Paard likt graag, handen, obstakels, wat betekend dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XLeandrosX

Re: Paard likt graag, handen, obstakels, wat betekend dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:24

Mijn jongste paard moet ook altijd een "speen" hebben op stress momenten. Het liefst pakt hij halster touwen vast als hij het spannend vindt worden. Maar daar ben ik niet van gediend, alle halstertouwen gaan naar de haaien en dat vind ik sonde. Nu heb ik een soort touw die ik hem geef als hij het halstertouw wilt pakken. Voor hem werkt dat goed. Hij is verder liet likkerig of zo aan de handen. Ik zou ook een zoutblok ophangen. Je kunt ook emmers kopen met allerlei mineralen en vitaminen er in. Alleen vinden ze die bij mij zooooo lekker dat ze hem in no-time leeg hebben.

Anoniem_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 09:50

Ik heb gehoord dat het te maken kan hebben met een zouttekort,
heeft hij een zoutblok in zijn stal?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 12:25

Die van mij likt altijd het hek af nadat hij zijn voer heeft gehad, op andere momenten nooit. Hij blijft dan meestal 5 minuten likken. Na een snoepje eten doet hij dit ook. Liksteen hangt er ook maar daar kijkt hij nooit naar om, dus ik denk dat het bij hem gewoon een stomme gewoonte is. Of misschien blijft de smaak van het voer zo langer hangen :')

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 12:29

Ik heb hier een shet dat ook werkelijk aan alles likt, zelf aan zijn soortgenootjes soms. Als ik met hem bezig ben, likt hij mij het liefst hélémaal onder, icl broek en andere kleren. Als hij ziek was, likte hij niet meer, hij doet het dus enkel als hij goed in zijn vel zit. Hier was er een lange tijd een KNZ liksteen in de stal, maar geen enkel paard vond er iets aan, en ze likte er dus werkelijk nooit aan.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 12:31

liksteen ophangen, en t is weg :)

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 17:21

Mijn paard likte ook aan van alles, ik heb hem verschillende lik blokken gegeven en nu (met een rood lik blok) doet hij dit niet meer (alleen nog soms aan m,n handen) voor de rest likt hij alleen nog aan het lik blok :).

Tamara_Macy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 17:51

Mineralen tekort.

Nannepannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 17:57

Hmm de mijne is ook lik verslaafd. Weet niet wat het is, heb een zoutblok in z'n stal hangen (die ie ook echt gebruikt, want is elke keer binnen no time op), maar hij blijft likken. Nadat ie heeft gegeten kan ie een halfuur z'n voerbak of rand van z'n stal blijven likken. En hij geeft je handen ook een enorme wasbeurt nadat je hem een snoepje hebt gegeven. Denk dat ie het gewoon fijn vind ofso?

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:12

Zijn er nog anderen manieren om meer mineralen te kunnen geven inplaats van een liksteen?

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:34

Mijn paard likt overal aan. Ook met liksteen bleef ze dit doen. Ze krijgt tans genoeg binnen (want als ze niet genoeg voedingstoffen zou binnen krijgen zou hij ook zijn eigen mest beginnen opeten in ergere gevallen). Reden weet ik nog steeds niet. Maar het is een schat van een paard, dus dat ze mij als haar eigendom ziet is in dit geval niet zo. Onderdanigheid? Zou kunnen, maar probeer zoveel mogenlijk een gelijke band dan baasje paard band te hebben met haar.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:36

Likt hij zomaar of nadat hij iets heeft gegeten?

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 23:42

x_Kimberlyxx schreef:
Zijn er nog anderen manieren om meer mineralen te kunnen geven inplaats van een liksteen?

Natuurlijk je hebt ook vitamine en mineralen korrels die je door het voer kunt geven of los kunt voeren. Zoals: http://www.marstall.nl/marstall_Force_1 ... fault.aspx Maar van Marstall heb je ook een koekje met alleen mineralen en geen toegevoegde vitamines etc. Dat is dan nog alleen Marstall de meeste voerproducenten maken zulk soort supplementen Pavo e.d.

Nannepannie, geef je echt van die zoutblokken van Himalaya? Die zijn leuk voor het zout en om mee bezig te zijn, maar qua mineralen en vitamines voegen ze totaal niets toe, paard moet echt een stuk of 19 van die stenen eten op een dag om overal genoeg van binnen te krijgen. Je zou kunnen proberen om er eens een Rockies liksteen naast te hangen of ipv het zoutblok.

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:28

Depende: Bedankt, :)

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 18:13

Die van mij doet het ook, vooral als je aan het poetsen bent, dan draait hij z'n hoofd en gaat je dan aflikken. Maakt niet uit hoe je staat, dus heb regelmatig een nat been, of een natte kont haha. :+
Hij heeft een himalaya en een rockies dus mineralen te kort kan niet. Hij vindt het gewoon leuk ofzo denk ik. :+

xrowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 12:53

Mijn pony likt altijd aan mn handen. nerges anders aan.
Meestal beb ik net gevoert of zelf gegeten. hij eetgerust alles mee.
Maar hieruit heb ik kusje geleert. hij geeft met zijn bovenlip kusje als je erom vraagt.
bijten doet hij er nooit bij! alleen likken op mn handen. zoutblok likt die niet aan. of van likit dingen vind die vies of spuugt die uit... dus apart verhaal.

KayleeJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:41

Ik zou een zoutblok proberen!

Nustice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:16

Ik ken er ook eentje die dat doet. Maar die likt vooral aan je jas. Of ze komt iets te kort, of ze vind het gewoon leuk/fijn om te doen. Heb eerlijk gezegd geen idee.

Flame_Flowe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:19

Zou een zout tekort kunnen zijn zoals een paar anderen ook al zeiden, dit kan je aanvullen met een liksteen of met bepaalde supplementen

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:34

Depende schreef:
x_Kimberlyxx schreef:

Natuurlijk je hebt ook vitamine en mineralen korrels die je door het voer kunt geven of los kunt voeren. Zoals: http://www.marstall.nl/marstall_Force_1 ... fault.aspx Maar van Marstall heb je ook een koekje met alleen mineralen en geen toegevoegde vitamines etc. Dat is dan nog alleen Marstall de meeste voerproducenten maken zulk soort supplementen Pavo e.d.

Nannepannie, geef je echt van die zoutblokken van Himalaya? Die zijn leuk voor het zout en om mee bezig te zijn, maar qua mineralen en vitamines voegen ze totaal niets toe, paard moet echt een stuk of 19 van die stenen eten op een dag om overal genoeg van binnen te krijgen. Je zou kunnen proberen om er eens een Rockies liksteen naast te hangen of ipv het zoutblok.

Nou hoop ik wel dat niemand zijn paard alléén een Himalaya steen geeft, en het paard dus via al zijn andere voer (ruw- en krachtvoer dus) zat mineralen binnen krijgt.

Dan kunnen we de Rockies ook afzeiken (beware, ik ken die hele likstenen niet, dus dit is rechtstreeks van de door jou gequote site)
Liever niet in een liksteen:
IJzer (Fe) en Mangaan (Mn) IJzer is nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen, maar tegelijkertijd is ijzer een heel nare stof voor het lichaam: het behoort tot de vrije radicalen. Het veroorzaakt schade aan de cellen, zorgt voor veroudering, hart- en vaatziekten en kanker. Een teveel aan ijzer verhindert de opname van koper en zink. Het ijzer dat niet nodig is voor de aanmaak van rode bloedlichaampjes is dus ongewenst. Een paard van 500 kilo heeft 0,4 gram ijzer per dag nodig, eet dat paard per dag ongeveer 7 kilo gras of hooi dan krijgt het hiermee gemiddeld al meer dan 0,6 gram ijzer binnen. En dan hebben we het nog niet eens over het drinken van ijzerhoudend (grond)water. De dosis mangaan is gekoppeld aan de dosis ijzer, dus als je geen ijzer toevoegt kun je beter ook geen mangaan toevoegen

Jouw Rockies hebben zowel ijzer als mangaan in zich, die baby geel maar 200 mg, maar die andere twee 1500mg, ofwel 0.2gr en 1.5gr
Gezien elk paard al teveel van beide opneemt per dag... en het de opname van koper en zink verhindert (wat weer juist marginaal is bij het voeren van alleen ruwvoer), trek je conclusies.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 17:45

Wie heeft het over afzeiken, ik geef alleen een tip? Er wordt hier vermoed door de bokt dokters dat het paard een te kort kan hebben aan het een of ander en dus niet genoeg mineralen en vitamines uit zijn dagelijkse voeding haalt. Wil je dat aanvullen dan heb je simpelweg niets aan een Himalaya liksteen, het voegt in principe alleen zout toe.

Het zijn niet mijn Rockies trouwens, ik geef zelf vitamine/mineralenkorrels en de Paardnatuurlijk liksteen (van de door mij gequote site) maar van de in ruitersportzaken verkrijgbare likstenen is die van Rockies de meest uitgebalanceerde en dus de beste, niet perfect maar wel degene met de minste troep.

Mootje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:25

Ik herken het, het paardje van mn zus likt ook overal aan.
Ik zal haar dit topic laten lezen.

leroyy1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:35

zout tekort geef hem is een zoutblok

_SamanthaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 13:25

Waarschijnlijk een tekort aan mineralen of zout. Je zou eens kunnen proberen een liksteen op te hangen

J_en_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:49

Mijne deed dit ook, zouteloos buite in weide en het was opgelost. Niet in de stal bij de mijne anders had hij een eige zwembadje =s. Gaan ze meer van drinken denk ik

Bob11180

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 14:05

zo, ff te lang niet meer gezien dit topic..oops..
maar idd.. zout te kort, ..liksteen erbij, niks meer aan de hand ;)