Uitgesloten door baan verkennen, kinderachtig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 12:42

kleinvosje schreef:
CK88, als er staat NG, heeft het secretariaat het fout gedaan, die horen daar UIT-met een cijfer erachter neer te zetten via het concourssysteem. Zoals het er nu staat, hoef je je geen zorgen te maken en kost het je helemaal niets...

Uitsluiting is pertinent geen diskwalificatie, dat zijn twee hele andere termen.

Dus geen -2 in de M? Had me toch niks uitgemaakt want ik blijf toch nog het hele jaar M1 rijden. Ze is pas net 5 geworden dus ze doet het echt supergoed op dr leeftijd :D

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:43

CK88, uitsluiting verschilt met diskwalificatie. Diskwalificatie is alleen bij ernstige zaken zoals wreedheid. Dit telt dat voor de ruiter met alle paarden over de hele dag. Je mag dan ook andere paarden niet meer starten en reeds gewonnen prijzen moeten ingeleverd worden.

Als jij in je eerste proefje werd uitgesloten wegens baan verkennen, had je nog wel je 2e proef mogen starten. Net als bij 3 keer verkeerd rijden.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:44

Zoals het er nu staat is dat dan inderdaad geen -2.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 12:44

Mijn instructrice heeft geen schuld, is het 3e paard waar ik M mee rijd dus ik had het moeten weten. Maar niemand heeft me er ooit op gewezen. Ik reed altijd gewoon mooi rondjes in de baan voor de proef :P
Maar mijn instructrice zei dat het per 2013 ook veranderd was en dat ze er nu strenger op zijn?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:44

En als aanvulling maar even dit, gezien de posten hierboven die aangeven dat je alleen bij diskwalificatie verlies rijdt, dit is pertinent niet waar!

Lees het disciplinereglement dressuur er op na, je kunt reuze makkeljik zoeken erin:

Een combinatie die wegens uitsluiting de ring moet verlaten, krijgt 2 verliespunten, met uitzondering in geval van:
- kreupelheid van het paard
- vrijwillige verlating van de ring
- ernstige blessure.
- wanneer bij het paard bloed in de mond wordt geconstateerd zonder dat
dit het gevolg is van wreedheid
- wanneer het jurylid bij gevaarlijke situaties besluit tot uitsluiting.
Dit dient duidelijk door het jurylid op het protocol te worden vermeld.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:45

Je kan toch ook uitgesloten worden vanwege een val en niet binnen zoveel seconden op je paard zitten of hulp derden. Dit zijn dan ook 2 verliespunten?
Laatst bijgewerkt door Sammie op 13-05-13 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:46

Oh....ik rij ook eigenlijk altijd in de baan voor ik moet beginnen (ook M). Is het niet afhankelijk van hoe de situatie is? Zoals het mij bijstaat, mag je als er geen mogelijkheid is om om de ring heen te rijden wel al voor het starten van de proef in de ring rijden. Anders zou je bij de ingang van de baan moeten wachten totdat de jury zover is dat je mag beginnen en kan je daar zo een paar minuten stilstaan. Weet iemand dit?

Ik ga er in ieder geval maar even extra op letten!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:46

alle relevante artikelen verzameld

willemieke schreef:
Overigens moet een jury een deelnemer wijzen op de pijpenkousen voordat deze de proef begint/groet. Doet de jury dit niet en zien ze het later pas mag dit niet meer bestraft worden. Volgens mij staat er idd punten aftrek op en geen uitsluiting. Dan heeft de jury dus beide keren correct gehandeld.

dit klopt niet helemaal. Een jury moet een combinatie erop wijzen voor de start van het derde onderdeel. Dan moet de ruiter het herstellen, en het geldt als vergissing (-2 als het de eerste vergissing was). Ziet een jury het pas later, geldt het nog steeds als vergissing maar mag de proef niet meer worden stilgelegd.

peesbeschermers
Citaat:
Bij gebruik van niet toegestane hulpmiddelen tijdens de proef, die echter wel toegestaan zijn bij het losrijden, dient dit onmiddellijk hersteld te worden, bestraft te worden als een vergissing en dient de proef opnieuw begonnen te worden. Indien een deelnemer niet in de voorgeschreven kleding of met het voorgeschreven harnachement de ring betreedt, moet dit onmiddellijk hersteld worden. De jury dient deze onregelmatigheid te beoordelen als een vergissing in de proef en de proef dient opnieuw begonnen te worden in de voorgeschreven kleding of het voorgeschreven harnachement. Als de deelnemer de hulpmiddelen, de kleding of het harnachement niet kan corrigeren, mag de jury het opnieuw beginnen van de proef niet toestaan en volgt uitsluiting. Bij het gebruik van hulpmiddelen die niet zijn toegestaan volgens dit reglement volgt uitsluiting van de combinatie.
f. Wanneer de jury verzuimd heeft in te grijpen vóór de inzet van het 3e onderdeel, mag de combinatie de proef verder uitrijden, zonder verdere consequenties voor de beoordeling, echter met het aanrekenen van een vergissing op deze overtreding. Zou dit de 3e vergissing zijn, dan volgt alsnog uitsluiting.

Wb ring verkennen
Citaat:
2. Vanaf de klasse M1 is het verkennen van de ring zowel bij outdoor- als bij indoorwedstrijden in principe niet toegestaan op een andere wijze dan door het rijden langs de buitenzijde van de ring.
3. Indien er geen ruimte is om bij het verkennen volledig rond de ring te kunnen rijden, dan mag de combinatie de ring betreden en deze alsdan verkennen. Dit geldt voor zowel indoor- als outdoorwedstrijden. In dit laatste geval behoeft de combinatie
na het signaal om te beginnen de ring niet opnieuw te verlaten.
6. Onder géén voorwaarde mag een deelnemer - op straffe van uitsluiting - de ring betreden behalve voor het rijden van zijn proef in de wedstrijd, met uitzondering van het hierboven in dit artikel bepaalde.

Uitsluiting:

Citaat:
3. Een combinatie die wegens uitsluiting de ring moet verlaten, krijgt 2 verliespunten, met uitzondering in geval van:
- kreupelheid van het paard
- vrijwillige verlating van de ring
- ernstige blessure.
- wanneer bij het paard bloed in de mond wordt geconstateerd zonder dat
dit het gevolg is van wreedheid
- wanneer het jurylid bij gevaarlijke situaties besluit tot uitsluiting.
Dit dient duidelijk door het jurylid op het protocol te worden vermeld.

dus idd ook nog eens twee verliespunten, wat je dus idd M1-2 oplevert :(:)

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:47

mylittlejoy schreef:
Oh....ik rij ook eigenlijk altijd in de baan voor ik moet beginnen (ook M). Is het niet afhankelijk van hoe de situatie is? Zoals het mij bijstaat, mag je als er geen mogelijkheid is om om de ring heen te rijden wel al voor het starten van de proef in de ring rijden. Anders zou je bij de ingang van de baan moeten wachten totdat de jury zover is dat je mag beginnen en kan je daar zo een paar minuten stilstaan. Weet iemand dit?

Ik ga er in ieder geval maar even extra op letten!

Als de baan niet aan 4 zijden vrij is mag je inderdaad vanuit de baan je proef starten en eerst de baan verkennen.

Sammie

Als er geen ruimte is voor rond de ring rijden binnenbak, dan mag je wel ring verkennen. Anders zeker niet :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Uitgesloten door baan verkennen, kinderachtig?

Zo hee, Lielle heeft even haar huiswerk gedaan :D
Maar idd duidelijk.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:48

Sammie schreef:
Je kan toch ook uitgesloten worden vanwege een val en niet binnen zoveel seconden op je paard zitten of hulp derden. Dit zijn dan ook 2 verliespunten en dan zou je ook niet meer verder mogen rijden?

val is altijd uitsluiting, en idd dat zijn twee verliespunten.

@sammie, zelfde regel (rond de ring rijden) geldt voor outdoor.

daffodil

Sammie, je kunt toch ook gewoon het wedstrijdreglement lezen!

Wat je nu zegt is ook niet waar:
Artikel 129 – Vallen
1. Er is sprake van een val van de deelnemer, wanneer zonder dat het paard gevallen is, deelnemer en paard gescheiden worden, de deelnemer de grond heeft geraakt of dat hij genoodzaakt is, teneinde weer in het zadel te komen zijn toevlucht te nemen tot enige ondersteuning van welke aard dan ook.
2. Het paard wordt beschouwd te zijn gevallen, wanneer schouder en heup van het paard de grond hebben geraakt.
3. Indien er sprake is van een val van het paard en/of van de deelnemer volgt er uitsluiting van de combinatie.

Dorine92

Sammie schreef:
Zijn jullie niet in de war met diskwalificatie? (2 verliespunten)

@Ck88. Nee ookal startje voor het eerst in de M1 en je rijdt verlies dan is het M1 0 punten - de verliespunten. Als uitsluiting idd 2 verliespunten op zou leveren dan is het M1-2 (en hoef je niet terug naar de L2 waar je dan bijv L2 + 8 zou staan). Dat is onjuist.

Klopt je moet eerst 10 verliespunten halen en dan sta je weer op L2+0. Maar dat is Ts niet van plan lijkt mij ;)

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 12:48

TeeGee schreef:
CK88, uitsluiting verschilt met diskwalificatie. Diskwalificatie is alleen bij ernstige zaken zoals wreedheid. Dit telt dat voor de ruiter met alle paarden over de hele dag. Je mag dan ook andere paarden niet meer starten en reeds gewonnen prijzen moeten ingeleverd worden.

Als jij in je eerste proefje werd uitgesloten wegens baan verkennen, had je nog wel je 2e proef mogen starten. Net als bij 3 keer verkeerd rijden.

Die heb ik ook wel gestart (netjes om de baan gereden natuurlijk :P) helaas was ik nog zo bezig met het gebeuren bij de eerste ring dat we 2x toe verkeerd aansprongen bij E en B (en kreeg haar daarna niet meer terug en moest een volte rijden :P) en ze struikelde een paar keer en trok me er daarna uit waarop ik in de beugels ging staan omdat het glibberig was en ik bang was uit te glijden, het ging gewoon niet :o Maar goed gejureerd, ze gaf me 3en (en -2 erbij voor de voltes) voor de onderdelen wat ik verknalde, maar ook rustig 8en voor het strekken en 7ens voor de SB dus gewoon goed gejureerd, slechte punten voor de onderdelen die ook echt slecht waren en goede punten voor de goede dingen, nog 170 punten wat ik vrij hoog vond voor zo'n proef haha

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:49

Ja Lielle stoort zich er waarschijnlijk net zo aan als ik, waarom neemt niemand nou de moeite om zelf even in het reglement te kijken? Er worden hier allemaal dingen geroepen die gewoon niet waar zijn.....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:50

:D als echte reglementenfetisjist kan ik dit niet nalaten :))

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:50

daffodil schreef:
Joh ik stel gewoon een vraag op basis van geheugen! ;)

Lielle is idd een vraagbaak voor de regelementen :D Dat was vroeger al :=

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:52

Maar wat doe je er dan ook? Ik rijd geeneens wedstrijden en ik weet het...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:53

Sammie schreef:
daffodil schreef:
Joh ik stel gewoon een vraag op basis van geheugen! ;)

Lielle is idd een vraagbaak voor de regelementen :D Dat was vroeger al :=

maar ik zoek het voor de zekerheid wel weer even op, kan zomaar zijn dat er iets veranderd is in een nieuw reglement.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:54

Ik vind de reglementenkennis bij een groot deel van de wedstrijdruiters beneden de maat. Maar goed, dat is een andere discussie...

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:56

kleinvosje schreef:
Ik vind de reglementenkennis bij een groot deel van de wedstrijdruiters beneden de maat. Maar goed, dat is een andere discussie...

Mijn idee!!!

Zoveel moeite is het niet om die reglementen een keer door te lezen.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 12:56

kleinvosje schreef:

Jup, om eerlijk te zijn is dit voor het eerst dat ik de regelementen een keer in kijk na al 10 jaar wedstrijden rijden :o *schaamt zich diep*

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:57

Dat is het bij sommige jury's ook hoor :=

Ik ga mij pas dit jaar weer richtingen op wedstrijden, dus de rest zal wel oud en wat stoffig zijn :+

Citaat:
Maar wat doe je er dan ook?
:o? Moet ik deze opmerking snappen?
Laatst bijgewerkt door Sammie op 13-05-13 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:58

Nou jij gaat er tenminste luchtig mee om TS :D , je wil niet weten hoeveel deelnemers bloedverziekend link worden omdat simpelweg de regels toegepast worden.