Rustig op de weide kunnen zetten, wie heeft de goede tip ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:44

Nee, juist niet gaan liggen kl0ten met keer op keer paard van en op de wei. Wordt hij alleen maar onrustiger van.

Gewoon: HO, draadje los, paard erlangs. Zonder gedoe met touwen en met 3, 4, 5 keer proberen. Als je duidelijk genoeg bent snapt hij het ook in één keer.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:51

Het ligt ook een beetje aan de preciese situatie, hoe je dit het beste aan kunt pakken.

Hoe doet het paard precies, hoe is de situatie daar qua hekwerk, wat doe je zoal met dit dier, waar zijn de andere paarden op dat moment enzo. Je zou het eigenlijk eens moeten filmen voor de grap zodat iedereen kan zien wat er nu precies gebeurt, wat het dier precies doet en hoe het stuk eruitziet waar hij loopt :)

Voor het ene paard is de oplossing dat je hem echt elke stap die hij voorbij je komt een goede ros geeft, of even flink het stroom van het draad laat voelen. Terwijl de ander juist weer oprecht bang is en je dus beter even kunt oefenen in het braaf meelopen, op een manier waaronder het dier niet zo gestresst de wei op wil.

Is het puur het doordrammen van de eigen zin, is het angst..? Heeft het dier wel eens een klap van de stroom gehad waardoor die z.s.m. erlangs wil zodat hij niet "gebeten" wordt door het hek... of is het juist baldadigheid, dat hij heeft geleerd: als ik er maar in 1 keer doorheen knal dan doet het me weinig....dat soort dingen, je moet eigenlijk eerst weten waarom hij dit nu eigenlijk precies doet :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:55

Zou zeker leuk zijn om op filmpje de situatie te zien. Maar ik ben van mening dat zowel een dramkop als een angstig paard baat hebben bij gewoon een heel duidelijke boodschap. Drammerd weet zo weer waar de lijntjes lopen waar hij binnen moet blijven en het onzekere paard heeft er houvast aan. Die wil namelijk juist graag van iemand even weten wat hij moet doen. En als hetgeen hij moet doen HO is is dat ook wat je 'm duidelijk moet maken. Anders wordt hij alleen maar onzekerder en gaat hij zelf wat verzinnen.
Laatst bijgewerkt door Koper op 27-05-13 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Morris123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:56

Bij ons zijn de paarden ook vaak wat onstuimig als ze van de ene wei naar de andere gebracht moeten worden. Wat ontzettend veel respect afdwingt is een lange longeerzweep met aan het uiteinde een ritselende witte plastic zak gebonden. Als daarmee gezwaaid wordt houden ze respectvol afstand en gaan pas langs als de zweep uit het zicht verdwenen is.

pmarena

Re: Rustig op de weide kunnen zetten, wie heeft de goede tip ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 17:00

Koper: mee eens :j

Maar bij een dramkont van het kaliber dat TS omschrijft komt er toch wel een stukje serieus "geweld" aan te pas om reactie op je HO te krijgen, ben ik bang :=

Voor een oprecht bang paard sla je dan toch een wat andere toon van strenge HO aan, ik althans wel...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 17:02

Dramkop en bangerd met waas voor ogen krijgen van mij precies dezelfde HO hoor. Een beetje een heel erg duidelijke ho. Maar dat is inderdaad een andere ho dan een paard dat schoorvoetend aankomt en doet van: "en nu?" Maar zo doet dit paard helemaal niet. Die doet: "opzij!"

Dat "geweld" is waar het, als ik haar posts zo lees, bij TS aan ontbreekt. Ze moet ook niet gewelddadig zijn. Het is voldoende dat haar twijfel onduidelijkheid veroorzaakt bij het paard.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 17:12

Bij mij is bij een serieuze lompe dramkont bvb. het er tegenaan houden van het draadje met een beste klap stroom, iets dat ik gerust zou doen, dan leert 'ie maar uit het bereik van dat draadje te blijven en niet te duwen...aso >;)

Maar bij een paard dat eens een klap van het hek gehad heeft en gewoonweg in zijn broek schijt van angst dat hij nog eens door het hek "gebeten" wordt...die er daarom als een pijl uit de boog doorheen wil... daarbij wil je juist dat die leert dat het hek geen pijn doet... als die maar rustig blijft.

Vandaar de verschillende aanpak.

Ook met de stem, bij die dramkont zal ik serieus zwaar pissig reageren zodat het dier heel duidelijk weet dat ik hem opvreet als die niet normaal doet, zo van "make my day". Daar wil je toch bij uitstralen dat er met jou niet te sollen valt.

Bij die bange wil je ook uitstralen dat er heel duidelijk niet over je heen gelopen wordt, maar die wil je toch iets minder intimideren zeg maar, want zo'n schijtluis is toch wat sneller onder de indruk :=

Zie ik hier met Rena en de Fjord ook, bij Rena moet je gewoon heel duidelijk zijn, maar bij de Fjord maakt dat niet genoeg indruk, dat is zo'n hufter, daar moet je nog iets meer "ik rijg je aan het spit als je over me heen loopt" uitstralen zeg maar voordat die het serieus neemt...terwijl als je dat bij Rena zo aan zou pakken dan zou het daar echt te veel voor zijn waardoor je je doel voorbij schiet en ze extra gestresst raakt.

Maargoed, hoef je het verder niet mee eens te zijn, ik vind persoonlijk dat er wel een subtiel verschil in de benadering zit, maar dat de HO wel geresepecteerd dient te worden onder alle omstandigheden is natuurlijk heel duidelijk :j

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 17:17

Zelf ben ik niet zo van hoofdstellen en hengstenkettingen... Gebruik in plaats daarvan een Monty halster...
Dat werkt alleen als er druk op staat en geloof me het werkt echt super...
Het kost jezelf helemaal geen kracht maar toch heb je het paard onder controle...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 17:23

Jolet schreef:
Zelf ben ik niet zo van hoofdstellen en hengstenkettingen... Gebruik in plaats daarvan een Monty halster...
Dat werkt alleen als er druk op staat en geloof me het werkt echt super...
Het kost jezelf helemaal geen kracht maar toch heb je het paard onder controle...

Touw een slag om de neus is in de meeste gevallen al voldoende in combinatie met een geleider die niet bang is en even heel duidelijk de regeltjes vertelt. Tot hier en niet verder. Een echte drammer mag je best een keertje raken. Als je het uiteinde van het touw voor zijn neus ronddraait en hij steekt toch zijn hoofd naar voren heeft ie een tik te pakken. Doet ie zelf; had ie maar achter je moeten blijven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 17:29

Moeilijk, hij heeft een flink trauma opgelopen en voelt zich ook bij jou niet veilig genoeg, daarbij is hij lomp. Uit jouw tekst maak ik wel op dat het een bang paard is in bepaalde situaties. Misschien idd met iemand anders erbij trainen dat ho ook idd ho is. Desnoods met een fikse pets, zou ook wel een filmpje willen zien, kun je dat regelen zonder zelf in gevaar te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 17:32

Ik had de longeerlijn gepakt en hem wat rondjes laten rennen , dan er door heen en weer wat rondjes. Weer terug nog wat rondjes , maar ik en paarden. Met de pony op de z boerderij werkte het. Die ging bokken en gek doen als ze de bak in gingen... , aangezien een 14 jarige meid haar bezit en niks doet met haar behalve 1x per week rijden heb ik het zelf opgelost :')

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 17:38

Ik heb niet alles doorgelezen, maar heeft het voor je eigen veiligheid zin om van de springveer-doorgangen te gebruiken zodat je ze echt kunt open gooien zonder dat paardjelief zich bezeert? Verder zou ik hem inderdaad toch proberen wat manieren te leren, er komen goede tips voorbij.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 17:47

Tja ik zou idd ook voor de zweep gaan en op afstand houden. Maar het rare is hij heeft respect voor het schrikdraad behalve als hij erdoor mag. Is het een idee om eens plastic lintjes of zakken aan die poort te hangen? Op het moment dat de kleppen dicht gaan ziet hij de draden niet meer, maar misschien is het plastic eraan wel zichtbaar. Voordeel is ook als hij te dichtbij komt je kan schudden met de lijnen zodat het lawaai veroorzaakt.

Het is een optie, voor de zweep. Lukt het niet zou ik idd stevig even laten weten waar jij staat, al betekend dit een flinke tik met longeerzweep.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 17:50

Koper schreef:
Hmm... ik ben normaal niet zo van het meppen maar voor deze zou ik toch een zweep meenemen en een flinke ros uitdelen als hij zich niet gedraagt :Y) Ook al is hij zenuwachtig. Je moet wel tot 'm blijven doordringen en het moet een beetje veilig blijven -> lees: hij moet op afstand blijven. En daarná, als jij de draad hebt weggehaald, mag hij dichterbij komen en in het tempo van z'n eigen keus door de opening gaan.

Het goede antwoord!

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 18:23

Is het een optie om iedere meter die je voorruit zet 3 passen terug te laten zetten. Ik heb een paard die op zijn tijd best lastig is met buiten zetten of naar binnen halen. (lees hij sleurt me mee)
Als hij dan zo ligt te klieren dan doe ik laat ik hem 1 meter naar voor lopen om hem dan 3 passen terug te laten zetten. Ik doe dit continue herhalen totdat ik bij de wei of bak of stal ben. Hij probeert me in begin wel te imponeren door zich groot te maken en word wat opdringerig. Hij weigert wel eens om achteruit te zetten dan krijg hij een tik van het halstertouw.
Ik blijf dit net zolang herhalen totdat hij normaal en rustig met me naar binnen of naar buiten kan lopen. Gaat het goed dan loop ik met hem nog 1 keer naar de wei of naar de stal loopt hij rustig met me mee kan hij buiten of binnen blijven. Na een keer of 3 terug zetten loopt mijn paard meestal weer normaal mee.

Harmonie6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 18:26

Net samen met mijn man jullie antwoorden door gelezen , hij heeft het gevoel dat het meer intimidatie van het paard is dan angst .
Ook hij is van mening dat er wat moet veranderen want dit kan zo niet .
Paard moet wachten totdat ie toestemming heeft om door het hek te gaan en niet zijn baasje de grond in stampen .

Door de klappers die ik gemaakt heb van vorig jaar en de doorknallers van de afgelopen weken straal ik mogelijk toch iets onzekers uit naar hem , ik weet van mijzelf dat ik toch wel wat anders naar de weides ga als voorheen , wat ik misschien toch weergeef aan hem , een paard pikt dat natuurlijk feilloos op en dat ik zijn angst verwar met brutaal gedrag van hem .
Het grapje lukt hem immers iedere keer weer .

De weide draad hangt al vol met linten en wappertjes zo ook de poorten , om hem af te schrikken , vanmorgen heb ik er weer stevig mee staan zwaaien om hem weg te houden maar hij roste er zo doorheen , inderdaad zo'n veer is ook een optie .

Omdat ik er morgen alleen voor sta ( meestal ) is hem vasthouden toch geen optie , dus gekozen voor de tip met de longeer zweep , met het zakje aan het einde .

Zal jullie morgen vertellen hoe het gegaan is , ben zelf ook wel benieuwd of het hem tot inkeer brengt dat ie wachten moet totdat ik de poort netjes open gedaan heb .
De andere paardjes blijven altijd wel netjes wachten , daar is een HO genoeg voor , dus nu die ene grote lummel nog in gareel krijgen .

Aser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:52

succes morgen!

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:54

Ik hoop dat je morgen succes hebt.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:02

heb je een easy loader halster om te gebruiken? paard daar 1 of 2x mee in de wei zet dan krijgt ie vanzelf respect. hij trekt jij houdt het touw vast, en hij doet zich eigen pijn met het trekken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:03

Ik hoop dat het morgen goed gaat!

Wat is verder precies de situatie? Ze staan dus op de paddock met hooi, en in de paddock zelf zit een poort die je open doet naar de wei? Ze kunnen dus meteen door naar de wei?

Gaat ie dan overdag als ie op de paddock staat niet door de draad heen? Doe hij het alleen als jij er staat? En ook weer terug richting de paddock? :?

Kun je niet als ze op de wei staan de toegang naar de paddock openlaten? Dan heb je nog maar een keer per dag een probleem...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:43

Harmonie6 schreef:
Net samen met mijn man jullie antwoorden door gelezen , hij heeft het gevoel dat het meer intimidatie van het paard is dan angst .
Ook hij is van mening dat er wat moet veranderen want dit kan zo niet .
Paard moet wachten totdat ie toestemming heeft om door het hek te gaan en niet zijn baasje de grond in stampen .

Door de klappers die ik gemaakt heb van vorig jaar en de doorknallers van de afgelopen weken straal ik mogelijk toch iets onzekers uit naar hem , ik weet van mijzelf dat ik toch wel wat anders naar de weides ga als voorheen , wat ik misschien toch weergeef aan hem , een paard pikt dat natuurlijk feilloos op en dat ik zijn angst verwar met brutaal gedrag van hem .
Het grapje lukt hem immers iedere keer weer .

De weide draad hangt al vol met linten en wappertjes zo ook de poorten , om hem af te schrikken , vanmorgen heb ik er weer stevig mee staan zwaaien om hem weg te houden maar hij roste er zo doorheen , inderdaad zo'n veer is ook een optie .

Omdat ik er morgen alleen voor sta ( meestal ) is hem vasthouden toch geen optie , dus gekozen voor de tip met de longeer zweep , met het zakje aan het einde .

Zal jullie morgen vertellen hoe het gegaan is , ben zelf ook wel benieuwd of het hem tot inkeer brengt dat ie wachten moet totdat ik de poort netjes open gedaan heb .
De andere paardjes blijven altijd wel netjes wachten , daar is een HO genoeg voor , dus nu die ene grote lummel nog in gareel krijgen .

Ik heb ook een drammer, niet altijd maar een enkele keer wel.
Dit is ookal een keer goed fout gegaan. Hij heeft mij toen letterlijk en figuurlijk omvergelopen. Was ook met het open doen van het draadje.
Ik had het draad half open en toen kwam hij en ik werd zo op de grond gesmeten. Gevolg 3 loslopende paarden, gat in mijn hoofd en een hersenschudding met als gevolg daarvan mijn baan kwijtgeraakt want ik zat net in proeftijd.

Toen ook een hele tijd onzeker geweest en soms ook gewoon bang. Ik heb een tijdje mijn carrotstick meegenomen en heb hem daar wel een paar keer een flinke mep mee gegeven. En meppen moest ik want hij kwam gewoon.
Over het algemeen gaat het nu wel goed een hele enkele keer lukt het hem nog wel eens.

Het paard van iemand anders is ook zo'n onopgevoede drammer, die heeft ook al eens een paar meppen van mij gehad.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:52

aerdenhout1 schreef:
Koper schreef:
Hmm... ik ben normaal niet zo van het meppen maar voor deze zou ik toch een zweep meenemen en een flinke ros uitdelen als hij zich niet gedraagt :Y) Ook al is hij zenuwachtig. Je moet wel tot 'm blijven doordringen en het moet een beetje veilig blijven -> lees: hij moet op afstand blijven. En daarná, als jij de draad hebt weggehaald, mag hij dichterbij komen en in het tempo van z'n eigen keus door de opening gaan.

Het goede antwoord!

Normaal gesproken ben ik wel van eens flink op de donder geven indien nodig, maar als ik lees dat dit een bloednerveus paard is en hij trilt over zijn lichaam zou ik hem er niet nog een klap bij na geven.....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:55

Misschien is dat trillen ook wel opwinding, kan maar zo. Ts, doe wel handschoenen aan en zorg dat je lijn lang genoeg is, veel succes morgen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 08:32

Nerveus of niet als zo'n beest mij omver dreigt te open krijgt hij een knal. Gaat ie aan de andere kant van de wei maar afkoelen.
Zo'n beest kan je dood trappen.

Eerst je eigen ruimte veilig stellen dan kun je verder met zo'n dier.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 09:13

Cowgirl schreef:
Nerveus of niet als zo'n beest mij omver dreigt te open krijgt hij een knal. Gaat ie aan de andere kant van de wei maar afkoelen.
Zo'n beest kan je dood trappen.

Eerst je eigen ruimte veilig stellen dan kun je verder met zo'n dier.

precies , eigen veiligheid voor alles hoor... en hoe werkt t in een kudde? niet anders hoor :n