Rijbroek met zitvlak? waarom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sem_

Re: Rijbroek met zitvlak? waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 22:12

Ik heb hier ook ooit een topic over geopend.. Uiteindelijk een broek gekocht mét kunstleren zitvlak en ik
vind het een hele fijne broek, geen wereld van verschil maar het geeft wel net wat meer grip. :)

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 22:15

Ik zou zeggen koop gewoon een goedkope rijbroek en probeer het uit, als jij bij mijn advertenties kijk heb ik er ook ea te koop het is dat je niet in de buurt woon anders had je er wel ff 1 mogen lenen om te proberen.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 22:24

Ik vind rijbroeken met een zitvlak toch ook dat tikkeltje fijner. Ze geven toch echt wel meer grip, zeker bij het doorzitten. Dat merkte ik heel hard toen ik na de eerste keer rijden met een rijbroek mét zitvlak terug een gewone aantrok. :P

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 22:39

Ik heb rijbroeken met en zonder, en eerlijk, zoveel verschil voel ik niet.

Zazzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 09:54

Ik vind met zitvlak ook fijner, al heb ik ook broeken zonder. Ik begon me namelijk af te vragen of het niet vooral psychologisch werkt, dat kunstleder zitvlak. Maar ik denk dat ik het echt fijner vind rijden, inderdaad meer grip en steviger zitten als het paard een keer een onverwachtse beweging maakt. Dan blijf ik ook nog goed zitten als ik de beugel verlies, terwijl ik met een gladde broek dan snel ga schuiven.

MelissaH1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 19:46

Joukje_04 schreef:
Vroeger had ik altijd rijbroeken zonder, want ik had wel gehoord dat als je eenmaal met zitvlak hebt, je niet meer zonder kunt. Dat is ook zo :P Ik vind met zitvlak nu een stuk fijner zitten.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, ik ben juist van een rijbroek met zitvlak over gegaan op eentje zonder kunstleren zitvlak. Het kost even wat tijd, maar daarna maakte het voor mij eigenlijk geen verschil meer. Ik zelf merk dus niet veel verschil meer, maar ik rijd ook meer zonder zitvlak dan met. Dus of je echt verschil zou merken durf ik je niet te zeggen;)

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 19:51

Ik heb met beide gereden en prefereer rijbroeken zonder lederen of kunstlederen zitvlak. Sowieso rijd ik het liefst in mijn spijkerbroek, haha.

Rachel_Gipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 19:19

Ik hou juist helemaal niet van zitvlakken, het zit juist zo stevig. Ik vind zonder veel fijner!

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 16:41

Ik heb rijbroeken met en zonder leren zitvlak, maar met die met zitvlak heb je net wat meer grip. Ik schuif wat makkelijker over het zadel zonder zitvlak, maar ik principe is het echt geen wereld van verschil. Ik moest er in het begin wel aan wennen, omdat het een stuk stroever is, en in de zomer ook een stuk warmer.

Saarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 16:46

Na jarenlang met een broek zonder zitvlak gereden te hebben, heb ik vorig jaar een broek met leren zitvlak aangeschaft.
Ik wist niet wat ik meemaakte, zat als een huis in dat zadel! Ik zou niet meer zonder willen en kunnen.

Zjoukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 16:50

Ik rijd altijd met een stoffen broek, uit principe. Ik denk zo: als ik niet goed zit dan weet ik dat het aan mezelf ligt en dat ik daar aan moet werken, wil gewoon geen hulpmiddel.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 18:20

Dus als het betekend dat je stiller zit en dus je paard minder tot 'last' bent wil je het niet gebruiken?

Ik denk nou, ik zit schuif minder dus zit stiller op het paard, geeft het paard meer balans..

Maar dit is of topic. Ik heb járen zonder gereden en nu met, wil idd niet meer zonder om bovenstaande reden.

xVeraxLeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 18:25

Ik vind mijn rijbroek met stoffen zitvlak veeeeel lekkerder zitten dan die met kunstleren zitvlak.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 18:29

Ik heb áltijd met zitvlak gehad. Als je zonder zadel rijd glij je minder snel.En het is ook steviger. Dus het slijt ook minder snel.
Ik kan er nu echt net meer tegen om zonder zitvlak te rijden :=
Ik heb zelf een leren zitvlak. Wat op het begin heel stroef was. En wat ik echt niet fijn vond. Maar nu, de hemel! <3 Ik vind het lekker stevig en fijn zitten :)

Ik heb ook 1tje van kunstleer. Maar die is ook heel veel losser.

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 18:32

Ik vind ze eigenlijk gewoon mooier dan zonder

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 18:34

Ik heb bij mijn jonge paard een leren zitvlak omdat ik daar vaster mee zit. Je schuift minder snel. En deze spookt heel erg dus kan echt ineens watervlug omdraaien en razendsnel wegspurten. In principe houd ik er niet van omdat ik het gevoel heb minder goed mijn been om het paard heen te kunnen leggen maar als je een soepel leren zitvlak hebt dan hoeft dit niet veel uit te maken.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 19:34

Ik vind een broek met leren zitvlak zoveel fijner om mee te rijden. En om het nou echt een hulpmiddel te noemen, mwoh. Daar voel ik te weinig verschil voor. Je merkt het wel duidelijk, maar je gaat er echt niet beter door rijden, hahaha xD

MuttleyMarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 19:42

Ze zijn veel fijner, je hebt net wat meer grip... Ik koop mijn rijbroeken altijd MET een zitvlak *D

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 19:47

hmm ik vind beide fijn... ik heb zowel met als zonder. en zit met beide net zo netjes en stevig, maar als ik dan toch kan kiezen pak ik sneller degene met zit vlak omdat het voor het idee toch net wat fijner zit...net ietsjess meer grip. hoewel het verschil er amper is...

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 22:52

Elan_GV schreef:
Dus als het betekend dat je stiller zit en dus je paard minder tot 'last' bent wil je het niet gebruiken?

Ik denk nou, ik zit schuif minder dus zit stiller op het paard, geeft het paard meer balans..

Maar dit is of topic. Ik heb járen zonder gereden en nu met, wil idd niet meer zonder om bovenstaande reden.

Ik denk dat jij het nu verkeerd stel.
Met zitvlak zit jij stiller op een paard, maar dat moet je zonder toch ook kunnen anders zit je gewoon niet goed. ;)
Ik ben van jaren met een westernzadel rijden over gegaan naar een dressuurzadel nou geloof me maar dan denk je echt dat alles los zit :')
Ik rij nu met alles van een spijkerbroek tot.... en heb een keurige stille beenligging, zit netjes rechtop in mijn zadel en dat zijn niet mijn woorden, maar die van mijn rijinstructrice en dat te bedenken dat ik flinke rugklachten, een zwaar gekneusd stuitje en een whiplash heb gehad.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 22:56

romyloverrr schreef:
ik rijd vrijwel altijd met , vooral op
paarden die nog wel een willen uitzwenken :j :')

Helemaal mee eens. Hier is het erg heet nu en dus rijd ik in katoenen rijbroek (zonder kunstleer zitvlak) maar paardje kan soms wegschieten en dan zit ik toch iets steviger met (kunst) leren zitvlak als enkel katoen, zo bleek. Ik val niet hoor maar ik schuif iets als ze onverwacht een zwieper geeft.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 18-06-13 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 22:58

Ik rijd altijd met, maar nu ik een kunststof zadel heb is het niet nodig. Van de week een Stud One (endurance) rijbroek op marktplaats gekocht, mijn hemel dat ik die niet eerder heb ontdekt, kan het iedereen aanraden. Er zit geen band in en het is zo'n zachte en rekbare stof heerlijk!

Snorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 23:00

Ik heb altijd zonder gereden, en heb er sinds kort den met zitvlak.. Nou ik vond het helemaal niet fijn! Doe mij maar zonder :)

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:16

ik heb ook altijd broeken met leren vlak, zit stevig. moest er wel even aan wennen hoor, maar wil nu niet anders meer. ik merk wel dat de wat duurdere broeken van de goede kwaliteit veel beter zitten als goedkope broeken met leren zit.

PastHistory

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 20:25

Zit prima!