wat wil mijn paard, voortdurend heen en weer lopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 14:05

Klik maar even op de link in mijn onderschrift, waarin mijn paard in Uddel staat...

In dat topic een filmpje plús foto's van het resultaat van het heenenweren...

Overigens heb ik contact gehad met diverse gedragsdeskundigen. Ik heb geen duidelijk antwoord mogen ontvangen. Diverse verklaringen maar geen enkele oplossing.
Ikzelf denk dat een oplossing niet bestaat.
Wellicht kun je proberen een gezonde balans te vinden tussen buiten staan en binnen houden.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 14:06

Als je haar nu uit de weide haalt en je laat haar heen lopen waar ze wil, waar gaat ze dan heen? Uiteraard vast aan een touwtje.
Of stopt ze helemaal als jij er bij bent?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 14:06

Als je haar nu uit de weide haalt en je laat haar heen lopen waar ze wil, waar gaat ze dan heen? Uiteraard vast aan een touwtje.
Of stopt ze helemaal als jij er bij bent?

Muronia

Re: wat wil mijn paard, voortdurend heen en weer lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 15:20

Image01 dank je voor je reacties. Ik ga me van alles afvragen waarom ze dit nu zou doen. De laatste gedachte die in me opkwam is (misschien hartstikke stom hoor), maar zou ze misschien weer een veulen willen? De andere pony is een maand geleden natuurlijk gedekt (en zij stond ernaast) en is nu drachtig. Zou ze dat aan kunnen voelen? Ze heeft 9 jaar geleden een veulen gehad bij ons, dus ze weet wat het is..

Of zou het helpen om iets met magnesium als supplement te gaan geven?

Ik ga sowieso echt vaart achter die stallen zetten, zodat mn andere merrie ook hier kan komen en ik dus voor alle 3 een plek binnen heb.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 15:36

Je kunt altijd magnesium geven, kan nooit kwaad.

Mijn paard stond op de volle dosis omdat het erg goed is als ondersteuning bij PPID.
Maar ja, het ene paard is het andere niet.

Ik kan je wel vertellen dat ikzelf op den duur ook behoorlijk gestresst raakte van het gedrag van mijn paard. Ik maakte me bezorgd om zijn algehele gesteldheid, om zijn benen en spieren (iedere keer zo'n korte draai maken) en bovendien: de onrust in de kop.

Paard is overduidelijk in ieder geval niet gelukkig of op zijn gemak als ze dat doen en tsja, dat is wat we allemaal willen voor ons paard.

m0niekkkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 15:52

Onze oude fries vertoonde dit gedag na een verhuizing. Hij heeft voorheen ongeveer 10 jaar lang aan huis gestaan, 24/7 buiten met een vaste kudde en toen dus verhuisd naar een plekje waar hij 's avonds op stal kwam, overdag buiten in een weitje alleen met zijn grote vriendin uit zijn kudde.

De eerste weken op het nieuwe plekje bleef hij maar heen en weer lopen langs het hek als hij buiten stond. Het maakte niks uit dat zijn vriendin er bij stond, hij negeerde haar compleet, zij stond wel gewoon rustig te grazen. Hij deed het zelfs nog wel wat erger als jouw paard, einde van de dag haalde ik hem helemaal bezweet uit de wei en hij is toen ook flink vermagerd.
Vreemd genoeg was er op stal niks mis (ook al was hij helemaal niet gewend om binnen te staan), stond hij er gewoon rustig bij, at en dronk goed. We hebben hem toen ook maar een tijdje wat minder lang naar buiten gedaan maar hij werd ook erg stijf van zo veel op stal staan dus dat was ook niet ideaal.
Bij hem kwam het van de stress van de verhuizing, na een tijdje werd hij rustiger en was het gedrag zo ineens voorbij, hij moest gewoon wennen aan de nieuwe omgeving denk ik.

Het lijkt mij inderdaad een goed idee om een supplement bij te geven waardoor ze wat meer rust kan vinden, proberen kan altijd :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 15:56

ja ik merk nu dus ook al aan de mijne dat ze af begint te vallen. Ik zie haar ribben terwijl dat niet zo was en ze krijgt ook echt genoeg te eten. Misschien nu maar meer brok gaan voeren omdat ze afvalt (hooi heeft ze al onbeperkt)? Maar aan de andere kant krijgt ze dan ook weer meer energie.. = meer ijsberen?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 20:05

@ little-king: als ik bij haar ga staan heeft ze dr aandacht bij mij. Als ik haar aan een touwtje laat lopen, dan gaat ze denk ik naar de paddock, maar ik denk niet dat de omgeving op zich echt iets met het gedrag te maken heeft.. ik denk dat het iets anders moet zijn.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 09:54

Ik zou even afwachten hoe ze is als de stal af is, duurt dat nog erg lang? En in de tussentijd starten met het geven van magnesium. Het is gewoon heel waarschijnlijk dat ze liever 'savonds of misschien op andere momenten ook binnen staat. Het is waarschijnlijk wel stress gerelateerd en je zegt ook dat ze geen klik heeft met het paard dat bij haar staat. Je hebt geen andere mogelijkheden om te combineren?

Oase4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 00:32

Dit is heel herkenbaar.
Mijn leasepaard doet dit meestal tegen t einde van de middag en als er dan ook nog eens veel andere paarden van de wei gehaald worden is t hek helemaal van de dam. Dan gaat ie uit zn panty tot iemand m komt halen en loopt ie opzn dooie akkertje mee naar stal.
Ik geef n nu wel al sinds dit weideseizoen nerv control en nu loopt hij heen en weer ipv te rennen. Ook niet ideaal maar hij hoeft iig niet steeds te remmen en snel te draaien..
Ook gaat hij pas t land op als er meerdere paarden staan en haal ik m als een van de eerste binnen.. Geef kuil in slowfeeders om m bezig te houden
Moet je een beetje aanpassen als je een autistisch paard heb haha

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 00:38

Leorah schreef:
Ik grap wel eens met "ach, ons neurootje is weer bezig", maar eigenlijk vind ik het wel opvallend gedrag wat ik niet kan begrijpen..

Ik denk dat je daar de spijker op de kop tik.
Als ze op stal zou staan zou ze weven omdat daar de ruimte niet is om heen en weer te wandelen.
Ze krijgt er een bepaalde kick van en zit helemaal in haar eigen wereldje.

Veranderen van omgeving, weidemaatjes ed kan helpen maar is ws alleen tijdelijk.
Doet ze het sinds kort? Sinds ze de blessure heeft soms? Dan kan het ook zijn dat ze ineens teveel rust heeft en daarom iets zoekt om zichzelf af te leiden.

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 01:32

Ik denk inderdaad dat dit veroorzaakt wordt door stress. Niet omdat je het paard niet geeft wat het nodig heeft, maar omdat het toch een innerlijke onrust heeft. Het alsmaar uitvoeren van dezelfde handeling geeft de hersenen een stofje die wat meer rust geeft.. Een soort verslaving. Vergelijkbaar met mensen die rustig worden van bijvoorbeeld urenlang breien. Ik denk dan ook dat het moeilijk is om je paard hier helemaal vanaf te krijgen.
Ook herken ik dit gedrag. Mijn paarden lopen ook heen en weer als ze naar de stal willen, de een onrustig heen en weer langs het hek, de ander rustig in een zelfverzonnen rondje. Mijn merrie heeft een blessure gehad, en door weinig 'echte' inspanning verergerde dit. Tot trappen en gillen op stal, hout eten, rennen en rondjes lopen in de bak en wei. Sinds ze weer meer aan het werk kan is dit enorm verbeterd, en doet ze dit bijna niet meer. Het is dan ook een heel temperamentvol paard, die niet om kon gaan met de energie die ze niet kwijt kon in het rijden of longeren. Ik zou je dan ook adviseren om (als dit mogelijk is met de blessure) de training langzaam op te bouwen zodat ze vaker een moe en voldaan gevoel krijgt. Ik zou wel oppassen met het geven van extra brok, dit kan haar juist onrustiger maken, en ik denk dat juist het heen en weer lopen (de stress of onrust die in haar zit) de oorzaak is van het afvallen. Als het helpt om haar meer te laten bewegen zodat ze lekker haar ei kwijt kan en hierdoor rustiger wordt, kun je haar wat meer gaan voeren, maar zal ze ook minder verbranden doordat ze minder onrust in zich heeft.
Misschien een idee om haar ipv sportbrok of basisbrok een soort coolmix (ik heb zelf deze muesli van havens) te geven. Zo kan ze misschien ook wat meer voer krijgen zonder er direct teveel energie van te krijgen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt. In ieder geval heel veel succes!