naast of voor??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:26

Ik wil mijn paarden ten alle tijden naast mij hebben. Achter mij of dat ik voor het paard loop vind ik levensgevaarlijk. Zeker met de grotere bulldozers, als ze er dan vandoor schieten ben jij plat en kan je geen controle houden over je paard.

Ik heb wel zo nu en dan dat Cupido de shetlander achter mij loopt, maar dit komt alleen voor als hij op zijn donder gehad heeft. En dan is het niet echt achter mij maar schuin achter. Dan moet hij zich maar even diep schamen haha. Gelukkig hoeft dat bij mijn manneke bijna nooit meer ^^ meneer weet donders goed wat wel en niet mag. Maar goed het is en blijft een shetje en die hebben hun koppie er wel eens naar staan.

JudithO

Re: naast of voor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:30

Volledig achter me lopen doe ik ook bij pony's waarbij ik kan spreken van wederzijds vertrouwen, anders lopen ze met hun hoofd naast mijn schouder.

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:16

Bowen schreef:
Ik ben niet zo van dat maar op 1 plaats, het probleem daarmee is dat als je een keer ergens anders moet lopen, of dat wil doen omdat je een doel hebt je zomaar stevig in de problemen kan komen. Ik wil altijd respect, vertrouwen en een prima reactie op wat ik vraag, waar ik ook sta of loop.

Eens :j . Hier moet je natuurlijk wel naartoe werken. Startpunt is paard schuin achter. Dit verder uitbouwen naar verschillende plekken en ook aan beide kanten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 23:13

Alle paarden behalve de mijne moeten schuin naast me lopen. Dus hoofd naast me.
Mijn eigen paard loopt heel vaak achter me, los of aan een lang touw, zij vindt het heerlijk om zo te wandelen en is dan heel erg ontspannen. Als ze schrikt springt ze nooit bovenop me (tot nu toe :D )
Soms loopt ze naast me, loop ik op de "veulenplek" maakt allemaal niet zoveel uit, de verstandhouding is allang prima en ik maak me er niet druk om als ik eens in een ondergeschikte positie loop.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 23:19

Als ik er 1tje bij mij heb dan schuin achter me. Zodra ze voorbij proberen te komen krijgen ze een waarschuwing met de stem en als dat niet helpt een zwiep met het halstertouw vlak voor hun neus.

Als ik met alledrie tegelijk loop, dan loopt de Shetlander meestal voor (maar ook niet altijd) en de 2 groten achter me. Het mooie is dat als mijn jongste merrie iets 'fouts' doet (proberen een hapje gras mee te nemen, te ver naar voren willen lopen) ik vaak niet eens de tijd krijg om te reageren omdat mijn oudste merrie haar dan al een snauw heeft gegeven :')

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:17

Koper schreef:
JudithO schreef:
Sowieso niet naast de schouder gaan lopen. Paard kan dan zijn volle gewicht erin gooien mocht hij een sprintje willen trekken, en dat ga je niet houden!

Wel als je 'm omtrekt: je elleboog als hefboom gebruiken en daarmee in z'n hals prikken, en trekken aan je halstertouw terwijl je een pas achteruit zet. Maar je paard hoort niet weg te willen sprinten, hij hoort met z'n aandacht bij jou te zijn.

Of je voor, naast of achter je paard loopt terwijl je hem leidt is onder andere afhankelijk van het karakter van je paard. Uiteindelijk is het doel natuurlijk dat je in alle posities je paard kunt leiden, zowel met als zonder halstertouw of teugels.

Nou dat helpt dus niet bij mijn pony. Als die weg wil is die weg, vooral als ze de wei op gaan.
Hij is wel goed opgevoed hoor, bij mij doet die het nauwelijks meer maar bij stalgenootjes die heb op de wei zetten ontspant hij.
Kan ik stalgenootjes wel een curses begeleiden geven, maar daar zitten ze denk ik niet op te wachten :+
Voor de veiligheid hangt er nu gewoon een hengstenketting aan, zit niet te wachten op ongelukken.

DaphneIsBlij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 18:32

Ik ben dan niet bang ik vind gewoon als je zelf stopt dat het paard dan ook moet stoppen

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 18:55

Ik laat het paard naast me lopen zodat zijn oor bij mij schouder is. Als het paard verder naar voor gaat heeft het paard te veel ruimte/de leiding en als hij echt achter je zit en hij schrikt een keer een springt naar voren trapt hij op je hielen.

liana_shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 18:56

Sabbientje schreef:
Niet voor en niet naast je paard.

Je paard loopt eigenlijk schuin achter je, met zijn hoofd ter hoogte van je elleboog/schouder.

Zo loop ik ook met mijn paard

koetje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 18:58

meestal laat ik een paard met het hoofd naast me lopen. maar ik hoorde laats dat je een dominant paard beter wat naar achter laat lopen en een onzeker paard wat verder naar voor.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 19:49

Hangt volledig af van het specifieke paard en de situatie waarin we zijn. Mijn oude merrie kan op allerlei posities lopen, dat maakt helemaal niets uit, mijn jonge merrie laat ik niet snel voor me lopen, maar zeg nooit nooit ;)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 19:52

Ik laat ze als we gewoon aan het sloffen zijn, van weiland naar stal o.i.d. wel eens achter me lopen, vinden zij lekker makkelijk. Als ik met ze op pad ga wil ik de kop voor me hebben zodat ik kan zien waar ze mee bezig zijn. :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 20:38

Ik ga hier helemaal mee met wat "tigra" hier al zei.
Je moet eigenlijk zelf ten alle tijde kunnen bepalen waar je paard op dat moment loopt, jij moet kunnen bepalen waar het paard zijn voeten zet.
Je moet eigenlijk altijd een goed zicht op je paard hebben, dit gewoon om de veiligheid.

Tigra_ schreef:
Mijn paard loopt gewoon waar ik haar op dat moment wil hebben. Dat kan achter zijn, schuin achter, schouder aan schouder of schouder en hoofd. Ze moet wel "verplaatsbaar" zijn. Zo wil ik ook dat ze bv voor mij uit loopt als ik haar uit de weide haal.
Het liefst heb ik ze gewoon schouder aan schouder. Omdat je dan goed ziet wat een paard op dat moment doet. Als ze achter je lopen heb je totaal geen zicht op wat er bij het paard afspeelt bv iets engs en dan is je paard je al voorbij voor je er erg in hebt. En een paard op me hielen zit ik eigenlijk ook niet op te wachten en dat kan altijd gebeuren blijven paarden.

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 20:48

Dankjeallemaal <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 10:43

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-22 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Elseline18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 19:14

Ik loop altijd naast mijn paard! Ervoor voelt niet veilig :P

xHippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 19:16

batfull schreef:
Nevaeh schreef:
Mijn paard mag met zijn hoofd naast mij lopen. Tenzij hij onrustig is, dan moet hij schuin achter mij blijven. Wel binnen mijn blikveld.

Same here ! :j

Jolien0808

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 21:47

Mijn paard loopt meestal naast mij of anders schuin.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:20

Mijn eigen paard liep altijd direct achter me.
Dat ging goed omdat ik wist dat hij mijn lichaamstaal voldoende begreep om te snappen wanneer ik stil wilde staan.

Mijn verzorgpaarden lopen met het hoofd naast mijn schouder.
Ook van hen verwacht ik dat ze zonder druk op het halstertouw stil blijven staan als ik stil sta.
Hierbij krijgen ze van mij een reactie tijd van 1 of 2 stappen, ze mogen onder geen enkele voorwaarde met hun schouder voor die van mij uitkomen.

Mootje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:27

Ik laat paarden nooit naast me lopen.
Ik laat paarden altijd achter me lopen.

homarxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:31

Bowen schreef:
Mijn paard moet lopen waar ik hem wil hebben ;)
Waar verschilt dus. Zo heb ik erg veel gehad aan in zone 3 lopen(op dezelfde hoogte als de plaats waar het zadel ligt), daarmee kon ik checken of het paard wel ok was zo alleen daarvoor, kon hij gewend raken aan ik die daar aanwijzingen gaf, veel aan gehad voor het rijden.
Met de merrie loop ik veel in zone 5(achter haar dus), zij is mijn menpony, dus is het erg fijn dat zij gewend is aan mij achter zich en dan ook nog goed reageert.

Ik ben niet zo van dat maar op 1 plaats, het probleem daarmee is dat als je een keer ergens anders moet lopen, of dat wil doen omdat je een doel hebt je zomaar stevig in de problemen kan komen. Ik wil altijd respect, vertrouwen en een prima reactie op wat ik vraag, waar ik ook sta of loop.

Daar ben ik het mee eens als je controle hebt over je paard dan zou je paard in alle posities moeten kunnen lopen. (natuurlijk wel altijd veilig) Net zoals dat je je paard leert om zowel aan je linker- en rechterkant te lopen. Ik vindt dat zolang je controle hebt en veilig bent dat iedereen kiest hoe hij zijn paard leidt.

lilopippa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 11:55

batfull schreef:
Nevaeh schreef:
Mijn paard mag met zijn hoofd naast mij lopen. Tenzij hij onrustig is, dan moet hij schuin achter mij blijven. Wel binnen mijn blikveld.

Same here ! :j

Bij mij ook

_Severine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 15:50

Heb ook altijd geleerd naast je paard maar jij blijft natuurlijk de leider dus zoals velen hier zeggen je paard schuin achter je, is ook te zien of je door een doorgang moet en dergelijke..