Sassol schreef:pmarena schreef:Helemaal mee eens, op het ophalen van het paard na dan
In principe ben ik het ook daar mee eens, maar die van mij is zo erg dat als ze het idee heeft dat het bvb. wel eens tijd zou kunnen zijn voor een wormenspuit ofzo, dat ze dan niet komt en dan ga ik haar toch echt halen
Uiteraard willen sommige paarden niet komen. Dan zorg ik er dus voor dat niet komen, minder relaxed is als wel komen. Dit doe ik dus door het paard van zijn plek af te sturen. Gras eten en water drinken laat ik dan ook niet toe. Paard heeft dan dus een keuze: rond blijven lopen/rennen in de wei, of bij mij komen en een kriebel krijgen.
Doe dat een paar keer consequent en dan hebben ze echt wel door dat komen de beste optie is. Overigens ga ik hierbij zelf niet rennen en elke keer als het paard de aandacht voor mij heeft, zet ik een stap achteruit om uit te nodigen. Is de aandacht weer weg, dan mogen ze weer aan het werk.
Dat is bij mij de volgende stap, als ze niet alleen niet zelf komt, maar ik haar dan vervolgens ook niet gewoon zelf het halster om mag doen omdat ze op de loop gaat

Dan heb ik zoiets van: wil je weglopen? Prima, lopen dan maar jij
Werkt inderdaad wel prima om ze te leren dat al dat getrut geen zin heeft 
Maar daar heb ik ook niet altijd zin in, we hebben een wei van 160 meter lang en 30 breed, en nog 1 van 160 meter lang en 12/13 breed...dus dan is het simpeler om haar gewoon in de val weg te laten lopen zodat ze niet verder kan en ik die ouwe boef kan pakken