ik word gek van dat kuddegedrag!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:44

star_hutch schreef:
Gewoon meenemen uit de kudde naar een plek waar ze de kudde niet ziet (box of ergens anders). Vastzetten en haar gang laten gaan. Ga ondertussen gewoon iets anders doen. Ze moet de zinloosheid in leren zien van het stressgedrag. Op het moment dat ze rustig staat, Dus: hoofd naar beneden en ontspannen, neem je haar weer mee naar de kudde.
De eerste keer kan dit wel een uurtje of wat duren, maar op een gegeven moment gaat ze het weggaan uit de kudde associëren met ontspanning.
Op het moment dat je haar op d'r kop geeft (zoals hier veel mensen adviseren) leer je haar dat uit de kudde gaan heeeeeel erg naar is (je vriendjes niet meer zien en vervolgens geslagen worden).
Succes! En veel geduld toegewenst!

Dit raad ik je persoonlijk niet aan als jou merrie een klein beetje op de mijne lijkt. Als ik dat zou doen breekt ze of de stal of haar benen := Alleen als ik er zelf bij blijf gaat dat goed.

Geslagen worden is wel een beetje overdreven he :+ Een tik waar nodig, wie niet luisteren wil moet voelen ;) Stilstaan is niet iets wat mijn paard moet willen (want dat wil ze toch nooit :') ) maar iets wat ik van haar eis. Een stapje hier of daar, prima. Maar gaan draaien en mij voor mn sokken lopen? Ja dan kan ze inderdaad een goede tik verwachten.

Anasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:46

eigenlijk denk ik niet dat je een paard opgesloten moet laten staan in een stal, want zou je haar dan nog wel kunnen vangen in de wei? denk het niet... Ik denk dat je paard uit de wei gehaald worden gaat accociëren met stress en helemaal alleen in een kleine ruimte opgesloten staan.. Even nog ter info, een stal is iets heel onnatuurlijks, een paard staat veel liever op een open veld dan in een stal, zo krijgt je paard nóg een reden een stal te haten.

edit; en al wat hierboven stond, hoop dat de stal het overleeft of dat het paard er ongedeerd er weer uitkomt
Laatst bijgewerkt door Anasha op 10-05-13 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:46

Mijn merrie heeft er ook last van. Met name aan het begin van weide seizoen was het ergste. Ik werd er gek van.

Ze staat wel stil (want dribbelen etc accepteer ik niet en treed even streng op) maar ze kijkt overal van op of schrikt.

Ik ben blijven volhouden en nu ze een paar weken op het land staan, is ze het gewend. Ze weet wat er gaat komen, wat er moet gebeuren etc. Leuk vindt ze het nog steeds niet, maar ze accepteert het nu beter.

Dus blijven volhouden, consequent blijven. Streng toespreken en volhouden!!

En haal haar ook eens uit de wei om wat leuks te doen. Even een snoepje halen en weer terug. Stukje wandelen, poetsen en weer terug. Zo leert ze dat het allemaal niet zo eng is

star_hutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:48

mang schreef:
star_hutch schreef:
Gewoon meenemen uit de kudde naar een plek waar ze de kudde niet ziet (box of ergens anders). Vastzetten en haar gang laten gaan. Ga ondertussen gewoon iets anders doen. Ze moet de zinloosheid in leren zien van het stressgedrag. Op het moment dat ze rustig staat, Dus: hoofd naar beneden en ontspannen, neem je haar weer mee naar de kudde.
De eerste keer kan dit wel een uurtje of wat duren, maar op een gegeven moment gaat ze het weggaan uit de kudde associëren met ontspanning.
Op het moment dat je haar op d'r kop geeft (zoals hier veel mensen adviseren) leer je haar dat uit de kudde gaan heeeeeel erg naar is (je vriendjes niet meer zien en vervolgens geslagen worden).
Succes! En veel geduld toegewenst!

Dit raad ik je persoonlijk niet aan als jou merrie een klein beetje op de mijne lijkt. Als ik dat zou doen breekt ze of de stal of haar benen := Alleen als ik er zelf bij blijf gaat dat goed.

Geslagen worden is wel een beetje overdreven he :+ Een tik waar nodig, wie niet luisteren wil moet voelen ;) Stilstaan is niet iets wat mijn paard moet willen (want dat wil ze toch nooit :') ) maar iets wat ik van haar eis. Een stapje hier of daar, prima. Maar gaan draaien en mij voor mn sokken lopen? Ja dan kan ze inderdaad een goede tik verwachten.

Een paard moet inderdaad stilstaan als je dat van hem vraagt. Het probleem is hier niet het stilstaan, maar het verlaten van de kudde. Zolang dat probleem niet wordt opgelost, zal het altijd een strijd blijven... en zal het paard uiteindelijk niet stil blijven staan bij het poetsen vanuit de ontspanning (omdat hij er zelf voor kiest), maar vanuit spanning (als ik niet stilsta krijg ik een mep). En daar zit mijns inziens wel degelijk verschil in!

Anasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:50

star_hutch schreef:
Een paard moet inderdaad stilstaan als je dat van hem vraagt. Het probleem is hier niet het stilstaan, maar het verlaten van de kudde. Zolang dat probleem niet wordt opgelost, zal het altijd een strijd blijven... en zal het paard uiteindelijk niet stil blijven staan bij het poetsen vanuit de ontspanning (omdat hij er zelf voor kiest), maar vanuit spanning (als ik niet stilsta krijg ik een mep). En daar zit mijns inziens wel degelijk verschil in!

_/-\o_ Ga hier volledig in mee

star_hutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:52

XNavrant schreef:
eigenlijk denk ik niet dat je een paard opgesloten moet laten staan in een stal, want zou je haar dan nog wel kunnen vangen in de wei? denk het niet... Ik denk dat je paard uit de wei gehaald worden gaat accociëren met stress en helemaal alleen in een kleine ruimte opgesloten staan.. Even nog ter info, een stal is iets heel onnatuurlijks, een paard staat veel liever op een open veld dan in een stal, zo krijgt je paard nóg een reden een stal te haten.

edit; en al wat hierboven stond, hoop dat de stal het overleeft of dat het paard er ongedeerd er weer uitkomt

alles wat we van een paard vragen is onnatuurlijk. uit de kudde weghalen, vastzetten, in een box plaatsen. kortom: alles.
wat we een paard kunnen leren is dat het helemaal niet zo vervelend is om bij de kudde weg te gaan, vastgezet te worden en in een box geplaatst te worden. Dit bereik je alleen maar door het paard er te leren ontspannen.
Vaststaan omdat het moet (alternatief is een mep o.i.d.) is dan nog onnatuurlijker!

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:53

star_hutch schreef:
mang schreef:

Het probleem is hier niet het weg gaan van de kudde. Het probleem is dat het paard zich schijnbaar niet veilig genoeg voelt bij TS om zich te ontspannen buiten de kudde om. Om je paard zich veiliger bij jou te laten voelen moet je niet aaien en snoepjes geven, je moet een leider zijn voor je paard, en hem/haar dus waar nodig even goed op zijn plek zetten. Daarbij is het draaien en baasje voor haar sokken lopen in geen enkele situatie bij geen enkel paard acceptabel, dat is een gebrek aan opvoeding. Spanning, angst of pijn uiten, prima. Maar wel op een manier dat je mij er geen pijn mee doet.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:54

Eerst zorgen dat je paard goed aan de hulpen staat.
Daarna opbouwen, dus uitzicht gaan en weer terug, gewoon een paar keer heen en weer lopen.
Ook op dat moment moet ze goed aan de hulpen blijven, je kan wat kleine oefeningetjes doen als je uitzicht van de paarden bent om haar aandacht te krijgen (achterwaarts, voorhand om, achterhand om, hoofd laag etc. )

Pas als ze ontspannen uit het zicht kan lopen, dan ga je eens wat langer stilstaan op die plek. Beloon voor ontspanning door terug te lopen richting groep, dat hebben ze snel door. Elke keer als je terug loopt, terwijl je paard nog gespannen is, wordt het gedrag erger :D (en ja, dit kan de eerste keer enorm lang duren, dus zorg dat je tijd hebt).
Pas als ze gewoon relaxed is, kan je haar vastbinden. Ook dan weer alleen terugbrengen als ze ontspannen is.

Andere optie is inderdaad vastbinden en wachten op ontspanning, maar daar zitten een aantal nadelen aan.
Ten eerste kan je met beweging spanning laten afvloeien. Daarnaast kan je paard echt in paniek raken en zichzelf beschadigen. Vaak kan je ook wachten tot je een ons weegt :D , maar zal je paard die ontspanning zelf niet kunnen vinden en valt er dus ook niets te belonen.
Dit is een optie die bij een van nature redelijk kalm paard wel kan werken, maar niet bij een paard die echt hysterisch wordt.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 16:56

ze staat hier 11 maanden en om de dag ben ik er om iets met haar te doen. In de winterdag bleven de andere paarden binnen staan als ik met haar ging rijden bv, dan was mijn merrie in het begin ook onrustig in de bak, maar eenmaal aan het rijden toch niet meer (soms een keer hinniken naar de anderen, verder niet).
Nu is de situatie weer anders omdat ze allemaal buiten staan en ik alleen haar naar binnen haal, maar het zal best wennen denk ik, maar voorlopig is het wel superlastig! Precies wat Dimple zegt, het is het begin van het weideseizoen, ze MOET er ook maar aan wennen want ik zal haar wel vaker uit de kudde halen deze zomer.

@mang: dat zie ik met mijn merrie ook niet zitten idd, ze zou de stal afbreken denk ik!

@navrant, ze staat niet opgesloten in een kleine stal, ze staat op de poetsplaats!

Heb zondag voor het eerst les van een nieuwe instructrice. Ik zal maar vroeg beginnen om op tijd klaar te staan denk ik, haha!

star_hutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:56

Het probleem is hier niet het weg gaan van de kudde. Het probleem is dat het paard zich schijnbaar niet veilig genoeg voelt bij TS om zich te ontspannen buiten de kudde om. Om je paard zich veiliger bij jou te laten voelen moet je niet aaien en snoepjes geven, je moet een leider zijn voor je paard, en hem/haar dus waar nodig even goed op zijn plek zetten. Daarbij is het draaien en baasje voor haar sokken lopen in geen enkele situatie bij geen enkel paard acceptabel, dat is een gebrek aan opvoeding. Spanning, angst of pijn uiten, prima. Maar wel op een manier dat je mij er geen pijn mee doet.[/quote]

Helemaal mee eens. Een paard moet ten allen tijde respect hebben en wegblijven uit je 'persoonlijke cirkel'. Zodra hij zich daar niet aan houdt, moet hij rechtgezet worden.
Wat ik me wel afvraag, is waarom doet het paard dit?
En dan kom je toch echt weer bij de oorsprong van het probleem: het paard heeft niet leren ontspannen buiten de kudde. Daar moet dus aan gewerkt worden!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 16:59

het gekke is dat ik ook wel eens "buiten" langs de weg heb uitgestapt en dan loopt ze probleemloos van stal weg....

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 17:00

Misschien niet de beste oplossing, maar ik zet 'm vast en laat 'm even gaan in zijn eigen drama. Zodra ze doorhebben dat het geen nut heeft en ze rustig gaan staan, mogen ze van mij weer naar buiten. Ze moeten gewoon doorhebben dat ze niet dood gaan door even ergens in hun eentje te staan en dat ze daarna gewoon weer buiten mogen spelen met hun vriendjes.

Verder eventueel grondwerk dat het paard zich veiliger voelt bij jou alleen en jou als goede leider ziet, dan heeft het geen rede zich druk te maken als ze bij de groep weg moet, dan heeft ze immers toch de leider bij zich.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 17:01

star_hutch schreef:
Het probleem is hier niet het weg gaan van de kudde. Het probleem is dat het paard zich schijnbaar niet veilig genoeg voelt bij TS om zich te ontspannen buiten de kudde om. Om je paard zich veiliger bij jou te laten voelen moet je niet aaien en snoepjes geven, je moet een leider zijn voor je paard, en hem/haar dus waar nodig even goed op zijn plek zetten. Daarbij is het draaien en baasje voor haar sokken lopen in geen enkele situatie bij geen enkel paard acceptabel, dat is een gebrek aan opvoeding. Spanning, angst of pijn uiten, prima. Maar wel op een manier dat je mij er geen pijn mee doet.

Helemaal mee eens. Een paard moet ten allen tijde respect hebben en wegblijven uit je 'persoonlijke cirkel'. Zodra hij zich daar niet aan houdt, moet hij rechtgezet worden.
Wat ik me wel afvraag, is waarom doet het paard dit?
En dan kom je toch echt weer bij de oorsprong van het probleem: het paard heeft niet leren ontspannen buiten de kudde. Daar moet dus aan gewerkt worden![/quote]

En het paard durft te ontspannen wanneer de baas het paard leid en het paard weet wat zijn plek is en wat hij aan haar heeft!

Mijn paard is daar het perfecte voorbeeld van. Krijgt van mij nauwelijks snoep, en als ze iets krijgt moet ze er altijd iets voor doen. Verder ben ik streng maar rechtvaardig, ik ben niet bang om een tik uit te delen en ben niet van het aaien en kroelen. Mijn moeder daarentegen stopt haar vol met wortels, aait haar veel en heeft nog nooit 'uh' naar haar geroepen. Nou, als ik haar binnen alleen laat met mijn paard is mijn paard toch echt in blinde paniek, terwijl ze als ik er zelf bij ben gewoon lekker staat te snoozen.

star_hutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 17:02

Joscaa schreef:
Misschien niet de beste oplossing, maar ik zet 'm vast en laat 'm even gaan in zijn eigen drama. Zodra ze doorhebben dat het geen nut heeft en ze rustig gaan staan, mogen ze van mij weer naar buiten. Ze moeten gewoon doorhebben dat ze niet dood gaan door even ergens in hun eentje te staan en dat ze daarna gewoon weer buiten mogen spelen met hun vriendjes.

Verder eventueel grondwerk dat het paard zich veiliger voelt bij jou alleen en jou als goede leider ziet, dan heeft het geen rede zich druk te maken als ze bij de groep weg moet, dan heeft ze immers toch de leider bij zich.

Helemaal mee eens! :j

Bowen

Re: ik word gek van dat kuddegedrag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 17:08

Begin eens met zo ver weg bij de kudde dat ze ietwat onzeker wordt(net buiten het hek, of 50 m verderop), maar nog goed te hanteren is. Ga daar op die grens werken aan aandacht voor jou, netjes stilstaan, al die dingen die je wil doen.
Als daar echt ontspanning is dan ga je een stukje verder en zo verder en verder en verder.

Niet in 1 dag, maar neem daar een heel aantal dagen voor, of zelfs langer, afhankelijk van hoe groot het probleem is.
Je werkt dan aan respect, vertrouwen en leiderschap, dat maakt dat het paard ook echt met je mee kan, dat jij een veilige plek wordt ipv dat alleen de kudde dat is.

Niet het paard in het diepe gooien door te zeggen ze zou het moeten kunnen, dan kom je op een moment dat je amper meer echt kan doordringen bij het paard, in die staat leren ze amper tot niets. Set up for succes, hak het in stapjes.

Check ook eerst eens hoe ze in de kudde is, kan je daar wel borstelen e.d., heb je daar wel dat respect, dat vertrouwen en je leiderschap, of begint het probleem daar al en wordt dat erger als je uit zicht van de kudde gaat?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 17:54

vandaag heb ik haar dus net buiten het hek gepoetst zodat ze de rest gewoon zag maar dit maakte niet heel veel uit. Tenminste, de eerste 10 minuten niet, daarna werd ze rustiger en heb ik haar natuurlijk beloont.
Buiten dus gepoetst, hoofdstel omgedaan en toen moesten we naar binnen voor het zadel (ze kan niet met zadel op door die deur). Daar begon het gesodemieter weer opnieuw en een paard vasthouden en het zadel erop leggen en aansingelen in je uppie valt niet mee!
Gelukkig kwam de staleigenaar en heeft haar even voor me vastgehouden. Toen naar buiten en toen was het weer goed, want ze zag de anderen...

Na het rijden weer terug in stal/op poetsplaats en ze kon bijna niet wachten tot ik haar had afgezadeld, zo onrustig weer!

Ze liep daarna wel rustig mee aan de hand naar de wei (dit is ook wel een anders geweest, liep ze te "dansen" aan de hand).

Wat misschien wel meespeelde is dat ze hengstig is, misschien extra lastig om bij de anderen weg te zijn....?

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:02

iedereen die roept straffen helpt niet, zal van uit ze eigen paard daar naar kijken.
ik heb zelf 4 paarden, me oudste merrie is ook heel doenig en die word inderdaad het rustigst door gewoon verder te gaan waar ik mee bezig ben niet te tutten ofzo gewoon opzadelen en gaan.
me zwarte ruin daar in tegen kan der een heel drama van maken, geef hem 1 tik met de zweep en hij is het leed vergeten en gaat keurig op rust staan.
de andere 2 vinden het prima en gaan gewoon gezellig met me mee.
dus ik denk dat je je paard goed moet kennen om te weten wat beter is, een keertje flink boos worden of gewoon niet reageren en je ding doen.
maar als ze met poetsen aan het hek waar ze de groep kan zien ook zo vervelend is denk ik dat ze der een groot spelletje van maakt.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:04

Is het niet zo dat het paard jou dan niet als leider ziet? Kan zijn dat ik het mis heb hoor...

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:06

heeeeel erg herkenbaar voor mij dit,
Ik heb hier 2 jaar veel problemen mee gehad, maar nu is het helemaal over!!

hoe het bij mij is overgegaan: herhalen, herhalen, herhalen en nog eens herhalen.
Veel grondwerk doen helpt ook, zodat ze goed weet dat jij de baas bent en ze jou kan vertrouwen.
Je hebt er heel veel geduld voor nodig, en het zal nog niet meteen goedgaan, maar gewoon elke dag herhalen.
Als ze echt niet stil wilt blijven staan en het wordt echt te erg, ga dan een stukje lopen en telkens halthouden. Zo gaat ze goed op jou letten. Als ze niet meteen stilstaat als jij stilstaat, tikje geven en haar achteruit laten gaan. 1 pas te veel vooruit, zijn er 3 achteruit! Dit heel veel blijven herhalen en heel erg consequent blijven.
Dit is ook heel belangrijk! Consequentie!
Als je paard weer goed naar je luisterd, kun je weer verdergaan met het gene waar je mee bezig bent.

Ik hoop dat deze methode bij jou helpt! Bij mij heeft het iig geholpen, en ik heb nu echt een mak lammetje die ik heerlijk zonder stress, gehinnik, en zonder dat ze letterlijk mij omverwalst en over me heen gaat kan poetsen/opzadelen/enz.! :D

Mocht je nog vragen hebben hoor ik het wel! :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 18:12

wat een goed verhaal regenpier!
Ik denk als ik dit een paar weken achter elkaar doe dat het wel zal wennen op den duur idd, herhaling en gewenning dus.
Ik zal haar consequent weer op haar plaats terug zetten als ze gaat draaien en eventueel een paar passen naar achteren laten gaan.

Fijn dat het bij jou nu zo goed gaat hoor!

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:15

dankjewel :)
Het doel is dat je paard jou 100% vertrouwd, en jou als leider ziet!
komt helemaal goed! :D

diedie131097

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:56

Klinkt meschien heel raar maar laat haar is nog ff op stal staan al de anderen naar buiten gaan en zodra ze 5 min rustig is breng je der der bij de ander en op die manier leert ze dat als zij rustig wagt dat zij dan pas mag gaan en probeer ook is gewoon als zij zo hieper is haar gewoon gelijk los te longeeren tot zij moe is en ga haar dan pas poetsen en verwen haar dan zo veel mogenlijk zo dat zij het ook leuk gaat vinden om bij jou te zijn ik raat j ev aan om niet te strafwn alleen als zij geen begrip voor je toont en dus over ze heen gaat. Probeer het ook niet te lang te laaten duuren en bou het langzaam op' ;p meschien heb je hier wat aan

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 21:12

bedankt voor je reactie.

Als ik haar in stal laat staan en de anderen zijn buiten wordt ze niet rustig, helaas. Ze blijft dan hyper heen en weer "weven" en hinniken en draaien in de stal. Dit blijft zo, zolang ik haar laat staan. Als ik haar er dan uit haal wil ze gelijk naar buiten en als dat dan niet mag omdat ik wil poetsen en opzadelen, blijft ze zo onrustig, totdat ik met haar in de buitenbak ben waar ze de anderen kan zien.

Eerst longeren en dan pas poetsen is misschien wel een idee...

diedie131097

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 21:35

Want wat is je makt dat je hebt geprobeert met op stal laaten.? Want bij die van mij duurden het ong anderhalven week van 9 tot 5 uur savonds en toen wert het pas langaam steets koorter en ik de hem dan als die rustig was gelijk naar de wei en danwert hij wel hieper aan de hand maardat is wat je laater fan weer afleert je kan het beste beginen met gewoon alleen staan

En wat bij mij merkten is deuren digt naar buiten radio gewoon noormaall volume aan en gewoon leker der gang laaten gaan
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 11-05-13 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

diedie131097

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 21:39

En zet haar vooral niet vast aan tou of zo iets dat is van laateren zorg