Koopcontract?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 21:50

Dees schreef:
Er is ook nog zoiets als fatsoen.

Iets wat in dit topic ver te zoeken is inmiddels dus ik haak verder af. Ik wens TS veel wijsheid.

Ik heb topics gezien waarin het er met minder fatsoen aan toe gaat. Mensen stellen hier gewoon vragen en andere mensen geven daar antwoord op. Dus het fatsoen in dit topic is weg omdat niet iedereen het blind met je eens is?

Sushilla88 schreef:
Nou, volgens mij stel ik een gewone vraag hoor! Daar is bokt toch voor? En ik heb nog nergens gezegd dat ik niet van plan ben, ik wilde gewoon even informatie over. Ik heb nog nooit een paard gekocht, dus ja alles is nieuw.

En Dees heeft wel enigzins gelijk. Ik denk dat de huidige eigenaren er niet direct voor open staan, een zadelpasser vinden ze al onzin. Laat staan een papiertje om te bewijzen dat het daadwerkelijk mijn paard is straks. Beledigd zullen ze niet direct zijn, maar ze zullen het op zn minst zeer raar vinden!

Je hebt groot gelijk! Ik zou het even rustig bespreken met de verkopers. Het is tenslotte niet alleen handig voor jou, maar ook voor hen. Niet dat ik denk dat je gekke dingen gaat uithalen hoor, maar het geeft gewoon rust en het schept duidelijkheid. Bij een grote aankoop als een paard lijkt me dat niet meer dan normaal, en fijn voor beide partijen.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 21:51

Tja , een betalingsbewijsje zou ik wel vragen . Ben benieuwd of je het paard ook nog laat keuren? Als ik naar mezelf redeneer en ik een paard wat ik al 7 jaar rijd over zou nemen voor een bedrag onder de €4000 en het dier heeft in die jaren weinig gemankeerd zou het betalen zijn en meenemen ( wel met betalingsbewijs)

Roquen

Re: Koopcontract?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 21:56

Nee, ik laat het paard niet meer keuren. Ze heeft over de afgelopen 7 jaar nog nooit iets gehad, het enige wat ze heeft is zomereczeem. Die zorg neem ik al jaren op me, en het is niet een al te ernstige vorm. Dus ik weet wat dat betreft wel waar ik aan begin.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 23:08

Ik heb hier een zeer vereenvoudigd koopcontract opgesteld, is er iets wat er nog bij moet of af kan? Ik moet natuurlijk nog alles even invullen...

Koopovereenkomst Paard

Ondergetekenden

NAAM, wonende te ADRES, POSTCODE, WOONPLAATS,
Verder te noemen verkoper;

en

NAAM, wonende te ADRES, POSTCODE, WOONPLAATS,
Verder te noemen koper;

Verklaren dat onderstaande is overeengekomen:

1. Verkoper is eigenaar van het paard:

Naam ; Joukje van N.
Naam Vader ;
Naam Moeders Vader ;
Ras ; Fries
Geslacht ; Merrie
Geboortedatum ; 12 mei 2003
Kleur ; Zwart
Aftekeningen ; n.v.t.
Stamboeknummer ;
Chipnummer ;
Overige kenmerken ;

2. De koper betaalt aan de verkoper een koopsom ter hoogte van
€ (Zegge:).

3. De overdracht/levering van onder artikel 1 beschreven dier vindt plaats op datum tegen directe betaling van de koopprijs zoals genoemd onder artikel 2.

4. Verkoper is verplicht het onder artikel 1 beschreven dier met bijbehorend stamboekbewijs, behaalde predicaten en paspoort af te leveren aan koper op de onder artikel 3 genoemde datum en locatie.

Voor akkoord met de inhoud van deze koopovereenkomst;

Opgemaakt en ondertekend in tweevoud op DATUM te WOONPLAATS

Verkoper; Koper;

Naam; Naam;

Handtekening; Handtekening;

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 23:17

Dees, wat banketstaaf je nou over "waar het paard aan moet voldoen of anders wordt de koop ongedaan gemaakt".... dat zei je al eerder, en er werd al op gereageerd dat het daar niet om gaat. Zoiets hoef je er helemaal niet in te zetten. Zou ik zelf ook niet doen in de TS haar situatie aangezien het paard haar bekend is. Het gaat gewoon om het eigendomsbewijs en dat er achteraf geen onduidelijkheid zou kunnen ontstaan over betaling en eigenaar paard. Dat heeft niks met fatsoen te maken, het is fatsoenlijk om iemand gewoon een eigendomsbewijs in handen te geven als je iets verkoopt. Zekerheid en duidelijkheid voor beide partijen.
Waarom moet koper volgens jou "fatsoenlijk" zijn door blind op die mensen te vertrouwen? Zoals al eerder gezegd, niets is veranderlijker dan de mens. Ik vind het fatsoenlijker om de nieuwe eigenaar gewoon een papier te ondertekenen waarmee zekerheid en duidelijkheid is. Heel normaal, tegenwoordig is het niet meer normaal en naief om het niet te doen. Gewoon even een standaard tekstje van i-net aftrekken, krabbel eronder en klaar.

Ik vind het behoorlijk onfatsoenlijk van JOU dat je verwacht dat iemand je zomaar vertrouwt terwijl het over een boel geld gaat en over een levend dier. Terwijl de halve wereld tegen elkaar liegt en elkaar bedriegt, je niemand meer op z'n mooie blauwe ogen kan vertrouwen, je wordt opgelicht en getild waar je bij staat. Maar JIJ bent de uitzondering? Terwijl jij als verkoper juist ontzettend moeilijk kunt gaan doen achteraf. Niet fair.

Nee hoor, zo werkt het gewoon niet (meer). Jemig, zelfs je vrienden kunnen eerst vriendelijk en aardig doen en zodra het over (veel) geld gaat moeilijk gaan doen (zoveel hadden we helemaal niet afgesproken! Jawel. Ik zou je dure Kieffer zadel er gratis bij krijgen. Nee dus.) Je begrijpt dat die persoon niet meer tot mijn vriendenkring behoort, maar ook dat ik zulke dingen nooit meer zonder ondertekend papiertje doe.
En als je de vele verhalen op bokt leest waar het fout ging, over alle ellende met paarden aankoop en verkoop, dan bedenk je je wel 10 keer.

En TS, als je denkt dat die mensen het raar vinden (wat ik trouwens raar vind is dat ze een zadelpasser raar vinden?!?) dan kun je altijd gewoon zeggen dat het voor je eigen boekhouding is. Want dat is het ook. De rest wat betreft "vertrouwen, eigendomsbewijs etc) hoef je dan helemaal niet hardop te zeggen.
Laatst bijgewerkt door GamblersCup op 09-05-13 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 23:20

Hoppa, uitprinten en ondertekenen;)
Kleine moeite en het biedt toch enig bewijs dat het paard van jou is! Je kan er bij vermelden waarvoor je het paard aanschaft (bijv. fok of sport), maar dit lijkt me alleen relevant wanneer je het paard inderdaad nog niet kent; na 7 jaar neem ik aan dat je weet wat het paard wel/niet kan. Maar het zou natuurlijk kunnen dat de huidige eigenaren het fijn vinden om wel in het contract op te nemen.

Ik neem aan dat ze hier echt niet gek van op kijken. Een koopcontract wordt tegenwoordig toch zeker in 90% van de gevallen opgesteld, en hopelijk zelfs in meer;) Niet meer dan een normale handeling bij het kopen van een paard lijkt me!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 23:20

Dees schreef:
Kirsha schreef:
Heb je het er nu over als TS een bekende van je zou zijn of ook als ze een wildvreemde koper zou zijn? Want als ik een paard zou kopen van een wildvreemde en die persoon wil geen koopcontract afsluiten, ja sorry, maar dan heb ik al rechtsomkeert gemaakt voor je me weg kan sturen. Zelfde geldt trouwens voor een bekende verkoper.

Als bij mij een verzorgster na 7 jaar op mijn paard rijden, het paard wil kopen en ze komt dan met een koopcontract aan? Dat zou ik zeer beledigend vinden en het zou voor mij reden zijn om het contact met die verzorgster te stoppen. Als ze je na 7 jaren nog niet vertrouwen, hoepel dan ook helemaal maar op.

Als een voor mij onbekende mijn paard wil kopen, dan vind ik een verkoopcontract niet meer dan normaal. Waar ik als verkopende partij trouwens ook wel wat regeltjes aan zal toevoegen want ook een verkoper verdient bescherming in bepaalde gevallen ;)

GC, als iemand niet een bankafschrift gaat bewaren voor minstens 3 jaren.... dikke kans dat het contractpapiertje in een dergelijke 'administratie' ook heus verloren gaat :D

Dit heeft niets met vertrouwen te maken.
Mijn verzekering heeft mij gevraagd of ik een koop contract van mijn paard had.
Het is gewoon een administratieve zekerheid.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 23:24

Sushilla88, ik heb net even vergeleken met mijn koopcontract (van 2 jaar geleden, binnen 3 seconden gevonden in een map, veel sneller en overzichtelijker dan naar een bedrag zoeken op je afschriften van 2 jaar geleden ;) :D ) en ik zou zeggen: prima! De nodige dingen als eigendomsbewijs staan er in, en geen moeilijke, overbodige dingen dat de nu-nog eigenaren raar staan kijken.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 23:25

no--a schreef:
en het biedt toch enig bewijs dat het paard van jou is!

Het is HET bewijs dat het betreffende paard van jou is! Het ENIGE echte bewijs dat het paard van jou is.

Milligan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 23:29

Ik geloof (is mij ooit verteld) dat een contract zelfs boven een passport staat. Als je een contract samenstelt en allebei ondertekent maakt het niet uit op wie zijn naam het staat maar het paard is dan van jou, idd bewijs dat het paard van jou is. Sowieso kan het geen kwaad om het te tekenen, heb je iig zekerheid!

Toen mijn paard wegging heb ik ook een contract getekend, haar heb ik terug gekregen dus weer een contract getekend dat ik haar terug heb genomen. Op haar passport is zij in die tijd nooit van eigenaar veranderd, vandaar het contract. Mijn paard heb ik ook weggegeven en dus geen geld voor gevraagd, misschien daarom dat wij voor een contract hebben gekozen maar goed!

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 23:32

Okee nou, dan zal ik ze morgen maar eens ompraten. Ze wilden het paard in eerste instantie niet verkopen, maar de volgende dag wel. Dus zo'n papiertje laten ondertekenen dat zal misschien wel wat makkelijker gaan.

Over dat zadelpassen, haha, ach het zijn van origine boeren. Zo van je hebt een paard, een zadel en een hoofdstel, rijden maar! Alles zo eenvoudig mogelijk, geen gedoe. Dat went gelukkig wel na 7 jaar! En inmiddels nemen ze ook meer van mij aan, ze hebben voor hun eigen 3 jarige een eczeemdeken gekocht, nadat ik dat voor mijn nu nog bijrijdpaard had gedaan! 8-)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 23:38

Je bent nooit te oud om te leren toch! En vroeger ging het er ook anders aan toe, toen moest je je niet aanstellen. Paarden met exzeem kregen echt geen deken om, die bestonden helemaal niet! En toen waren er ook geen contracten bij de verkoop van een paard, het ging met handjeklap :D Maar toen werd je ook nog niet bedrogen waar je bij stond.

PsymaliPKA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 23:48

Ik studeer rechten en zou een paar kleine aanpassingen doen:

Ik zou in het 3e artikel zetten:
Het eigendomsrecht op het onder artikel 1 genoemde dier, gaat direct over op de koper na betaling van de koopprijs genoemd onder artikel 2.

In het 4e artikel zou ik zetten:
Na de betaling van de koopprijs en de eigendomsoverdracht is de verkoper verplicht om het onder artikel 1 genoemde dier (op (datum/locatie) ......) te leveren aan de koper, inclusief paspoort, stamboekpapieren, behaalde predicaten en overige bijbehorende papieren.

Eventueel kun je er nog in zetten dat na de eigendomsoverdracht alle verdere kosten ten behoeve van het paard voor jouw rekening komen, zodat zij niet meer aansprakelijk gesteld kunnen worden (schade die het paard aanricht, dierenartskosten, voer, etc.).

Als je het voldoende vertrouwd, wat ik aanneem als je het paard al 7 jaar kent, dan hoef je er verder geen clausule in te zetten dat de huidige eigenaren het paard terug moeten nemen als er verborgen gebreken zijn. Je zou er wel in kunnen zetten als de huidige eigenaren daar prijs op stellen dat zij de eerste kans hebben om het paard van jou terug kunnen kopen als jij het ooit om wat voor reden dan ook weg zou moeten doen. Sommige mensen vinden dat fijn, zodat ze altijd weten waar hun paard is bijvoorbeeld.

Verder is het contract juridisch gezien goed en het is ook voldoende om je eigendom aan te kunnen tonen.

Heel veel succes met de aankoop en vooral heel veel plezier met je echte eigen paard!

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 10:43

GamblersCup schreef:
no--a schreef:
en het biedt toch enig bewijs dat het paard van jou is!

Het is HET bewijs dat het betreffende paard van jou is! Het ENIGE echte bewijs dat het paard van jou is.

Zou heel goed kunnen hoor,geloof het zo, wordt er alleen niets meer wijs van met iedereen die wat anders roept mbt koop'bewijs' :')
Volgens de een is het gewoon een rekeningafschrift, volgens de ander het koopcontract en weer anderen roepen dat het niet uitmaakt of je dat in handen hebt als je maar kan bewijzen dat jij al geruime tijd de stalling betaald... Zie soms door de bomen het bos niet meer haha

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 10:58

Bij mij is het zo: ik heb toen geen koopcontract gedaan... Nu is het 3 jaar later en heb ik genoeg bewijzen dat hij van mij is... (Betaling stalling etc.) Dus zou ik het moeten bewijzen, dan heb ik de papieren en het bewijs dat ik jaren lang de verzorging heb betaald/ervoor gezorgd...

Juridisch gezien is het sowieso niet helemaal zwart-wit.. je hebt een grijs gebied...

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:05

no--a schreef:
Zou heel goed kunnen hoor,geloof het zo, wordt er alleen niets meer wijs van met iedereen die wat anders roept mbt koop'bewijs' :')
Volgens de een is het gewoon een rekeningafschrift, volgens de ander het koopcontract en weer anderen roepen dat het niet uitmaakt of je dat in handen hebt als je maar kan bewijzen dat jij al geruime tijd de stalling betaald... Zie soms door de bomen het bos niet meer haha

Als jij een koop contract hebt is het geheel af gedaan, en is het paard van jou en is er niets wat het tegendeel kan bewijzen.
Let wel dat het er 2 moeten zijn 1 voor de koper en 1 voor de verkoper.

Rekening afschriften moet eerst uitgezocht worden en daarna besloten of het zo bewezen is, wat als jij bv contant betaald.
Als jij bv geld over maakt naar de ander en jij geeft er bij aan aanschaf paard met chip nummer ..... heb je al wat meer te vertellen.

Het bewijs dat jij al geruime tijd stalling en andere kosten betaald, wat is die geruime tijd ?? 6 maand een jaar 2 jaar ???
Wat als het paar bij jou aan huis staat en jij nog 4 andere paarden hebt ?
Wie zegt dat het voer wat jij geeft niet voor 4 paarden is ??
(trouwens zo kun jij je paard ook verliezen als jij je stalling niet meer betaald)

Maw een koop contract is een simpele effectieve manier om alle twijfel gewoon te omlopen.
En in principe hoeft er niet veel op te staan en mag het zelfs een vluchtig geschreven papiertje zijn.
Zolang er maar een beschrijving op staat en nog mooier een chipnummer naam verkoper en naam koper, krabels er onder en klaar.

Zoals ik al aan gaf mijn verzekering heeft mij zelfs gevraagd of ik een koop contract had van mijn paard.
Het is een administratieve zekerheid.
Jij koopt toch ook maar niet zo een auto zonder dat deze op jou naam staat over geschreven ?
Of verkoopt toch ook niet een zonder dat jij een vrijwaring hebt ?

Dit komt op het zelfde neer een paard is dan wel niet een auto maar er is ook niet een centrale databank voor paarden zoals de rdw voor auto's.
Daarom is een koopcontract gewoon een stukje zekerheid voor zowel koper als verkoper.

Ik heb zelfs mijn ponny toen verkocht aan een meisje van 10 (haar naam staat op het contract).
Haar ouders vonden het in het begin ook vreemd maar toen ik ze het uitlegde vonden ze het ook logisch.

Van mijn huidige paard heb ik een contractje vol schrijf vouten uit losse hand gekrabbeld en 2 hand tekeningen.
Zelfs die is rechts geldig.

Ik hoop dat het zo duidelijk is beschreven voor je ;)

Edit : @ Lianne86 de papieren van het paard in handen hebben is geen eigendomsbewijs!
Mocht je dit wel willen zou je bij een (kan niet op naam komen maar zo'n zelfde figuur die huizen overschrijft) een eigendomsbewijs kunnen opstellen en het laten registreren.
Maar dan moet je wel goed kunnen bewijzen dat het dier van jou is (een koop contract was handiger geweest).

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:14

@ts ik denk dat je goed bezig bent hier gewoon over na te denken en een vraag te stellen.
er wordt volgens mij nog wel veel zonder contract gekocht hoor.
als je die mensen al 7 jaar kent, ga ik er niet vanuit dat ze vreemd gaan doen.
en met verborgen gebreken of scheve prestaties heb je niet, je kent het paard ook 7 jaar en wil haar hebben.

enige risico wat je loopt is dus dat ze zeggen, dat het jou paard niet is. want wat veranderd er eigenlijk?
gaat het paard verhuizen of blijft het daar staan? als het paard daar blijft staan veranderd er niets. behalve dat je er voor gaat betalen en zelf de baas bent en alles met het paard kan doen.

daarom zou een contract wel goed zijn denk ik. wat je hebt is prima en dan misschien de aanvullingen van PsymaliPKA erbij.

@iedereen..ik ben het grotendeels wel met dees eens. na 7 jaar en dan kom je met een contract op de proppen.. lekker veel vertrouwen heb je dan
@ts, ook gewoon tegen hen zeggen dus dat het een formaliteit is en dat het jou niks uit maakt, maar dat het gewoon ff handig is.

en veel plezier met je eigen paardje !!!

PsymaliPKA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:24

rommulus schreef:
Mocht je dit wel willen zou je bij een (kan niet op naam komen maar zo'n zelfde figuur die huizen overschrijft) een eigendomsbewijs kunnen opstellen en het laten registreren.

Een notaris zul je bedoelen :j Als ik me niet vergis kan dat niet zomaar via de notaris, omdat die voornamelijk bij onroerend goed bemiddelen. Bij roerend goed bemiddelen ze alleen bij pandrechten, dus als jij een lening zou hebben bij iemand en je wilt de zekerheid dat je die lening ook terug krijgt, dan laat je een pandrecht zetten op bijvoorbeeld de auto van die persoon. Als de persoon de lening dan niet meer terug kan betalen, dan heb jij het recht om zijn auto executoriaal te verkopen, dus via een veiling, om zo toch je geld terug te krijgen.
Heb je in dit geval dus niet zoveel aan. Een koopcontract moet voldoende zijn.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:29

@ Joltsje Als de gene die mijn pony verzorgde hem had willen kopen was ik zelf wel met een contract op de proppen gekomen.
Persoonlijk los van alle wettelijke dingen die er achterweg komen ook een leuke herinnering.
Dus nee ik vind het niet raar.

Maar goed dit is vind ik normaal maar zoals ik lees anderen niet dus.

@ PsymaliPKA dat was het idd een notaris !
Thanx :D
Voor zover mijn kennis reikt is een paard wettelijk gezien een goed een ding.

Ik heb jaren geleden lopen pluizen en zoeken naar mogelijkheden van een eigendomsbewijs voor een paard en ik kwam toen altijd uit bij een notaris.

PsymaliPKA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:33

Een notaris kan alleen voor jou het contract opstellen en zorgen dat het juridisch in orde is, maar hij kan niet ergens in een register zetten dat jij de eigenaar bent van het paard, omdat het zo niet werkt. Enige waar je een paard echt op jouw naam kunt laten registreren is via een stamboek ;)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:39

PsymaliPKA schreef:
Een notaris kan alleen voor jou het contract opstellen en zorgen dat het juridisch in orde is, maar hij kan niet ergens in een register zetten dat jij de eigenaar bent van het paard, omdat het zo niet werkt. Enige waar je een paard echt op jouw naam kunt laten registreren is via een stamboek ;)

Hmm in mijn herinnering (lang geleden dat ik dat heb uitgezocht :o ) kon een notaris een eigendomsbewijs opstellen zolang jij kon bewijzen dat het dier van jou was.
Registratie via een stamboek heeft voor zover ik weet dus geen waarde, dat is een sticker die je krijgt die je in het paspoort kunt plakken.
En een paspoort is geen eigendomsbewijs.

Kan best zijn hoor dat je gelijk hebt, alleen vraag ik mij dan af waarom ik dan steeds op ander informatie uit kwam.
Als de koop van het huis door gaat zal ik het de notaris vragen...

PsymaliPKA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:45

Dat eigendomsbewijs is gewoon een koopcontract waarin staat dat jij de eigenaar wordt na betaling ;)
Juristen gebruiken liever mooie juridische termen voor simpele dingen, daarom snappen veel mensen een juridische tekst niet, terwijl het eigenlijk heel simpel is :j

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:49

Klopt het ging mij er toen ook om wat als je geen koop contract hebt.
En geen bewijs van betaling en paard staat aan huis.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:52

Ik kende de eigenaars van mijn paard ook al zeven jaar en het paard in kwestie drie. Heb al die tijd fulltime op hun stal gewerkt. Toen het paard van mij was, heb ik toch heel kort een documentje opgesteld. Persoon x (naam, adres) draagt eigendom van paard y (naam, geslacht, chipnummer en levensnummer) over aan persoon z (naam, adres). Dan de datum, twee handtekeningen et voila. :D
Waarom zou je daar als verkoper/koper problemen van maken? Zou wel heel erg zijn moest een goede relatie van zeven jaar ineens naar de knoppen zijn omdat ik een afspraak gewoon op papier wil hebben.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:32

@ rommulus; Dat een koopcontract ver uit het meest betrouwbare bewijs is snap ik wel hoor ;) Alleen hoe het precies voor de wet geregeld is weet ik niet, bedoelde ik te zeggen. Weet dus niet of het voor de wet ook voldoende zijn als je een netjes rekeningafschrift hebt waar chipnummer van de pony bij vermeld staat of niet. Hoe het met die stalling zit weet ik verder ook niet, maar daar hoor je de laatste tijd ook van alles over... Lijkt mij ook niet de meest makkelijke manier om te bewijzen dat het paard jouw eigendom is maargoed, wie weet staat daarover ook weer iets in de wet.

Heb bij de koop van mijn eigen paard dan ook gewoon netjes een verkoopcontract opgesteld en (laten) ondertekenen!