Buitenrit Loonse en Drunense duinen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 13:01

L_iek schreef:
Wat leuk 2 weken logeren in het Efteling hotel. Ik woon zelf in Kaatsheuvel en ken alle maneges die hier genoemd worden. Ik vind de buitenritten bij van Loon heel leuk maar ik vind dat je hier iets te gemakkelijk mee kan met een buitenrit. Zo heb ik dus wel eens gehad dat er een meisje mee ging wat toch niet zo goed kon rijden. Heb ik een uur moeten wachten omdat zij niet meer verder durfde en dus opgehaald moest worden.

Ik heb ook gelezen dat de paarden en ponies er niet goed bij staan, zadeldekjes met strovulling hebben en nog wel wat meer. Daarom dus dat ik zeker niet naar van Loon wil. Pullens klinkt wel goed en ben daar een paar jaren terug eens binnen gewandeld. Toen stond er een jong paard, enter denk ik of twenter op stal. Ik naar dat beessie, ff aanhalen. Wil ik weg lopen hinnikt dat beessie me terug :')

Ik ga dinsdag met mijn instructrice praten en dan kan ik Pullens bellen, hoewel ik wel even wacht tot ik mijn laatste rijles van dit schooljaar heb gehad. Denk ik.. of ik bel wel al deze week.. Ik wacht eerst t gesprek maar af.

L_iek

Re: Buitenrit Loonse en Drunense duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 13:08

Zadeldekjes met strovulling hebben ze niet meer. Ik vond de paarden en ponies er goed bij staan maar kan er verder niet over oordelen omdat ik er misschien 4 x geweest ben. Pullens ken ik wel maar is niet zo mijn ding. Misschien omdat ik zelf bij de Duikse hoef rij. Gewoon bellen met Pullens, ze kunnen vast iets voor je betekenen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 13:37

Fijn dat dat verbeterd is bij van Loon :). De Duikse Hoef en Pullens ken ik allebei niet dus dat scheelt. Wordt t geen buitenrit dan wel een priveles bij de Duike Hoef (en hoop ik dat ik op Jelle mag :p, ik ken een meisje die daar reed.. en dat ze mocht rijden.. kan er met mijn pet niet bij.. maar das een ander verhaal)

cathyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 13:43

Ik heb gisteren nog in de Drunese en Loonse duinen gereden met de ponyclub, ik zat op mn eigen pony, toen we gingen galopperen gingen ze mega hard! Ik zou dan maar eerst een privélesje rijden en de galop proberen onder controle te krijgen, Maar als je het eenmaal onder de knie hebt, gewoon gaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 13:47

cathyenbeau schreef:
Ik heb gisteren nog in de Drunese en Loonse duinen gereden met de ponyclub, ik zat op mn eigen pony, toen we gingen galopperen gingen ze mega hard! Ik zou dan maar eerst een privélesje rijden en de galop proberen onder controle te krijgen, Maar als je het eenmaal onder de knie hebt, gewoon gaan!

Bij Pullens krijg je een begeleider mee en mag je t tempo bepalen, wellicht als ik t al kan na de komende 2 lessen, dat we een rustig galopje kunnen pakken. Maar eerst dinsdag maar de les rijden en met mijn instructrice praten.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 16:13

Lasca_1987 schreef:
cathyenbeau schreef:

Bij Pullens krijg je een begeleider mee en mag je t tempo bepalen, wellicht als ik t al kan na de komende 2 lessen, dat we een rustig galopje kunnen pakken. Maar eerst dinsdag maar de les rijden en met mijn instructrice praten.

Als ik je filmpje zo bekijk denk ik niet dat ze gaan galopperen met je.
Maar ook in stap en draf zijn de Drunense duinen mooi zat en heerlijk om te rijden. Voor mij is galop niet eens perse een vereiste, maar snap dat dat op jouw leeftijd anders is :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 16:23

Goof, het lijkt mij gewoon keigaaf. Maar daarom, dat kan mijn instructrice beoordelen of ik er aan toe ben!

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 16:28

Heb zelf een heel nare ervaring bij van Loon. Anderhalf jaar geleden met een vriendin een buitenrit gaan maken. Groep was vreselijk groot, 14 personen. Er reed iemand mee voorop met een eigen paard om 'ervaring op te doen'. Paard was ontzettend vervelend en stak daarmee de andere aan? Onderweg een keer vreselijk geschrokken van koeien, daar duvelde al bijna iemand van haar Tinker. Aan het eind van de rit, we waren wat laat denk ik, gaan we vlak bij huis nog even galopperen. Naast een fietspad waar bijvoorbeeld mensen wandelden met een baby. Aan de andere kant een weiland met............koeien! Die komen op ons af rennen en toen ging het hele zaakje aan de haal. Ben best een redelijke amazone en weet nog dat ik dacht, ik ga niet plukken of trekken, als ze aan de vorkant stoppen, stopt het paard van mij ook wel. Ik reed met mijn vriendin achteraan. Ineens begint mijn paard te bokken als een gek ( dat deed ie anders nooit ). De hoeven vlogen langs de oren van mijn vriendin, zo'n vieze bok was het. Helaas ben ik geen rodeoruiter en ik landde plat op mijn rug op het geasfalteerde fietspad. Ik kon niet meer op of neer en de begeleiding wilde alleen maar dat ik weer op zou stappen. Ik kon niet eens staan!!!! Ben met een auto naar stal teruggebracht en heb 6 weken amper kunnen lopen. Ik vind het geen aanrader, vond de groep idioot groot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 16:30

Hoi Truus,

Wat een naar verhaal zeg! Nee, was zeker niet van plan om naar Van Loon te gaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:17

leeg gehaald
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-06-13 22:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Emmamelody

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:18

truus1957 schreef:
Heb zelf een heel nare ervaring bij van Loon. Anderhalf jaar geleden met een vriendin een buitenrit gaan maken. Groep was vreselijk groot, 14 personen. Er reed iemand mee voorop met een eigen paard om 'ervaring op te doen'. Paard was ontzettend vervelend en stak daarmee de andere aan? Onderweg een keer vreselijk geschrokken van koeien, daar duvelde al bijna iemand van haar Tinker. Aan het eind van de rit, we waren wat laat denk ik, gaan we vlak bij huis nog even galopperen. Naast een fietspad waar bijvoorbeeld mensen wandelden met een baby. Aan de andere kant een weiland met............koeien! Die komen op ons af rennen en toen ging het hele zaakje aan de haal. Ben best een redelijke amazone en weet nog dat ik dacht, ik ga niet plukken of trekken, als ze aan de vorkant stoppen, stopt het paard van mij ook wel. Ik reed met mijn vriendin achteraan. Ineens begint mijn paard te bokken als een gek ( dat deed ie anders nooit ). De hoeven vlogen langs de oren van mijn vriendin, zo'n vieze bok was het. Helaas ben ik geen rodeoruiter en ik landde plat op mijn rug op het geasfalteerde fietspad. Ik kon niet meer op of neer en de begeleiding wilde alleen maar dat ik weer op zou stappen. Ik kon niet eens staan!!!! Ben met een auto naar stal teruggebracht en heb 6 weken amper kunnen lopen. Ik vind het geen aanrader, vond de groep idioot groot.

Wat vervelend, dit klinkt inderdaad echt niet leuk...!

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 00:20

Er zijn over iedere manege wel een aantal mindere verhalen te vertellen. Feit blijft dat je met een vluchtdier te maken hebt, dat kan schrikken of een bok kan geven (ook al doet hij dat anders nooit).
Ik vind het heel vervelend voor je Truus1957, maar paardrijden is en blijft een risico sport. Natuurlijk zal een leiding altijd proberen je terug op je paard te krijgen, dat gebeurt overal. Zelfs in het buitenland, is mijn ervaring. Als je aangeeft dat het echt niet gaat dan worden er andere oplossingen gezocht. Wat in jouw geval ook gebeurt is.

Voor wat betreft de zadeldekjes, de strozakjes zijn al een aantal jaren niet meer in gebruik. De paarden staan er allemaal goed, gezond en helder bij. Het zijn geen dooie manegepaarden.

Er wordt wel degelijk doorgevraagd naar het niveau van een ruiter, je moet stap, draf en galop in een vlot tempo kunnen volhouden, helaas is het nog steeds zo dat een heleboel mensen aan de telefoon niet eerlijk zijn en daardoor een gevaar zijn voor zichzelf, of de hele groep ophouden of niet mee mogen. Het laatste komt tegenwoordig heel veel voor.

Lasca, ik kan je alleen maar aanraden om een aantal maneges, dus ook van loon te gaan bekijken als je in Brabant bent. En maak dan een keus op basis van wat je zelf gezien hebt en niet op wat je op bokt leest. Ik wens je in ieder geval heel veel plezier zowel in de Efteling en je eventuele les of buitenrit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 10:51

Daar zullen we geen tijd voor hebben om eerst maneges te bekijken en ik wil voordat ik op vakantie ga al een afspraak gemaakt hebben. Ik ga gewoon sowieso niet bij van Loon, ook omdat ik de galop in zoverre dan nog niet kan. Het is een gevorderden rit ga ik zo vanuit en ik ben niet een gevorderde ruiter. Pullens zou dan beter bij mij passen, ik krijg begeleiding mee en mag zelf het tempo bepalen. De galop ging gister keigoed. Mn instructrice zei ook dat het mijn beste galop tot nu toe is. Even een mailtje sturen dat ik 7 juli weer wil rijden en na die les zal ik met haar bespreken of ik eventueel een rustig galopje kan pakken. ( Wanneer ik bij Pullens ga rijden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 11:08

Dan alsnog bepaalt jouw instructrice niet of Pullens met jou wel of niet een galop wil pakken. Dat bepaalt de leiding daar tijdens de rit na het zien van jouw rijkunsten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 11:17

Ja, kan wel. Maar mijn instructrice is wel de gene die mij regelmatig ziet rijden en aan de telefoon met Pullens zal ik gewoon overleggen. Ik zou graag van mijn instructrice horen of ze het verantwoord acht.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 13:08

@Cinny1: dat paardrijden een risicovolle sport is ben ik direct met je eens. Ik vind wel dat een manege of rijstal bepaalde verantwoordelijkheden heeft. Zo is het eigenlijk niet verantwoord dat je met zo'n grote groep op pad gaat. Ook vind ik het not done om iemand met een vreselijk lastig paard voorop te laten rijden om ervaring op te doen. Met zo'n grote groep net voor je thuis bent nog even gaan galopperen is mijns inziens ook vragen om moeilijkheden, en dan ook nog naast een fietspad, we waren net een jonge moeder met kinderwagen gepasseerd. Ze had met hetzelfde gemak een paard op haar kinderwagen gekregen, dat is toch onverantwoord? Mij is altijd geleerd mensen in stap te passeren, wij gingen in volle galop langs een paar fietsers die helemaal onder het stof kwamen, vond het echt heel genant tegenover die mensen. Dat men altijd zal proberen iemand na een val weer op een paard te laten stappen snap ik ook wel, maar als al dudelijk is dat iemand behoorlijk gewond is, dan vraag je dat toch niet? Feit was gewoon dat ze al heel erg laat waren, de volgende groep stond alweer klaar voor een buitenrit.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 13:29

@ Truus1957: ik krijg een beetje de indruk dat als alles goed gegaan was, en jij niet gevallen was, je dan een hele leuke rit had gehad. Dat er een paard voorop reed, zoals je zelf al zei, om ervaring op te doen, dat kan. Hoe moet zo'n dier het anders leren om voorop te lopen met een groep? Ik heb een aantal paarden die elke week wel in het bos en de duinen komen en zelfs die schrikken nog van een groep koeien of een omgevallen boom of wat dan ook. Nogmaals het zijn en blijven vluchtdieren en geen fietsen met haar. Dat je wandelaars en fietsers in stap passeert, geldt alleen op het moment als je allemaal op een ruiterpad zit. Als deze mensen op een fietspad lopen/rijden mag je er in iedere gang voorbij. Ik begrijp niet zo goed wat daar genant aan is. Je hebt toch duidelijk gemaakt dat het echt niet meer ging, en toen is er toch voor een andere oplossing gezorgd? Je schreef zelf dat je met de auto terug naar de manege bent gegaan. Nogmaals ik vind het heel vervelend voor je dat je geblesseerd bent geraakt, maar ik denk dat je gewoon pech hebt gehad en dat dit overal had kunnen gebeuren.

Plutinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 18:46

Ik ga bijna om de maand een weekendje naar manege van Loon. Daar blijf ik dan ook overnachten in 1 van de gastenkamers.
Ik vind de ritten geweldig, de paarden zeer betrouwbaar, het eten is ook prima verzorgd.
Ze zijn ontzettend gastvrij. A.s zondag ga ik daar ook weer heen voor een dagtocht. Voelt voor mij als een dagje vakantie.
Maar zo zie je maar, iedereen heeft een andere mening ;-) en niet iedereen vind hetzelfde leuk.

Emmamelody

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 19:40

Plutinda schreef:
Ik ga bijna om de maand een weekendje naar manege van Loon. Daar blijf ik dan ook overnachten in 1 van de gastenkamers.
Ik vind de ritten geweldig, de paarden zeer betrouwbaar, het eten is ook prima verzorgd.
Ze zijn ontzettend gastvrij. A.s zondag ga ik daar ook weer heen voor een dagtocht. Voelt voor mij als een dagje vakantie.
Maar zo zie je maar, iedereen heeft een andere mening ;-) en niet iedereen vind hetzelfde leuk.

Wat leuk, ik ga zondag ook! :D
Maar buitenrit van 13:00 tot 15:00

xKimpjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:47

Hallo,

Bij van Loon is de veiligheid heel belangrijk, daarom moet je ook eerst een test afleggen voordat je naar buiten mag met ponykamp bijv.
Van Loon heeft hele lieve pony's maar je kan alleen meerijden als je stap, draf en galop beheerst. Dit betekent niet dat het een slechte manege is, ze hebben gewoon strengere regels. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 16:05

xKimpjeee schreef:
Hallo,

Bij van Loon is de veiligheid heel belangrijk, daarom moet je ook eerst een test afleggen voordat je naar buiten mag met ponykamp bijv.
Van Loon heeft hele lieve pony's maar je kan alleen meerijden als je stap, draf en galop beheerst. Dit betekent niet dat het een slechte manege is, ze hebben gewoon strengere regels. :j

Hoi,

Ik heb meerdere slechte recensies gelezen, ik ga sowieso niet naar van Loon. Ook ivm met mijn niveau!

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:05

xKimpjeee schreef:
Hallo,

Met ponykamp misschien wel zo'n test maar heb dit bij een normale buitenrit nog nooit meegemaakt.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:11

Is ook alleen met ponykampen ;)
Bij gewone buitenritten moet ik ook eerlijk zeggen dat er niet heel erg gecontroleerd wordt.
Er wordt wel gevraagd of je ervaring hebt en of je alle gangen beheerst,
Maar mensen zijn niet altijd eerlijk. En die paar minuten voor een buitenrit dat er in de bak gestapt word, kun je ook niet echt veel aan zien.
Maar meestal gaat het best goed, ookal hebben de mensen minder ervaring, omdat de paarden erg braaf zijn en toch wel lopen...

xKimpjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:39

Je kan ook zelf een buitenrit boeken met alleen mensen die je kent, zo kan het toch nog in je eigen niveau.

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:40

xKimpjeee schreef:
Je kan ook zelf een buitenrit boeken met alleen mensen die je kent, zo kan het toch nog in je eigen niveau.

Dat is helemaal een goed idee.