Stap jij op de jury af na een officiële wedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stap jij op de jury af

Ja, als deze er is, altijd
8 (8%)
Ja, meestal
9 (9%)
Ja, als ik ontevreden ben.
18 (18%)
Ja, als ik tevreden ben.
Geen stemmen
Nee, dat durf ik niet.
13 (13%)
Nee. Waarom?
13 (13%)
Nee, die is er nooit.
8 (8%)
Nee, maar ik zou het wel willen.
9 (9%)
Nee, ik ga nooit naar de uitslag.
Geen stemmen
Nee, geen behoefte aan.
19 (19%)

Totaal aantal stemmen: 97

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:48

Mavelle schreef:
Ik ben er een keer heen geweest en toen werd mijn paard volledig afgekraakt. Het was mijn eerste keer in de L1, en ik had (volgens mij als een van de weinigen) in beide proeven een winstpunt gereden. Niet slecht, vond ik zelf. Toch maar even naar de jury gegaan voor wat algemene tips. Het kwam er op neer dat sommige paarden gewoon niet zo geschikt waren voor de sport en dat je van een dubbeltje nooit een kwartje kon maken :+
En bedankt! Vanwaar die winstpunten -notabene zelf gegeven- dan? Ik weet dat dit maar een jury was, maar toch zal ik er de volgende keer niet zo snel weer naar toe stappen want het was wel echt een domper.

Inderdaad raar. Had ze wel het goede paard voor ogen? :+

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:53

Vroeger was het heel normaal als je landelijk reed dat je na de proef comentaar kreeg van de jury.vond dat wel fijn.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:56

brechtje122 schreef:
Mavelle schreef:
Ik ben er een keer heen geweest en toen werd mijn paard volledig afgekraakt. Het was mijn eerste keer in de L1, en ik had (volgens mij als een van de weinigen) in beide proeven een winstpunt gereden. Niet slecht, vond ik zelf. Toch maar even naar de jury gegaan voor wat algemene tips. Het kwam er op neer dat sommige paarden gewoon niet zo geschikt waren voor de sport en dat je van een dubbeltje nooit een kwartje kon maken :+
En bedankt! Vanwaar die winstpunten -notabene zelf gegeven- dan? Ik weet dat dit maar een jury was, maar toch zal ik er de volgende keer niet zo snel weer naar toe stappen want het was wel echt een domper.

Inderdaad raar. Had ze wel het goede paard voor ogen? :+

Mijn paard voldeed verder wel aan de omschrijving :+ En ik was net voor de pauze

leonie87

Re: Stap jij op de jury af na een officiële wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 22:01

Zoiets is natuurlijk nooit de bedoeling Mavelle! Een jury moet juist motiverend zijn, zelfs als je 160 punten hebt! Wel vervelend dat je deze ervaring hebt, maar je moet je echt niet laten afschrikken hoor! Er zijn ook leuke jurys :D

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:05

Ik heb dan nog geen officiële wedstrijden gereden. 'Vroeger' wel veel fnrs-proeven waarbij meestal geen mogelijkheid was om de jury te vragen. Dan vroeg ik gewoon iemand anders die mijn hele proef gezien had of die punten inderdaad slecht waren. En verbeteringen zijn natuurlijk altijd welkom.

Ik heb het een keer meegemaakt dat ik wel echt het idee had dat ik andermans protocol had, alleen was ik de enige die die proef reed. Dan heb ik het over dingen als punten aftrek omdat ik niet in galop zou zijn geweest waar dit werd gevraagd. Ergens zou je toch denken dat ik dat als ruiter zou moeten merken := En ook gewoon alle onderdelen die ik naar mijn mening goed gereden had lage punten, en alle onderdelen die ik slecht gereden had hoge punten.

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:14

Rij zelf geen wedstrijden meer, maar word het niet tijd dat we weer terug gaan naar "vroeger" waar wel gewoon nog commentaar gegeven word, want je komt als ruiter toch om te leren en "beter" te worden???

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:18

Soms als daar de kans voor is en ik daar behoefte aan heb.
Dat kan varieren van een vraag als: goh hoe bedoel je dat? Tot: Goh wat leuk dat u mijn paard leuk vindt.

Nooit om te klagen overigens. Dat heeft mij inziens geen zin. De jury beoordeeld wat Zij/Hij ziet en dan kan je het er misschien niet mee eens zijn maar ja...misschien kan je er beter zelf even over nadenken of het niet gewoon trecht is(die lage punten)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:19

Tot nu toe heb ik 1x de gelegenheid gehad om de jury aan te spreken, allen had ik toen goede punten en commentaar, dus geen behoefte. Voor de rest heb ik meestal de pech dat mijn jury alweer aan t jureren is en ik dus helaas geen vragen kan stellen.

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:21

Zelf heb ik vandaag toevallig weer een wedstrijdje gehad, alleen zijn is er niemand die hetzelfde niveau rijd als ik, (F11 en het hoogst van de manegepaarden) met de prijsuitreiking werd ik bij groepen gevoegd die 4 niveaus lager rijden. Zelf had ik niet verwacht dat ik veel punten had (schoonheidsfoutjes, er word strenger gejureerd bij hogere niveaus) maar uiteindelijk ben ik eerste geworden met 238 punten, 10 punten verschil met de 2e plaats. _/-\o_
Er stond zelfs bij mijn protocol; Keurige proef :)

Die jury was écht leuk! Eindelijk iemand die naar de ruiter kijkt ipv paard. Zoals mijn ervandoorgaan-aanspringen-in-galop waar ik ook nog een mager 6'je kreeg met als uitleg dat het wel goed opgelost werd. En dat vind ik leuk!

Tja, als ik slechte punten rijd dan is dat jammer. Dan ga ik wel nog even naar de jury toe voor tips en wat ik dan de volgende keer het beste zou kunnen doen. Vind ik wel zo handig :j

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:23

Princesj schreef:
Tot nu toe heb ik 1x de gelegenheid gehad om de jury aan te spreken, allen had ik toen goede punten en commentaar, dus geen behoefte. Voor de rest heb ik meestal de pech dat mijn jury alweer aan t jureren is en ik dus helaas geen vragen kan stellen.

Dan nog, ook als ik goede punten en goed commentaar heb bedank ik de jury nog en vraag ik om tips. Is echt heel leerzaam hoor, ze hebben vaak nog een stuk meer te vertellen dan op je coupon staat!

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:27

Vaak ben ik het wel eens met de jury. Een enkele keer wil ik wel wat vragen. Heb zelfs een keer gehad was ik 2x eerste dat ik toch nog naar de jury ben gegaan van wat ik nog kon verbeteren. Het grote punt is dat ik mezelf een aantal dingen moet afleren, wat het moeilijkst is natuurlijk, ik hierna vraag. Wie weet komt de gouden tip voorbij waar ikzelf nog niet aan had gedacht.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:28

44Myrthe44 schreef:
Princesj schreef:

Dan nog, ook als ik goede punten en goed commentaar heb bedank ik de jury nog en vraag ik om tips. Is echt heel leerzaam hoor, ze hebben vaak nog een stuk meer te vertellen dan op je coupon staat!

Ik had dezelfde dame 2 weken daarvoor met slechte punten, dus de tips heb ik goed opgepakt (stond ook op t protocol)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:31

Helaas heb ik er weinig kans tot gehad omdat de jury meestal al weer bezig was met de volgende groep. En buitenwedstrijden heb ik nog maar weinig gereden met de kans om iets te vragen.
1 maal had ik wel de kans, maar had ik totaal niet de behoefde eraan. Die jury heeft toen zo lelijke opmerking gemaakt waar iedereen bij stond (die het trouwens ook niet normaal vonden, ze hebben me notabene over moeten halen om uberhaupt me 2de proef te gaan rijden toen) dat ik geen woord meer wou wisselen met dat misselijke mens.

Maar als ik mijn protecol onduidelijk vind en de kans krijg zou ik zeker vragen of de jury het kan toelichten zodat ik er mee aan de slag kan. Gelukkig gaat mijn instructrice ook bijna altijd mee om te kijken wat er goed of fout ging, om vervolgens daar thuis weer mee aan de slag te gaan.

sharonsonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:32

in principe stap ik nooit op een jury af.
waar ik een hekel aan heb is vriendjes politiek wat je vaak mee maakt in de wedstrijd sport!
ik had een x dat de vader van een meid die voor me aan had gereden bij de jury ging staan en mij en mijn paard stond aftekraken. Wat bleek het waren goeie vrienden van elkaar en had in die ring 179 punten en in de andere ring 205 dan vraag ik mezelf af klopt dit wel??

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:33

ja, als ik het er niet mee eens ben wel.
( andere disipline dan dresuur maar toch.. )
heb al een keer gehad dat ik een 0 kreeg, terwijl ik het toch echt wel had gedaan, en de 2e jury deze ook gewoon beoordeeld had. krijg alleen nooit echt een zinnig antwoord.
ja, ik heb zoveel ruiters gezien, dat weet ik allemaal niet meer .... ^)

sharonsonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:35

unihorses schreef:
heb al een keer gehad dat ik een 0 kreeg, terwijl ik het toch echt wel had gedaan, en de 2e jury deze ook gewoon beoordeeld had. krijg alleen nooit echt een zinnig antwoord.

nou dan ben je ook lekker bezig zeg!
en de meesten hebben wel altijd het hoogste woord over de ruiters die gereden hebben

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:39

Ik ga soms nog even langs de jury als iets onduidelijk is. Maar vaak weet ik door de spanning niet meer hoe mijn jury eruit zag..
Ik bewaar wel altijd alle protocollen, en na de wedstrijd ga ik daar dan ook direct mee bezig.
Ik hoop deze zomer met goed les lekker door te kunnen trainen en dan in oktober weer te kunnen beginnen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:42

Ik ga zelf nooit naar de jury, wel een aantal keer gehad dat de jury naar mij toe kwam. Dat mijn paard leuk is of dat ik de proeven beter moet oefenen, want was toch wel héel zonde dat ik 3x verkeerd reed, ahum :o

Laatst op wedstrijd had ik voltes 15 meter 13 en 14m gereden, stond er op mn protocol "te groot", ben ik het niet mee eens, maar om daar nou mee naar de jury te gaan.. Ze kunnen het moeilijk even na gaan meten :')

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:45

sharonsonja schreef:
unihorses schreef:

nou dan ben je ook lekker bezig zeg!
en de meesten hebben wel altijd het hoogste woord over de ruiters die gereden hebben

ja, was een buitenlandse jury...
die wel meer zomaar een 0 had gegeven.

sharonsonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:47

een 4 vind ik al heel wat om te geven!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 23:06

sharonsonja schreef:
een 4 vind ik al heel wat om te geven!

nu was het ook niet dressuur he :)
5 en zijn vrij normaal, doe je iets minder goed, krijg je een 4. maar een 0 alleen als je het niet uitvoert.
ookal doe je een poging tot, dan nog krijg je een 1.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 08:45

Een 0 voor een onuitgevoerde oefening vind ik niks anders dan normaal..

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 12:58

Met outdoor is er hier vaak wel de kans om direct na je proef even naar de jury toe te stappen, ik doe dat altijd wel eigenlijk al is het alleen maar even om te zeggen; "Bedankt voor het jureren!" :)

Wat ik dan wel een paar keer heb meegemaakt is dat ze toen ik dus bij de auto stond wel het e.e.a. wisten te zeggen, waar ik het ook mee eens was en je dan vervolgens je protocol krijgt en je bv. in de 160 of 170 hebt met gewoon 0,0 commentaar verder. Dan baal ik toch wel een beetje ook omdat ze aan de auto nog zo vriendelijk waren en nuttige tips hadden... Ik laat mijn proef eigenlijk altijd filmen en dan is het erg leerzaam om die terug te krijgen met commentaar van de jury. Je leert er zelf ook van zien.

Heb ook zelfs 1 keer meegemaakt dat ik een enorme grote fout in mijn proef had zitten (paard struikelde in de galop, viel terug in draf, sprong iets over het bordje bij de B heen en heb toen de volte in draf verder gereden i.p.v. galop). Dus volte galop maar kwart laten zien, bijna de ring uit en ook nog eens overgang galop - draf niet getoond. Ik had verwacht een 3 en een 0 te krijgen ofzo. Wat had ik, 2 keer een 6.... Ze zei ook dat ze dat niet had gezien en dat vind ik dan toch wel jammer. Dan ga ik ook na die tijd niet meer naar de jury heen voor vragen, dan word het al snel een algemeen praatje. Terwijl ik het toch echt wel heel fijn vind om met jury's in gesprek te gaan, ze hebben vaak erg nuttige tips! ;)

Maar over het algemeen kloppen de punten bij mijn gevoel & kan ik me in het commentaar vinden. Waarom dan ook nog eens naar de jury toe stappen?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 13:16

Vroeger was er inderdaad altijd tijd voor.
Paar jaar geleden kon het bij de pony's zelfs nog..

Kijk rijd je een gemiddelde proef, dan zou ik als jury zeggen, lees het commentaar goed na.
Rijd je een bar slechte proef, dan zou het niet verkeerd zijn om als jury zijnde even diegene bij je te roepen , en wat algemene tips te geven.
Ook de hele goede proeven zou best een complimentje over gemaakt mogen worden.
Zo zou het wedstrijdrijden een stuk leuker zijn voor veel mensen, en kost het niet al te veel extra tijd.

Zo rijd er hier in de regio een vrouw die amper op dr paard kan blijven zitten, en toch elke keer maar weer start (beest is oerbraaf, maar vrouw kan gewoonweg niet goed zitten). Zoiemand zou imo veel kunnen hebben aan commentaar.. of op zijn minst via deze weg een goede instructie kunnen vinden ...

Daarentegen is het ook altijd motiverend om positief commentaar te krijgen, een korte noot, zodat je nog frisser de tweede proef in gaat.

Oftewel, nee geen uitgebreid commentaar, maar zou wel weer een beetje zoals vroeger mogen zijn.

Over je pol.. bij ons zijn de meeste juryleden allang gevlogen tijdens de prijsuitreiking ...

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 13:24

Hier is outdoor (regio Oost-Nederland) heel vaak nog wel ruimte voor commentaar... Als er op de coupon voldoende staat en ze het niet nodig vinden doen ze het niet altijd, maar vaak krijg je nog wel even heel snel te horen wat ze van de proef vonden. Zorgt ook niet echt voor extra tijd, want de vorige deelnemer is vaak net aangemeld, rijdt een paar rondjes en zodra de voorlezer goed en wel geïnstalleerd is, is degene die commentaar kreeg alweer weg.