Laarzen of chaps?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

Re: Laarzen of chaps?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 16:01

Amoj, is het niet eens een idee om naar een ruiterzaak te gaan en beide te gaan proberen en passen? Wellicht kun je zo beter een inschatting maken

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 16:02

Zelf vind ik chaps erg fijn. Al heb ik een tijd van Mountain Horse leren laarzen gehad (vrij grove laars, die ook een wijde kuitmaat in het standaard assortiment heeft), die ik ook erg fijn vond!
Overigens ken ik je budget natuurlijk niet, maar is dit geen optie? http://www.amazonexl.nl/index.php?item= ... 68&lang=NL
Deze laarzen hebben ook een korte maat, icm een grote voet en wijde kuit :)

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 16:04

Ik heb rubbere laarzen gehad, maar daar sta ik met mijn voeten niet stevig genoeg in (al maakt dat niet uit voor het rijden) Ik heb nu chaps en vind het heel fijn! Vooral omdat je die even af kan doen en alleen de schoenen aan te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 21:55

Ik ga a.s. donderdag naar divoza en dan ga ik even een aantal proberen inderdaad! :)
Budget is max. 100, iets erboven kan maar liever niet. Wel mooie laarzen maar helaas kost het te veel...
En ik wil ook liever laarzen/schoenen die ik ook in de stal aan kan, zonder dat het gelijk 'zonde' is zeg maar.
Ga niet met laarzen van 200 staan mesten natuurlijk :D

Tijdje geleden wel leren laarzen aangepast, en ik voelde gelijk dat alles heel strak zat en dat ik mijn voet bijna niet meer kon bewegen. Dat vind ik niet echt fijn maar ik heb wel wat stevigheid nodig (zwakke enkels).

ANOUCKOEKJES

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:00

Ik vind zelf jodhpurs en chaps heel erg fijn, laarzen zitten vaak toch wat strakker

Tazziexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:02

Ik rijd met leren laarzen, maar als je met chaps rijd voel ik wat meer het paard om het zo maar te noemen... :')

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:05

Ik had rubberen rijschoentjes daar heb ik voetschimmel aan overgehouden. -O-
Nu van de week lederen judhpurs gekocht en geen natte voeten meer en geen last meer van de voetschimmel. Ik zelf vindt jodhpurs veel lekkerder zitten dan laarzen omdat het veel luchteriger is dan laarzen. :j

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:07

[RUI] welke stalschoenen?

Mijn eigen topic van vorig jaar waar ik naar ervaringen vraag voor een bepaalde stalschoen. Ik heb ze uit eindelijk ook gekocht. En ik moet zeggen, nu ruim een jaar later, beginnen de zolen een beetje te piepen. Voor de rest nog hartstikke in orde (zelfs de veters nog :') ) terwijl ik ze iedere week toch zeker 5 dagen aan heb. In de winter geen koude voeten en goede grip op sneeuw en ook in de beugel. In de zomer vind ik ze niet te warm. En goed stevig om de enkels heen!

Misschien is zo iets een optie voor je? :)

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:10

Ik heb eerst jaren met rubberen laarzen gereden, toen heel lang met chaps en jodphurs en nu sinds een paar maanden met nepleren laarzen, omdat leren gewoon te duur zijn. Ik merk wel dat sinds ik weer met laarzen rijdt mijn beenhouding een stuk beter is geworden, maar bijvoorbeeld het opstappen gaat met laarzen minder soepel (dan heb ik het wel over paarden van 1.69 en 1.70, en dan ben ik zelf 163). Qua rijden vind ik de een niet echt fijner dan de ander, alleen vind ik laarzen er mooier uit zien, maar chaps en schoenen vind ik net zo fijn rijden.
Ik heb chaps van Horse & Rider en waar m'n oude jodphurs vandaan komen, geen idee. Heb nu van Mondoni maar daar heb ik nog niet mee gereden (zijn verder wel fijn).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:11

Ja die zien er ook wel goed uit en binnen mijn budget!
Ga van de week gewoon eens een aantal passen en dan kijken welke ik neem :)

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:16

Plastic laarzen was mijn moeder al naar een half jaar rijles zat. Toen kwamen jophurs net in en zijn we snel over gegaan op leren jophurs en chaps. Tot voor kort nooit anders gedaan zeker 10 jr met chaps gereden harde, zachte wel altijd leer! Nu over gegaan op laarzen en al lopen ze lang niet zo lekker met rijden vind ik het toch wel erg fijn!!

Voor de ts is denk ik beide al een verbetering. Als het gaat om duurzaam zou ik voor chaps gaan. Die gaan langer mee en als je jophurs op zijn kan je ook alleen die vervangen ipv hele laarzen.

Xxjonique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:17

amoj schreef:
Ga denk ik binnenkort inderdaad eens langs om te kijken en te proberen. Nu ik alles zo lees denk ik wel dat ik chaps ga aanschaffen, ben die rubberen stink laarzen nu wel zat :P

Daar heb je groot gelijk in,
Maar soms zijn chaps met die schoenen duurder dan een goedkope maar mooie leren rijlaars! zal alsnog wel gewoon rond snuffelen voor de zekerheid! is voor je eigen veiligheid haha,
Maar wat het lekkerste zit moet je nemen!

Mossje_bobb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 21:49

Ik zou voor chaps gaan. Die vind ik fijner zitten dan rubberen laarzen, omdat je je been los kan bewegen. Ik draag aaltijd mijn jophurs als ik stalwerk doen en als ik ga rijden doe ik chaps aan.
Maar je moet kiezen wat je het fijnste vindt zitten!
Het verschilt ook per ruiter wat die fijn vindt.
Veel succes met de zoektocht!
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 13-05-13 23:38, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

Leen27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 21:58

Geef mij maar chaps, ze zitten soepeler dan laarzen. Heb heel vroeger dure leren laarzen gehad en die zaten wel lekker, andere laarzen geven mij een 'beklemd'gevoel. Misschien kan je van een vriendin lenen en een paar keer uit proberen. Laarzen en chaps in de ruitersportzaak zijn vaak nog heel stug. succes!

Briee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 18:27

Ik heb jaren gereden met jodhpurs en chaps. Alleen laatste tijd gingen de chaps naar beneden zakken en ging de rits steeds open. Nu ben ik overgestapt op leren laarzen.

Maar ook in chaps heb je vele variatie en prijsklasse, ik zou er een middagje voor uittrekken en eens op je gemakje gaan passen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 18:33

ik heb ook ariat jodphurs en moet nog chaps kopen, hiervoor kijk ik op bokt markt en marktplaats..
ariat jodphurs waren een rib uit (mijn moeders) lijf maar ik had echt goede schoenen nodig, niks past mij namelijk omdat ik erg smalle voeten heb.. ik wou absoluut nooit zulke dure (vind ik zo banketstaaf omdat mijn ouders al zo veel voor me betalen) maarja het moest maar, hopelijk kan ik hier een aantal jaar mee door! :D
(ik doe er alles mee, stalwerk en rijden)

en voor chaps wil ik graag leren chaps, maar niet hard leer, maar zacht leer wat zich meer om je been heen vormt, maar dat is nog een hele zoektocht! :D haha

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:07

Hoi Amy,
Ik had een jaar gewone tweedehands rubberen laarzen gebruikt bij het rijden op mijn verzorgpony. Toen ik paardrijles mocht, zag ik iedereen met jodhpurs en chaps lopen en toen vroeg ik: Waarom draag je geen gewone laarzen? Iedereen droeg ze omdat ze fijner zaten, makkelijker uit te doen etc. Ik was de volgende maand jarig en heb geld gevraagd. Ik zat op ongeveer 100 euro en ik wist niet wat ik er mee moest. Ik kwam op het idee om toch eens naar die jodhpurs te gaan kijken. Goede jodhpurs waren zo gevonden, alleen nog chaps vinden. Ze zeiden dat je ook zonder chaps kan rijden, maar ik had nog zat geld dus toch maar een paar chaps genomen. Ik heb nog blauwe en roze zien liggen. Maar ik heb toch zwarte met diamantjes op de rits genomen. En daar heb ik nu al 2,5 jaar plezier van. Moet dit jaar wel gaan kijken voor nieuwe jodhpurs maar die chaps kunnen heel lang mee. Ik doe er echt alles mee, stalwerk rijden, ik kan er uren op lopen. Met chaps kun je ook kiezen, wat past bij jou. Daarom: Dag laarzen, hallo chaps en jodhpurs!

NemoEeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 19:28

Chaps rijden erg fijn vind ik

FemkeUtah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 08:07

Heb laatst in een ruiterwinkel beide geprobeerd maar het zijn toch laarzen geworden, kan niet wennen aan die chaps!

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:34

Persoonlijk vind ik het fijn om rubberen rijlaarzen te dragen, maar dat vooral omdat ik het anders zo zonde zou vinden als ik door de poep loop te stampen :=

Elm0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:30

Ik rij ook met chaps, zou dolgraag leren laarzen hebben. Maar mijn dunne kuitjes passen in een 36 terwijl mijn voeten 41 zijn :( op maat maken was ook nog een optie maar dat werd allemaal veel te duur voor ons