Pony gaat er vaak vandoor aan de hand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lot189

Re: Pony gaat er vaak vandoor aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 20:02

lieve bokkers,

dit is een paard gewoon af te leren zonder bit kettingen pijn of wat dan ook!

je moet je paard leren te stoppen als jij je bv, omdraait.( kan ook een andere lichaamsbeweging zijn)
maar omdraaien is het makkelijkst omdat je dan met een open lichaam naar het paard toe staat wat voor het paard in dit geval betekent, stoppen (wegsturen)

als je dit je paard in de bak hebt geleerd ( 25 min werk) tip! verdeel dit in 2 sessie's
kun je naar buiten om het daar te oefenen!
kwestie van tijd, maar het geeft je profijt!

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 08:56

lot189 schreef:
lieve bokkers,

dit is een paard gewoon af te leren zonder bit kettingen pijn of wat dan ook!

je moet je paard leren te stoppen als jij je bv, omdraait.( kan ook een andere lichaamsbeweging zijn)
maar omdraaien is het makkelijkst omdat je dan met een open lichaam naar het paard toe staat wat voor het paard in dit geval betekent, stoppen (wegsturen)

als je dit je paard in de bak hebt geleerd ( 25 min werk) tip! verdeel dit in 2 sessie's
kun je naar buiten om het daar te oefenen!
kwestie van tijd, maar het geeft je profijt!

ben het helemaal met je eens!
word wel heel makkelijk gezegd hengstenketting enz.

Dit is gewoon met oefenen en trainen op te lossen, neem anders iemand in de arm die je kan helpen.

En die opmerking om de lijn aan 1 bitring te doen is belachelijk!
lekker om het bit dan door z'n mond te raggen.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 12:09

Ik heb woensdag ff gelopen en heb t halstertouw door zijn bitringen gedaan, en t klipje vastgemaakt aan t touew. Hij speerde um weer maar hij nu wat meer controllen en had ik handschoentjes aan gedaan

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:25

Vertoont hij dit soort gedrag ook in de bak of op het terrein van stal?

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 22:25

Nee alleen aan de hand. Hij staat op een afgezonderd laandtje. Op deze laan doet tie niks,, maar iets verder, bij een drukke weg wel. In de bak is hij onwijs braaf, en sonder t zadel buiten ook over t algemeen braaf. Hij is wel gewoon verkeersmak.

Splut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 09:48

.
Laatst bijgewerkt door Splut op 08-07-22 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:34

en sommige paarden moeten zoms gewoon duidelijk op hun plek worden gezet en vooral als ze al eens vaker hebben 'gewonnen' door zich los te rukken

mijne deed dit ook altijd en stond op laatste naar me te meppen en te steigeren
nou dan heb ik toch wel een ketting gebruikt en hem flink duidelijk gemaakt dit etter gedrag niet te accepteren dat heeft die dan maar nog 2 x erna geprobeerd ( wel met halster en ketting dus niet met bit! )

probleem opgelost en erna een super lief paard aan de hand ;)

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:54

Hahaha "doe een ketting" "doe een bit in" "een touwhalster" haha wat wil je doen tegen gemiddeld 600 kiilo?! Ik ben het eens met eerst in de bak grondwerk te doen. Uiteindelijk moet je zonder halster bit touw kunnen lopen... Is gewoon leiderschap.. Als je wilt weten hoe je dat oefent en respect verdiend van je paard. Dan kun je me pb"en.
Ik heb een dominante eigenwijze fjord die mij vroeger ook wel regelmatig zand_skie les gaf, maar na oefenen met leiderschap, kan ik nu ook zonder iets rijden dmv lichaamstaal.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:05

lissie_zigor schreef:
Hahaha "doe een ketting" "doe een bit in" "een touwhalster" haha wat wil je doen tegen gemiddeld 600 kiilo?! Ik ben het eens met eerst in de bak grondwerk te doen. Uiteindelijk moet je zonder halster bit touw kunnen lopen... Is gewoon leiderschap.. Als je wilt weten hoe je dat oefent en respect verdiend van je paard. Dan kun je me pb"en.
Ik heb een dominante eigenwijze fjord die mij vroeger ook wel regelmatig zand_skie les gaf, maar na oefenen met leiderschap, kan ik nu ook zonder iets rijden dmv lichaamstaal.

Ben ik met je eens, maar ze zegt dat de pony het enkel buiten doet. In de bak zou hij braaf zijn en op het terrein ook..

PaardjesFan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:08

wandel met je hoofdstel in of doe een stang-trens bit aan halster en laat weten dat JIJ de baas bent

PaardjesFan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:09

wees streng tegen je pony

Kimberly520

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:29

PaardjesFan1 schreef:
wandel met je hoofdstel in of doe een stang-trens bit aan halster en laat weten dat JIJ de baas bent

Waarom een stang-trens bit indoen?

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 18:19

PaardjesFan1 schreef:

Dat slaat nergens op? Waarom een s&t?

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 18:34

PaardjesFan1 schreef:

:')
Of je probeert het op te lossen door het halthouden op commando te zetten. Beginnen in de bak, ookal is het paard hier hartstikke braaf. Het klinkt alsof je paard uit enthousiasme behoorlijk over je heen loopt aan de hand. In de bak aanleren dat ho=ho. Niks doorlopen, ho is gelijk stilstaan en blijven stilstaan. Vervolgens ga je dit ook buiten oefenen, eerst op het pad en later langs de weg. Niet doorlopen tot het commando nodig is, maar zet het paard een aantal keer stil om het allert te maken. Grote kans dat het probleem dan is opgelost!
Let er ook op dat het paard achter of aan je schouder loopt en niet steeds een paar pasjes voor je komt.

Touw aan het bit doen ben ik geen fan van, als je paard er dan vandoor gaat en op het touw gaat staan... :n

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:28

nahetlezen van dezeoplossingen ben ik, als paarden LIEFhebber, me gaan schamen. en diep ook!!
lees jezelf terug (diegene die ik bedoel) je paard een stang indoen omdat hij gewoon net zoals ieder paard even tever door en te hard door loopt....?
het gaat hier om iets wat het paard nooit is aangeleerd... waarom zou JIJ de baas willen worden dmv pijn?
ik had zo gehoopt dat deze generatie paardenmensen uit die fase was..

wie niet horen wilt moet maar voelen...
tja,
ik heb je een hele goede tip gegeven, stuur me eenberichtje als je details wilt of een van mijn informatieve filmpjes wilt zien.. en weet niet waar je woont, maar ik ben bereid om je te komen helpen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:08

Ik vind het diep triest dat er naar allerlei hulpmiddelen gegrepen wordt als bitten, hengstenkettingen enz. In mijn ogen dien je dit thuis op te lossen, in een bak, door grondwerk mee te nemen. En pas dan er weer aan gaan denken dat je het erf af kunt gaan, bij voorkeur met een ouder paard die echt verkeersmak is waar je paard op kan steunen. Alle andere oplossingen zijn quick fixes en lossen het probleem niet op. Een paard gaat echt geen vertrouwen in je krijgen als schrikreacties of jolige reacties (moeilijk te beoordelen van achter een computer) met pijn geassocieerd worden.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:12

Voor 'm lopen en uit je eigen ruimte houden. Als jij stil staat moet het paard ook stil staan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:46

Dat lukt alleen maar als er in een veilige omgeving aan respect voor de persoon op de grond gewerkt wordt. Anders walst hij alsnog over je heen, en ogen in je achterhoofd heb je helaas niet.

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 21:01

Cassidy schreef:
Ik vind het diep triest dat er naar allerlei hulpmiddelen gegrepen wordt als bitten, hengstenkettingen enz. In mijn ogen dien je dit thuis op te lossen, in een bak, door grondwerk mee te nemen. En pas dan er weer aan gaan denken dat je het erf af kunt gaan, bij voorkeur met een ouder paard die echt verkeersmak is waar je paard op kan steunen. Alle andere oplossingen zijn quick fixes en lossen het probleem niet op. Een paard gaat echt geen vertrouwen in je krijgen als schrikreacties of jolige reacties (moeilijk te beoordelen van achter een computer) met pijn geassocieerd worden.

_/-\o_ *\o/* <3 :j

amen! amen! amen!

Flo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 19:10

Nou inderdaad, je hoeft niet meteen naar zulke hulpmiddelen te grijpen. Leiderschapstraining volgen zou ik zeggen, zodat je leert hoe je je paard op een normaal, vriendelijke maar duidelijk manier toch de baas kan zijn. Dan zal hij ook niet meer wegschieten. Waar staat je pony?
Ik zou je hierbij kunnen helpen, zo opgelost!

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 13:52

Herken het... Mn paard is eergisteren echt gaan lopen omdat ik hem aan het halstertouw niet meer kon houden...
Het probleem is dat hij in de bak alles doet qua grondwerk. Ik werk daar ook los met hem, en hij stopt als ik stop, gaat achteruit als ik dat zeg enz. In de stal probeert hij, maar ik zet hem meteen op zn plaats want anders stormt die ook buiten (ik doe de staldeur nooit toe als ik er bij sta).
Als ik dan op het erf oefen, heeft hij zoveel te zien en zn concentratie is dan helemaal weg. Hij loopt me omver, begint te trekken en dan vaak kan hij zich ook lostrekken.
We hebben al 2x iemand hiervoor laten komen, bij de ene heeft hij zich ook tig keer kunnen lostrekken, bij de andere heeft hij het geprobeerd, maar die man heeft niet losgelaten en heeft gewoon heel het terrein met hem afgelopen tot hij hem terug had. Helaas is me dat nog niet gelukt, want bij die man heeft hij het niet meer geprobeerd daarna...
Lesjes grondwerk is dus zéker aan te raden... Het kan echt heel gevaarlijk worden anders!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 18:54

Qua kracht ga je het niet winnen van een paard, dus als je je echt het terrein over laat slepen dan heb je te lang vastgehouden :D

Leuk filmpje voor je:

http://www.youtube.com/watch?v=-TTZ6rXKU_E

en om dat te bereiken, dien je aan grondwerk te doen. Vanaf de grond. En hoe je dat doet? Leer het paard flexen vanaf de grond. Is een goede basis ook voor de One Rein Stop en de beste noodrem die je ooit op je paard kunt monteren.

http://www.youtube.com/watch?v=02j2xF3P8nU

En vanaf de grond:

http://www.youtube.com/watch?v=gXABo6HgEK4

Een paard licht krijgen aan de hand, met een touwhalster en een leadrope en de druk acuut laten wegvallen als je ook maar de kleinste poging ziet om gehoor te geven aan die druk, is een eerste vereiste om dit aan te pakken. Hengstenkettingen, bitten, allemaal lapmiddelen. Probeer in dat koppie te komen, respect te krijgen door grondwerk.

En wat je er uiteindelijk mee kunt?

http://www.youtube.com/watch?v=a-7v8Ck1crg

http://www.youtube.com/watch?v=6N1ZiA8SUyk

http://www.youtube.com/watch?v=K5ZmDkhqhW8<

http://www.youtube.com/watch?v=DAHxbnQp ... BAB09DB115

http://www.youtube.com/watch?v=zxW-OdfKVZs

Maar dit bereik je alleen door hard en consequent te werken. Afkortingen en Quick Fixes zijn er niet. En door onnodig hard te worden gaat het paard echt geen vertrouwen in je krijgen....