Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Splinter schreef:Nee mag niet, je ledig gewicht auto is 1260 kg, je trailer geladen op papier moet daaronder blijven, en dat tezamen opgeteld moet < 3500 zijn
Vala schreef:Uhhh, nee, je snapt het niet helemaal, je zet zelf in de beginpost dat de massa van de auto rijklaar 1360 is. Die trailer weegt op papier in totaal 1300 kg, wrs weegt de trailer leeg rond de 600 kg en mag je er dus 700 kg paard opzetten.
Ilona__ schreef:Fijn dat ik dit topic voorbij zie komen.. Volgens mijn vriend mag het niet met B rijbewijs, omdat je volgens hem niet mag rijden met een geremde aanhanger. We hebben hier al eeuwen discussies over, omdat ik denk dat het wel mag.. Ik lees nog even mee..
Vala schreef:Ilona__ schreef:Fijn dat ik dit topic voorbij zie komen.. Volgens mijn vriend mag het niet met B rijbewijs, omdat je volgens hem niet mag rijden met een geremde aanhanger. We hebben hier al eeuwen discussies over, omdat ik denk dat het wel mag.. Ik lees nog even mee..
Dan heb je, sorry, niet een bijster slimme vriend want iedereen kan dit zo uitzoeken.....
criollo_yess schreef:Van een ervaringsdeskundige; met B rijbewijs moet je op een aantal zaken letten;
Het gewicht van de lege trailer + het laadvermogen van de trailer op papier mag niet zwaarder zijn dan het gewicht dat jouw auto geremd mag trekken.
Het gewicht van de lege trailer + het laadvermogen van de trailer op papier + het ledig gewicht van de auto + het laadvermogen op papier van de auto mogen samen niet meer dan 3500 kg zijn.
De reden dat ik ""op papier"" benadruk is dat het er niet toe doet welk gewicht je daadwerkelijk vervoert, bij controle wordt bij het B rijbewijs uitsluitend gekeken naar wat er op papier staat. Dus bijvoorbeeld een lege 2 paards kan wel minder wegen dan een volle 1 paards, toch mag je dan met B rijbewijs niet met die lege 2 paards rijden, want het laadvermogen wordt toch meegeteld. Een btje krom, maar zo is nu eenmaal de regelgeving. Het maakt dus ook niet uit of je een shetje of een shire vervoert met je trailer, mits het paard maar niet te zwaar is voor wat er op papier aan laadvermogen mee kan. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... turen.html
Mocht je nu een trailer met een ruim laadvermogen hebben, maar waardoor het op papier te zwaar is, dan kun je het laadvermogen laten verlagen op papier. Uiteraard moet je paard dan niet zwaarder zijn dan het laadvermogen dat jij wilt. Het aanvragen hiervan kost een paar tientjes en gaat via de RDW, je krijgt dan nieuwe papieren voor de trailer. http://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/G ... zigen.aspx

Amorosa schreef:Ahhhh ik begin het eindelijk te snappen
Als je een hele lichte 2-paards hebt (620kg), mag je die dan ook niet met een B-rijbewijs trekken? Ik weet niet precies wat het maximale laadvermogen is. Maar als ik er met 1 paard in rijd, zou ik in theorie een paard mogen vervoeren. Dan kom ik onder de 3500.
En het omzetten naar een lager laadvermogen, dat is toch eigenlijk ook 'vreemd', want je mag dan op papier niet zo zwaar meer vervoeren, maar het zou dus wel kunnen, als je wil. En dan kun je ook geen boete meer krijgen toch?
criollo_yess schreef:Op de papieren van de auto en trailer staan alle gewichten precies vermeld. Kwestie van een optelsommetje maken dus. En een "'hele lichte"" 2 paards mag, mits de auto dat geremd mag trekken. Nadeel is echter vaak dat een 2 paards qua laadvermogen al op 1000 kg of meer zit en dan kom je al snel over de grens van 3500 kg voor de hele combinatie heen, want hoe zwaarder de aanhanger, hoe zwaarder ook vaak de trekauto zal moeten zijn.
Nogmaals bij B rijbewijs ga je niet op de weegbrug, oom agent kijkt uitsluitend naar de gewichten op papier. Dus denk niet zo maar dat het dus wel kan als je maar 1 paardje meeneemt in een 2 paards!
Somebitch schreef:Nee ik geloof niet dat het gecontroleerd wordt, maar als je een ongeluk krijgt wat niet eens jou fout hoeft te zijn dan weet ik zeker dat ze daarnaar gaan kijken. En tja, als jij dan dus illegaal je trailer trekt...
Nee dat risico wil ik niet lopen.