Met een B pony tussen de paarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zouden jullie het doen, met een B pony tussen de paarden starten!?

Ja
46 (62%)
Nee
28 (37%)

Totaal aantal stemmen: 74

_Carpediem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 14:31

IngeK schreef:
je gaat lagere punten krijgen omdat het geen standaard combinatie is.

En DAT is nou juist wat niet mag, toch? Je mag een combinatie toch niet afstraffen omdat het niet standaard is? Het gaat om hoe je de proef rijd, niet om de combi? (Alleen als zoals gezegd is, je de pony belemmert e.d.)

MelissaV

Re: Met een B pony tussen de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:32

Inderdaad Carpediem, ze mogen niet oordelen omdat het geen standaard combinatie is, ze moeten ten alle tijde objectief blijven.. Je geeft toch ook geen lagere punten omdat het een haflinger/tinker/fjord/fries is? Zou maar erg zijn als dat zo gaat

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:36

En het gebeurd helaas wel.. :)

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:36

Tja... Het blijft dressuur mensen. Dat is nu eenmaal een jurysport.
Je zal je met een pony, met een Fjord, met een bonte etc etc altijd meer moeten bewijzen dan met een donkerbruin op-en-top dressuurpaard.

Maar laat dat je niet tegenhouden hoor! Als jij nog prima op die pony kan rijden en het geen verkeerd beeld geeft, gewoon doen. Er zijn zat mensen die het ook doen. Het gaat om jou plezier, niet om wat andere mensen ervan vinden.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:38

Je zult inderdaad weleens jury's tegenkomen die het niet waarderen en dat ook laten merken.. Daarentegen zul je er ook wel eens tegen komen die het juist erg knap vinden.

chantal_bel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:41

MelissaV schreef:
Inderdaad Carpediem, ze mogen niet oordelen omdat het geen standaard combinatie is, ze moeten ten alle tijde objectief blijven.. Je geeft toch ook geen lagere punten omdat het een haflinger/tinker/fjord/fries is? Zou maar erg zijn als dat zo gaat

en het word wel gedaan. Met een tuigpaard de ring in komen en op je papieren staat tuigpaard hoort voor de kar.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:43

Wat Cynn en Chantal_bel zeggen. Natuurlijk zou je niet lager beoordeeld moeten worden vanwege het plaatje, mits je de pony niet in de weg zit, maar ja, het gebeurt toch.

Plus dat je inderdaad juryleden kan treffen die oprecht vinden dat het voor het welzijn van de pony niet kan, en dan is het logisch dat ze er een kanttekeningen bij plaatsen. (Waarbij ik niet zeg dat het terecht zou zijn, geen idee, maar het blijft een jurysport dus die meningen zullen verschillen.)

Moet je op voorbereid zijn denk ik. Maar zoals ik zei, als je besluit dat je daar tegen kan, gewoon doen. En je komt ongetwijfeld ook veel mensen tegen die je ontzettend stoer vinden.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:51

Je zal soms wel even sterk in je schoenen moeten staan, maar ik weet niet bij wat voor soort wedstrijden sommige mensen rijden hoor, maar ik rijd met een Haflinger (geen luxe!) ook mooie punten, en heb ook vaak prijs. Als je nu al weet dat je dat commentaar niet leuk gaat vinden, moe je er helemaal niet aan beginnen. Je zal soms gewoon minder leuke opmerkingen krijgen, en het is aan jezelf om er wat van aan te trekken.

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:52

Ik zou het gewoon doen.
Ik rij met mn haflinger van nog geen 1.45m tussen de paarden en kom altijd met hele hoge punten en prijs thuis. Het is dus onzin dat je jezelf meer oet bewijzen, alleen maar omdat je op een ander type paard/pony zit. En ik start ook op grote concoursen.
Heel veel plezier en laat die paarden maar een poepie ruiken :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:07

_Carpediem schreef:
IngeK schreef:
je gaat lagere punten krijgen omdat het geen standaard combinatie is.

En DAT is nou juist wat niet mag, toch? Je mag een combinatie toch niet afstraffen omdat het niet standaard is? Het gaat om hoe je de proef rijd, niet om de combi? (Alleen als zoals gezegd is, je de pony belemmert e.d.)

Als het alleen om het plaatje gaat zou het niet mogen maar ja jurysport dan houd je altijd dat mensen hun eigen mening meenemen. Zelfde dat als mensen een specifiek ras erg gaaf vinden kunnen ze dit onbewust meenemen. Daar doe je weinig aan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:35

Dressuur gaat om het plaatje. De harmonie tussen ruiter en paard. Het paard dat in balans en met onzichtbare hulpen netjes de oefeningen doorloopt. Zo lang het plaatje dus klopt (zoals bij de welbekende shetlander), dan is er dus geen probleem. Zitten je voeten echter ergens ter hoogte van de voorknie of heb je een lang bovenlijf dat af en toe in onbalans is, dan zie je dat in je resultaten terug.

Bravour89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 13:20

Gewoon doen. Natuurlijk kan de jury het negatiever beoordelen, omdat ze graag een ander ras zien ofzo, maar ik zou daar zelf niks van aantrekken zolang de combinatie van ruiter en paard niet schadelijk is voor het paard

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 13:24

Het ligt er precies aan hoe jullie eruit zien als combi, of het kan. Als je te groot/zwaar bent en je wil dit doorzetten ben je gewoon egoistisch dat je je paard wil houden omdat het jouw maatje is. Dan kun je hem beter verkopen en een groter maatje kopen.
Als je erop pas en je belemmert je paardje niet zie ik er totaal geen probleem in. Zolang je wel positief kan blijven en je van andere mensen weinig aantrekt.

:D

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 13:31

capopjekop schreef:
Maar hoe ga je het merken dan? Mijn pony geeft ook nog niks aan. Loopt braaf haar rondjes. Ik denk dat zodra je iets gaat merken je al te laat bent. Dan heb je al te lang doorgereden. Maar goed, hopelijk heb je idd een reëel beeld of het idd nog kan of niet.

Wellicht omdat je pony jouw gewendt is zal die geen vreemde caperiolen met je uithalen!
Als je te groot (zwaar) bent/wordt gaat je pony een soort van attactisch/kreupelachtig lopen van achteren,meer niet!
Voor iem die niet weet wat er mis is zegt; het lijkt wel of je pony achter iets kreupelachtig loopt,niet rat. ;)

Zjoukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 13:36

In de vorige Ros stond een leuk en uitgebreid artikel over een meisje van jouw leeftijd die met haar b pony in de Z1 rijdt. Misschien kun je dat eens lezen..

Ik zou het gewoon doen hoor, lekker met je beste maatje op wedstrijd gaan!

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 13:40

Toevallig was er laatste een combinatie met een C pony en het meisje was denk ik zo een 1.72 en wel slank, maar niet dun. Ik vond het eigenlijk geen gezicht meer. Een passend zadel is lastig, omdat je voor de pony niet te veel inch kan hebben en dat voor je billen we nodig is, ook al ben je slank. De jury heeft ook op haar protocol geschreven dat ze haar echt te groot vond voor de pony en ik vind dat een jury dat best mag doen.

Maar zonder foto kunnen we over dit geval weinig zeggen. Als de verhoudingen nog wel mooi zijn (zoals bij die shetlander Bonfire, daarbij vind ik het prima staan) dan zou ik het gewoon lekker doen.