Kan iemand die zelf niet (goed) kan rijden, wel lesgeven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Re: Kan iemand die zelf niet (goed) kan rijden, wel lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 11:28

Ja hoor :j Als je weet hoe het eruit moet zien en hoe het moet voelen kan dat prima, je moet het alleen kunnen uitleggen :)

diddletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 11:31

Ik denk dat dat prima kan. Zolang die persoon maar een goed zicht heeft op waar het mis gaat, weet hoe een paard in elkaar zit en dat vervolgens duidelijk over weet te brengen. Naar mijn mening kunnen (bijna) alle problemen terug gebracht worden naar de basis en die is altijd hetzelfde.

Verder kan het natuurlijk ook nogal schelen of iemand l rijdt en daarmee denkt de wijsheid in pacht te hebben, of iemand die l rijdt maar zichzelf wel blijft scholen.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 11:33

Dit kan heel goed! Heb de Orun vanuit school gedaan (helaas mee gestopt i.v.m pfeiffer) had iemand in mijn klas die niet zo heel best kan rijden (echt beginners niveau) en zij kon super goed les geven! Heeft het ook makkelijk gehaald ;)

Wedstrijdniveau zegt niks vind ik! Het kan ook zijn dat je geen goed wedstrijdpaard hebt of gewoon geen ambitie voor wedstrijden..

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 14:48

Ieder moet het voor zich weten, maar ik hoef geen les van iemand die minder bereikt heeft dan ik. Wat gaat die persoon dan aan mij toevoegen. Daarnaast is het natuurlijk ook niet zo dat iedere 'betere' ruiter kan lesgeven. Maar ik wil het allebei, én meer bereikt dan ik én goed kunnen uitleggen en lesgeven.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 09:11

Maar of iemand het kan of dat jij het wilt ja of nee is iets anders ;)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 09:30

Ja dat kan zeker, maar ik denk dat mensen die zichzelf bewezen hebben in de sport wel sneller geloofd worden. Verder is het volgens mij zo dat mensen die zelf niet zo hoog rijden, nooit papieren kunnen hebben om aan hoger geklasseerden les te geven..

Maar mensen die niet echt goed kunnen rijden, maar wel veel kijken en geinteresseerd zijn, leren wel te herkennen wat goed en wat niet goed is. De vraag is alleen: als je het fout doet, en ze zien dat, kunnen ze dan ook uitleggen hoe het wél moet? Ik denk dat je dan met een instructeur die zelf goed kan rijden vaak wel een voordeel hebt.

Ik bedoel, mijn vriend, die helemaal niets met paarden heeft, kan mij na mijn proefje precies vertellen wat er goed en fout ging (kw been laten staan, hh niet vierkant, travers op 3 sporen, dat soort dingen). Sterker nog, laat hem naar een grand prix kur kijken en hij kan je precies vertellen als hoeveelste iemand gaat eindigen (en dan klopt het ook nog). Maar ik denk niet dat je les van hem zou willen :P

Dus ff samengevat: iemand die niet zo goed kan rijden heb je vast wel wat aan als oog op de grond, maar ze moeten denk ik toch zelf wat kunnen om uit te kunnen leggen hoe een probleem het beste opgelost kan worden

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 10:13

Ik ben zelf een L ruiter en ben gediplomeerd basis instructrice, geef dus les tot beginnend L niveau. Hoger dan mijn niveau zal ik niet les in gaan geven. Puur omdat ik daar te weinig kaas van gegeten heb en dus niet de goede begeleiding in kan geven.
Kinderen en volwassenen leren paardrijden is mijn passie, ik geef ook niet wedstrijd gericht les. Maar dat ze een goede basis hebben. Puur bezig zijn met de basis er goed in te krijgen.
Willen ze meer, dan ik ze kan bieden, verwijs ik ze door naar een ander.

Zelf heb ik altijd recreatief gereden en wat onderlinge wedstrijdjes gedaan.
Zelf vind ik en dit wordt ook bevestigd door mijn lesklanten, dat ik alles goed kan uitleggen en ze ook het verschil kan laten voelen tussen goed en fout.
Een kennis, waar ik vroeger (spreek ik over minimaal 15 jaar geleden) hebben we samen in de les gereden. Zij is toen wedstrijden gaan rijden met haar paard. Is uiteindelijk. M springen en dressuur geworden.
Zij geeft nu les op een manege, ik zou mijn kind niet bij haar op les willen hebben.
Bij de basis gaat het al fout bij haar.

Dus je ziet een M ruiter kan soms slechter les geven dan een L ruiter.

Zoals iemand boven mij al aangeeft, je begint bij de basis. Zodra die goed is kijk je verder.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:11

Het niveau van de lesgever moet hoger zijn dan het niveau van de leerling. Alleen stel ik niveau niet zozeer gelijk aan wedstrijdniveau, maar aan het niveau van rijden in het algemeen. Hoe kan iemand die bv. nooit een travers gereden heeft, dit aanleren aan de leerling? Theoretisch kan je wel uitleggen wat een travers is en hoe die eruit moet zien, maar het ruitergevoel, de inwerking van de hulpen, het voelen van het paard, dat mis je...
Noem mij kortzichtig, maar ik wil alleen les van iemand die regelmatig paarden rijdt en het ruitergevoel levendig houdt.

PandaTerra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 19:12

ik heb voor een paar maanden eens een instructeur gehad die zo goed als nog nooit gereden heeft en die wel altijd zeikte over hoe makkelijk het wel niet was. Hij snapte níét dat ik 'dat beest' niet aan de teugel kon krijgen want ja, als hij naast me ging lopen en aan de teugels begon te frunniken ging het wel.. Ja gek he als je de mond van het braafste paard ooit doorzaagt? die lieverd gooit zijn hoofd niet omhoog maar volgt zijn handen ook nog.. _-:( weg d'r mee, heb nu 1 die zelf paarden inrijdt en die snapt me tenminste :Y)

maar als de instructeur gewoon goed lesgeeft kan het best.. Beter dan een ervaren ruiter die geen les kan geven want die zijn er ook

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:14

Nee. Ik vind dat dat niet kan. Iemand kan bijvoorbeeld wel een B ruiter les geven, als diegene zelf L1 is. Maar een ruiter die L1 is, kan geen M ruiter les geven.

anniekb94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:39

Ik denk dat iemand die zelf niet goed kan rijden wel kan lesgeven, maar dan wel tot een dusver niveau. Sommige dingen moet je gewoon zelf ervaren hebben wil je ze kunnen leren aan anderen, zo werkt het niet alleen met paardrijden. Ik denk dat iemand die niet kan rijden je best het basiswerk kan aanleren, maar voor het hogere werk zal je toch echt een 'goede' instructeur moeten zoeken met ervaring. Het is niet voor niets dat je voor de juryopleiding ook een bepaald niveau nodig hebt om te kunnen jureren in bepaalde klasse! Wanneer je zelf op een bepaald niveau hebt gereden kan je het gewoon pas goed beoordelen.

https://www.knhs.nl/kenniscentrum/official-opleidingen/juryleden/jurylid-dressuur/

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 22:50

Ik vind dat het wel kan. Je hebt mensen die totaal niet kunnen rijden, maar wel technisch heel sterk zijn.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 22:55

Iemand ie zelf naar de top heeft gereden, maar daarnaast niet kan overbrengen hoe het moet - kan dus ook niet lesgeven.

Iemand die misschien niet over de paarden beschikt, of er zelf iets meer moeite mee heeft, maar wel door heeft welke mogelijkheden
er mogelijk zijn, om iemand anders hoger op te helpen ...

Tja. In mijn ogen wel. Iedereen kijkt er op een andere manier naar.
Als je het maar kan overbrengen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 23:03

Ik denk dat iemand die zelf niet zo goed kan rijden, prima les kan geven op een manege, waar het gaat om het aanleren van een aantal standaard principes en oefeningen.
Maar voor privé lessen aan mensen die serieus de wedstrijdsport in willen lijkt me niet. Ik zou zelf in ieder geval geen les willen hebben van iemand die niet al 100.000 situaties en verschillende type paarden op allerlei niveaus heeft gereden. Dat mag best lang in het verleden zijn en hoeft het nu niet meer te kunnen, maar moet wel gevoeld hebben hoe je een bepaalde situatie het beste op kunt lossen. Wat je wanneer van een paard kan vragen en wanneer je beter even kunt wachten. Wat werkt en wat niet werkt bij bepaalde type paarden. Iemand die zelf niet die rijvaardigheid bezit/bezeten heeft, hoeft mij geen les te geven. Als ik mezelf op video zie kan ik ook prima analyseren wat goed gaat en wat niet. Juist de oplossing van een ervaren persoon wil ik weten. Dat neemt niet weg dat zo iemand misschien wel een heel goed oog kan hebben voor wat correct is en wat niet. Als jury zou ik er geen enkel probleem mee hebben dat iemand zelf niet op dat niveau rijdt/gereden heeft.

eriemens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 13:10

Ik ben van mening dat iemand die zelf niet goed kan rijden prima les kam geven.

Ik heb zelf les van iemand die met haar ene paard L2 start en haar andere (spring) paard al 2 jaar in de B start.
Geen Z dressuur en internationaal springen ofzo maar ze kan mij erg goed helpen in mijn eigen rijden en het wordt er steeds beter op. Sinds ik les van haar heb ben ik met sprongen vooruit gegaan.

Daarom ben ik van mening dat iemand die zelf niet heel hoog/goed rijdt prima lesgeven kan