Vals paspoort

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YvonnevanD

Re: Vals paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 12:18

Ik wil mijn paard niet doorverkopen of zoiets. Het is alleen zo dat ik dacht voor een paard te betalen van een bepaalde leeftijd en bloedlijn, terwijl beide gegevens volledig vervalst waren. Een correctie op de aanschafprijs achteraf zou dan op zijn plaats zijn en in mijn ogen ook excuses (als ze het echt niet geweten hebben).

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 23:44

YvonnevanD schreef:
Ik wil mijn paard niet doorverkopen of zoiets. Het is alleen zo dat ik dacht voor een paard te betalen van een bepaalde leeftijd en bloedlijn, terwijl beide gegevens volledig vervalst waren. Een correctie op de aanschafprijs achteraf zou dan op zijn plaats zijn en in mijn ogen ook excuses (als ze het echt niet geweten hebben).

Dan de verkopende partij aansprakelijk stellen voor het verschil in waarde.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 00:00

Leeftijd verschil begrijp ik dan nog, maar bloedlijn niet aangezien er dan een papier met chipnummer bij behoort te zijn. Welk ras zou het paard moeten zijn?
Heb je mogelijk een rechtsbijstand verzekering?. Zou deze dan inschakelen om toch je geschil te halen.
Dit hoort zeker niet.

Echter wat een voorganger al zei. Zou dit inderdaad eerder verwachten bij een prof cq handel stal dan bij een particulier.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 00:19

YvonnevanD schreef:
Als je heel lang hebt gespaard om een eigen paard te kopen en je gaat bewust naar een dressuurstal ipv een particulier, ga je er vanuit dat de informatie juist is. De stal beweerde het paard voor een kennis te verkopen. Daarna blijkt dus dat het paspoort vals is en de leeftijd niet kan kloppen volgens de da, dan zou je als stal ook excuses kunnen maken, maar als je dan totaal geen reactie geeft, ben je in mijn ogen een onbetrouwbare dressuurstal. Het zou misschien wel een goed idee zijn om een soort van kwaliteitskeurmerk voor handelsstallen in het leven te roepen, of bestaat zoiets al?

Zie hier bovenstaande. Geen particuliere verkoop dus.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 11:56

Goh! Mss een leuke zaak voor de rijdende rechter?

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 17:15

Ik heb hier niet veel verstand van, maar vind het wel erg voor je. Hier op stal een paard dat ook 10 jaar ouder is bevonden dat zijn paspoort omschrijft. Is nu 30 ipv. 20.
Ik hoop voor je dat dit verhaal nog een staartje krijgt.
Wat ik me wel afvroeg: heb je een keuring laten uitvoeren? Want de dierenarts kan toch de leeftijd inschatten bij het kijken naar de tanden?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:53

Tsja, eigen schuld dikke bult gaat ook hier op vrees ik.
Ik neem aan, concluderend uit je verhaal, dat je het paard ook niet door je eigen veearts hebt laten keuren bij aankoop. Anders was de verkoper wel door de mand gevallen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:48

Bloedlijn begrijp ik ook niet? Afstamming komt alleen in een paspoort als dat paspoort is uitgegeven door het stamboek waar het paard is ingeschreven.
Maar als ik het goed begrijp heb jij er geen stamboekpapier bij gekregen? Heb je daar wel naar gevraagd? Bij welk stamboek zou het paard ingeschreven moeten zijn?

Blijkbaar heb je ook geen aankoopkeuring laten doen? Mijn veearts controleert altijd het gebit. Zo'n verschil in leeftijd had dan toch duidelijk moeten worden?

Sorry voor alle vragen maar ik begrijp het niet helemaal.

Ik vind het hoe dan ook heel erg rot voor je.

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:03

Ik denk dat je er niks meer kan doen. Je hebt geen aankoopkeuring gedaan oid. Ook is de tijd denk ik ook al verstreken van wanneer je er wat mee kon doen. Verder denk ik dat mw er zelf ook niks van wist. Ik heb namelijk een hele positieve ervaring bij haar. Ik heb mn paard in NL laten controleren op chip ed. Bij mij klopte het gewoon. Wel erg vervelend voor je. Ik zou dr gewoon bellen. Vragen of zij hier iets van wist. Succes

YvonnevanD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 19:19

Ik heb mijn paard wel degelijk laten keuren, alleen ben ik te goeder trouw geweest. *** heeft de keuring verzorgd. Mijn paard is dan ook klinisch goedgekeurd door een da uit België, Dus eigen schuld, hoezo? Als je voor het eerst een paard koopt, heb je nog helemaal geen "eigen" da. Als leek ga je er van uit dat een dierenarts een dierenarts is, schijnbaar is dat dus in de praktijk niet altijd zo.
Ik ga haar niet bellen, ben bang dat ik dan te emotioneel word. Maar ik heb haar al 2 keer een email gestuurd en daar wordt dus totaal niet op gereageerd. Het email adres is correct want die komt van haar eigen site. Daarnaast heeft ze toen gezegd dat ze het paard verkocht voor een kennis.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 28-06-13 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Namen verwijderd.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:33

YvonnevanD schreef:

ze hebben het daadwerkelijk wel geweten, anders hadden ze wel iets terug gestuurd.

succes ermee

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:37

Dan zou ik gewoon een berichtje zetten op haar FB-pagina. Dan reageert ze vast snel :D
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 28-06-13 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

Wiek3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:59

Anoeska27 schreef:
Dan zou ik gewoon een berichtje zetten op haar FB-pagina. Dan reageert ze vast snel :D

_O- die kans zit er in, of t wordt gauw verwijderd...

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 14:12

YvonnevanD schreef:
Ik heb mijn paard wel degelijk laten keuren, alleen ben ik te goeder trouw geweest. *** heeft de keuring verzorgd. Mijn paard is dan ook klinisch goedgekeurd door een da uit België, Dus eigen schuld, hoezo? Als je voor het eerst een paard koopt, heb je nog helemaal geen "eigen" da. Als leek ga je er van uit dat een dierenarts een dierenarts is, schijnbaar is dat dus in de praktijk niet altijd zo.
Ik ga haar niet bellen, ben bang dat ik dan te emotioneel word. Maar ik heb haar al 2 keer een email gestuurd en daar wordt dus totaal niet op gereageerd. Het email adres is correct want die komt van haar eigen site. Daarnaast heeft ze toen gezegd dat ze het paard verkocht voor een kennis.

Jammer zeg! Is er niemand die in jouw plaats kan bellen? Ik zou toch zeker vragen om een verklaring en zeker niet alleen via emailcontact.

YvonnevanD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 21:15

Ja, dat is eigenlijk wel een goed idee. Eens nadenken wie dat voor mij zou willen doen, maar ik heb al een idee. En nogmaals, ik wil mijn paard beslist niet meer kwijt, ben erg aan hem gehecht, maar het voelt niet prettig om te weten dat hij zoveel ouder is als dat ik dacht. Sterker nog, ik moet er elke keer aan denken, dat ook mijn paard toen misschien al voor de slacht bedoeld was. Brr. niet fijn.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 21:38

Of de afstamming daadwerkelijk niet klopt kan alleen blijken uit dna onderzoek
Verder zou ik een aangetekende brief sturen.
Daarna zou je nog juridische stappen kunnen ondernemen maar bedenk wel dat er dan echt een dna onderzoek nodig is om aan te tonen dat dit niet het "echte" paard is.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 01:20

Hoe oud is hij nu geschat?
Wat vreselijk rot dat die dierenarts dus blijkbaar niet helemaal eerlijk is geweest.

Alleen de bloedlijnen snap ik nog steeds niet. Bloedlijnen in een paspoort hebben alleen waarde als daar een papier van een stamboek bij is.

Het is allemaal wel heel lastig als je voor het eerst een paard gaat kopen.

Paard heeft wel geluk dat hij bij jou terecht is gekomen!

YvonnevanD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 07:53

Achteraf is het misschien wel andersom. Mijn paard is zo ontzettend lief, dat ik dus ook geluk heb gehad. Toen ik hem kocht zou hij 11 zijn, maar volgens kenners kan dat dus beslist niet. Zij schatten hem minimaal 5 a 10 jaar ouder. Als je altijd alleen in een manege hebt gereden, weet je vrij weinig van paspoorten en bloedlijnen en andere papieren. Daarom ging ik naar een officiële stal om daar een eerlijk deal te doen en dan is het ook echt niet erg als daar een winstmarge voor de stal inzit. Maar ze hebben toen al geweten dat het paspoort niet kon kloppen en helemaal niet bestond en dat dus de gegevens vals waren. De eigenaren van Eygenhof beweerden ook dat ze het paard voor een kennis verkochten.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:45

YvonnevanD schreef:
Achteraf is het misschien wel andersom. Mijn paard is zo ontzettend lief, dat ik dus ook geluk heb gehad. Toen ik hem kocht zou hij 11 zijn, maar volgens kenners kan dat dus beslist niet. Zij schatten hem minimaal 5 a 10 jaar ouder. Als je altijd alleen in een manege hebt gereden, weet je vrij weinig van paspoorten en bloedlijnen en andere papieren. Daarom ging ik naar een officiële stal om daar een eerlijk deal te doen en dan is het ook echt niet erg als daar een winstmarge voor de stal inzit. Maar ze hebben toen al geweten dat het paspoort niet kon kloppen en helemaal niet bestond en dat dus de gegevens vals waren. De eigenaren van Eygenhof beweerden ook dat ze het paard voor een kennis verkochten.

Toch ben ik wel benieuwd wat voor bloedlijn hij dan wel heeft ;)
Geen idee wat je betaald heb maar stel je hebt het gekocht als zijnde een jazz en het schijnt nu gewoon een nakomeling van de hengst om de hoek te zijn heb je er toch te veel voor betaald

YvonnevanD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 18:51

Nou, ik ben sowieso heel erg benieuwd waar mijn paard vandaan komt en wat hij heeft meegemaakt. De bloedlijnen zijn van het internet gehaald en horen dus helemaal niet bij hem. Toen ik hem kocht vond ik dat ook niet het allerbelangrijkste, ik zocht een fijn recreatiepaard, die verkeersmak was en een betrouwbaar karakter had en zeker niet te oud. Mijn paard was wel betrouwbaar, maar helaas de stal wat minder. Mijn probleem zit dan ook meer in de leeftijd en de manier waarop alles is gegaan. En ja, tuurlijk maakt het uit of je een bedrag betaalt voor een paard van 11 of voor een paard die tussen de 16 en ruim 20 jaar is.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 21:20

Heb je de bloedlijn met nogmaals de vraag welke bloedlijn heeft het paard. Maar heb je de bloedlijn in het paspoort of als los papier?

YvonnevanD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 22:00

In het paspoort, maar het paspoort is dus volledig verzonnen, ik heb de namen via Google gezocht en een aantal van die paarden hebben wel ooit bestaan.....lang geleden, zeer lang geleden.
Je moet zelf maar eens via Google Belgisch Europees Stamboek ingeven.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 23:34

ik snap er inmiddels niet meer heel veel van, heb je het chipnummer al uit laten lezen door een DA ??? is daar wat op te vinden ??? en de fokker staat die er dan als eigenaar in ??? of is het later pas aangevraagd ??? en wat is dan de afstamming ???

wie weet is er wat te vinden als je iets meer info geeft ???

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 23:48

TS je blijft wel heel erg vaag met de info. Klopt het hele verhaal wel? of is alles verzonnen. Wees wat duidelijker over idd de leeftijd en de zgn boedlijnen. Het is ons wel duidelijk dat hetgeen in het paspoort staat niet klopt, maar wat staat er in het paspoort. Als alles waar is zou ik naar de verkoper toegaan. Waarom op een mail zitten wachten, ga erheen. Jij bent bedonderd en daar zou ik echt werk van maken, hoe lief het paard ook is.

YvonnevanD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 09:35

Jullie zouden de berichten misschien terug kunnen lezen. Ik heb al geschreven dat het chipnummer klopt, tenminste , dit chipnummer staat in het paspoort. Maar alleen een chipnummer zegt dus schijnbaar niets, want als dat niet geregistreerd wordt, kan je het ook nergens terugvinden. Geloof me, ik heb echt alle sites geprobeerd, maar dus nergens is dit nummer geregistreerd. Als fokker staat er alleen: Weytjens, Bree.
Dus daar heb ik niets aan. Dit verhaal verzint een normaal mens niet.
Ik heb al contact gehad met de politie in België, zij namen mijn probleem heel serieus en wilden dat ik een officiële klacht in zou dienen. Het probleem echter was dat het strafbare feit in België is verjaard. Ik was zo'n 10 dagen te laat met melden. Ik heb via pb's wel een aantal goede tips gekregen en zal eens zien of mijn rechtsbijstand nog iets kan doen.