Conflict met bekende webshop om een groot bedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: Conflict met bekende webshop om een groot bedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:04

Ik snap niet wat het probleem is?

Je koopt het zadel? Doet een aanbetaling?
En tijdens het passen heb je het volledige bedrag betaald?

Want de aanbetaling hebben zij recht op om die te houden, daar word niet voor niets om gevraagd.

Ik denk dat je nu gewoon tot augustus moet wachten...
Past het zadel dan niét? Dan kan je binnen 7 dagen je geld terugvragen als ik het goed begrijp!

Ik zou er denk ik niet te moeilijk over doen. :)

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:15

kiki1976 schreef:
Heeft de webwinkel het betreffende zadel op hun website staan? Of stond deze er niet en heb je contact met hun opgenomen of ze deze eventueel wel voor je konden bestellen?

Want wanneer ze deze niet standaard in hun collectie hebben en ze hebben deze voor jouw besteld dan valt het onder een speciale bestelling. En dan staan ze dus wel in hun recht en zijn ze coulant dat ze het willen oplossen met een tegoedbon.

Stond het zadel wel op hun website vermeld, maar was deze tijdelijk uitverkocht dan is het een nabestelling en dan sta jij in je recht.

Maar aan de andere kant. Je hebt met de winkel een afspraak gemaakt dat ze in augustus opnieuw langskomen om te passen.

Zoals eerder gezegd, staat op de factuur dat ze het recht heeft om binnen 7 dagen te retourneren. Hiermee ontneemt verkoper zichzelf elk recht om dit te weigeren, speciale bestelling of niet.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:20

Barb77 schreef:
Het gaat er niet om of het een standaard zadel is, maar of het een standaard voorraadartikel is van de webshop. Verkoopt de webshop dit artikel normaal gesproken en was het idd tijdelijk uitverkocht, dan is het geen speciale bestelling. Heeft men wel Tekna zadels, maar niet dit model of deze kleur of maat, dan is het wél een speciale bestelling.

Het gaat absoluut wel of het een standaard maat is of niet..
Als het een standaard maat is, niet voor de koper speciaal gemaakt, maar alleen besteld, of het op vooraad was of niet, heeft de koper het recht te retouneren.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:21

kiki1976 schreef:
Want wanneer ze deze niet standaard in hun collectie hebben en ze hebben deze voor jouw besteld dan valt het onder een speciale bestelling. En dan staan ze dus wel in hun recht en zijn ze coulant dat ze het willen oplossen met een tegoedbon.
.

Speciaal voor haar besteld misschien, maar geen maatwerk! Alleen voor maatwerk geld dit, niet voor bestellen ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:27

Vervelende situatie zeg, voor beide partijen... :(:)

Het heeft er alle schijn van dan dit zadel niet zo heel erg standaard verkrijgbaar is, gezien je speciaal via FB op zoek ging naar iemand die het wilde bestellen en er een levertijd van 5!!! maanden op zat. Dat is wel heel erg lang... zadels die echt naar wens van de klant gemaakt worden hebben vaak nog een kortere levertijd dus zo standaard lijkt dit zadel me dan niet...? :=

Neem daarbij nog de aanbetaling, dat is typisch voor "speciale bestellingen" dat je een flink deel aan moet betalen zodat de verkoper zekerheid heeft dat je het bestelde artikel afneemt. En wanneer je dit niet doet, dat de verkoper dan tenminste een deel van de kosten vergoed heeft gekregen waardoor die kan proberen om het bestelde voor een lagere prijs aan iemand anders te slijten. Is de aanbetaling ook niet als zodanig benoemd?

Dat er op de factuur niks over staat vermeldt dat lijkt me wel heel erg gunstig voor jou als men het er op aan wil gaan laten komen.

Ik kan me voorstellen dat dit gewoon een standaard factuur is en men dit er niet voor deze bestelling expres op heeft gezet, maar dat hadden ze dan eigenlijk moeten wijzigen natuurlijk....

Ook is het wel raar dat je het hebt over het passen van het zadel, was dat vantevoren zo afgesproken dat je het zadel zou passen voordat je het definitief zou kopen?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:34

Tja....

Eerlijk??
Ik denk dat de verkopende partij gelijk heeft, mits het zadel niet op de site stond om te bestellen.
Want als dit het geval was, dan heeft de verkopende partij het zadel speciaal besteld voor de kopende partij onacht of ze van het merk meerdere zadels hebben of niet!

Maar wat ik mij afvraag..... waarom zou je een zadel via facebook bestellen?
Dan kun je toch beter iemand langs laten komen, zeker als het nog een maand of 6 duurt (omdat het dus speciaal voor jou besteld wordt) en in die 6 maanden er een hoop kan gebeuren!

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:43

Iedereen blijft toch hameren op het feit dat het schijnbaar speciaal besteld is. Verkoper zegt ZWART OP WIT de mogelijkheid tot retourneren toe, dus kan zich hier niet aan onttrekken.

Verder maakt het an sich niet uit of het een standaard webshop artikel is. Wanneer verkoper niet expliciet met koper een afwijkende regeling (bijv. niet retourneren) afspreekt, zijn de wettelijke bepalingen van kracht.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 17:06

Bij een aanbetaling had al een belletje moeten rinkelen dat dit product niet retourneerbaar is, daar is een aanbetaling namelijk helemaal voor uitgevonden. Niet kopen=voorschot kwijt.
In principe vind ik dat een aparte bestelling op eender welk product vallen onder 'besteld=verkocht', zo werkt de ruitershopwinkel in mijn buurt ook. Dit is natuurlijk maar een mening, en hoe je er juridisch voor staat heb ik geen idee van. Ik hoop dat er een gulden middenweg wordt gevonden, ts (desnoods dat je misschien iets minder geld terugkrijgt dan je ervoor hebt betaald)

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 17:59

Bij de rechter hoeft de verkopende partij niet aan te komen met de mededeling dat er bij de koper 'maar een belletje moest rinkelen' of dat de koper 'beter had moeten weten'. Schriftelijke toezegging is schriftelijke toezegging. Binnen 7 dagen retourneren betekent: geld terug. Niet: voorschot kwijt.
De bescherming van de consument is hoog!

Glitfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 18:06

Bedankt voor al jullie reacties!!!!

Op de website staat dat het zadel in MW. En W beschikbaar is in 17,5". Dat betreft "mijn?" Zadel ook. Kleuren staan er niet bij, zwart noch bruin. De reden dat ik het via FB heb bestelt is omdat ik de eigenaar "ken" uit de ijslanderwereld en zij vorig jaar bij mijn bijrijdijs hetzelfde zadel heeft aangemeten.

Nog iets: op de site staat meerdere keren vermeld: de website is under construction, lang niet alle artikelen staan er op. Neem even contact op misschien kunnen wij wel iets bestellen of hebben wij het zelfs al in huis.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 18:17

Het is dus een standaard product , dan is het wel vreemd dat je zoveel aan moest betalen. Waarschijnlijk omdat het een beginnende webshop is en ze zelf ook dit bedrag bij Tekna moeten storten om leveringen te krijgen.

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 18:24

De webshop moet het gehele bedrag terugbetalen ,want door de vermelding binnen 7 dagen retouneren hebben ze uitgesloten dat het een speciaal produkt was en niet om te ruilen of te retouneren ,want dat moet dan vermeld worden op de rekening.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 18:35

Glitfaxi schreef:
Bedankt voor al jullie reacties!!!!

Op de website staat dat het zadel in MW. En W beschikbaar is in 17,5". Dat betreft "mijn?" Zadel ook. Kleuren staan er niet bij, zwart noch bruin. De reden dat ik het via FB heb bestelt is omdat ik de eigenaar "ken" uit de ijslanderwereld en zij vorig jaar bij mijn bijrijdijs hetzelfde zadel heeft aangemeten.

Nog iets: op de site staat meerdere keren vermeld: de website is under construction, lang niet alle artikelen staan er op. Neem even contact op misschien kunnen wij wel iets bestellen of hebben wij het zelfs al in huis.

In dit geval gaat het dus niet om een speciale bestelling in mijn ogen. Dus behoord ze je geld terug te geven.
Maar aan de andere kant je hebt wel de afspraak met de verkoper gemaakt om het in augustus op nieuw te gaan bekijken.

Glitfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 18:41

Het is ook niet mijn plan om die afspraak niet na te komen, maar als het zadel dan niet zou passen heb ik geen poot meer om op te staan. Daarom heb ik ook het voorstel gedaan dat ik dan het geld contant mee neem. Zij hebben nu immers het zadel in bezit èn het geld.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 18:47

Glitfaxi schreef:
Zij hebben nu immers het zadel in bezit èn het geld.

Dat hadden ze ook vóór ze met het zadel bij jou geweest zijn.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 18:53

Ja, nú het zadel retourneren. En dan later opnieuw kopen! Dan heb je iig je geld terug!

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 19:05

Ik sta eigenlijk wel versteld van de hele situatie.. Mag ik vragen welke webshop dit is? (mag via pb)
Verder vind ik dat je volledig in je recht staat, zoals eerder verteld is 2 weken verplicht.. Heb je al telefonisch contact gehad? Dat gaat vaak sneller dan mailen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 19:06

Moderatoropmerking:
Het is niet de bedoeling om te vragen om de naam van de webshop, ook niet via pb. Graag vanaf hier daar rekening mee houden.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 20:43

Wanneer er sprake is van onrechtmatige praktijken, zoals het niet nakomen van toezeggingen, lijkt me dat de shop wel genoemd mag worden?

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 20:48

Zo denk ik er eigenlijk ook over, maar goed :) zal voor de privacy zijn veronderstel ik :)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 21:35

Bo_Cassey schreef:
Bij de rechter hoeft de verkopende partij niet aan te komen met de mededeling dat er bij de koper 'maar een belletje moest rinkelen' of dat de koper 'beter had moeten weten'. Schriftelijke toezegging is schriftelijke toezegging. Binnen 7 dagen retourneren betekent: geld terug. Niet: voorschot kwijt.
De bescherming van de consument is hoog!

Daar heb je gelijk in. Indien de verkoper zwart op wit vertelt dat retourneren geen probleem is, sta je volledig in jouw recht TS.

Glitfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 22:05

Dat heeft ze niet gezegd, dat staat wel op mijn factuur.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 22:22

Ik snap het verhaal wel. Neem aan dat de eigenaresse heel luchtig zei: "ohhhhh dat zadel kan ik wel bestellen". Daardoor denk je dat het wel los loopt. Ik heb ook slechte ervaringen met deze mensen, wel op een ander vlak. Dat er op de factuur staat dat je binnen 7 dagen kunt ruilen is wel een fout van ze. Maak er gebruik van :D.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 09:36

Als eerste vind ik de AV erg apart. Kranten, tijdschriften, restaurant, computersoftware... Staat allemaal in de AV. Het is een ruitersport webwinkel toch?
Volgens mij is deze gewoon klakkeloos over genomen van iets/iemand.

De aanbetaling snap ik wel. Dit heeft niks te maken dat jij die kwijt bent als je het zadel niet afneemt. Dit is zekerheid voor de webwinkel dat je hem niet zomaar van te voren af zegt terwijl de webwinkel hem al besteld en betaald heeft.
Ik weet niet om welk Tekna zadel het precies gaat, maar de levertijd is wel erg lang. Hij zou dan niet meer op voorraad moeten zijn bij de fabrikant.... Normaal zijn alle Tekna zadels direct leverbaar.

Je hebt afgesproken dat je in augustus weer contact op zou nemen om het zadel nogmaals te passen. Hier zit je dus aan vast en snap ik de webwinkel wel.

Dit is een afspraak die je met de webwinkel gemaakt hebt en hier hoor je je aan te houden.

Ik snap alleen niet waarom je nu het volledige bedrag terug wilt. En ik snap ook goed dat de webwinkel dit niet doet. Dan hebben ze helemaal geen zekerheid meer.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 09:42

Het bedrag was je ook kwijt toen je het zadel bestelde maanden geleden...
Dus waarom nu dat bedrag in ene terug willen...in Augustus krijg je het zadel weee..