Onwijs zenuwachtig. Al dagen van te voren.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:54

maar dat ben je ook, Roxxiejj :)
Een stoere mevrouw.

ikzelf heb 1) geen faalangst/spanning en 2) rijd ik geen wedstrijden. Ik vraag me dan ook af waarom mensen zich dit toch allemaal aandoen? Niet lüllig bedoelt hoor, echt. Maar als ik ergens dusdanige spanning van zou krijgen zou ik fijn een hobby zoeken waar ik minder stressed van werd. Competief breien ofzo. En met m'n beestje lekker leuke dingen doen.
Maar dat ben ik. Ik leg geen hoge latten, ik ben op aarde om te genieten, en ben dan ook erg (te) lief voor mezelf :)

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 14:00

Heftig verhaal Roxxiejj!

Zelf ben ik ook zo'n zenuwpees :j
De eerste 3 wedstrijden zijn gepland (eind mei en begin Juni) lig er nu al wakker van, echt heel erg.
Ik heb faalangst en ben een enorme perfectionist geen handige combi :n
Dus ga dit topic even volgen :)

Roxxiejj

Re: Onwijs zenuwachtig. Al dagen van te voren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 15:50

In mijn geval vanLotje, ik ben zelf heel competatief aangelegd. En het is juist andersom. Ik heb er lol in en vind het leuk, tot de faalangst om de hoek komt kijken. Dan probeer ik de lol er weer van in te zien, maar mijn onderbewustzijn gaat dan tegenwerken.
Maaaaar: ik ga meestal niet eerder op wedstrijd tot ik echt weet dat ik een kans maak. Nou maak ik in het springen amper tot geen kans (ik zie geen afstanden), maar daar ga ik echt puur voor de kick en de lol naartoe.

Faalangst is echt iets heel raars. Ik zie het een beetje als een gespleten persoonlijkheid := mijne ene ik gaat leuk en voor de lol op wedstrijd, mijn andere ik vraagt zich dan af of we dat wel kunnen en of ik dat nou wel zou doen. Ik kan zoals je kan voorstellen heel goed discussies met mezelf voeren :j

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 16:18

Veel op wedstrijd gaan! Word maar eens laatste, rij eens een verliespunt, laat je paard eens bij ongeluk los bij het uitladen, en zie dat er ook dan geen man overboord is. De wereld draait de volgende dag ook nog gewoon door. Je komt gewoon weer thuis met je paard, pakt de boel weer op, en kan door trainen naar de volgende wedstrijd.

Voor 99,9% van ons hier op bokt maakt het allemaal geen drol uit wat er op wedstrijd gebeurt. We hoeven er geen brood van te eten. Het is gewoon een leuk uitje wat je in het weekend samen met je paard doet.

Mariska_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 16:27

Helemaal met Anouska eens! Bedenk je goed wat is er nou het ergste dat kan gebeuren op wedstrijd. Dat je laatste wordt omdat je de baan uit dendert?? So What! Het is een constant leerproces, voor ons allemaal. Kilometers maken dat helpt! En we ( ik denk tenminste de meesten hier) hoeven er niet van te leven dus als het misgaat, denk er zijn ergere dingen in de wereld. Het is en blijft een hobby!

Als ik dit maar vaak genoeg denk, wordt de spanning bij mij minder !

Succes ermee hoor!

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 16:36

Kon ik maar zo makkelijk die knop omzetten zoals jullie hier zeggen. Dan had ik helemaal geen probleem gehad! :=

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 16:44

Toen ik 3 jaar geleden begon sliep ik ook niet de avond voor wedstrijd. Ik heb regelmatig staan spugen naast de trailer van de stress. En het is dat mijn ouders zoveel van me houden, maar anders waren ze allang niet meer met me mee gegaan op wedstrijd, omdat ik zo onaardig doe. Mij heeft veel op wedstrijd gaan echt geholpen.

Ook het volgen van een jurycursus. Ik ben me nu veel meer bewust dat 1 verpestte keertwending nog niet betekent dat ik verlies rij. Ik hoef niet meteen in paniek te raken als ik een keer een uitgestrekte draf mis. Maar denk gewoon aan het volgende onderdeel.

Mariska_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 16:52

@Roxxiejj, ben ook nog zenuwachtig hoor. Het wordt alleen wel minder en kan het beter een plaatsje geven..

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:06

Als ik ga denken aan het ergste wat kan gebeuren dan zie ik direct hele doemscenario's voor me waarin paard van de trailer af denderd, of ik er af vlieg, hij over het terrein heen vliegt en zijn benen breekt door een of ander iets. :=

Dus denken aan het ergste wat kan gebeuren werkt bij mij juist averechts, ik moet echt denken er gewoon een leuk uitje van te maken en dat het allemaal geen ene bal uitmaakt verder. Niet denken aan wat het ergste is wat kan gebeuren.. dan raak ik volledig in paniek. :+

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:11

Je moet ook niet denken aan wat er allemaal zou kunnen gebeuren. Je moet het meemaken ;).

Ik heb ook een keer bijna huilend achter m'n paard aan gerend die was losgebroken op een enorm wedstrijd terrein. Niet leuk! Wel geleerd dat ook dat niet het einde van de wereld is. Paard weer gevangen en the walk of shame terug naar m'n trailer.

ladyrosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:16

Gewoon kilometers maken op wedstrijd TS. Mijn tante was toen ze net begon met wedstrijden altijd zo zenuwachtig dat ze een week lang (bijna) niets kon eten en alleen maar aan het kotsen was. Nu vele jaren (en wedstrijden) later is het helemaal over.

LOVEBrescio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:17

oow ,ik heb dit ook. Ik ben ook heel zenuwachtig voor mijn wedstrijd die ik donderdag heb ( Jumping Maassluis) en dit word mijn eerste buitenwedstrijd met mijn eigen paard en een manege pony (die nooit op een andere manege is geweest ) .Dus ik volg mee (:

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:55

Ik ken het, ik heb vanavond les op de club, met de trailer weg.. En daarvoor kan ik zelfs al gaan lopen spugen en niet voor kunnen eten -O- ik gebruik nu resque drubbels, ze moeten goed helpen voor stress en spanning.. Moet ze nog uit proberen

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 18:48

Bach rescue gebruik ik ook :j

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:11

Vandaag eerst rescue gebruikt, werkt goed tegen zenuwen. Ti's een aanrader TS :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:22

Citaat:
Word maar eens laatste, rij eens een verliespunt, laat je paard eens bij ongeluk los bij het uitladen, en zie dat er ook dan geen man overboord is. De wereld draait de volgende dag ook nog gewoon door. Je komt gewoon weer thuis met je paard, pakt de boel weer op, en kan door trainen naar de volgende wedstrijd.

Voor 99,9% van ons hier op bokt maakt het allemaal geen drol uit wat er op wedstrijd gebeurt. We hoeven er geen brood van te eten. Het is gewoon een leuk uitje wat je in het weekend samen met je paard doet.

Ja - voor sommigen helpt dat, die ervaring "dat het idd geen drol uitmaakt", voor anderen helpt het totaal niet.
Voor de een neemt de spanning af, door ervaring op te doen "en het niet beladen te maken" - voor de ander IS het gewoon (helaas) beladen en wordt dat om een of andere reden niet 'vanzelf' minder.
Voor sommigen is de ervaring, dat de wereld gewoon doordraait, ook als je laatste wordt een leerzame ervaring (dus voortaan minder zenuwen) voor anderen is het alleen maar een nare ervaring (en blijven de zenuwen constant).

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:29

ik reed ook altijd los met muziek in mijn oren, kon ik me veel beter focussen :)
Gelukkig werd bij mij de stress bij elke wedstrijd minder, want op een gegeven moment merk je dat de stress volkomen zinloos is

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 22:51

http://www.bewustwedstrijdrijden.nl/startpagina/

Op deze pagina staat aan de rechterkant een checklist, maar ook een stukje voor je voorbereiding. Die kan je gratis downloaden.
Ook kan je in het menu mijn blogs vinden die ook allemaal over dit onderwerp gaan.
Zeker een aanrader om die te lezen.

Wat je schrijft is namelijk voor heel veel mensen herkenbaar!

Succes!

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 11:40

Had ik in het begin ook heel erg en wordt idd versterkt als er iets "mis" gaat, maar idd proberen te relativeren en verder Hoe Vaker je Gaat, Zoveel Minder het wordt! dus geef niet op en probeer gewoon lekker regelmatig in te schrijven want dan krijg je er een soort ritme in/ wordt het een gewoonte en daardoor wordt het langzamerhand allemaal stuk minder "stressig" enzo :j 8-)
In het begin was ik de dag voor wedstrijd ook al úren bezig met wassen en spullen klaarleggen enz enz... en dan na slechte nachtrust op wedstrijddag weer :O Maar op het laatst was ik een geoliede machine 8-) wat echt een hele boel tijd en zenuwen scheelde :D
O en wat mij ook hielp was op de wedstrijddag wel altijd Méér dan voldoende tijd voor alles rekenen zodat ik niet in tijdnood kan komen, want dat is voor mij namelijk ook echt een trigger waardoor de zenuwen weer gaan opspelen... := Alleen met losrijden moest ik er op letten dat ik er niet te vroeg opstapte, maar verder alles liever te vroeg dan nét op tijd :D
Succes!

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:42

Zo herkenbaar dit! Zelfs als ik dit topic nog maar lees krijg ik al kriebels...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:00

De tip uit mijn persoonlijke ervaring zou toch zijn: ga eens iets doen wat je echt eng vind. Daarna lijkt al het andere minder eng.

Voor mijn part ga je bungee jumpen. Als je dan weer in de stress schiet voor je dressuur wedstrijd kun je veel beter relativeren.

VanLotje: Dingen doen die je eng vind is juist super leuk. De kick is bij mij altijd een factor 2 hoger dan de angst vooraf.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 02:52

Bungee jumpen is iets wat me echt té gaaf lijkt en niet eng vind :))

Bedankt voorderest voor alle tips!

Ik sta niet op de startlijst en hoef dus zondag niet te starten :=
Over 2 weken gaan we een weekje naar drenthe op vakantie en daarna gaan we weer een keer starten. Nog even verder trainen!

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 17:53

Vandaag was weer zo'n dag -O- deze keer niet op wedstrijd, ik besloot weer eens een hindernis in de bak te zetten...
Nergens last van tot ik in het zadel zit, het gevoel van puddingbenen en armen, alsof ik er de kracht niet meer voor heb..
Ik weet dus niet hoe ik dit moet oplossen, heb een paar keer gesprongen en dat gaat gewoon goed maar het gevoel gaat niet weg. Misschien toch de Bach rescue maar eens proberen?

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 18:21

Update....

Ik mag nooit meer zenuwachtig zijn van m´n instructrice!
Vandaag 1x tweede met 187 en 1x eerste met 195.
Keep on going *\o/* *\o/*

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 18:23

Wauw dat is echt super goed!!
Heb je binnen kort weer een wedstrijd gepland staan?

Hier nog een die van de instructrice heeft gehoord niet meer zenuwachtig te mogen zijn.
Moet eerlijk zeggen dat na 1 proefwedstrijd en daarna meteen 2 officiële ik al wel wat minder zenuwachtig ben :j