1,5 paards trailer, mag mijn auto dit trekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 16:48

Fijn dat ik dit topic voorbij zie komen.. Volgens mijn vriend mag het niet met B rijbewijs, omdat je volgens hem niet mag rijden met een geremde aanhanger. We hebben hier al eeuwen discussies over, omdat ik denk dat het wel mag.. Ik lees nog even mee.. :)

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 16:49

Splinter schreef:
Nee mag niet, je ledig gewicht auto is 1260 kg, je trailer geladen op papier moet daaronder blijven, en dat tezamen opgeteld moet < 3500 zijn

Deze regel is januari dit jaar afgeschaft. Als combinatie mag je niet zwaarder zijn dan 3500 kg. Maakt tegenwoordig niet meer uit wat zwaarder is.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 16:49

Uhhh, nee, je snapt het niet helemaal, je zet zelf in de beginpost dat de massa van de auto rijklaar 1360 is. Die trailer weegt op papier in totaal 1300 kg, wrs weegt de trailer leeg rond de 600 kg en mag je er dus 700 kg paard opzetten.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 16:50

Vala schreef:
Uhhh, nee, je snapt het niet helemaal, je zet zelf in de beginpost dat de massa van de auto rijklaar 1360 is. Die trailer weegt op papier in totaal 1300 kg, wrs weegt de trailer leeg rond de 600 kg en mag je er dus 700 kg paard opzetten.

Ohhh oke, nouja die van mij is maar rond de 400 kilo dus dat zit dan sowieso wel goed. :)

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 16:51

Ilona__ schreef:
Fijn dat ik dit topic voorbij zie komen.. Volgens mijn vriend mag het niet met B rijbewijs, omdat je volgens hem niet mag rijden met een geremde aanhanger. We hebben hier al eeuwen discussies over, omdat ik denk dat het wel mag.. Ik lees nog even mee.. :)

Dan heb je, sorry, niet een bijster slimme vriend want iedereen kan dit zo uitzoeken.....

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 16:51

O is dat zo Marjan, dan zeg ik niks :D

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 16:52

Maar wel bedankt voor de reacties. :) Ben zo blij dat ik dan lekker met mijn paardje ook de wedstrijden die verder liggen kan doen. :)

Over drie weken ga ik oefenen met de trailer, eerst alleen met mijn vader en daarna een klein rondje met paard erin. :)

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 16:52

Vala schreef:
Ilona__ schreef:

Dan heb je, sorry, niet een bijster slimme vriend want iedereen kan dit zo uitzoeken.....

:D

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 16:58

Van een ervaringsdeskundige; met B rijbewijs moet je op een aantal zaken letten;

Het gewicht van de lege trailer + het laadvermogen van de trailer op papier mag niet zwaarder zijn dan het gewicht dat jouw auto geremd mag trekken.
Het gewicht van de lege trailer + het laadvermogen van de trailer op papier + het ledig gewicht van de auto + het laadvermogen op papier van de auto mogen samen niet meer dan 3500 kg zijn.

De reden dat ik ""op papier"" benadruk is dat het er niet toe doet welk gewicht je daadwerkelijk vervoert, bij controle wordt bij het B rijbewijs uitsluitend gekeken naar wat er op papier staat. Dus bijvoorbeeld een lege 2 paards kan wel minder wegen dan een volle 1 paards, toch mag je dan met B rijbewijs niet met die lege 2 paards rijden, want het laadvermogen wordt toch meegeteld. Een btje krom, maar zo is nu eenmaal de regelgeving. Het maakt dus ook niet uit of je een shetje of een shire vervoert met je trailer, mits het paard maar niet te zwaar is voor wat er op papier aan laadvermogen mee kan. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... turen.html

Mocht je nu een trailer met een ruim laadvermogen hebben, maar waardoor het op papier te zwaar is, dan kun je het laadvermogen laten verlagen op papier. Uiteraard moet je paard dan niet zwaarder zijn dan het laadvermogen dat jij wilt. Zo heb ik zelf ook indertijd het laadvermogen van mijn 1,5 paards aan laten passen (van 875 kg naar 725 kg), want dan bleef ik net onder de 3500 kg voor de hele combinatie. Het aanvragen hiervan kost een paar tientjes en gaat via de RDW, je krijgt dan nieuwe papieren voor de trailer. http://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/G ... zigen.aspx

Somebitch

Re: 1,5 paards trailer, mag mijn auto dit trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 17:02

Ik bezit alleen zelf niet over een trailer, het gaat dus in dit geval om een trailer die gehuurd wordt bij een bedrijf. :j

Croo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:03

Dat wilde ik zojuist gaan uitlegen Criollo_yes! Ik had ook het idee dat dat nog niet helemaal duidelijk was voor TS.

De getallen waarmee we in dit topic dus moeten rekenen zijn de toegestane maximummassa's van de auto en trailer (ook al zijn ze niet maximaal geladen, het gaat inderdaad om gewichten op papier):

Toegestane maximummassa auto: 1785 kg.
Toegestane maximummassa trailer: 1300 kg.
Samen: 3085 kg. Oftewel, deze combinatie mag gereden worden met een B rijbewijs.

Edit: Ik zag net je commentaar dat dit een gehuurde trailer is, maar dit maakt niet uit. Je zit ruim onder het maximum van 3500 kg. Maar mocht je eroverheen hebben gezeten, dan zou je inderdaad met een gehuurde trailer het maximumgewicht niet zomaar op papier kunnen verlagen. Maar nogmaals, dat is hier sowieso niet het geval.
Laatst bijgewerkt door Croo op 19-06-13 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Amorosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:05

criollo_yess schreef:
Van een ervaringsdeskundige; met B rijbewijs moet je op een aantal zaken letten;

Het gewicht van de lege trailer + het laadvermogen van de trailer op papier mag niet zwaarder zijn dan het gewicht dat jouw auto geremd mag trekken.
Het gewicht van de lege trailer + het laadvermogen van de trailer op papier + het ledig gewicht van de auto + het laadvermogen op papier van de auto mogen samen niet meer dan 3500 kg zijn.

De reden dat ik ""op papier"" benadruk is dat het er niet toe doet welk gewicht je daadwerkelijk vervoert, bij controle wordt bij het B rijbewijs uitsluitend gekeken naar wat er op papier staat. Dus bijvoorbeeld een lege 2 paards kan wel minder wegen dan een volle 1 paards, toch mag je dan met B rijbewijs niet met die lege 2 paards rijden, want het laadvermogen wordt toch meegeteld. Een btje krom, maar zo is nu eenmaal de regelgeving. Het maakt dus ook niet uit of je een shetje of een shire vervoert met je trailer, mits het paard maar niet te zwaar is voor wat er op papier aan laadvermogen mee kan. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... turen.html

Mocht je nu een trailer met een ruim laadvermogen hebben, maar waardoor het op papier te zwaar is, dan kun je het laadvermogen laten verlagen op papier. Uiteraard moet je paard dan niet zwaarder zijn dan het laadvermogen dat jij wilt. Het aanvragen hiervan kost een paar tientjes en gaat via de RDW, je krijgt dan nieuwe papieren voor de trailer. http://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/G ... zigen.aspx

Ahhhh ik begin het eindelijk te snappen :)

Als je een hele lichte 2-paards hebt (620kg), mag je die dan ook niet met een B-rijbewijs trekken? Ik weet niet precies wat het maximale laadvermogen is. Maar als ik er met 1 paard in rijd, zou ik in theorie een paard mogen vervoeren. Dan kom ik onder de 3500.

En het omzetten naar een lager laadvermogen, dat is toch eigenlijk ook 'vreemd', want je mag dan op papier niet zo zwaar meer vervoeren, maar het zou dus wel kunnen, als je wil. En dan kun je ook geen boete meer krijgen toch?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 17:05

Maar ik moet dus alleen even kijken in de papieren van de trailer hoeveel het laadvermogen is toch? En dan moet mijn pony niet zwaarder wegen dan dat en dan is alles goed? :)

Ik snap nu de maximummassa's ook voor het eerst. :') Dus bedankt daarvoor Croo en Criollo_yess :)

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:10

Op de papieren van de auto en trailer staan alle gewichten precies vermeld. Kwestie van een optelsommetje maken dus. En een "'hele lichte"" 2 paards mag, mits de auto dat geremd mag trekken. Nadeel is echter vaak dat een 2 paards qua laadvermogen al op 1000 kg of meer zit en dan kom je al snel over de grens van 3500 kg voor de hele combinatie heen, want hoe zwaarder de aanhanger, hoe zwaarder ook vaak de trekauto zal moeten zijn.

Nogmaals bij B rijbewijs ga je niet op de weegbrug, oom agent kijkt uitsluitend naar de gewichten op papier. Dus denk niet zo maar dat het dus wel kan als je maar 1 paardje meeneemt in een 2 paards!
Laatst bijgewerkt door criollo_yess op 19-06-13 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:12

Wij hebben onze trailer (1,5 paards) terug laten keuren naar 1.400kg zodat we niet in overtreding zijn met onze huidige auto. De kosten hiervan waren slechts € 58,00. We hebben nu nog ruim voldoende laadvermogen over om een groot paard te mogen laden. De trailer weegt zelf 610 kg, dus mag nu nog 790kg laden.

Het max. gewicht wordt op het kenteken van de trailer aangepast. Wij mogen dus niet meer laden dan 790kg.

Croo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:14

Amorosa schreef:
Ahhhh ik begin het eindelijk te snappen :)

Als je een hele lichte 2-paards hebt (620kg), mag je die dan ook niet met een B-rijbewijs trekken? Ik weet niet precies wat het maximale laadvermogen is. Maar als ik er met 1 paard in rijd, zou ik in theorie een paard mogen vervoeren. Dan kom ik onder de 3500.

En het omzetten naar een lager laadvermogen, dat is toch eigenlijk ook 'vreemd', want je mag dan op papier niet zo zwaar meer vervoeren, maar het zou dus wel kunnen, als je wil. En dan kun je ook geen boete meer krijgen toch?

Dat weet ik zo niet. Dat ligt aan zowel het maximumgewicht van de auto (als de auto zwaar is, kun je minder trekken met je B rijbewijs. Voorbeeld: met een auto van 2500 kg, mag je in feite maar 1000 kg aan trailer hebben, terwijl deze auto wel degelijk veel meer zou kunnen trekken, maar dan heb je dus een ander rijbewijs nodig).

Daarnaast gaat het dus echt om het maximum gewicht van de trailer OP PAPIER. Dus ook al zou je er maar 1 paard in vervoeren en komt het werkelijke uit op bijvoorbeeld 1020 kg (nu ga ik uit van je trailer van 620 kg + paard van 400 kg), daar heeft een agent niets aan. Die kijkt op je papieren en ziet dat de trailer bijv. een maximum gewicht van 1800 kg heeft. Daar rekent hij mee. Al neem je een lege trailer mee, dan nog kijkt hij naar het maximum gewicht.

Amorosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:20

criollo_yess schreef:
Op de papieren van de auto en trailer staan alle gewichten precies vermeld. Kwestie van een optelsommetje maken dus. En een "'hele lichte"" 2 paards mag, mits de auto dat geremd mag trekken. Nadeel is echter vaak dat een 2 paards qua laadvermogen al op 1000 kg of meer zit en dan kom je al snel over de grens van 3500 kg voor de hele combinatie heen, want hoe zwaarder de aanhanger, hoe zwaarder ook vaak de trekauto zal moeten zijn.

Nogmaals bij B rijbewijs ga je niet op de weegbrug, oom agent kijkt uitsluitend naar de gewichten op papier. Dus denk niet zo maar dat het dus wel kan als je maar 1 paardje meeneemt in een 2 paards!

Totale massa van de auto en totale massa van de trailer, dat bij elkaar optellen toch?
Ik zal eens op de papieren van de trailer kijken. Dus als het laadvermogen van de trailer boven de 1000 is, dan zit je er vaak al overheen bij het totale gewicht?

Wat ik mij trouwens afvroeg; word men nu vaak gecontroleerd en aangehouden?

superrobke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:21

Als ik op een site van de overheid kijk dan staat er het volgende.

Aanhanger voorttrekken met rijbewijs B

De rijbewijscategorie B geldt voor personenauto's met een aanhanger van maximaal 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen).

Is de aanhanger toch zwaarder dan 750 kilo? Dat is rijbewijs B alleen toegestaan als het gewicht van auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo uitkomt. Wel mag sinds 19 januari 2013 de aanhanger zwaarder zijn dan de lege auto. Uit het kentekenbewijs van de auto moet dan blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken.

Als je dit weer leest dan mag het wel: De auto mag 1400 kg trekken, aanhanger mag wegen 1300 kg, echter auto weegt 1260 kg , dus mijn conclusie sinds 19 januarie dit jaar
mag jij wel met deze aanhanger rijden.

Lekker duidelijk allemaal :j

succes er mee /3

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:23

En denk niet alleen aan oom agent, ook de verzekering zou wel eens moeilijk kunnen doen als je met B rijbewijs te zwaar trekt!

Moet zeggen dat ik 4 jaar met een 1,5 paards heb gereden, meerder malen per week en nog nooit gecontroleerd ben, afkloppen!! Sinds kort heb ik E, nu ook 2 paards gekocht, dat maakt het allemaal wel wat eenvoudiger.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:23

Ik rij nu een jaar of 3 zelf met de trailer minimaal wel 1x per week en nog nooit aangehouden

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:25

@ superrobke: voorheen was het nog ingewikkelder, je auto moest ledig ook zwaarder zijn dan de trailer + laadvermogen. Gelukkig is deze regel nu afgeschaft.

Amorosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:25

Als het laadvermogen van de trailer 1380 is en het gewicht van de trailer zelf 620. Dan moet je ook het gewicht van de trailer er bij optellen?

Dus auto 1630 + 1380 is 3010kg.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 17:26

Nee ik geloof niet dat het gecontroleerd wordt, maar als je een ongeluk krijgt wat niet eens jou fout hoeft te zijn dan weet ik zeker dat ze daarnaar gaan kijken. En tja, als jij dan dus illegaal je trailer trekt...

Nee dat risico wil ik niet lopen. :+

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:28

Ik ben wel onlangs gecontroleerd (grote verkeerscontrole) en geen problemen gehad. Er werd wel heel goed naar de gewichten op de kentekens gekeken en ook even een rekensommetje gemaakt. Maar het was helemaal in orde :j

Max. gewicht auto 1820kg (eigen gewicht + laadvermogen) + Max. gewicht trailer 1.400kg (eigen gewicht + laadvermogen) = 3.220kg
Max. trekgewicht auto: 1.400kg

Amorosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:29

Somebitch schreef:
Nee ik geloof niet dat het gecontroleerd wordt, maar als je een ongeluk krijgt wat niet eens jou fout hoeft te zijn dan weet ik zeker dat ze daarnaar gaan kijken. En tja, als jij dan dus illegaal je trailer trekt...

Nee dat risico wil ik niet lopen. :+

Fair enough! Maar jij mag dus wel je paard meenemen, begrijp ik? +:)+