Extreem dwars/zenuwachtig paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 15:26

Simpelman schreef:
Lieve meisjes,

Afblijven van dit paard!
Dit is voor jullie levensgevaarlijk.
Laat dit oplossen door een persoon met veel ervaring hierin.

Niet doen, jullie leren hem verder alleen maar verkeerde dingen aan.
Dit moet in één keer goed opgelost worden en dat kunnen twee bange meisjes niet aan.

Je denkt wss dat we geen ervaring hebben met jonge paarden. Ik snap Indd dat hier echt iemand bij moet komen die echt verstand heeft van paarden gedrag maar om nou gelijk te zeggen dat wij als "2 bange meisjes" schade aanrichten vind ik een beetje kort door de bocht.
Het paard krijgt al meer vertrouwen in het meisje wat nu met hem bezig is. Ik ben alleen opzoek naar iemand met meer ervaring die ons zou kunnen ondersteunen en mensen die een soortgelijke situatie hebben meegemaakt die tips kunnen geven.
Het is echt niet zo dat het meisje wat er mee bezig is super bang voor hem is, zeker niet als ze er naast staat. Maar sinds hij zo gesteigerd heeft gaat ze er voorlopig niet meer op.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 15:28

Cardy schreef:
De titel van het topic sprak mij erg aan, en na het lezen van de tekst.. Kom ik erachter dat ik jullie ken :+.
Ben stalgenootje van TS en vind het erg knap wat ze doen voor/met het paard van een ander. Ze doen enorm hun best voor dit dier, ik doe het ze niet na.

Zelf ervaar ik dit paard als een dominant en onzeker paard (TS: correct me of I'm wrong), in mijn ogen best een combinatie dat best gevaarlijk kan zijn.

Thanks Cardy! Je hebt inderdaad gelijk dat het een combi is van dominantie/angst en onzekerheid.. Dit maakt het zo lastig en gevaarlijk helaas!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:30

Het probleem is dat als je in dit soort gevallen niet weet wat je moet doen om het op te lossen, je de situatie vaak alleen maar erger maakt. Weliswaar onbedoeld, maar het gebeurt evengoed.

Zoals ik in mijn PB zojuist al heb gezegd, ben ik best bereid om jullie hierbij te helpen, zou zeggen, leg het voor aan de eigenaar.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:32

Ik denk dat Simpelman het niet zo bedoelt. Maar dat je met dit paard geen risico moet nemen en als je eigenlijk niet zo goed weet wat je er mee moet dat je het beter aan een ander over kan laten. Is niet negatief maar bedenk wel dat alles wat dit paard meemaakt of alles wat er fout gaat er niet zomaar uit is en ik denk dat hij dat bedoelt. Natuurlijk doe je dat niet bewust maar je wil het niet erger maken dan het is.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:32

lastig is het he? het is dat ik zelf niet meer zo stoer ben door alles wat er met Bhas is gebeurd, anders had ik met alle liefde Avatar onder handen genomen ~~}> .

Je weet wat ik had aangeboden he? Zij heeft mij ook enorm geholpen met Bhas (die dus ook onzeker en dominant is) en die was binnen no time braaf. Ze kost niks en daarna kunnen jullie het zelf overnemen (je had al aangegeven waarom jullie het liever niet wilde, maar is wel een goeie tussen oplossing).

Icecrystal

Re: Extreem dwars/zenuwachtig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 15:40

Ik heb inmiddels een super aanbod gekregen via Pb!
Een gedrags deskundige die naar ons toe wil komen om het gedrag te analyseren en te helpen met een aanpak +:)+

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:42

Wauw! Super gedaan zeg, dat moet zeker goedkomen. Beetje hulp in de goede richting en de rest kunnen jullie (evt. met begeleiding) zelf doen :D.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:43

Waarom maken jullie het probleem van de eigenaar jullie probleem? Jullie zijn alle 3 bang geworden (de een iets meer dan de ander), maar kiezen er desondanks voor om jullie eigen veiligheid in gevaar te brengen. Waarom laten jullie het probleem niet daar waar het hoort?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:47

Goh, als ik toch op die manier zou denken zouden er nu toch een stuk of 10 paarden bij de slacht beland of doorverkocht zijn omdat ze niet meer te hanteren waren. Voor het paard toch alleen maar prettig dat er mensen zijn die zich om zijn welzijn bekommeren.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:53

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:41

hyppolyte schreef:
Goh, als ik toch op die manier zou denken zouden er nu toch een stuk of 10 paarden bij de slacht beland of doorverkocht zijn omdat ze niet meer te hanteren waren. Voor het paard toch alleen maar prettig dat er mensen zijn die zich om zijn welzijn bekommeren.

Naar mijn idee bekommert de eigenaar zich ook gewoon om het welzijn van het paard. Welzijn is in mijn ogen iets wat niets met rijden of grondwerken o.i.d. te maken heeft, maar staat voor mij gelijk aan basisverzorging. Die bestaat naar mijn idee weer uit voeding, beschutting en bescherming/veiligheid vanuit een kudde. Als de eigenaar het paard op de wei wil zetten bekommert deze zich gewoon om het welzijn. De reden dat het paard op de wei terecht komt zal het paard worst zijn. Dat wij als mensen het zonde vinden om een jong paard op de wei te gooien heeft het paard eveneens geen boodschap aan. Dat is puur een stuk menselijke emotie.

Wat hier gebeurt is dat TS en haar vriendin hun best doen om van dit paard weer een fijn gebruikspaard te maken, maar is dat - als verzorgsters- hun verantwoordelijkheid?

Verder zie ik in de openingspost al een aantal dingen staan waar ik persoonlijk mijn vraagtekens bij plaats.
- Het gedrag in de stal wordt genegeerd/niet opgelost, maar vervolgens wordt het dier wel mee naar de bak genomen om te grondwerken. Volgens mij is grondwerken iets waar je mee bezig bent zodra je in de buurt komt van een paard en niet pas in de bak. TS geeft al aan dat ze het in de bak niet helemaal vertrouwd. Als je met zo'n instelling/gevoel met dit paard wil gaan werken, wat voor spiegel kun je dan terug verwachten?
- Uit dit stukje kan ik alleen maar concluderen (afgaande op de informatie uit de openingspost) dat er belangrijke stappen zijn over geslagen waardoor het zover heeft kunnen komen dat het paard de TS heeft kunnen raken.

- Na een tijdje gaat de vriendin van TS rijden. Waarom neemt men zo'n grote gok als het op de grond (basis!) niet goed gaat? Dat de eerste paar keer goed gingen is mooi, daardoor weet je in ieder geval dat dit paard niet gestoord is. Waarom het de ene keer wel goed gaat en de andere keer niet is vanaf hier niet te zeggen. Een martingaal gaat het verkregen probleem niet oplossen aangezien de oorzaak verder terug zal zitten. Zomaar uit het niets geloof ik niet in. Ik denk dat het paard wel degelijk signalen af heeft gegeven, maar dat deze niet opgepikt zijn door de ruiter.

- Join up verhaal: Dat het paard kwaad lijkt te worden als het op zijn plek gezet wordt is niet zo'n gekke reactie. Hij vind dat hij een hogere plek in de rangorde bekleed dan jullie en is daar altijd in bevestigd. Hij zal het dus niet zien als op zijn plek zetten, maar van zijn plek gestoten worden en daar gaat het logischerwijs tegen in protest.

Daarom vraag ik me dus af, waarom je er bewust voor kiest om je eigen veiligheid in gevaar te brengen.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 17:27

Het lijkt mij duidelijk dat je in een openingspost niet alle kleine details gaat uitleggen. Natuurlijk ben ik in de stal gebleven met poetsen tot hij rustiger werd. Heb Ik zijn gedrag gecorrigeerd en liep ik pas naar de bak toen hij wat relaxter was. In mijn ogen is het onverstandig om met een paard de bak in te gaan, die je eigenlijk niet kent. Het is dan ook niet meer dan logisch dat ik op dat moment heb gevraagd of mijn stal genootje ook met zijn paard in de bak kwam werken..
Volgens mij lees jij niet helemaal goed de openingspost; met de join up reageerde hij perfect. Opnieuw; ik heb hier 2 maanden les in gehad in Canada en ik weet precies waar ik op moet letten. Paard kwam na de tekenen netjes naar het midden en volgde de bak door.
Je mag je mening geven maar volgens mij ben je er niet bij geweest dus kan je ook niet zo snel conclusies trekken.. :n

Ik vraag natuurlijk ook niet voor niks om hulp en dat is omdat ik het paard meer gun dan in de winter alleen zijn stal :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 18:18

mootjah schreef:
Ik heb inmiddels een super aanbod gekregen via Pb!
Een gedrags deskundige die naar ons toe wil komen om het gedrag te analyseren en te helpen met een aanpak +:)+

Ik ben erg benieuwd wat deze gedragsdeskundige van het gedrag denkt. Zou je dat tegen die tijd in het topic willen posten?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 08:51

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:03

:') Als je de 2e foto aanklikt, dan zie je wat Simpelman bedoelt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:14

Gedragstechnisch is het super dat er iemand wil helpen, maar wat ik mij afvraag: zijn de ogen van dit diertje wel in orde? Misschien ziet hij minder goed en schrikt hij zich het apelazarus als er ineens wat naast hem gebeurt. Zomaar even een ingeving hoor, maar het zal niet het eerste paard zijn dat uit schrik of zelfs angst reageert vanwege slecht zicht. Het is nog een jong dier, maar dat zegt helemaal niets.

Sparks_Fly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 12:12

Shenavallie schreef:
Gedragstechnisch is het super dat er iemand wil helpen, maar wat ik mij afvraag: zijn de ogen van dit diertje wel in orde? Misschien ziet hij minder goed en schrikt hij zich het apelazarus als er ineens wat naast hem gebeurt. Zomaar even een ingeving hoor, maar het zal niet het eerste paard zijn dat uit schrik of zelfs angst reageert vanwege slecht zicht. Het is nog een jong dier, maar dat zegt helemaal niets.

Ik dacht te hebben gelezen dat het paard medisch verder in orde was.. Maar er kan idd meer achterzitten. Ik hoop dat de gedragsdeskundige hulp kan bieden!

caatje175

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 12:28

zo als ik op de foto kan zien van het paard
straalt hij veel angst en dominantie uit
ik denk dat hij in verleden wat heeft gehad
ik denk als je heel rustig en consequent met hem te werk gaat
dat het stapje voor stapje wel goed komt.
ik snap dat jullie nou wel een beetje bang voor hem zijn dat is niet niks
zo trap van hem :( maar als ik zo paard had gehad was ik gewoon met hem door gegaan steeds weer proberen.maar jullie moeten natuurlijk wel om je eigen veiligheid denken ! ik hoop dat jullie hier wat aan hebben het is trouwens wel een heel mooi paard :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 09:02

Sparks_Fly schreef:
Shenavallie schreef:

Ik dacht te hebben gelezen dat het paard medisch verder in orde was.. Maar er kan idd meer achterzitten. Ik hoop dat de gedragsdeskundige hulp kan bieden!

De ogen worden vaak (niet altijd dus, maar over het algemeen wel) met een keuring overgeslagen en wordt er doorgaans alleen naar het bewegingsapparaat, de longen en het hart gekeken. Vandaar dat ik daar even aan moest denken. ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 09:09

Laat de eigenaar hier zelf maar moeite insteken.
Stel dat jullie dit paard dadelijk rijdbaar krijgen vind ik dat ze jullie op zijn minst daarvoor zou moeten betalen. Dit is gewoon correctiewerk, dat moet geen liefdadigheid zijn.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 13:01

@fjordnina, welzijn is voor mij niet alleen de fysieke kant, maar ook mentaal, en niet te vergeten, als je dit laat aanrommelen dan kan ie nog best wel eens erg gevaarlijk worden met als gevolg dat het beestje daarop afgerekend wordt, iets wat ik niet terecht vind. Ze worden niet zo geboren, ze worden zo gemaakt door mensen die niet weten hoe ze ermee om horen te gaan. En nee, het is niet de verantwoordelijkheid van de verzorgers, eigenlijk zou de eigenaar dat moeten doen, maar ik zie niet in waarom een paard zou moeten boeten voor de onkunde van een eigenaar.

Ben wel even benieuwd of die gedragsdeskundige er al bij is geweest?

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 09:51

Gister is cocochanel van bokt bij ons geweest!
Na eerst wat gepraat te hebben zijn we Avatar gaan halen. We liepen met hem naar de bak en zijn dominantie en angst viel haar gelijk op. We lieten hem los in de bak en hij liet zich eerst niet meer vangen. Zij heeft een oefening gedaan waarbij ze zijn passen blokkeerde ( als ik het goed zeg), waardoor hij zich uiteindelijk liet vangen. Na wat protest van zijn kant gaf hij het op en werkte al wat meer mee. Na een kwartiertje was ze zo ver met hem dat hij rustig buiten haar ruimte met zijn hoofd naar beneden stond!
We hebben zo met hem geoefend en met dingen die hij eng vond zijn gedrag getriggerd.
Het was echt mooi om te zien hoe rustig hij op een gegeven moment werd. Hij kreeg een hele andere blik in zijn ogen en een rust over hem heen. We zijn met hem naar de stal gelopen en daar raakte hij opnieuw in de stress (lees; mesten en schrapen), hierop heeft ze wat oefeningen met hem gedaan in de stal. Ook wij hebben met hem geoefend zodat we het zelf ook konden.
Ze heeft ons veel tips meegekregen en we hebben afgesproken dat als we er voor de eerste keer weer op gaan, dat ze langs komt om ons te begeleiden.
Cocochanel, super bedankt!

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 09:56

Ontzettend fijn te lezen dat jullie hulp hebben gekregen! :j

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 09:55

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 10:40

Toppie! :j