soft voor hun paard. Als dat paard verkeersmak is (zoals TS zegt) gaat hij echt niet dood van dat stukje langs de weg.

Al met al: Gewoon gaan TS!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 12:02

Sonja schreef:
20 km Holterberg doen wij in anderhalf tot twee uur hoor, en wij zijn geen jakkeraars.

Het gaat om 2x 7 minuten een B-proefje mensen. 't Is niet dat dat paard urenlang het commandocentrum van NASA moet leiden ofzo.

wij ook niet, gewoon stappen en klimmend (een een korte pauze)
kun je zien wat voor verschil dat al geeft :D
en natuurlijk welke route je neemt. (volgens runkeeper was het btw 24 km, maar 5km meer of minder kijken we eigenlijk niet meer op )

lijkt me heerlijk als dat je achtertuin is.

terug naar het topic, gewoon doen :)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 12:02

Sonja schreef:

Geniale uitspraak :D

Qua belasting moet een normaal doorgereden paard wat meerdere keren per week werkt het best kunnen. Maar dat moet TS dus zelf weten :) Ik heb mijn grens op 10km naar wedstrijd toe liggen, maar dat is vooral omdat ik het na 10 km asfalt stappen wel ruimschoots gezien heb :+ Paard is na 20 km plus 2 L1-proefjes nog zo fris als een hoentje, zelfs geen spierpijn. En zo zwaar staat ze echt niet in het werk.

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 12:06

Sonja schreef:

Sinds wanneer is dat uit de proeven gehaald? >;) :')

Ik ging altijd stappend naar wedstrijd, dit was echter zo'n 4 km. Ik vond het altijd erg leuk maar wel een hele onderneming. Vooral na de proeven had ik niet zoveel zin meer om terug te rijden. Aan paardlief heb ik nooit gemerkt dat ze het zwaar vond. Ging altijd blij mee en op het laatst ging ik gewoon in draf heen en terug. Geen probleem. Nu is het voor jou wel een stuk verder maar ik denk dat een gemiddeld paard dat echt wel aan moet kunnen. De dag erna gewoon lekker een kort buitenritje voor de eventuele spierpijn en de dag daarna rust. Zo deed ik het in ieder geval altijd.

Bij mij kwam er trouwens wel altijd iemand met de auto met m'n spullen, dat was wel heel fijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 12:16

Ik zou gewoon gaan, wel zo uitmikken dat je daar niet ook nog eeuwen rond moet stappen. Na de proeven, zadel eraf, laten drinken, tijdje lekker laten grazen en rusten en dan weer terug naar huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 12:23

En ik zou ook niet alleen stappen die 11 kilometer, lekker relaxt drafje kan toch ook prima.
Als je normaal ook flinke buitenritten maakt stelt het wenig voor hoor.

Veel succes en plezier