Hoe onderhouden jullie je johdpurs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 22:05

Ik heb ook Ariats die na een klein jaartje gescheurd zijn. Op de Equitana in de Ariat stand nagevraagd en zij vertelden dat ik niet regelmatig genoeg gepoetst en gevet had. Moet iedere keer na gebruik vertelde ze en raadde me schoenpoets van het merk Kiwi aan. Vertelde ook nog dat je nooit met zadelzeep op de schoenen moet komen omdat dat het leer te zacht maakt en dan scheurt het sneller.

Nordsvensk

Re: Hoe onderhouden jullie je johdpurs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 23:18

Mijn oude/niet lederen doe ik helemaal niks mee. Maar mijne die ik gebruik voor het rijden ben ik heel zuinig op, dus als die vies zijn worden ze schoongemaakt en ze worden bijna weekelijks ingevet.

LisaDubbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 19:29

niet , hihi ... maar doe het wel. ik ben dr nooit aan begonnen maar heb ze toch al 2 jaar ofzoo en ze zijn nog niet kapot :)

MelissaH1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 19:53

Ik heb 1 à 1,5 maand geleden nieuwe (leren) jodphurs gekocht en ook met het voornemen om ze goed te onderhouden met hetzelfde spul wat ik ook bij m'n leren rijlaarzen had gekocht. Daar is het tot nu toe nog niet van gekomen. Misschien ook daarom dat mijn andere jodphurs het maar 1 jaar volhielden telkens?? Heb nu ook jodphurs uit een wat hogere prijsklasse en heb nu rijlaarzen dus rijdt er ook niet meer mee en hoop dat ze zo dus wat langer meegaan. Dus hoe onderhoud jij je jodphurs: niet :') , maar ben wel van plan om ze deze maand toch echt een keer te gaan schoonmaken en insmeren ed. :P

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 18:51

Ik heb 2 paar Johdpurs
het ene paar heb ik nu 4a5 jaar en nog steeds niks mee aan het handje Ik gebruik ze voor alles
Stal werk rijden gewoon als laarzen voor in de tuin waarvoor eigenlijk niet!
Ik maak ze zo nu en dan een beetje schoon met water verder niet!

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:06

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:12

Ik heb een paar leren johdpers die ik elke dag wel een paar uur draag en er is nog niets mee aan de hand. Ik heb ze ondertussen 2 jaar en poets ze af en toe eens met zwart leren schoenpoets maar verder doe ik er niets mee en ze zijn nog prima.

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:15

Jammer van je eerste paar schoentjes.
Ik heb van Mondoni nu al 3 jaar denk ik en heb ze misschien 1 of 2 keer ingevet en ze doen het nog prima

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:23

Ik poets ze minstens 1x per maand met schoensmeer. Zand haal ik ervoor al af met een borstel. Ze zijn (na een jaar) nog best mooi.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:29

Eerlijk gezegd onderhoud ik ze gewoon niet :+ .
Ze zijn van mondoni en waren gewoon heel goedkoop.
Ik woon in mn johdpurs en ze leven na 1,5 jaar altijd nog terwijl ik ze minimaal 3 uur per dag aan heb en er alles mee doe (stallen, rijden, door blubber enz).
Wel is de zool helemaal kapot gelopen en hij droogt wat uit, maar ik kan er geen afstand van doen en ben zeer gehecht aan ze.
Ze zitten zo lekker als ze oud en kapot zijn :')

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:55

Met babydoekjes en af en toe met zwarte schoenpoets.
Ik heb stalschoenen van ongeveer 50 euro en die gaan prima mee.
Alleen de binnenkant is kapot omdat ik er zo veel op loop. :')
Maar aan de buitenkant zijn ze nog prima om aan te zien.
Ik heb ze nu denk ik een jaar. Maar ik vind ze lelijk en dus worden het weer leren laarzen.

Mijn chaps (weet niet of je die ook hebt) maak ik gewoon schoon met warm water en een schuursponsje en dan boen ik en dan zijn ze weer prima schoon.

Bij mijn vorige laarzen (leer) deed ik hetzelfde als bij mijn stalschoenen.

En bij mijn rubberen laarzen waren babydoekjes en water goed genoeg. ;)

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:42

Tot nu toe smeer ik er af en toe kleurloos spul op dat eigenlijk voor alle schoenen geschikt is.
Mijn jodhpurs hebben het denk ik niet zo met mij getroffen, voor mijn laarzen heb ik alles wat betreft onderhoud liggen (schoensmeer, glansborstel, zo'n flesje met vloeibare schoensmeer voor als het een keer snel moet, ritsspray, speciaal schoonmaakmiddel), voor mijn jodhpurs heb ik ehm.... niets!
Laarzen doe ik alleen aan met rijden, jodphurs op alle dagen dat ik veel door de stallen loop of ergens heen moet ofzo. Met rijden draag ik ze alleen als ik niets intensiefs ga doen (uurtje voorop bij de beginners, bosrit, dat soort dingen).
Nu hoor ik jullie al denken: 'onderhoudsspul voor laarzen werkt ook op jodhpurs' en daar geef ik jullie helemaal gelijk in. Ware het niet dat mijn laarzen zwart zijn en mijn jodphurs bruin....

MuttleyMarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 19:13

Zand eraf borstelen, en dan schoenpoets eroverheen. 2 jaar had ik jophurs en die poetste ik met bootcare

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 19:16

Ehh niet. :+
Ze zijn wel vies maar ik gebruik ze dan ook alleen als stalschoenen, en ze gaan bij mij meestal een jaar of 2/3 mee.

_KimmeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 13:43

Hier ook bijna niet, soms een keer met een borstel erover haha.

Enphalu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 13:48

niet.. heb toevallig gisteren voor de eerste keer in twee jaar ingevet..

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 13:56

De meeste ariats en andere duurdere laarzen/schoenen (dus van echt leer) worden lelijk van de mest en urine in stallen. Dit komt omdat vooral het ammoniak uit urine op het leer inwerkt en leer is hier niet tegen bestand. Vooral mensen die regelmatig stallen mesten zullen merken dat hun schoenen snel gaan scheuren op plekken dicht bij de grond. Dus de zool of net aan de zijkant.

Wil je je ariats netjes houden dan kan je het beste met mesten andere schoenen aandoen. Daarnaast is inderdaad ledervet en zadelzeep niet goed voor je schoenen. Alleen een vochtige doek is voldoende en anders eventueel wat schoenpoets.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:09

Ik maak ze iedere week schoon en ik doe ze om de 2 weken polijsten. (Althans, zo heet dat spul := )

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 18:33

Ik heb Petries, maar onderhoud ze niet zo vaak als het zou moeten :P
Als ik het doe, borstel ik eerst het grofste vuil eraf en dan even schoonmaak lederdoekje van de Action erover + nog wat vet :j

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 19:38

ik gebruik mijn rijschoenen/jodphurs voor het rijden en voor het stal werk. Ik maak ze schoon onder de kraan en vet ze af en toe in met zadelvet

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 11:53

Ik ga trouwens denk gewoon een paar sneakers op stal in de zadelkamer zetten, en na het rijden meteen omwisselen. Anders is het bloedheet in de zomer en het loopt toch lekkerder dan leren laarzen vind ik.