Bijrijder met mijn paard, hoe zit het nou met de verzekering

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:39

oji schreef:
Die deuk in die auto wordt gewoon vergoed door je WA verzekering. Schade aan derden.
Maar als jouw bijrijder jou aansprakelijk gaat stellen omdat hij/zij een arm breekt omdat hij/zij zelf besloten heeft op jouw paard te gaan bijrijden...dan zou ik mij gaan afvragen wat voor bijrijder je hebt. Heb zelf 15 jaar op andermans paarden gereden. Altijd jonge beesten en best een paar keer flink gevallen, ribben, vingers, enkel gebroken, heup uit de kom...maar het echt nog nooit in mijn hoofd gehaald daar de eigenaar voor aansprakelijk te stellen. Was toch mijn keuze om er op te kruipen. Tuurlijk ik weet, je kan tegenwoordig iedereen overal maar voor aansprakelijk stellen, maar het tekent wel de mens die dat doet.

Dat aansprakelijk stellen gaat tegenwoordig automatisch.
De ziektekostenverzekeraar van de bijrijder kan dit claimen bij de WA-verzekering van de eigenaar.
Daar hoeft de bijrijder niets aan te doen.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:43

denk ook eens de andere kant in;

- paard wordt rustig voor een laag hindernisje gezet, stapt verkeerd en breekt een been?
- paard wordt buiten gereden, en schrikt van iets, breekt een been?
- paard wordt buiten "afgejakkerd" en breekt een been?

Wanneer stel jij je bijrijder dan aansprakelijk? Of spullen die kapot gaan oid.
Bij mijn weten is de eigenaar altijd verantwoordelijk voor de gedragingen van zijn paard TENZIJ er aantoonbaar gemaakt kan worden dat de eigenaar er op dat moment niets aan kon doen.
(zonder medeweten, zelfs uitdrukkelijk (schriftelijk) verboden!! met een shetlander proberen 1.80mtr te springen)

Ik heb mijn paard verzekerd bij Equine risk, en kan daar ook een "bijrijders verzekering" afsluiten. Dit kost me € 40,-/jaar. Iedereen die dan met dit paard omgaat is verzekerd voor het meest erge (blijvend invalide / dood) Dit is voor me zelf een heel rustgevend gevoel, dat als er dan toch iets ernstigs gebeurd, dit gedekt wordt door de verzekering.

Maureen_M

Re: Bijrijder met mijn paard, hoe zit het nou met de verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 16:48

40 euro per maand is helemaal niet zo duur ! Dat is veel beter dan dat je eventueel enorme schade moet betalen !

EquineNature

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:55

Voor zover ik weet, is de eigenaar van het paard ten alle tijde verantwoordelijk voor de schade die het paard maakt aan personen en of goederen.
Dus als jouw bijrijder van jouw paard valt en haar arm breekt, ben jij verantwoordelijk.
Als jouw paard buiten tegen een auto aantrapt en schade maakt ben jij als eigenaar verantwoordelijk.

Volgens mij kun je als eigenaar de verantwoordelijkheid van schade aan personen en of goederen toegebracht door jouw paard alleen bij de bijrijder leggen als je kunt aantonen dat de bijrijder bewust risico's heeft genomen en onveilig heeft gehandeld.
Bijvoorbeeld: Jij zegt tegen bijrijder: altijd het paard eerst 20 min longeren voordat je erop gaat zitten, bijrijder doet dat niet, gaat zonder te longeren op het paard zitten, paard gaat uit zijn plaat en bijrijder valt eraf, dan is de bijrijder verantwoordelijk.
Bijvoorbeeld: Bijrijder rijdt buiten, stuurt het paard veel te dicht langs geparkeerde auto's, paard stapt opzij en maakt schade aan de auto, dan is de bijrijder verantwoordelijk.
Laatst bijgewerkt door EquineNature op 23-05-13 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 16:57

zohra schreef:
Voor zover ik weet, is de eigenaar van het paard ten alle tijde verantwoordelijk voor de schade die het paard maakt aan personen en of goederen.
Dus als jouw bijrijder van jouw paard valt en haar arm breekt, ben jij verantwoordelijk.
Als jouw paard buiten tegen een auto aantrapt en schade maakt ben jij als eigenaar verantwoordelijk.

Volgens mij kun je als eigenaar de verantwoordelijkheid van schade aan personen en of goederen toegebracht door jouw paard alleen bij de bijrijder leggen als je kunt aantonen dat de bijrijder bewust risico's heeft genomen en onveilig heeft gehandeld.
Bijvoorbeeld: Jij zegt tegen bijrijder: altijd het paard eerst 20 min longeren voordat je erop gaat zitten, bijrijder doet dat niet, gaat zonder te longeren op het paard zitten, paard gan gepaat uit zijn plaat en bijrijder valt eraf, dan is de bijrijder verantwoordelijk.
Bijvoorbeeld: Bijrijder rijdt buiten, stuurt het paard veel te dicht langs geparkeerde auto's, paard stapt opzij en maakt schade aan de auto, dan is de bijrijder verantwoordelijk
.

Maar dat valt eigenlijk niet te bewijzen toch ?

Ze kan dan net zo goed zeggen dat zelfs na die 20 minuten longeren mijn paard stout deed of dat hij opeens opzij schoot en schade maakte aan een auto

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:58

Dat is inderdaad wel zo..

Ik heb eerst dik een jaar het paard wat nu van bij is bij gereden. Ben er ook een keer keihard afgedonderd, moest naar de huisarts ect ect, en alles gewoon door onze uitkering oid betaald. Dacht er eerlijk gezegd niet eens aan die eigenaar aansprakelijk te stellen.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 17:01

ShadyCeline schreef:

Ik heb eerst dik een jaar het paard wat nu van bij is bij gereden. Ben er ook een keer keihard afgedonderd, moest naar de huisarts ect ect, en alles gewoon door onze uitkering oid betaald. Dacht er eerlijk gezegd niet eens aan die eigenaar aansprakelijk te stellen.

Gelukkig zijn heel veel mensen zo eerlijk !

Maar wat ik helaas wel al vaker heb zien gebeuren is dat de 'kinderen' die dus bijrijden niet zo zijn... maar die verdomde ouders dus wel (willen de ouders onder ons zich niet aangesproken voelen.. maar ik heb dit wel vaker zien gebeuren. Dit zijn vaak ouders zonder paarden / paardenverstand)

In de situatie die ik dus mee had gekregen was een meisje wat altijd op een eigenwijze pony reed. Ze deed het eigenlijk heel erg goed maar is een keer toch ongelukkig gevallen. Een zwaar gekneusde arm. De ouders hebben toen de eigenaar gesteld en dat heeft voor de eigenaar van de pony veel hoofdpijn en moeilijkheden bezorgd.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:09

Ik ben zelf dan bijrijder en heb dit punt niet met de eigennaren besproken.
Ze hebben wel een bordje op het erf dat je daar op eigen verantwoording bent.
Ik heb altijd in mijn hoofd ik werk met dieren dan loop je gewoon een vehoogd risico, dus goed oppassen.
Mocht ik iets breken of iets ergs kappot maken wil ik dat best vergoeden en vind ik het mijn eigen verantwoording.
Bij alles gewoon goed opletten. Mocht de eigenbaat zo'n verzeking willen.afsluiten zou ik best die €40 p/j willen betalen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:11

Jij, jij en jij. Jouw paard, jouw verantwoordelijkheid. Met enige uitzondering; als de auto jouw paard aanrijdt of veel te dicht nadert en er een gevaarlijke situatie ontstaat en dus trapt het paard, dan kan het zo zijn dat de autobestuurder zelf de schade moet ophoesten. Maar de verzekering zal er alles aan doen om het op jouw te verhalen wat dat betreft, want geen verzekering betaald graag uit :')

Ik heb het al meegemaakt en mijn verzekering moest de revalidatie kosten betalen van de bijrijdster.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 23-05-13 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

EquineNature

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:12

Het is een lastig iets.
Gelijk hebben betekent niet automatisch ook gelijk krijgen. Tegenwoordig moet je alles 'bewijzen'. En als er geen getuigen zijn, dan wordt het een over en weer van welles/nietes.
Het is wel zo, dat als je besluit paard te gaan rijden, dat je weet dat dat bepaalde risico's met zich mee brengt, dus je weet ook dat je een keer van een paard kan vallen. Als je dan toch gaat rijden dan ga je als het ware akkoord met het risico.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:15

ShadyCeline schreef:

Dat hoef jij ook niet altijd te doen, maar verzekeringen zoeken dat zelf ook uit (met name bij echt dure ongevallen). Mijn bijrijder heeft mij ook niet aansprakelijk gesteld, maar de verzekering heeft gezegd; o, u bent van andermans paard afgevallen? Prima, dan verhalen wij de medische kosten op de rekening van de eigenaar van dat paard.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:17

Als eigenaar van hond of paard, die een ander met hond of paard met eigen goedkeuren op stap laat gaan, ben je VOLLEDIG verantwoordelijk voor de schade die tijdens rit of wandeling ontstaat, hetzij aan andermans goed, hetzij aan de berijder van jouw paard/ uitlater van je hond.

Het is doorgaans volslagen onmogelijk om wettelijk aan te tonen dat het de schuld van de (door jou als eigenaar goedkeurde) ruiter/hondenwandelaar was, als je er zelf als eigenaar niet bij was.
Dus helaas ben je in zulke gevallen als eigenaar in 99% van de gevallen "de klos".

De verantwoordelijkheid ligt bij jou als eigenaar, het is niet anders.

Wat @Zohra zegt klinkt wel leuk, maar is doorgaans gewoon niet te bewijzen.

Voorbeeld: ik laat 1 van mijn Dobermanns uitlaten door een ervaren (volwassen!) iemand, en zeg daarbij met nadruk dat die niet losgeknipt mag worden van de lijn.
Nu doet de uitlater dit toch, en de Dober gaat achter een fietser aan, die in de broekspijp wordt gegrepen (of van schrik omvalt): bril stuk, gat in broek... etc.
Dan ben ik natuurlijk woedend op de onbetrouwbare uitlater, die de hond heeft losgedaan terwijl ik nog zo duidelijk had afgesproken dat dat NIET mocht...
Maar als de uitlater zegt dat de hond zo trok dat de lijn uit diens hand schoot, of de knip losliet (ik noem maar iets), heb je geen enkele mogelijkheid om te bewijzen, dat die de hond zelf heeft losgeknipt.
Want je was er niet bij... ergo... jij als eigenaar draait er voor op.

Ander voorbeeld: ik laat iemand op mijn paard rijden. Dat gaat hartstikke leuk, ik heb er veel vertrouwen in, die gaat met mijn goedkeuren ook eens een rondje buiten er mee. Ik ga er naast mee op de fiets. We zijn beiden enthousiast. Maar het mag van mij niet ZONDER dat ik er bij ben.
De volgende keer (zonder dat ik er bij ben) doet de bijrijder het toch, paard schrikt ergens van en springt tegen een voertuig aan (fiets, auto). Met schade ten gevolge.

Dan ben ik als eigenaar aansprakelijk voor die schade, want toon maar eens aan dat de bijrijder dat niet mocht van mij (is immers geen contract?), je hebt gewoon met een bewijslast te maken, en de eigenaar van auto of fiets zal het worst wezen wie betaalt, als de schade maar vergoed gaat worden, die zijn doorgaans absoluut niet geinteresseerd in wie er verantwoordelijk is... laat staan dat die als "getuige" voor jou willen gaan optreden in zulke gevallen... te veel moeite en gedoe (waar men ook gelijk in heeft, want niemand zit daarop te wachten).

Overigens zijn bovenstaande gevallen volledig HYPOTHETISCHE gevallen, zelf nooit meegemaakt (niemand anders dan ik rijdt op mijn paard en niemand anders dan ik laat mijn Dobermanns uit), maar ik ken het maar al te goed van anderen, die wel zulke situaties hebben meegemaakt.

Ga er dus altijd vanuit dat je als eigenaar ZELF verantwoordelijk bent.

Overigens staat de Wet ook nog eens boven de eventuele schriftelijke of contractuele afspraken die je met een rijder/uitlater in zulke gevallen eventueel hebt gemaakt. In de praktijk worden zulke afspraken alleen mondeling gemaakt en niet op schrift gesteld.

Hazouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 19:40

Ik had een keer gehoord dat als de bijrijder 18+ is dat diegene dan zelf verantwoordelijk is als ze valt?
klopt dit of niet?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 19:42

Nee, klopt niet, jij bent als eigenaar wettelijk aansprakelijk. Helaas, maar waar.
Ik begrijp niet waarom niemand dat eens navraagt.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 19:46

Zij moet hiervoor speciaal verzekerd zijn, anders ben jij gewoon aansprakelijk. Mijn bijrijdster heeft speciale verzekeringen moeten afsluiten (althans haar ouders) om tijdens het rijden van mijn pony verzekerd te zijn. Dat zijn officiële contracten. Mocht hij nu een been breken door haar fout, zij zelf vallen, mijn pony die door haar gereden schade toe brengt aan derden; is zij verzekerd voor de kosten van deze schade. Aangezien ik niet met de gebakken peren wou zitten mocht er iets gebeuren heb ik dat vanaf het begin al geregeld.

kaylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 19:58

Indien je als eigenaar niet meer dan twee paarden / pony's hebt ben je hobby matig met paarden bezig en vallen de paarden onder je aansprakelijkheidsverzekering. Ook als er een bijrijder oprijd ben je als eigenaar verantwoordelijk maar wel goed verzekerd (mits je dat hebt afgesloten).

Laat je je bijrijder betalen voor het rijden/ cq meebetalen in de onkosten van je paard dan is het niet meer hobbymatig en valt de verzekeringsdekking voor je bijrijder weg met alle gevolgen van dien als er wat zal gebeuren.

Belangrijk is dat je niet meer dan twee paarden hebt om het onder je gewone aansprakelijkheidsverzekering te laten vallen anders ben je een andere verzekering nodig!

Voor alle paardeneigenaren bordjes op je stal rijden voor eigen risico heeft geen nut en is niet rechtsgeldig JIJ blijft aansprakelijk!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:02

Volgens de paardenadvocaat om haar zo maar even te noemen, zal de wa verzekeraar schade veelal dekken, maar is dat zeker geen vaststaand gegeven. Dit wetende van een professional moet je gewoon schriftelijk door je verzekeraar laten vastleggen dat je bijrijder ook goed gedekt is. Dan heb je het maar geregeld.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 07:22

Ik rij alleen maar op paarden van anderen en heb in de afgelopen 20 jaar al het een en ander aan de hand gehad. Eigenaren aansprakelijk stellen heb ik nog nooit gedaan . Bij schade altijd mijn verzekering ( wa en ziektekosten)de schade laten afhandelen. Die hebben nog nooit gevraagd van wie dat paard nou eigenlijk was?!

krista1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 07:27

eigennaar is en blijfd verzekrd ook gwn als je je paard verhuurd
het i belangerijk dat jij en je brijrijder wa verzekerd zijn

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 08:07

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 08:16

En als de ruiter een ruiterbewijs heeft, hoe zit dat dan... (Las in de advertentie waar je je kon opgeven om deze te behalen er een verzekering bij zit, is dat dan eigenlijk "overbodig" als de eigenaar van het paard een WA verzekering heeft?)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 09:21

Ruiterbewijs is vanuit het oogpunt van verzekeren inderdaad overbodig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 08:01

Ik meen dat het idee van de WA-verzekering die aan het ruiterbewijs gekoppeld is, is dat deze er voor is om schades rondom het paard z.s.m. af te handelen?

Maar dat ze naderhand dan wel kijken of de gemaakte kosten nog teruggehaald kunnen worden bij een andere verzekering. Of zoiets.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 08:50

pmarena, de verzekering die aan het ruiterbewijs gekoppeld is verleend subsidiaire dekking. Dat betekent dat zij alleen dekking bieden als geen enkele andere verzekeraar dat doet. En aangezien nagenoeg iedereen een AVP verzekering heeft waarop huisdieren (ja een paard is een huisdier) gewoon meeverzekerd zijn, zal de verzekering die aan het ruiterbewijs gekoppeld is maar heel zelden (lees nagenoeg nooit) een schade regelen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 08:51

"Of zoiets" dus blijkbaar :P