Aankoop paard; de rit naar de keuringsarts toe.....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:01

Volgens mij kan je je daarvoor verzekeren, bij grote veilingen wordt dit ook aangeboden volgens mij. Ik zou het even informeren als ik jou was.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:02

troi schreef:
Ik denk dat je bent overgeleverd aan de goodwil van de verkoper, die blijft namelijk aansprakelijk/risicodragend zolang jij hem niet hebt gekocht. Alternatief is dat jij vooraf het paard koopt en in het contract een bepaling zet mits goedgekeurt op de foto's. Dan ben jij zelf het bokje als er onderweg wat gebeurt maar mag die terug als de foto's uitwijzen dat er vooraf al een gebrek was. Maar ook hier moet je wel goedkeuring hebben van de verkoper..

:j
En ik snap opmerkingen als dan regeld die eigenaar maar iets niet zo goed.... TS wil het paard laten keuren en door een specifiek iemand (haar goed recht hoor!!)......

Jolliegirl

Re: Aankoop paard; de rit naar de keuringsarts toe.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:07

Huidige eigenaar van t paard vragen om mee te gaan en t paard te brengen. :)

Simpel zat.

Maar dan wel op JOUW brandstofkosten.

Je kunt ook die specifieke arts van die specifieke kliniek vragen mobiel te komen.
Wat is het probleem zeg?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 16:11

Nou jolliegirl, jouw probleem is dat je niet goed hebt gelezen; de verkoper heeft namelijk niet de mogelijkheid om zelf te brengen :-)

Prinscesj; ik ga informeren, dankje !

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:11

Als ik als koper per se mijn eigen DA de keuring wil laten uitvoeren dan wil ik dat, niet elke DA is in staat knappe foto's te maken, op lokaties is het ook nog eens lastiger omdat de omstandigheden voor het maken van foto's niet ideaal zijn.

Het is geven en nemen, maar als verkoper kan je verwachten dat de koper zijn/haar eigen dierenarts de keuring wil laten uitvoeren.
Ik maak nu van dichtbij een situatie mee waarbij er gesjoemeld is in het keuringsrapport (paard is zodanig op de foto gezet zodat de foutjes weggesjoemeld zijn), ik zou dus echt kiezen voor een eigen gekozen DA voor het maken van foto's en keuring.

Toen ik mijn paard kocht stond hij op ruim 2 uur rijden met de trailer. De eigenaar was ouder en wilde niet meer zover reizen, ik heb toen een keuringsarts gezocht op de grens van wat hij wilde reizen (ietsje er overheen). Daar is het paard gekeurd, na de goedkeuring is hij in mijn trailer geladen en ter plekke hebben we de verkoop afgehandeld.

Maar hoe het verzekeringstechnisch zit, qua risico's? Ik heb er eerlijk gezegd nog nooit bij stil gestaan eigenlijk.
Mij lijkt dat de eigenaar tot overdracht risicohouder is, en daarna pas koper.
Bij verzekeringen is het mogelijk voorlopige dekkingen aan te vragen, ik zou dus contact opnemen met verzekeraars of dit op een of andere manier afgedekt kan worden.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:12

IngridM schreef:
Nou jolliegirl, jouw probleem is dat je niet goed hebt gelezen; de verkoper heeft namelijk niet de mogelijkheid om zelf te brengen :-)

Prinscesj; ik ga informeren, dankje !

Jammer dat je dit gelijk een probleem noemt...
Ik vraag me gewoon oprecht af waarom er zo moeilijk gedaan word over mobiele rontgen door de arts die JIJ wilt.

Kan de verkoper niet mee dan?
Trailer + auto regelen.
Meegaan.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:16

Zo simpel is het niet altijd... Wij hebben bijvoorbeeld ook geen auto die een trailer mag/kan trekken en zowel m'n vriend als ik mogen niet met trailer rijden. Ik zou ook niet iets gaan huren omdat iemand anders bepaalde wensen heeft (nogmaals bedoel ik niet negatief naar TS, maar dat het dan voor de koper is om een oplossing te zoeken!)
De eigenaar gaat wel mee geeft TS aan!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 16:17

Ik noem dat het een probleem omdat jouw laatste zin nogal apart overkomt "wat is het probleem zeg" dus ik reageer daar op terug :-)

Je andere vragen staan ook al in het topic beantwoord :-)

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 16:18

Huidige eigenaar kan mee ja, maar als je als koper het paard erheen rijdt en je krijgt onderweg een ongeluk (je moet er niet aan denken maar ja, zou zomaar kunnen gebeuren) Wie is er dan verantwoordelijk.....

ik ga wel eens verder zoeken

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:20

Daar kan je dan toch samen duidelijke afspraken over maken en op papier zetten en samen ondertekenen?
Als hij mee gaat naar de kliniek zie ik daar het probleem niet in, de eigenaar is er bij dus weet ook wat er op dat moment eventueel is gebeurt..

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 16:51

maar daar zou je gezeik over kunnen krijgen zeg in geval van een ongeluk in het verkeer bijvoorbeeld !

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:56

Ik heb het verleden najaar ook bij de hand gehad. Paard zelf gereden naar de kliniek, daar laten keuren en weer terug. Eerlijk gezegd heb ik er niet zo bij nagedacht :o In ieder geval geen extra verzekering genomen of zo.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 17:02

IMO als jij als koper hem perse op verplaatsing wil zou ik als verkoper zeggen "op jouw risico of niet" en als je dat verdacht zou vinden, prima, dan laat je hem staan. Het zij zo. Ik zou het erger vinden om een kapot paard terug te krijgen door de rit (die dan in waarde daalt en de nodige miserie mee brengt) dan dat ik een andere koper moet vinden die niet zo moeilijk doet en gewoon mobiel foto's laat nemen en ze laat door sturen naar eigen DA.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 17:08

IngridM schreef:
maar daar zou je gezeik over kunnen krijgen zeg in geval van een ongeluk in het verkeer bijvoorbeeld !

Dan is die man daar toch ook bij en weet de toedracht?

Mijn man zegt altijd: als je maar lang genoeg naar spoken zoekt vind je ze altijd wel..

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 17:14

Niet alleen voor een röntgenologische keuring moet je naar een kliniek, als er geen harde volte op het terrein te bekennen is, zul je ook naar een kliniek moeten. En wat te denken als je paard gelijk opgenomen moet worden in de verzekering? Daar zijn bepaalde keuringspaardenartsen voor die vaak niet aan huis komen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 17:23

Inderdaad Fitz; dat is hier ook van toepassing :-)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 17:26

je kunt ook foto's op locatie laten maken en deze aan de arts laten zien waarvan je zo graag wil dat hij ze beoordeeld om het wat makkelijker te maken.

En idd als je maar lang genoeg zoekt naar spoken vind je ze altijd wel!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 17:33

Het feit dat de verkoper daar moeilijk over doet zou bij mij al argwaan opwekken. Ik heb mijn paard laten keuren bij mijn eigen dierenarts, dit was voor de verkopende partij een uur rijden. Vanaf de kliniek heeft ze hem ook nog naar stal gebracht en daar is pas de koop rond gemaakt.

Als je het paard perse wil hebben zou ik een onafhankelijk DA zoeken die aan huis komt (er zijn DA met mobiele röntgenapparatuur) of ik zou een DA daar in de buurt zoeken (zeker wetend dat het niet de DA van de verkoper is).

Ik heb ooit een 2 jarige laten keuren, zelfde verhaal, uiteindelijk DA aan huis laten komen, werd me bij de 3e foto al keihard afgekeurd!

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 17:34

Mobiele foto's kunnen ook nooit de kwaliteit van kliniekfoto's evenaren.
TS ik zou een paardenverzekeraar vragen of zij hier opties voor hebben en anders iets van een paardentaxi. Neem aan dat die laatste sowieso verzekerd zijn.

PL verkoper heeft de mogelijkheid niet om te brengen het is geen onwil!

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 17:37

ik heb destijds een voorlopige dekking aangevraagd voor het geval er onderweg iets zou gebeuren. Dit kon destijds omdat ik hem sowieso wilde verzekeren als hij aangekocht was.
Dit was bij Equine risk geen probleem. Kwestie van de papieren even faxen / mailen.
Vooraf wel ff chipnummer vragen aan de eigenaar zodat je dit in kunt vullen.

Mocht er niks gebeuren, kun je altijd afmelden voor de verzekering. Mocht er wel iets gebeuren dan ben je in ieder geval tot een X bedrag verzekerd (zou je even op de site moeten kijken hoeveel de max is)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 17:38

Oh sorry, ik lees weer eens half!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:13

Je kunt je paard hiervoor gewoon in de voorlopige dekking doen bij de verzekering, na de keuring even doorgeven of je paard wel of niet aangeschaft is en dan komt indien nodig de inspecteur later nog een keer bij het paard kijken.

Ik heb vorig jaar een veulen gekocht en die is ook op de dag van vervoer al in de dekking gegaan en later pas door de inspecteur gezien en definitief in de verzekering genomen.

Nef1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:24

Volgens mij kan je dat paard hiervoor verzekeren... Ik heb ongeveer 7jaar geleden een paard gekocht en die zou ik alleen kopen als hij goedgekeurd was door mijn eigen dierenarts. Ik heb toen de (dacht ik) Hippozorg gebeld en hun de situatie uitgelegd. Dat paard kon toen voor de opgegeven dag verzekerd zijn voor transport. Weet niet of dat nog steeds zo is. Ik zou gewoon even bellen naar een verzekeringsmaatschappij... Succes!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 18:55

Super, ik laat vriendin contact opnemen met haar verzekering !

Bedankt iedereen !

Firelover96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 22:54

Ik zou indd gewoon even contact opnemen met de verzekeraar en zowiezo de (nu nog) eigenaar mee laten gaan naar de kliniek.